Ledlampa kopplad med 433MHz

Permalänk
Medlem

Ledlampa kopplad med 433MHz

Tjo. Kör med Telldus och är på det stora hela nöjd. Tänkte skaffa en av deras sensorer för att tända lampan i hallen när jag kommer hem eller ska på muggen mitt i natten. Vilka lampor finns det så jag kan styra direkt via Tellstick? Är en E27. Så länge lampan lyser varmvitt är jag nöjd så inget måste med rgb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Kjell o company har kampanj just nu 3 pack lampor 199kr.
Cleverio Fjärrstyrda lampor E27 600 lm 3-pack

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

@Perrablerra: Kjell o company har kampanj just nu 3 pack lampor 199kr.
Cleverio Fjärrstyrda lampor E27 600 lm 3-pack

Ja de ser ju iofs trevliga ut. Men det står att de inte är dimmbara. Gäller det bara om man har en fysisk dimmer eller gäller det även om man dimmar dem via Telldus?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dom aldrig dimbara. Nu vet inte jag om du bor i hyresrätt eller bostad. Men bösta vore om du satte en infälld mottagare till den lampan du vill ska tända när rörelsesensor ser något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinvega:

Dom aldrig dimbara. Nu vet inte jag om du bor i hyresrätt eller bostad. Men bösta vore om du satte en infälld mottagare till den lampan du vill ska tända när rörelsesensor ser något.

Skickades från m.sweclockers.com

Har bostadsrätt så ska väl inte vara något problem att fixa isf men hade varit trevligt att slippa pilla om det skulle finnas färdiga lösningar. Har du något bra tips på vad man ska ha för grejer istället?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Svårt om du bara vill köra telldus (433mhz). Jag själv kör 433, zigbee, z-wave samt wifi. Vilket betyder att jag kan köpa vad som helst och koppla till något som kommunicerar via ett annat protokoll, detta gör jag via Hassio (Home assistant). Det kan du göra är kanske köpa tp-link wifi lampa och sen köra telldus + wifi lampan via Google assistant som jag har hört att telldus har stöd för nu. Jag vet tyvärr inte hur automatiseringen ser ut där, men borde finnas guider på nätet för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinvega:

@Perrablerra: Svårt om du bara vill köra telldus (433mhz). Jag själv kör 433, zigbee, z-wave samt wifi. Vilket betyder att jag kan köpa vad som helst och koppla till något som kommunicerar via ett annat protokoll, detta gör jag via Hassio (Home assistant). Det kan du göra är kanske köpa tp-link wifi lampa och sen köra telldus + wifi lampan via Google assistant som jag har hört att telldus har stöd för nu. Jag vet tyvärr inte hur automatiseringen ser ut där, men borde finnas guider på nätet för det

Ja det kanske kan vara något. Får kolla på det. Tills vidare tror jag Cleverio´s Fjärrstyrda lampor får funka. Dimmer är inget måste. Har ingen dimmer nu så... Men skulle jag få för mig att grotta ner mig mer i detta kan det vara ett alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinvega:

@Perrablerra: Svårt om du bara vill köra telldus (433mhz). Jag själv kör 433, zigbee, z-wave samt wifi. Vilket betyder att jag kan köpa vad som helst och koppla till något som kommunicerar via ett annat protokoll, detta gör jag via Hassio (Home assistant). Det kan du göra är kanske köpa tp-link wifi lampa och sen köra telldus + wifi lampan via Google assistant som jag har hört att telldus har stöd för nu. Jag vet tyvärr inte hur automatiseringen ser ut där, men borde finnas guider på nätet för det

Det viktigaste är att kunna styra allt via en app. Nu när jag börjat med Telldus känns det trevligt om man kunde köra vidare på ett protokoll. Men får i värsta fall kolla runt. Vet att Shelly kommer få stöd för Telldus i nästa version (som det finns en beta av som jag ska försöka få in i burken). Då kanske man kan installera något i väggen som funkar med fler lampor. Men inget är hugget i sten. Är det för krångligt får jag kolla vad andra har att erbjuda. Är precis i början av detta och lär mig nytt hela tiden så...

Visa signatur