Permalänk

Potentiellt haft sönder mitt grafikkort

Hej datorexperter! Jag har haft problem med låg fps när jag lirat så jag beslöt mig för att prova byta PCI-express port till mitt Geforce gtx 1080. När jag fått in kortet i den andra porten så startar datorn som vanligt, grafikkortet också men jag får ingen signal till skärmen - varken med hdmi eller digitala. Jag bytte tillbaka till den gamla porten och problemet kvarstod. Jag tog loss grafikkortet igen för att inspektera efter uppenbara skador och hittade detta

https://imgur.com/a/DIX2GPs

Vet ej om det är nytillkommet eller gammalt, men skulle detta kunna orsaka problemen jag upplever? Ska prova kortet i en bekants rigg i veckan om jag inte får det till att funka.

edit: länk till bilden

Permalänk
Medlem

Du har inte något internt grafikkort (på moderkortet) som har tagit över?

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem

Ser inte vad som har tagit skada på bilden, menar du kontakten? det ska vara så

Permalänk
Skrivet av Brajg:

Du har inte något internt grafikkort (på moderkortet) som har tagit över?

Vet ej, hur kan jag kolla detta? Som det är nu så får jag ju inte upp något skärmen så svårt att kontrollera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bojendaman:

Hej datorexperter! Jag har haft problem med låg fps när jag lirat så jag beslöt mig för att prova byta PCI-express port till mitt Geforce gtx 1080. När jag fått in kortet i den andra porten så startar datorn som vanligt, grafikkortet också men jag får ingen signal till skärmen - varken med hdmi eller digitala. Jag bytte tillbaka till den gamla porten och problemet kvarstod. Jag tog loss grafikkortet igen för att inspektera efter uppenbara skador och hittade detta

https://imgur.com/a/DIX2GPs

Vet ej om det är nytillkommet eller gammalt, men skulle detta kunna orsaka problemen jag upplever? Ska prova kortet i en bekants rigg i veckan om jag inte får det till att funka.

edit: länk till bilden

Om du menar att den ena kontaktytan är kortare så ska dom vara så, har tyvärr inget tips om va problemet kan vara.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Om du menar att den ena kontaktytan är kortare så ska dom vara så, har tyvärr inget tips om va problemet kan vara.

Ja precis (kanske skulle ha markerat i bilden). Men det var ju betryggande, bara troubleshootat i 2 timmar så finns mycket kvar att utforska, ville bara utesluta att detta skulle vara boven så man inte slösade tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bojendaman:

Vet ej, hur kan jag kolla detta? Som det är nu så får jag ju inte upp något skärmen så svårt att kontrollera

Har du uttag på moderkortet för skärm? Då brukar du ha grafikkort via processorn och moderkortet du kan prova med.

Vad har du för moderkort och processor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bojendaman:

Hej datorexperter! Jag har haft problem med låg fps när jag lirat så jag beslöt mig för att prova byta PCI-express port till mitt Geforce gtx 1080. När jag fått in kortet i den andra porten så startar datorn som vanligt, grafikkortet också men jag får ingen signal till skärmen - varken med hdmi eller digitala. Jag bytte tillbaka till den gamla porten och problemet kvarstod. Jag tog loss grafikkortet igen för att inspektera efter uppenbara skador och hittade detta

https://imgur.com/a/DIX2GPs

Vet ej om det är nytillkommet eller gammalt, men skulle detta kunna orsaka problemen jag upplever? Ska prova kortet i en bekants rigg i veckan om jag inte får det till att funka.

edit: länk till bilden

Vad innebär låga FPS och i vilka spel?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Skrivet av S-OD:

Vad innebär låga FPS och i vilka spel?

Battlefield 5 kan jag droppa ner till 30 fps på vissa maps med medium inställningar. Snittar kanske 50-60 och i nya modern warfare runt 50-60 i ground war mode (32vs32 stor map etc)

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har du uttag på moderkortet för skärm? Då brukar du ha grafikkort via processorn och moderkortet du kan prova med.

Vad har du för moderkort och processor?

Ser inte att jag skulle ha något uttag för skärm på mortkortet tyvärr

Moderkort: asus m5a97 r2.0
Processor: AMD FX 9370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bojendaman:

Battlefield 5 kan jag droppa ner till 30 fps på vissa maps med medium inställningar. Snittar kanske 50-60 och i nya modern warfare runt 50-60 i ground war mode (32vs32 stor map etc)

Skulle behöva spec på din dator.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bojendaman:

Ser inte att jag skulle ha något uttag för skärm på mortkortet tyvärr

Moderkort: asus m5a97 r2.0
Processor: AMD FX 9370

Du bör uppgradera processorn om du vill ha bättre prestanda i spel. FX 9370 hänger inte med särskilt bra i nya spel. Tyvärr finns det ingen processor till ditt moderkort som är värd att uppdatera till utan du får byta det också.

