miljözon 2 2020, är din bil godkänd? Är det en bra idé?

Permalänk
Medlem

miljözon 2 2020, är din bil godkänd? Är det en bra idé?

Hej!

Då jag nyligen skaffade en bil så blev denna fråga högaktuell för mig. Tyvärr fan jag inte den bil jag sökte som uppfyllde nya kravet för euro V. Ville jag ha den bil jag sökte efter (begagnad) så skulle det kosta mig ca 20-30 000kr mer. Så blev en chansning att jag klarar mig med en Euro 4 klassad bil närmsta 3-4 åren.
Har ni en euro V klassad bil eller planerat att byta till en för att klara miljözon 2 kraven 2020? Eller tror ni att det kommer vara begränsad utnyttjande dom närmsta åren så ni klarar er ändå?
Tror ni det blir som en arbetskollega tror? Du kommer inte kunna köra bilen i centrum (alla städer) under 2020 och framöver.

Miljö är viktigt men känns lite synd att bilar som "bara" är 10 år gamla ska behövas skrotas eller inte kunna framföras i städer. Jag hoppas miljözon 2 kommer användas ytterst begränsat.

Information om Miljözoner

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Återstår att se på hur många platser det införs inom de närmaste åren. Beror förstås mycket på kommunernas ambitionsnivå hur mycket det blir i slutändan.

Som det ser ut i dagsläget så är de gator där det pratats om att införa miljözon 2 inga som jag skulle köra på frivilligt, det löser en del av problemet

Bilen är dock Euro 6-klassad så det dröjer ett tag innan den faller för nån av gränserna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Man vet väl inte än var och hur många såna zoner kommer införas?

Tanken är väl att få ner de skadliga dieselavgaserna på ställen med mycket trafik och lite rörelse.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Eller tror ni att det kommer vara begränsad utnyttjande dom närmsta åren så ni klarar er ändå?
Tror ni det blir som en arbetskollega tror? Du kommer inte kunna köra bilen i centrum (alla städer) under 2020 och framöver.

Jag är säker på att det kommer vara rätt begränsat de närmsta åren.

Personligen bidrog allt det här tramset till att jag sålde min diesel-SUV (Tiguan) och leasar en golf i tre år och ser vart det tar vägen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nollutsläpp. Alltid.

Förbränning för framdrift känns hopplöst förlegat. *Tar skydd mot alla arga svar som kommer nu*

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör veteranbil, så klarar mig så istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nollutsläpp. Alltid.

Förbränning för framdrift känns hopplöst förlegat. *Tar skydd mot alla arga svar som kommer nu*

Jag kan hoppa på tåget när priset är där, Bilarna är där och infrastrukturen är där.
Om det är vätgas eller BEV (batteri) spelar mig ingen roll. Men som det är nu är det svårt för de flesta att motivera en bil med nollutsläpp på antingen pris eller laddmöjligjet.
Jag personligen kan inte tänka mig en hybrid så de är idag.

Tycker BEV laddhastigjet är löjlig. 50KW för "snabbladdning" på de flesta modeller. Man får ju sitta en eller ttvå timmar om man ska längre än till Hallandsåsen från Göteborg. Någonstans i 250-300Kw är rimligt för att man ska ta sig någonstans effektiv.
Jag har själv som gräns 2-2.5 timmars körning (I 120) och max 12-15 min laddtid för att köra liknande strecka igen.
Tesla 3 är väl närmast som klarar det men vem har råd med en sån.... Och fan va ful den är innuti.

Nähh några år kvar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jo, Euro 6d klassade är båda mina bilar och bara bensinare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Kör veteranbil, så klarar mig så istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, är bara köpa en gammel cheva med 6.2L diesel-8 och skruva upp pumpen så det blir tuffa moln när man gasar, sen kan du åka runt hur mycket du vill i fjollträskets miljözoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag kan hoppa på tåget när priset är där, Bilarna är där och infrastrukturen är där.
Om det är vätgas eller BEV (batteri) spelar mig ingen roll. Men som det är nu är det svårt för de flesta att motivera en bil med nollutsläpp på antingen pris eller laddmöjligjet.
Jag personligen kan inte tänka mig en hybrid så de är idag.

