Permalänk

Mobilt bredband --> fast telefon

Hej!

Finns det något sätt att "koppla en fast telefon till sitt mobila bredband"? Alltså att samtidigt som man delar simkortets internetuppkoppling i hemmet kunna utnyttja det för telefoni via en fast telefon. Vilken hårdvara/mjukvara krävs?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hej!

Finns det något sätt att "koppla en fast telefon till sitt mobila bredband"? Alltså att samtidigt som man delar simkortets internetuppkoppling i hemmet kunna utnyttja det för telefoni via en fast telefon. Vilken hårdvara/mjukvara krävs?

Finns fast telefoni som går via mobilnätet. Exempelvis https://www.tele2.se/fast-telefoni/hemtelefoni-via-mobilnatet...
Den nyttjar dock inte ditt mobila bredband, utan är separerad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vänta nu? Va?

Du vill ha mobilt bredband, som egentligen ska vara ett vanligt abonnemang eftersom du vill ha tele + surf.

Sen vill du ha ett vanligt telefonnummer, old style ala 08xxxxxxxx.

Vidare vill du konvertera mobilen till att gå via telefonjacken hemma så den fungerar som en vanlig telefon med AX-funktionerna osv.

Vad är ditt egentliga behov?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Vänta nu? Va?

Du vill ha mobilt bredband, som egentligen ska vara ett vanligt abonnemang eftersom du vill ha tele + surf.

Sen vill du ha ett vanligt telefonnummer, old style ala 08xxxxxxxx.

Vidare vill du konvertera mobilen till att gå via telefonjacken hemma så den fungerar som en vanlig telefon med AX-funktionerna osv.

Vad är ditt egentliga behov?

Han vill helt enkelt flytta sin fasta telefoni till en "mobil lösning" tolkar jag hans fråga som. Gissningsvis för att hans ADSL eller liknande upphör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Erooo:

Vänta nu? Va?

Du vill ha mobilt bredband, som egentligen ska vara ett vanligt abonnemang eftersom du vill ha tele + surf.

Sen vill du ha ett vanligt telefonnummer, old style ala 08xxxxxxxx.

Vidare vill du konvertera mobilen till att gå via telefonjacken hemma så den fungerar som en vanlig telefon med AX-funktionerna osv.

Vad är ditt egentliga behov?

Skrivet av Cenorida:

Han vill helt enkelt flytta sin fasta telefoni till en "mobil lösning" tolkar jag hans fråga som. Gissningsvis för att hans ADSL eller liknande upphör.

Okej, jag var kanske lite otydlig. Jag har mobilt bredband, men i abonnemanget ingår även en del samtal+mess. Blev billigast så trots allt. Jag har även en fast telefon, som jag skulle vilja slippa betala extra för, utan istället utnyttja de fria samtalen på simkortet. Alltså jag vill ha den fasta telefonen (den fysiska apparaten) kopplad till simkortet, utan att ta ut simkortet ur bredbandsmodemet. Behöver inte vara ett fast nummer, simkortets 07-nummer funkar fint.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den fasta telefonen kan bara göra samtal via telefonnätet, som dock kan gå via internet kallat IP-telefoni, men då som en dataström, typ "VPN för old-school telefon" och kräver ett eget abonnemang. Den har ingen aning om vad SIM-kort ens är för något.

I teorin kan det väl finnas ett modem, eller något som tar emot SIM-kort, med ett telefonjack ut till en fast telefon, som då agerar som en mobiltelefon fast använder telefonjacket som mikrofon&högtalare. Vet inte om något sånt existerar dock.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Den fasta telefonen kan bara göra samtal via telefonnätet, som dock kan gå via internet kallat IP-telefoni, men då som en dataström, typ "VPN för old-school telefon" och kräver ett eget abonnemang. Den har ingen aning om vad SIM-kort ens är för något.

I teorin kan det väl finnas ett modem, eller något som tar emot SIM-kort, med ett telefonjack ut till en fast telefon, som då agerar som en mobiltelefon fast använder telefonjacket som mikrofon&högtalare. Vet inte om något sånt existerar dock.

Det verkar det göra, som Cenorida tipsade om i första inlägget. Hittade mer info i manualen för dosan som Tele2 skickar med: https://www.tele2.se/globalassets/privat/pdf-filer/manualer/t...
Problemet där är att simkortet är uppbundet i telefondongeln, och inte kan sitta i bredbandsmodemet samtidigt. Skulle kanske funka om det går att koppla ett gammalt ADSL-modem till en av telefonportarna på dosan och få ut internet den vägen? Men det verkar osannolikt. Alternativt om det går att stoppa in en IP-telefonidosa i bredbandsroutern. Men det tvivlar jag också på, då måste ju både modemet och routern ha stöd för throughput av telefonsamtal. Men det kanske finns?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tele2 har ett modem man kopplar till fasta telefonen. Kostar typ 400 i månaden med två års bindningstid.

Vi köpte en till min 90 åriga farmor som var dement o i te kunde lära sig mobil. Och fanns ingen vanlig telefon på hemmet.

Varför nån annan vill behålla en fast telefon snart 2020 förstår jag dock inte. Telenätet stängs väl snart av? Har redan börjat i vissa distrikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Tele2 har ett modem man kopplar till fasta telefonen. Kostar typ 400 i månaden med två års bindningstid.

Vi köpte en till min 90 åriga farmor som var dement o i te kunde lära sig mobil. Och fanns ingen vanlig telefon på hemmet.

Varför nån annan vill behålla en fast telefon snart 2020 förstår jag dock inte. Telenätet stängs väl snart av? Har redan börjat i vissa distrikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det något annat modem/abonnemang än det som Cenorida länkade till? För övrigt är det inte jag, eller någon annan person heller som ska ha lösningen. Men det är ypperligt för en mindre förening som ändå vill ha ett telefonnummer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marsupilami:
Kolla om du kan få ett sim till som ni har i en annan telefon som agerar data-kort, hjärnsläpp och minns inte vad det heter. Då kan ni utnyttja data på ena och samtal etc på det andra med ett 07x nummer. Kanske kräver abonnemang dock.

Edit: Kanske misstolkar "fasttelefon" med en faktiskt gammal klenod ala 90 talet? då funkar inte mitt förslag, eller om med fast menar en dedikerad telefon (mobil) då kan det vara ett alternativ.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Det verkar det göra, som Cenorida tipsade om i första inlägget. Hittade mer info i manualen för dosan som Tele2 skickar med: https://www.tele2.se/globalassets/privat/pdf-filer/manualer/t...
Problemet där är att simkortet är uppbundet i telefondongeln, och inte kan sitta i bredbandsmodemet samtidigt. Skulle kanske funka om det går att koppla ett gammalt ADSL-modem till en av telefonportarna på dosan och få ut internet den vägen? Men det verkar osannolikt. Alternativt om det går att stoppa in en IP-telefonidosa i bredbandsroutern. Men det tvivlar jag också på, då måste ju både modemet och routern ha stöd för throughput av telefonsamtal. Men det kanske finns?

Det han länkade till är inte ett modem som du kan ansluta till internet genom. Det är typ det du söker, fast utan den delen där du kan ansluta andra apparater som vill till internet. Och så kräver det ett nytt separat abonnemang.

IP-telefoni funkar bra hemma hos oss genom en helt utomstående operatör. Internet och "modem" (fiberdosa) från bahnhof, hemmabyggd router (pfsense) och IP-telefoni från quicknet. Bara att öppna portar i routern. Men det löser fortfarande inte ditt problem, då IP-telefonin kräver ett eget abonnemang och utnyttjar inte de samtal som ingår i ditt mobila abonnemang.

Permalänk
Hedersmedlem

Huawei:s 4G-routrar brukar ha RJ11 för att ansluta fast telefon. T ex den här https://www.dustin.se/product/5010878618/b315s-22

Går även att sms:a via routerns web-interfejs om man skulle vilja det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Huawei:s 4G-routrar brukar ha RJ11 för att ansluta fast telefon. T ex den här https://www.dustin.se/product/5010878618/b315s-22

Går även att sms:a via routerns web-interfejs om man skulle vilja det.

Tack för tipset! Har kollat upp Huaweis routrar lite mer nu och det verkar faktiskt som att vissa stöder telefoni via simkortet, så att man alltså kan koppla in en fast telefon i RJ11-porten och utnyttja simkortets samtalsminuter. T ex B315, B525, B715 och B5186S.

Svaret är alltså att skaffa någon av dessa routrar. Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, det vill de inte, eftersom mobilt bredband är mycket billigare än teleabonnemang med surf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Tack för tipset! Har kollat upp Huaweis routrar lite mer nu och det verkar faktiskt som att vissa stöder telefoni via simkortet, så att man alltså kan koppla in en fast telefon i RJ11-porten och utnyttja simkortets samtalsminuter. T ex B315, B525, B715 och B5186S.

Svaret är alltså att skaffa någon av dessa routrar. Tack!

Jag har mobilt bredbandsmodem med uttag för telefon! Men det kommer inte komma till användning eftersom bolagen inte vill!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intresserad av hur detta slutade även om det är ett gammalt inlägg.
Lyckades någon hitta et modem där du kunde koppla in en "gammal" telefon?
Jag har ett liknande fall där ett äldre par behöver ha kvar sina DECT-telefoner pga dålig syn och detta vore en smidig lösning med t ex Hallon som operatör, och billig dessutom!

Permalänk
Medlem

@jerjo2, hmm, lite knepigt.

Frågan är egentligen om IP Telefoni fungerar över 4G mobilt bredband. Vad jag vet (sedan jag skaffat IP Telefoni) är att numera kör man det mesta över bredband, därför kallar jag det för bredbandstelefoni. Det kan finnas en del äldre IP Telefoni kvar där man är fysiskt kopplad till en ingång på t.ex. sin fiberdosa och då inte kan flytta eller ta med sig sitt abonnemang. Då måste man skaffa bredband över fiberkabeln som man har in till fastigheten. Det borde fungera även över 4G eftersom man i stort sett kopplar upp sig och loggar in mot själva IP Telefoniservern och sedan förblir inloggad, men jag har inte provat så jag vet inte. Det är ju mer tänkt som hemtelefon för de flesta och oftast har man någon form av fast bredband via t.ex. fiber så det är nog den vanligaste sättet.

Då behöver man en router som fixar mobilt bredband hemma där man kan plugga in apparater via RJ45 kabel, där kan man sedan plugga in sin IP telefonidosa man får från leverantören. De flesta använder dessa boxar även om det finns rena IP telefoner där man kan lägga in kontouppgifter etc. Man får inte alltid tillgång till dessa uppgifter utan blir låst till dosan. Till denna dosa kan man sedan koppla sina telefoner precis som vanligt, hederliga gamla knapptelefon man har hemma. Även nummerpresentatör ska fungera även om det är en extra tilläggstjänst.

Det problem som nu uppstår är att man blir bunden till att ha ett abonnemang för mobilt bredband hemma som man inte kan ta med sig eftersom då går det ju inte att ringa med IP telefonisystemet från sin hemadress. Man blir då bunden till två abonnemang hos leverantören.

Nu finns det en massa andra tekniska trix man kan använda sig av, det går att ringa från sitt IP abonnemang via app i sin smartphone, man kan ta med sig sin hemtelefon och ringa från den vart man än befinner sig förutsatt man kan koppla upp sig via 4G osv. Man kan spärra sitt system från att ringa dyra betalsamtal, utlandet, massor av bra funktioner helt enkelt.