Ex amd ryzen 3600 eller Intel i5 9600k

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av S-OD:

Skulle behöva spec på din dator.

AMD FX 9370 4,4 ghz
ASUS M5a97 r2.0
Geforce gtx 1080 exoc-sniper black
Hyperx fury ddr3 16 gb
Samsung 860 evo 500 gb
Coolermaster nätagg (så längesen jag byggde grundlådan så jag är faktiskt lite osäker på watt, men det ska vara tillräckligt iallafall)

Har inte lådorna till alla grejer, så det här kunde jag på rak arm, försökte hitta på nätagget hur mycket kräm den gav utan lycka. Vad gäller fpsen har jag försökt följa många guides på nätet och pillat i nividas kontrollpanel mm utan större lycka. Är inte jättehaj på datorer så finns säkert mycket saker jag inte prövat

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du bör uppgradera processorn om du vill ha bättre prestanda i spel. FX 9370 hänger inte med särskilt bra i nya spel. Tyvärr finns det ingen processor till ditt moderkort som är värd att uppdatera till utan du får byta det också.

Ex amd ryzen 3600 eller Intel i5 9600k

Har misstänkt att processorn har varit en flaskhals, bara plånboken som satt gränser. Men får jag inte till detta och grafikkortet är funkar (i någon annans dator) så är det ju ett tecken från ovan att jag borde köpa nytt moderkort samt processor

Permalänk
Avstängd

@Bojendaman: Misstänker att din CPU är flaskhalsen. Kanske det går att stressa upp den men är osäker när det gäller AMD.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk

@S-OD: Jo det har ju bra många år på nacken, är väl dags att uppgradera med ett nytt moderkort som stödjer nya processorer som Jonätän skrev tidigare

Permalänk
Medlem

Prova en cmos clear om du inte hittar en lösning. Prova olika portar på grafikkortet samt kanske en annan kabel. Kika så de inte glappar på andra sidan. Prova ny port på skärm och kolla källa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd

@Bojendaman: Mmmm det kostar att ligga på topp som dom brukar säga.Men leta beg så hittar du säkert något som ger mer fps än du har idag.Men...det handlar också om inställningar i spelen high,Ultra?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Skrivet av S-OD:

@Bojendaman: Mmmm det kostar att ligga på topp som dom brukar säga.Men leta beg så hittar du säkert något som ger mer fps än du har idag.Men...det handlar också om inställningar i spelen high,Ultra?

Får flytta in lite pengar i datafonden helt enkelt, brukar föredra att köpa mellanklass-grejer och har tidigare funderat på amd ryzen 3600. Inte så viktigt för mig att spela på ultra även om det är härligt såklart, jag är mer typen som kan gå ner i inställningar för lite mer fps, blir tokig på fpsdrops och vill bara kunna spela nya spel på minst medium och helst high med stabil, hög dps

Permalänk
Avstängd

@Bojendaman: Finns ju en variant till och det är att sälja din nuvarande rigg som säkert duger för många nybörjare och sen köpa nyare?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Prova en cmos clear om du inte hittar en lösning. Prova olika portar på grafikkortet samt kanske en annan kabel. Kika så de inte glappar på andra sidan. Prova ny port på skärm och kolla källa.

Skickades från m.sweclockers.com

CMOS clear som återställer BIOS inställningarna har räddat mig förut i liknande situation, om det hjälper inte gör det igen men denna gång ha datorn urkopplad och helt strömlös i några timmar eller en natt så ska du se att det bootar om inget är trasigt.

I ditt fall CMOS clear är att ta ut det runda batteriet på ditt moderkort.

blah
Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizu:

CMOS clear som återställer BIOS inställningarna har räddat mig förut i liknande situation, om det hjälper inte gör det igen men denna gång ha datorn urkopplad och helt strömlös i några timmar eller en natt så ska du se att det bootar om inget är trasigt.

I ditt fall CMOS clear är att ta ut det runda batteriet på ditt moderkort.

Prövade CMOS clear fast flyttade bara piggarna ett steg sen tillbaks, men vet ej om det funkade. Kör nog på din idé och kopplar loss allt och kör en clear genom att ta bort batteriet

Permalänk
Skrivet av S-OD:

@Bojendaman: Finns ju en variant till och det är att sälja din nuvarande rigg som säkert duger för många nybörjare och sen köpa nyare?