Tycker BEV laddhastigjet är löjlig. 50KW för "snabbladdning" på de flesta modeller. Man får ju sitta en eller ttvå timmar om man ska längre än till Hallandsåsen från Göteborg. Någonstans i 250-300Kw är rimligt för att man ska ta sig någonstans effektiv.
Jag har själv som gräns 2-2.5 timmars körning (I 120) och max 12-15 min laddtid för att köra liknande strecka igen.
Tesla 3 är väl närmast som klarar det men vem har råd med en sån.... Och fan va ful den är innuti.

Nähh några år kvar.

Finns ganska många bilar med lång räckvidd. Många har iallafall 40-50mil räckvidd.

Och gnället är ofta för att det blir drygt den där gången man ska åka till fjällen. Men det många glömmer är att du inte behöver ladda fullt vid långa resor. Har du 50mil räckvidd och ska 60mil så laddar du på 20mil när du åkt 40mil. Finns ingen anledning att ladda fullt.

Inte många människor som kör över 40mil dagligen. De flesta ligger nog nära 1 mil per dag.

Ju mera du kör desto vettigare är en elbil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Inte många människor som kör över 40mil dagligen. De flesta ligger nog nära 1 mil per dag.
Skickades från m.sweclockers.com

Du tror på riktigt att majoriteten av seriges befolkning har mindre än 5km till jobbet och andra vardagssysslor? (man ska ju hem också)

Om inte behöver köra mer än en mil per dag så köper man väl hellre en vanlig cykel än en bil (om man inte flyttar tunga stenar).

Tar ju 10-15 minuter att cykla 5km...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Finns ganska många bilar med lång räckvidd. Många har iallafall 40-50mil räckvidd.

Och gnället är ofta för att det blir drygt den där gången man ska åka till fjällen. Men det många glömmer är att du inte behöver ladda fullt vid långa resor. Har du 50mil räckvidd och ska 60mil så laddar du på 20mil när du åkt 40mil. Finns ingen anledning att ladda fullt.

Inte många människor som kör över 40mil dagligen. De flesta ligger nog nära 1 mil per dag.

Ju mera du kör desto vettigare är en elbil.

Skickades från m.sweclockers.com

Snittet ligger runt 5 mil per dag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du tror på riktigt att majoriteten av seriges befolkning har mindre än 5km till jobbet och andra vardagssysslor? (man ska ju hem också)

Om inte behöver köra mer än en mil per dag så köper man väl hellre en vanlig cykel än en bil (om man inte flyttar tunga stenar).

Tar ju 10-15 minuter att cykla 5km...

Håller med men folk gör det inte alltid endå.

Varför folk inte cyklar:
1. Bekvämt att åka bil
2. Dåliga cykelvägar
3. Ska lämna barn
4. Vinter/kallt/regn
5. Stöld av cykel

Orkade inte googla exakta siffror så skrev 1mil. Men de flesta bilresor är under 3km och en bil i Sverige rullar 1200mil per år så ~3mil per dag. Samma poäng gäller fortfarande. Räckvidden på elbilar är för 99% av befolkningen inget problem.

Mera rimligt klagomål är avsaknad av dragkrok på nästan alla modeller. För mig är detta en dealbreaker då jag kör båt på trailer. Måste ha minst en vanlig bil med drag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Orkade inte googla exakta siffror så skrev 1mil. Men de flesta bilresor är under 3km och en bil i Sverige rullar 1200mil per år så ~3mil per dag. Samma poäng gäller fortfarande. Räckvidden på elbilar är för 99% av befolkningen inget problem.

Mera rimligt klagomål är avsaknad av dragkrok på nästan alla modeller. För mig är detta en dealbreaker då jag kör båt på trailer. Måste ha minst en vanlig bil med drag.

Skickades från m.sweclockers.com

Citerade den del av ditt inlägg som jag inte tyckte lät rimlig, att de flesta skulle klara sig med räckvidden i en Tesla är jag också övertygad om.

Dock blir statestik som den du hämtat alltid missvisande, då det finns nötter som jag som har 4 bilar (varav 2st sommarbilar) ståendes på uppfarten, detta sänker ju snittet rejält för alla ;), samma som när man ser siffror att motorcyklar bara rullar 300mil om året i snitt... men vem har bara en motorcykel?