Så i fall där man har äldre som mest prioriterar telefoni hemma kan detta vara en bra lösning. Det kräver dock att man inte har allt för usel mottagning på 4G för att det ska vara stabilt. Och då man använder sig av en IP-telefonidosa som konverterar till vanlig analog telefoni så bör alla äldre telefonprylar fungera. Tror att även fax fungerar men vem använder det numera.

Det blir alltså ett abonnemang man måste skaffa och använda sig av hemma permanent, typ hallon eller vimla men det finns andra leverantörer också, sedan tillkommer kostanden för själva IP-telefoni. Har inte testat men lite sugen på att byta till quicknet för dom verkar vara billiga, många IP-telefoni leverantörer har höjt priset för abonnemang jämfört med hur det var förut. Och till detta har jag sedan skaffat 5st gigaset trådlösa telefoner så man hör när det ringer. Skaffade detta för jag orkar inte springa upp och ner för trappan när det ringer och då leta efter mobiltelefonen när det ringer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerjo2:

Intresserad av hur detta slutade även om det är ett gammalt inlägg.
Lyckades någon hitta et modem där du kunde koppla in en "gammal" telefon?
Jag har ett liknande fall där ett äldre par behöver ha kvar sina DECT-telefoner pga dålig syn och detta vore en smidig lösning med t ex Hallon som operatör, och billig dessutom!

Som jag skrev så stöder huaweis 4G routrar det, du kan alltså plugga in en analog telefon och ringa via 4G-routerns SIM, om du har ett abbonemang där du kan ringa röstsamtal.

Tex denna
https://www.amazon.se/Huawei-B628-265-4G-Router-white/dp/B08L...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Som jag skrev så stöder huaweis 4G routrar det, du kan alltså plugga in en analog telefon och ringa via 4G-routerns SIM, om du har ett abbonemang där du kan ringa röstsamtal.

Tex denna
https://www.amazon.se/Huawei-B628-265-4G-Router-white/dp/B08L...

Tack, köpte igår en Huawei B525 på Tradera. Har tänkt använda Hallon eller Karma som operatör till modemet och sedan blir det Doro PhoneEasy, en vanlig, trådlös Dect-telefon om allt fungerar som tänkt.

Permalänk
Medlem

@jerjo2, jaha det var ju ännu bättre. Då antar jag man inte behöver ett abonnemang för IP-telefoni utan man ringa via mobilnätet. Då sparar man ju pengar och slipper ytterligare avgifter. Det går inte i mitt fall då jag har bredband via fiber och redan betalar för det, är blir det billigare att köra IP-telefoni den vägen istället för att betala för ett 4G abonnemang.

Eftersom dom kanske även ska surfa via WiFi över 4G skulle jag välja hallon eller vimla. Tror man fick mest data med hallon, dessutom sparas den data man inte använder varje månad, så man får otroligt mycket data i lager att använda sig av de månaderna man använder mycket datatrafik. Bra att den där enheten hade möjlighet till extern antenn om man bor på en plats där det kanske inte är så bra mottagning.

Finns det andra märken på liknande produkter som har just telefonuttag eller är det bara Huawei som har dessa prylar på den svenska marknaden. Antar det är ett rent analogt uttag, det går säkert att ta emot SMS men då måste man logga in i lådan eller ?
Så är det med min dovado router som kör via extern 3G/4G router, ganska osmidigt. Kanske dags att titta på bättre lösningar och prylar då jag också vill ha ytterligare en hemtelefon fast över mobilnätet, vanlig fast telefoni. Vet även flera äldre som har frågat efter teknisk hjälp som vill ha kvar enkel telefoni nu när telenätet börjar monteras bort för alltid.

Permalänk

Skulle det ev funka med en Androidtelefon och köra med hotspot?

Permalänk
Medlem

@Pierre232, nja. Hur ska man kunna använda telefoni via en androidtelefon. Jag känner inte till några IP-Telefonisystem som kan koppla upp sig över WiFi mot en Androidtelefon eller använda en USB kabel för att föra över trafiken den vägen. Går det att skicka trafik över USB till enheten och hur laddar man telefonen eftersom androidtelefonen måste vara igång hela tiden. Antar det kanske finns stationära desktop system med android där man kan koppla in RJ45 kabel, men dessa är inte vanliga och vad vinner man på att använda denna speciallösning.

