Permalänk
Medlem

Hur koppla i radhus med fiber

Hej!

Är ganska novis på nätverk men har ändå viss koll, men får det verkligen inte att fungera som jag vill hemma.

Har nyligen köpt radhus där det är ca 2 st internetuttag i varje rum, märkta 1-9.
Vi har fiber indraget via telia som sitter i ett skåp i tvättstugan, där det sitter en fiberkonverter? med 4 uttag samt en switch? med uttag 1-9 som då ska vara kopplade till samtliga uttag i huset. Jag har just nu kopplat från port 1 i fiberkonvertern till nr 4 i switchen, som då är uttaget i vardagsrummet, från port 4 i vardagsrummet har jag kopplat en sladd till routerns WAN port, och sedan sladdar mellan router till tv, dator etc. allt är frid och fröjd så långt och internet fungerar och även wifi.

Men, jag skulle såklart hellre önska att jag kan dra sladd direkt från uttaget i väggen in i datorn och till tvn, samt även få internet på övervåningen. Men hur jag än kopplar så verkar det inte fungera. Har testat att koppla routern i skåpet direkt och sedan sladdar från routerns lan portar till de numrerade uttagen, men det vill sig inte ändå. Verkar även vara tvungen att använda Telias egna router, har testat med gamla som jag hade med mig i flytten.

Permalänk
Medlem

Du har egentligen två alternativ.

1. Koppla telia routern eller en egen router direkt i skåpet och från LAN-portarna på routern till de olika uttagen som du vill använda. Utöka med en switch i skåpet om det behövs fler portar och det fysiskt får plats.

Fördelar är att du redan har alla grejor du behöver och att det inte blir några extra kablar ute i huset.
Nackdelar är att den trådlösa täckningen kan bli lidande av att sätta routern i ett skåp i tvättstugan, samt att du kanske inte har tillräckligt många LAN-portar på routern.

2. Koppla in routern som du har gjort nu från uttag 4 i vardagsrummet till WAN-porten på routern. Koppla sedan från en LAN-port på routern till TV respektive dator i vardagsrummet, men även en kabel från en LAN-port i routern till uttag 5 i vardagsrummet.
I mediaskåpet placerar du sedan en switch med tillräckligt många portar där du kopplar in en kabel från uttag 5 i patchpanelen, och därefter kablar från övriga portar på switchen till de uttag i patchpanelen som du vill ha aktiva runt om i lägenheten.

Fördelar blir att den trådlösa täckningen utgår från vardagsrummet och inte begränsas av att vara inlåst i tvättstugan.
Nackdelar blir att du måste ha routern stå ute i lägenheten som du har nu, med resultatet att det blir ett par extra kablar där ute.
Du måste även köpa en separat switch att sätta i mediaskåpet (typ 300kr utgift).

Om du inte får det att fungera med din egen routern så behöver du nog låta telia-routern vara urkopplad i några timmar innan du kopplar in din (eller vänta några timmar efter att du kopplat in den) för att MAC-låsningen på porten i Telias switch ska släppa.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

@Maxen123:
Det du har i nätverksskåpet är inte en switch utan en patchpanel.
Vad du vill ha är fibercoverter->brandvägg/router->tillräckligt stor switch->uttagen i patchpanelen->vad du nu kopplar in i uttagen i alla rum.

Observera att du troligen behöver köpa en switch (om inte de LAN-märkta uttagen på din router räcker till). Risken finns också att huset är större än att du får bra wifi-mottagning om du har routern i nätverksskåpet. I så fall bör du troligen fundera på att stänga av trådlös funktionalitet i routern och istället sätta upp någon form av antingen rena wifi accesspunkter eller mesh-nätverk, där det senare troligen är enklare för en novis att få till. Ett möjligt alternativ är att helt enkelt ersätta operatörens router med din egen utrustning, om du inte har behov för eventuella andra funktioner den har utöver ren nätverksleverans.

Permalänk
Medlem

Kanske tänker fel men en 8-portars switch borde vara lämplig för dig. Färre portar fungerar säkert i praktiken, men det är såpass liten kostnad att du lika gärna kan köpa en med 8 portar.
Port nr 9 används antingen som "retur" från routern (vilket ger fler portar där den står) om den står i ett rum eller kopplas vid behov direkt från routern om den också står i skåpet.

Sen behövs såklart också lite kablar om du inte har det liggandes i lämpliga längder. Antingen köper du färdiga eller så köper du kabel, kontakter samt kontakteringsverktyg och fixar det själv.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att på bild 2 (fiberkonvertern) så är chansen stor att bara en av LAN portarna fungerar för internet pga en IP-adress per hushåll. (I vissa fall så används en till av LAN portarna som är låst till IPTV-boxen.)

Det är där du ska koppla i WAN porten på din router.

Blaaah
Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Tusen tack för hjälpen allihopa!

Helt plötsligt verkar det fungera hur bra som helst nu, med routern i skåpet och dragit kablar vidare därifrån. Tyckte att det var exakt så jag kopplade innan och inte fick det att fungera, men nu funkar internet i alla uttag jag kopplar in i.

Angående switch, såg att det fanns alla möjliga i olika prisklasser. Duger det med en helt vanlig 8 portars billig eller bör man ha något speciellt?
Hittade denna för 239:-
https://www.webhallen.com/se/product/34191-D-Link-DGS-1008D-8...

Permalänk
Skrivet av Maxen123:

Tusen tack för hjälpen allihopa!

Helt plötsligt verkar det fungera hur bra som helst nu, med routern i skåpet och dragit kablar vidare därifrån. Tyckte att det var exakt så jag kopplade innan och inte fick det att fungera, men nu funkar internet i alla uttag jag kopplar in i.

Angående switch, såg att det fanns alla möjliga i olika prisklasser. Duger det med en helt vanlig 8 portars billig eller bör man ha något speciellt?
Hittade denna för 239:-
https://www.webhallen.com/se/product/34191-D-Link-DGS-1008D-8...

Min erfarenhet är att de riktigt billiga switcharna (oavsett tillverkare) har tenderat att dö strax utanför garantitiden, vilket naturligtvis kan vara ok med tanke på priset, men det händer aldrig lägligt. Köpte en minstamodell från HP (den serien säljs inte längre) i prisklass runt tusenlappen, och den har hållit i några år hittills.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Kan tillägga att på bild 2 (fiberkonvertern) så är chansen stor att bara en av LAN portarna fungerar för internet pga en IP-adress per hushåll. (I vissa fall så används en till av LAN portarna som är låst till IPTV-boxen.)

Det är där du ska koppla i WAN porten på din router.

Hos Telia Öppen Fiber är det bara LAN1 som är för bredband. Gula kabeln antar jag är för IPTV, som sitter kvar sedan den förra ägaren.

Vill TS ha routern i port 4 (i uttag 4/5), så dra en nätverkskabel från LAN-portarna till port 5 (i uttag 4/5) och sätt en switch i mediaskåpet. Med ett par patchkablar kan sen TS dra sitt lokala nätverk till port 1-3 och 6-8 (eller 7-8 om han ska köra IPTV i samma uttag som kabeln redan sitter i).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxen123:

Tusen tack för hjälpen allihopa!

Helt plötsligt verkar det fungera hur bra som helst nu, med routern i skåpet och dragit kablar vidare därifrån. Tyckte att det var exakt så jag kopplade innan och inte fick det att fungera, men nu funkar internet i alla uttag jag kopplar in i.

Angående switch, såg att det fanns alla möjliga i olika prisklasser. Duger det med en helt vanlig 8 portars billig eller bör man ha något speciellt?
Hittade denna för 239:-
https://www.webhallen.com/se/product/34191-D-Link-DGS-1008D-8...

Köp hellre netgears motsvarighet. https://www.webhallen.com/se/product/11503-Netgear-GS108-v4-P...

Mina har snurrat utan problem flera år!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maxen123:

Tusen tack för hjälpen allihopa!

Helt plötsligt verkar det fungera hur bra som helst nu, med routern i skåpet och dragit kablar vidare därifrån. Tyckte att det var exakt så jag kopplade innan och inte fick det att fungera, men nu funkar internet i alla uttag jag kopplar in i.

Angående switch, såg att det fanns alla möjliga i olika prisklasser. Duger det med en helt vanlig 8 portars billig eller bör man ha något speciellt?
Hittade denna för 239:-
https://www.webhallen.com/se/product/34191-D-Link-DGS-1008D-8...

Eftersom du verkar ha iptv så kan det vara vettigt att välja en managerbar switch även om du inte behöver det just nu så kan det underlätta om du skulle få för dig att ändra nått i framtiden.
Det finns också switchar med poe vilket gör att du tex kan strömförsörja accesspunkter via nätverkskabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.