Angående elbil och dra båt så kika på Outlander PHEV, verkar vettig till sånt, även om det endast är en hybrid (du klarar ju dina ~3mil/dag på ren eldrift). Vill man ha en helt eldriven så finns ju Rivian https://www.youtube.com/watch?v=QMfxJEfb4lw sen så är det ju en hel bunt biltillverkare som säger de ska lansera elektrisk SUV nästa år. Men blir ju knappast gratis....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Håller med men folk gör det inte alltid endå.

Varför folk inte cyklar:
1. Bekvämt att åka bil
2. Dåliga cykelvägar
3. Ska lämna barn
4. Vinter/kallt/regn
5. Stöld av cykel

Orkade inte googla exakta siffror så skrev 1mil. Men de flesta bilresor är under 3km och en bil i Sverige rullar 1200mil per år så ~3mil per dag. Samma poäng gäller fortfarande. Räckvidden på elbilar är för 99% av befolkningen inget problem.

Mera rimligt klagomål är avsaknad av dragkrok på nästan alla modeller. För mig är detta en dealbreaker då jag kör båt på trailer. Måste ha minst en vanlig bil med drag.

Skickades från m.sweclockers.com

Priset är den största anledningen till att jag inte köpte elbil. Jag letade begagnad bil för max 200 000kr och då fanns det bara små elbilar med "upp till" 20 mils räckvidd när batteriet var nytt. Hade jag kunnat ladda hemma skulle jag nog klarat mig på det men det är knappt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kör veteranbil, så klarar mig så istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Gammal volvo utan katalysator, en sann miljöbil!
Dock så ser jag en spännande ändring på kap11 §4 inför årsskiftet, nämnligen att:

Citat:

6. Fordon som definieras som veteranfordon i 2 kap. 2 § vägtrafikskattelagen (2006:227). Veteranfordon får dock inte föras i en miljözon klass 3

Miljözon 3 gäller ju dock endast noll-utsläpps fordon, så det är ju väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Håller med men folk gör det inte alltid endå.

Varför folk inte cyklar:
1. Bekvämt att åka bil
2. Dåliga cykelvägar
3. Ska lämna barn
4. Vinter/kallt/regn
5. Stöld av cykel

Orkade inte googla exakta siffror så skrev 1mil. Men de flesta bilresor är under 3km och en bil i Sverige rullar 1200mil per år så ~3mil per dag. Samma poäng gäller fortfarande. Räckvidden på elbilar är för 99% av befolkningen inget problem.

Mera rimligt klagomål är avsaknad av dragkrok på nästan alla modeller. För mig är detta en dealbreaker då jag kör båt på trailer. Måste ha minst en vanlig bil med drag.

Skickades från m.sweclockers.com

Vist folk kör mindre mil per bil men folk har mer än 1 bil per person nu för tiden med så sträckan blir längre.
Men håller med dig om att 90% av befolkning skulle klara sig på en Elbil problemet är kostnaden för dem.
Skulle gärna själv ha en elbil men vill då ha en som man kommer runt 40 mil med ör tyvärr inte så många som klarar det än och dom som klarar det kostar en förmögenhet.
Har även kollat på många nya elbilar som kommer men många av dom kommer runt 20 mil vilket inte funkar när man har barn som idrottar och man får åka långa sträckor på helger.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

En av anledningarna till att jag köpte en nyare bil nu.
Så man såg till att den låg på Euro6-klass.

Men vi får se vilka zoner som senare blir Miljöklass 3.. Hoppas det inte är några av gatorna som jag kör på relativt ofta. Men det låter mer som att det är mindre gator inne i stan.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

En av anledningarna till att jag köpte en nyare bil nu.
Så man såg till att den låg på Euro6-klass.

Men vi får se vilka zoner som senare blir Miljöklass 3.. Hoppas det inte är några av gatorna som jag kör på relativt ofta. Men det låter mer som att det är mindre gator inne i stan.

Vad jag förstått är det bara typ gamla stan i stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Renault Zoe åker på en bra bit 38 mil för mindre än en golf (?) 289000kr. Just sayin'

Har försökt sammanställa hur mycket av Sveriges trafikutsläpp som kommer från Stockholmsområdet, där det inte finns någon anledning att inte köra elbil.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad jag förstått är det bara typ gamla stan i stockholm

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas på det..