Androidtelefoner och hotspot är mer tänkt som en lösning som fungerar när man inte har andra alternativ eller där man vill pumpa datatrafiken via telefonen ut mot Internet från t.ex. en laptop eller annan utrustning. Ska man ringa så är det tänkt att man ska använda androidtelefonen. Denna lösning är ju vanlig och säkert något de flesta känner till, fungerar utmärkt. Enda nackdelen är att när man tar med sig telefonen tar man också med sig bredbandet, då kan man inte surfa hemma om telefonen inte finns där på plats

Det finns ju andra lösningar, t.ex. Jablocom (yealink), Huawei som har vanliga bordstelefoner som går över GSM, 2G, 4G nätet. Men dessa är primärt för att ringa med (som en fast mobiltelefon) och sist jag tittade på dessa var det inte bra som hotspot, faktiskt uselt som en hotspot jämfört med Huawei B525. Det ser ut som att Jablocom och deras telefoner inte längre finns kvar på marknaden. Huawei B525 är mer inriktad mot mobilt bredband men med telefonidelen som en extra funktion som gör att man kan få ett nummer att ringa med. Eftersom det är vanliga analoga telefoner så funkar antagligen inte nummerpresentatör. För att komma åt eventuell samtalslogg och SMS måste man antagligen logga in i enheten med en dator, men det är beroende av om Huawei enheten ens stödjer dessa funktioner.

Jag ska definitivt sälja av mina dovado grejer till förmån för denna Huawei B525, när min fiber går ner kan jag flytta över simkortet vid längre avbrott. Riktigt smidigt att man också kan ta emot samtal till numret om någon skulle ringa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Irre:

Jag har mobilt bredbandsmodem med uttag för telefon! Men det kommer inte komma till användning eftersom bolagen inte vill!

TS har dock ett abonnemang som innefattar även samtal och SMS.

Skrivet av Marsupilami:

[...] Jag har mobilt bredband, men i abonnemanget ingår även en del samtal+mess. [...]

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Pierre232, nja. Hur ska man kunna använda telefoni via en androidtelefon. Jag känner inte till några IP-Telefonisystem som kan koppla upp sig över WiFi mot en Androidtelefon eller använda en USB kabel för att föra över trafiken den vägen. Går det att skicka trafik över USB till enheten och hur laddar man telefonen eftersom androidtelefonen måste vara igång hela tiden. Antar det kanske finns stationära desktop system med android där man kan koppla in RJ45 kabel, men dessa är inte vanliga och vad vinner man på att använda denna speciallösning.

Androidtelefoner och hotspot är mer tänkt som en lösning som fungerar när man inte har andra alternativ eller där man vill pumpa datatrafiken via telefonen ut mot Internet från t.ex. en laptop eller annan utrustning. Ska man ringa så är det tänkt att man ska använda androidtelefonen. Denna lösning är ju vanlig och säkert något de flesta känner till, fungerar utmärkt. Enda nackdelen är att när man tar med sig telefonen tar man också med sig bredbandet, då kan man inte surfa hemma om telefonen inte finns där på plats

Det finns ju andra lösningar, t.ex. Jablocom (yealink), Huawei som har vanliga bordstelefoner som går över GSM, 2G, 4G nätet. Men dessa är primärt för att ringa med (som en fast mobiltelefon) och sist jag tittade på dessa var det inte bra som hotspot, faktiskt uselt som en hotspot jämfört med Huawei B525. Det ser ut som att Jablocom och deras telefoner inte längre finns kvar på marknaden. Huawei B525 är mer inriktad mot mobilt bredband men med telefonidelen som en extra funktion som gör att man kan få ett nummer att ringa med. Eftersom det är vanliga analoga telefoner så funkar antagligen inte nummerpresentatör. För att komma åt eventuell samtalslogg och SMS måste man antagligen logga in i enheten med en dator, men det är beroende av om Huawei enheten ens stödjer dessa funktioner.

Jag ska definitivt sälja av mina dovado grejer till förmån för denna Huawei B525, när min fiber går ner kan jag flytta över simkortet vid längre avbrott. Riktigt smidigt att man också kan ta emot samtal till numret om någon skulle ringa.

Fast TS har ett simkort som det ingår samtal, surf och sms i abbonemanget om jag uppfattat rätt? Och det gjorde inget om han fick ett 070-nummer, isf kan man ringa med telefonen och även dela internet från så slipper man modemet eller har jag missuppfattat TS?
Mvh

Permalänk
Medlem

Huawei B525 + analog telefon + mobilabonnemang = sant!

Jag har nu testat med Huawei B525, en analog Dect-telefon samt ett mobilabonnemang från Hallon - och det fungerar.
Mera finns att läsa på bloggen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerjo2:

Jag har nu testat med Huawei B525, en analog Dect-telefon samt ett mobilabonnemang från Hallon - och det fungerar.
Mera finns att läsa på bloggen

Wifog har billiga abbonemang, ner till 30kr/mån om du har små behov.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerjo2:

Jag har nu testat med Huawei B525, en analog Dect-telefon samt ett mobilabonnemang från Hallon - och det fungerar.
Mera finns att läsa på bloggen

Vilka B525 visar möjligheten till VoLTE i meny?
Det är vanligt att operatörer stryper menyer och funktionalitet som inte finns (fanns) tillgängligt i nätet.
Bakom VoLTE-avsnittet ligger en av/på-knapp med aktivering - hur den standardmässigt är satt kan vara ett operatörsval.
Kan den aktiveras utanför meny'n (som t.ex oredovisade LTE-band)?

Permalänk
Medlem

@Mk3, bra fråga. Vad jag kan hitta på Internet så ska det finnas ett ställe där man kan välja VoLTE enable eller disable men det kan ju vara beroende av vilken B525 man har eftersom bolagen delvis kan anpassa GUIn så att man inte kommer åt denna inställning oavsett om den är påslagen eller inte.

Men det borde @jerjo2 kunna kolla åt oss, bara logga in i enheten och så finns det ett val VoLTE och där kan man sedan ändra detta.

@Aphex, tack för det tipset. Det där kan vara något till ett larmsystem, använder kontantkort men det blir ju lite drygt att man måste fylla för att det inte ska sluta att fungera. Varför finns det inte billiga simkort för just larmsystem där man betalar varje halvår istället för varje månad. Eller finns det kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Mk3, bra fråga. Vad jag kan hitta på Internet så ska det finnas ett ställe där man kan välja VoLTE enable eller disable men det kan ju vara beroende av vilken B525 man har eftersom bolagen delvis kan anpassa GUIn så att man inte kommer åt denna inställning oavsett om den är påslagen eller inte.

Men det borde @jerjo2 kunna kolla åt oss, bara logga in i enheten och så finns det ett val VoLTE och där kan man sedan ändra detta

@Aphex, tack för det tipset. Det där kan vara något till ett larmsystem, använder kontantkort men det blir ju lite drygt att man måste fylla för att det inte ska sluta att fungera. Varför finns det inte billiga simkort för just larmsystem där man betalar varje halvår istället för varje månad. Eller finns det kanske ?

Har precis kollat och VoLTE är aktiverat direkt efter en reset. Finns reglage för enable/disable.

Permalänk
Medlem

@jerjo2, tackar.

Då ska jag skaffa en sådan enhet också och testa hur pass mycket bättre fart jag får på 4G. Med min samsung s10 smartphone får jag cirka 4Mbit i genomsnitt. Men då är det radioskugga, funkar för enklare grejer men det vore fint med högre fart när fibern inte funkar. Ibland händer det ju att saker ligger nere under lång tid, blir lite jobbigt då.

Bonus att man också kan ringa via enheten.