Ny dator på mellandags rean, runt 20k-25k

Permalänk
Medlem

Ny dator på mellandags rean, runt 20k-25k

Skulle behöva hjälp med att knåpa ihop en bra gaming dator som även är bra på streaming och redigera videos

Tanken är att bygga ihop den själv Vill även kunna spela spelen på maxad grafik etc men att den ska klara ett par år spelar relativt mycket och olika genrer.

Någon som kan hjälpa mig? Budgeten är på runt 20,000kr men skulle kunna lägga till ett par tusen till. Om det går att få billigare är det ju grymt det med.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13200423

Klarar garanterat 99% av dagens spel på Max i 2560x1440 minst.
Finns säkert folk som kan komma med ännu vettigare tips vad gäller kylning samt ssd.

Men den där klarar allt du vill ha den till samt mer.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Tack! Ser ju rätt bra ut faktiskt.

Grymt. Ska bli sjukt kul att bygga den själv!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad sägs om detta? Ser det okej ut? Eller går det att få ner priset ytterligare?
Valde ett annat grafikkort men för samma pris, dock billigare nu Någon som har en input?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13206528

]https://www.inet.se/kundvagn/visa/13206528

[/url]

Vet inte vrf det blev dubbel bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crayvey:

Skulle behöva hjälp med att knåpa ihop en bra gaming dator som även är bra på streaming och redigera videos

Tanken är att bygga ihop den själv Vill även kunna spela spelen på maxad grafik etc men att den ska klara ett par år spelar relativt mycket och olika genrer.

Någon som kan hjälpa mig? Budgeten är på runt 20,000kr men skulle kunna lägga till ett par tusen till. Om det går att få billigare är det ju grymt det med.

Ngt sådant kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kan välja eget chassi eller rgb ramminnen men se till att dom är 3600mhz xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, så är AMD bättre i mitt fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crayvey:

Okej, så är AMD bättre i mitt fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska streama och och videoredigera också tycker jag absolut du ska köra på amdn, då du också frigör pengar till en fetare gpu. Kör på Rareixarnas bygge här ovanför. Fast jag hade kostat på mig 32gig ram med den budgeten och syftet. Haee också kostat på mig ett 570 moderkort.

Permalänk
Medlem

Alright.

Kikat runt lite på videos angående AMD vs Intel och det är ren djungel haha. Vill ju kunna få ut så mycket av spelen jag kör och framtida spel, samt att jag vill kunna streama i bra kvalitet och redigera bra.

Vilken AMD CPU ska man välja?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är min rekommendation, du kan anpassa chassi och eventuellt lagringsutrymme efter eget behov alt. Design på chassi. Men detta kommer att ta dig långt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av Wipen:

https://komponentkoll.se/bild/QWGqF.png

Här är min rekommendation, du kan anpassa chassi och eventuellt lagringsutrymme efter eget behov alt. Design på chassi. Men detta kommer att ta dig långt

Skickades från m.sweclockers.com

Ser bra ut men jag hade nog valt ett guldcertifierad nätagg, finns en cooler master modulär för samma pris. Du behöver inte köpa till kylare då den som följer med 3700x redan är helt kapabel men vill du ha lägre temp så kan du investera i en sådan.

Som nämnd ovanför så får du justera lagring till ditt behov och chassi till din egen smak

Såhär:

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa ett AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 70MB istället för ryzen 3700? Ganska stor prisskillnad på dom men tänkte om det spelar större roll eller om jag vinner mer på att köpa ryzen3700 och skaffa mig ett fetare grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Crayvey:

Är det värt att köpa ett AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 70MB istället för ryzen 3700? Ganska stor prisskillnad på dom men tänkte om det spelar större roll eller om jag vinner mer på att köpa ryzen3700 och skaffa mig ett fetare grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt minimal skillnad i spel, nästan samma prestanda där. 3900x är bara värt om du håller på med väldigt mycket redigering osv och behöver kärnorna men 3700x är helt kapabel till det också. Tror du skulle bli mer nöjd att välja 3700x och lägga resten av pengarna på bättre grafikkort

Permalänk
Medlem

Tack!
Då gör jag så!

Ska finslipa lite och se hur jag vill ha med chassi osv. Tack!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha köpt Phantek p400 standard chassit oavsett.
Kass luftgenomströmmning på det chassit, har själv ägt p400s innan.

Bara ett snabbt tips

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog nästan satsa pengarna på en 3900x då det har visat sig vara en mycket bra CPU med krävande spel och streaming på samma gång och kostar inte så mycket mer än vad 9900k kostar. Sedan kommer de extra kärnorna till bra användning när du arbetar med dina videos.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

3700 är inte prisvärd!

Är fokus på spel? kör intel! Ingen diskussion

Är fokus på redigera videos osv kör amd. 3600 eller om du har råd 3900.

Kolla igenom denna så får du en bra bild på hur de presterar
https://www.youtube.com/watch?v=LCV9yyD8X6M

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

3700 är inte prisvärd!

Är fokus på spel? kör intel! Ingen diskussion

Är fokus på redigera videos osv kör amd. 3600 eller om du har råd 3900.