Jag fick tyvärr med dubbdäck när jag köpte bilen så just nu måste jag köra runt en jävla massa för att ta mig till jobbet (åkte på hornsgatan i höstas). Men gamla stan var det längesen man åkte i

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylens:

Vist folk kör mindre mil per bil men folk har mer än 1 bil per person nu för tiden med så sträckan blir längre.
Men håller med dig om att 90% av befolkning skulle klara sig på en Elbil problemet är kostnaden för dem.
Skulle gärna själv ha en elbil men vill då ha en som man kommer runt 40 mil med ör tyvärr inte så många som klarar det än och dom som klarar det kostar en förmögenhet.
Har även kollat på många nya elbilar som kommer men många av dom kommer runt 20 mil vilket inte funkar när man har barn som idrottar och man får åka långa sträckor på helger.

Skulle våga påstå att det är få som har mer än en bil. Det finns ungefär 5 miljoner bilar i trafik i Sverige och ytterligare 1,5 miljoner avställda bilar. Så snittet är långt under en bil per person.

Har inte lyckats hitta nån fördelning på hur många mil per år fordon körs men rent spekulativt så skulle jag säga att det är fler fordon som går mindre än snittet än antalet som körs mest.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig. Kör en Golf Alltrack 184 TDI, 2020. Alltså Euro 6.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Rekordmedlem

Har ingen godkänd bil men ser fram emot att man börjar låta bilåkandet betala för sig så att slopa reseavdrag för bil i städerna vore ett bra steg, det är ju inte glesbygden som gör de stora avdragen utan stadsborna.
Med bättre samhällsplanering så skulle det gå att minska resandet rejält och så måste man bort från den förlegade metoden att man ska äga en egen bil för bilen utnyttjas oerhört lite qav tiden den ägs och självkörande bilar kommer att ge helt nya möjligheter för transport som en service och kan även lösa laddningsproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ingen godkänd bil men ser fram emot att man börjar låta bilåkandet betala för sig så att slopa reseavdrag för bil i städerna vore ett bra steg, det är ju inte glesbygden som gör de stora avdragen utan stadsborna.
Med bättre samhällsplanering så skulle det gå att minska resandet rejält och så måste man bort från den förlegade metoden att man ska äga en egen bil för bilen utnyttjas oerhört lite qav tiden den ägs och självkörande bilar kommer att ge helt nya möjligheter för transport som en service och kan även lösa laddningsproblem.

Den dagen det kostar kanske hälften så mycket att hyra/bilpoola som att äga ett fordon, OAVSETT körsträcka/körvanor så börjar det nog bli intressant för den breda massan.

Tillgängligheten (avstånd till bilen och om det överhuvudtaget finns någon bil där med liten eller ingen framförhållning) kommer alltid vara sämre än om du äger en bil. Så därför måste detta reflekteras i priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Finns ganska många bilar med lång räckvidd. Många har iallafall 40-50mil räckvidd.

Och gnället är ofta för att det blir drygt den där gången man ska åka till fjällen. Men det många glömmer är att du inte behöver ladda fullt vid långa resor. Har du 50mil räckvidd och ska 60mil så laddar du på 20mil när du åkt 40mil. Finns ingen anledning att ladda fullt.

Inte många människor som kör över 40mil dagligen. De flesta ligger nog nära 1 mil per dag.

Ju mera du kör desto vettigare är en elbil.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa ingenting om räckvidd, den är här men det handlar om laddtid. Väldigt få jag känner har möjlighet till att ladda hemma eller på jobbet vilket gör att man en gång i månaden måste sitta och tugga en timme eller två på en laddare på någon parkering.
Sen om kostnaden ska ner på bilarna till 150k-200k så är 70KWh batteri svårt att få in och onödigt om man kan ladda 40KWh batteri på 10 min.
Det känns fortfarande som en gen 1.5 produkt..

Sen är vätgas batteri hybrid med 15-20KWh batteri och vätgas när man väl åker längre.
Sedan mer aerodynamik och lågt luftmotstånd kan hjälpa bra, främst på motorväg, lilla model 3 är fortfarande en rätt stor bil, där gamla v70 från typ 2005 ser liten ut brevid

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag anser att bilens utsläpp är en mindre del av problemet jämfört med bilens negativa påverkan på den fysiska miljön. Bilar kräver oerhört mycket utrymme. Bilar ger buller (och nej, elbilar löser inte det problemet, eftersom de låter nästan lika mycket som bränsledrivna - det är främst ljud från däcken som hörs) som orsakar stress och sömnstörningar. Vägunderhåll och andra kostnader för att kunna ha bilar där slipper man, och kollektivtrafiken kommer fram snabbare och med färre störningar eftersom det inte finns nån biltrafik att ta hänsyn till.

I ytterområden kan bilarna få finnas, men i de tätast delarna av storstäderna bör privatbilism totalförbjudas. Varutransporter ska bara få ske med små, långsamma elfordon inom vissa tidsintervall. I gengäld ska man kraftigt förbättra kollektivtrafiken inom den bilfria zonen, och erbjuda parkeringshus i gränsområdet för snabbt och enkelt byte mellan ytterområdets bilåkande och innerområdens kollektivåkande. De 50-70 procent av vägytorna som använts till parkering frigörs och används till att kraftigt bredda gång- och cykelbanor, eller lägga till dem där de saknas i dag. Vissa vägar i särskilt trafikerade stråk kan övertäckas med väderskyddande tak för att främja framkomlighet i bistert väder.

Så nej, jag är inte för miljözoner, så länge de tillåter nån form av privatbilar att färdas i dem.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte satt mig in i vilka fordon som går under vilka miljöklasser, har väldigt långt till någon av orterna det kan vara aktuellt för inom de närmaste åren.
Men valde en bensinbil 2018 då snacket kring dieselns effekter, miljözoner, höjda skatter m m hade tagit fart.

Förstår tanken kring miljözoner om syftet är att minska mängden skadliga avgaser på centrala och tungt trafikerade gator.
Miljözon 3 är däremot vansinne på länge, då det kommer att utesluta en väldigt stor del av fordonsflottan.

Sen utgår många av de styrande från ett storstadsperspektiv där det går att klara sig rätt bra med kollektivtrafiken, men så ser det inte ut i hela landet och på/till många platser kommer det aldrig att finnas kollektivtrafik.

När det gäller fordonstyper är laddhybrider en mycket bra idé som bör utvecklas. Det innebär att de korta stadskörningarna görs på batteri och de längre körningarna på landsväg på bensin el liknande. De kompletterar varann bra med sina respektive fördelar.

Rena elbilar ser jag mest för mindre områden, tills teknikens begränsningar närmast helt eliminerats.
Än är vi inte där och då är det fel att det fokuseras så mycket på sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom min bil har Euro 6 klassning så välkomnar jag alla beslut som gör att det blir mindre bråk om parkeringsplatserna i stan. Get owned!

Det bisarra är att miljözonerna lär uppföras i innerstan. Där har de flesta som har bil boendeparkering med nästintill NOLL anslutningar/möjligheter att ladda en elbil. Åtminstone i GBG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har ingen godkänd bil men ser fram emot att man börjar låta bilåkandet betala för sig så att slopa reseavdrag för bil i städerna vore ett bra steg, det är ju inte glesbygden som gör de stora avdragen utan stadsborna.
Med bättre samhällsplanering så skulle det gå att minska resandet rejält och så måste man bort från den förlegade metoden att man ska äga en egen bil för bilen utnyttjas oerhört lite qav tiden den ägs och självkörande bilar kommer att ge helt nya möjligheter för transport som en service och kan även lösa laddningsproblem.

Så du menar att bilåkarna inte betalar för sig själva? Bilismen är väl statens stora kassako, där man hämtar in finansiering för allehanda projekt som är helt frånskilt från bilismen? Varför man redan nu börjar prata om införande av kilometerskatt eftersom fler och fler byter från de biltyper som beskattas just nu, förbränningsmotorer.
VTI: Bilarna betalar sina egna kostnader

Jag undrar också vad du har för grund till att det skulle vara rimligt att slopa reseavdrag i städerna? En förutsättning för att få göra reseavdrag är att man gör besparingar om minst 2 timmar per dag mot om man istället reser kollektivt. Så för att man ens ska vara berättigad till avdrag, så bör man alltså bo ganska långt ifrån där man arbetar. Således är det uteslutet att man bor centralt i staden, där det finns tillgång till kollektivtrafik. Det är snarare de som då bor i olika förorter ganska långt ifrån stadskärnan som är berättigad till dessa avdrag. Alltså platser där kollektivtrafik inte är lika utbrett (eller i vart fall lämpligt), precis som på landsbygden.