Vet hur dyrt det blir när jag ska plocka ihop en ny dator, sätter en budget sen landar det på dubbla cirka så får avvakta med det. Bara student fram till sommaren sen har man jobb och lön att pressa in i en dator

Permalänk
Medlem

På tal om batteri. Det kanske är dött?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Du kan titta in i långa PCI-x16-kontakterna på moderkortet bara för att se så det inte är några "stift" som "böjts över" till någon annan, att detta skulle ske, är jag väldigt skeptiskt emot, men det är en sak att utesluta.

Kontrollera även att samtliga strömkontakter sitter på plats ordentligt, på moderkort, grafikkort och på PSU, om det är modulärt PSU.

Det ska ganska mycket till, för att grafikkortet ska gå sönder, bara för att du tar ut det och stoppar den i en annan slot.

Prova även att "trycka lite på DIMM:en(RAM)", så att de sitter på plats ordentligt också.

Du har även kontrollerat att kabeln inte "glidit ur" kontakten på skärmen?

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

På tal om batteri. Det kanske är dött?

Skickades från m.sweclockers.com

Ptja, vet inte om det finns en indikator på moderkortet för det. Vet dock inte hur det ska ha gått till, nåväl, förhoppningsvis är det moderkortet som kastat in handduken för det var dags för uppgradering oavsett. Får se om den går igång imorgon efter en natt i skamvrån

Permalänk
Skrivet av Viita:

Du kan titta in i långa PCI-x16-kontakterna på moderkortet bara för att se så det inte är några "stift" som "böjts över" till någon annan, att detta skulle ske, är jag väldigt skeptiskt emot, men det är en sak att utesluta.

Kontrollera även att samtliga strömkontakter sitter på plats ordentligt, på moderkort, grafikkort och på PSU, om det är modulärt PSU.

Det ska ganska mycket till, för att grafikkortet ska gå sönder, bara för att du tar ut det och stoppar den i en annan slot.

Prova även att "trycka lite på DIMM:en(RAM)", så att de sitter på plats ordentligt också.

Du har även kontrollerat att kabeln inte "glidit ur" kontakten på skärmen?

Tack för tipsen, får gå igenom lådan imorgon ett varv samt inspektera portarna och RAM. Brukar försöka undvika våld när jag i datorn men man kan ha otur antar jag, men grafikkortet går igång som vanligt vad gäller fläktar och LED iallafall, det är väl ett gott tecken antar jag. Jo har kontrollerat att kontakten i skärmen sitter i korrekt.

Permalänk

Update: Funkade inte efter CMOS-reset, även kollat alla kontakter i och utanför lådan och även prövat med ett annat grafikkort som inte heller funkade. Får väl landa i att moderkortet/processorn på ett ellet annat sätt pajjat, har upplevt att battlefield fått sämre och sämre fps på senaste tiden, kanske var ett tecken på att processorn börjat lägga ner. Anledningen till att jag ens prövade byta PCI-e slot var för att det var så fruktansvärt senaste gången jag lirade, kanske var processorn som var inne på sista sucken?

Planerar nu att inköpa en ryzen 5 3600 och nytt moderkort, tyvärr helt slut på processorer i min stad (umeå) så måste beställa vilket ju är synd, hade varit perfekt att pilla med detta under ledigheten tack till alla er som svarat i tråden

Permalänk
Medlem

Enligt manualen kan du felsöka några vanliga fel med hjälp av en liten högtalare, (PC-speaker), som kopplas in på moderkortet.
Det finns även ytterliggare några intressanta funktioner.

-----
One short beep:
VGA detected
Quick boot set to disabled
No keyboard detected

One continuous beep followed by two short beeps then a pause (repeated):
No memory detected

One continuous beep followed by three short beeps:
No VGA detected

One continuous beep followed by four short beeps:
Hardware component failure
-----

Om du tar ut Grafikkort, Minnen, kopplar ur hårddisk från moderkortet, så bör du höra någon av dessa felkoder.
Om du inte hör något, är antingen inte PC-speakern inkopplad inkorrekt (om den inte är defekt), eller så är något fel med Moderkortet, CPUn eller PSUn.
(Datorn ska vara avstängd medan man tar ut och kopplar in saker. (Bara så ingen misstolkar det som att man kan ta ut eller stoppa in saker under drift, för det är inget bra.) )

Permalänk

@Viita: Det hade ju helt klart varit suveränt (och kul) för diagnostik, har dock ingen PC-speaker