Kolla igenom denna så får du en bra bild på hur de presterar
https://www.youtube.com/watch?v=LCV9yyD8X6M

Fokus kommer väl ligga på alla moment skulle jag vilja säga.. Spel kommer vara nog det mesta, redigering mycket det med och streaming ”minst” av allt, typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crayvey:

Fokus kommer väl ligga på alla moment skulle jag vilja säga.. Spel kommer vara nog det mesta, redigering mycket det med och streaming ”minst” av allt, typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla klippet så får du ett humm om vad som passar dig bäst

Permalänk
Medlem

Efter lite efter koll osv så känns det som ett AMD CPU passar bäst för mina behov och då också passa på att ha ett moderkort av X570 serien om jag förstått rätt.

Ser detta bygge bra ut eller är det något man kan göra bättre eller dylikt?

]

[/url]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Crayvey:
När du endå ska köpa så pass dyr dator skulle jag köra på 9900k eller 3900x.
Min åsikt iaf

Permalänk
Medlem

3600 eller 3700 räcker ju gott till CPU. Förstår inte hur någon kan rekommendera Intel i nuläget om du inte måste spela CS med typ 500hz. Ryzen är både mycket billigare och har överlägsen prestande med flera kärnor. Enda är väl som sagt om du skulle kunna köra 9900k men du lär ju inte märka av någon prestande i spel utan ett 2080ti. Här är en bra sida för att jämföra prestanda: https://www.sweclockers.com/test/28602-amd-ryzen-threadripper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

3600 eller 3700 räcker ju gott till CPU. Förstår inte hur någon kan rekommendera Intel i nuläget om du inte måste spela CS med typ 500hz. Ryzen är både mycket billigare och har överlägsen prestande med flera kärnor. Enda är väl som sagt om du skulle kunna köra 9900k men du lär ju inte märka av någon prestande i spel utan ett 2080ti. Här är en bra sida för att jämföra prestanda: https://www.sweclockers.com/test/28602-amd-ryzen-threadripper...

Fast köper man en dator för enbart spel så är det intel som gäller? Konstigt om man skulle ge råd att köpa AMD då!

Permalänk

Tycker att det är rätt meningslöst att du kör på ett x570 moderkort när du varken kör på ett GEN 4 grafikkort eller SSD i ditt bygge, spara tusenlappen och välj ett b450 ist som är kompatibel med 3rd gen eyzen och lägg pengarna på annat istället eller behåll det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Tycker att det är rätt meningslöst att du kör på ett x570 moderkort när du varken kör på ett GEN 4 grafikkort eller SSD i ditt bygge, spara tusenlappen och välj ett b450 ist som är kompatibel med 3rd gen eyzen och lägg pengarna på annat istället eller behåll det.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey, kanske är dumt med ett x570. La dit en ssd av Kingston. Läste runt tidigare och såg på youtube och fick bilden av att ett x570 var bäst för Ryzen, men tack för input

Permalänk
Skrivet av Crayvey:

Okey, kanske är dumt med ett x570. La dit en ssd av Kingston. Läste runt tidigare och såg på youtube och fick bilden av att ett x570 var bäst för Ryzen, men tack för input

X570 är bra men absolut ingen prioritet. Det kostar mer för att det är första kortet som släpptes ut i samband med nya gen ryzen. Sen så stödjer den gen 4 GPU och SSD men du har varken nån av det i ditt bygge som sagt, ett b450 tomahawk max skulle jag rekommendera:) du kan självklart spara eller lägga pengarna på lagring eller fläktar osv, upp till dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

X570 är bra men absolut ingen prioritet. Det kostar mer för att det är första kortet som släpptes ut i samband med nya gen ryzen. Sen så stödjer den gen 4 GPU och SSD men du har varken nån av det i ditt bygge som sagt, ett b450 tomahawk max skulle jag rekommendera:) du kan självklart spara eller lägga pengarna på lagring eller fläktar osv, upp till dig

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, tack!! Då vet jag. Ett sjukt velande fram och tillbaka om vad för komponenter man ska ha. Tänkt börja beställa imorgon så får se hur det blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Fast köper man en dator för enbart spel så är det intel som gäller? Konstigt om man skulle ge råd att köpa AMD då!

Men hur många köper dator för absolut endast spel? Kanske om man använder den som en konsol? Ovanpå detta skulle det inte förvåna mig om spel blir bättre och bättre på att använda fler kärnor och då vinner Ryzen igen. Gillar Linus tech tips guide här: https://youtu.be/2892TZEZidI

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Fast köper man en dator för enbart spel så är det intel som gäller? Konstigt om man skulle ge råd att köpa AMD då!

Det är inte överhuvudtaget konstigt. Dessutom om man har någon kunskap så borde man fatta att ett 2070 Super inte blir bottleneckad av Ryzen 3000.
Märker att det finns extremt mycket fördomar om AMD i spel bland vissa medlemmar. Det är inte alls dåligt, det är bara att Intel kan pågrund av sina skyhöga klockfrekvenser uppnå högre fps i vissa spel men det innebär inte att Ryzen är dålig.
med det sagt ett 2070 Super kommer att bli maxat av en Ryzen 3700X likaså som en i7 9700k eller i9 9900k. har en 3900x och 2080 ti och det är minimal skillnad i spelprestanda mot intel kan jag säga som kan direkt jämföra med en 9900ks.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB