Börjar tröttna lite på 5700XT (hoppar hejdlöst i frekvens när man spelar)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SCORPIUS:

@Hymer: Har du läst tråden och gjort en felsökning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Hade provat allt utom att stänga av Freesyncen. Gjorde man det så ligger det konstant på topclock. Hoppas på en fix från AMD snart då.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Jag börjar bli lite orolig att jag gjort ett dumt köp. Köpte precis ett Red Devil 5700 XT för ett bra pris (4999kr). Tänkte att det kunde vara kul med ett nytt grafikkort.

Nu är det så att jag främst spelar CS:GO men tänkte att det kunde vara kul att uppdatera och spela lite nya titlar också. Jag vet att CS är ett spel som främst gynnas av en bra CPU (därav i7-8700k@4800hz). Jag spelar i upplösningen 1280x960 black bars @240hz. Med min nuvarande setup går min fps ibland under 240fps vilket såklart jag vill undvika. Tänkte att ett bättre grafikkort kunde lyfta min fps ytterliggare.

Men när jag läser alla trådar om hur 5700xt frekvenser hoppar upp och ner i titlar i 1080p och lägre där den inte yttnyttjas till sin fulla potential blir jag lite orolig att jag gjort ett dumt köp. Således, min fråga till er kunniga är om dessa problem adresserats i den nya drivrutinen som släpptes för några dagar sedan? Eller om det är någon här som spelar CS och har problem eller ej?

Mvh

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem

Jag lider av samma sak @LillaGrynet

Beställde Sapphire Pulse från netonnet bland andra saker, såg här på swec att det fanns Sapphire nitro+ från inet för 4999 för sweclockers medlemmar. Beställde då från inet.

Glad i hågsen börjar man givetvis googla på bästa setups och då får man läsa alla skräckhistorier på både Sweclockers och Reddit. Svettas bokstavligen här nu!

Samt att jag också köpte de sämsta(?) mobo och chassit, ASUS TUF Gaming Plus x570 och Fractal Focus G för ändamålet med kortet...

Blir så snurrig över vad man ska ha egentligen, vill bara ha grejer som lirar och andas fint!

Permalänk
Medlem

@Särimner: Hmm angående ASUS TUF Gaming Plus x570 och Fractal Focus G vad är de som gör dessa sämst för ändamålet med kortet?

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

@Särimner: Hmm angående ASUS TUF Gaming Plus x570 och Fractal Focus G vad är de som gör dessa sämst för ändamålet med kortet?

Mvh Paw

Sämst och sämst är ju högst subjektivt! Men problemet är att ASUS TUF inte har genomtänkt placering vilket gör att detta i kombination med det trånga chassit Fractal Focus G inte blir optimalt. Speciellt nu när jag ska bygga med nitro+ kort.

Jag har avbeställt dem båda och nu ligger istället MSI MPG X570 EDGE Gaming och Mission SG GGX chassi i köplistan, många youtubers, redditörer och recensioner prisar moderkortet för dess genomtänkta form samt Mission är större chassi med gott om luftflöde och plats för flera fläktar! Dessa egenskaper gjorde att jag har valt dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag lider av samma sak @LillaGrynet

Beställde Sapphire Pulse från netonnet bland andra saker, såg här på swec att det fanns Sapphire nitro+ från inet för 4999 för sweclockers medlemmar. Beställde då från inet.

Glad i hågsen börjar man givetvis googla på bästa setups och då får man läsa alla skräckhistorier på både Sweclockers och Reddit. Svettas bokstavligen här nu!

Samt att jag också köpte de sämsta(?) mobo och chassit, ASUS TUF Gaming Plus x570 och Fractal Focus G för ändamålet med kortet...

Blir så snurrig över vad man ska ha egentligen, vill bara ha grejer som lirar och andas fint!

Det är inget dåligt kort RX 5700 XT Nitro+.
Gällande skräckhistorier så ska man alltid testa själv, det kan vara andra saker som ställer till det.
Det bästa du kan göra är att testa med de senaste drivrutinerna.
Du har öppet köp på ditt grafikkort och skulle det inte fungera som du vill så kan du alltid retunera det.

Permalänk
Medlem

@Särimner: Vilket Mission chassi då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@Särimner: Vilket Mission chassi då?

Mission SG Datorchassi GGX 3.3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Särimner: Kan hålla med om att placeringen av chipsetfläkten är inte direkt optimal men jag själv har inte upplevt några problem alls med temps eller något sådant och kan lungt säga att jag är mycket nöjd med kortet samt att de har fått otroligt bra omdöme av dom tyngsta hårdvarutestarna där ute medans MSIs kort har verkligen gjort skit ifrån sig med temps upp mot 125 grader i stress tests.

https://youtu.be/_7PkZwY9PWM?t=578

Skulle verkligen rekommendera att du tittar på videon så att du får lite mer kött på benen angående MSI MPG X570 Gaming Edge.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

@Paw

https://www.msi.com/blog/mpg-x570-gaming-edge-wifi-vrm-therma...

https://i.redd.it/2iwdy5wrrly31.png

Stämmer det du säger, OM man ska OC 3950X eller 3900X processor!
I mitt fall så är jag inte intresserad av OC och kör med hederlig r5 3600 processor!

Permalänk
Medlem

@Särimner:

Oberoende vad du ska köra så kommer man inte ifrån att MSI MPG X570 EDGE Gaming är utan tvekan ett av dom sämst tillverkade X570 moderkorten där ute och de bekräftas tydligt av hårdvarutestare som Hardware Unboxed, Buildzoid, der8auer och andra.

Men är du nöjd så är du nöjd bara tuta och köra!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

@Paw Sneglar just nu på Gigabytes Aorus Elite!

Problemet är bara att jag måste ha wi-fi, får då punga ut 500 extra på ett asus nätverkskort!

Permalänk
Medlem

Intressant, läser just nu
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ebz5vk/radeon_software_...

Där en användare vid namn AkumaCR förklarar att det är mjukvarorna som följer med drivrutin uppdateringarna till RDNA korten som ställer till och orsakar alla problem som ni upplevt!

För att undvika detta ska ni BARA installera drivrutinerna och inte mjukvaran.

-------------
So, like you guys, 5700xt Red Devil user, I had a lot of problems with the new Radeon Software 19.12.3.. keep an eye I'm just talking about the software NOT the driver itself.

Black screens, constant crashes in some games, unstable clocks, fan control doing weird things, etc etc.

I decided to give it shot and INSTALL just the driver, without the software.

Here I am, a week later testing, playing all games like a charm, cooler gpu, idle temps around 36C - 38C, zero crashes and yes, I know, the downside is that I cannot use the "features" and the cool UI the software brings... like Anti-lag, Chill and the others but i don't really care either.

The software is the main problem here, bugged AF and really need an improvement.

One of the most annoying things is ( this happens in older versions too ), if you have 2 monitors and try to use MSI Afterburner and you have the whole Radeon Software installed , monitors starts flickering. With just the driver this not happen at all.

Ok, some of you probably will say that MSI Afterburner will make your card/pc unstable paired with an AMD GPU.. well, In my personal experience, this is not happening, again, when just installing the 19.12.3 driver, NOT THE SOFTWARE.
----------------

https://www.youtube.com/watch?v=GornFJLyYsI&feature=youtu.be

Klippet ovan visar hur du installerar drivrutinen utan mjukvaran, kan ni sweclockers testa detta och återkomma om det funkar för er?

Permalänk
Medlem

@Särimner: Mycket mycket intressant!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Särimner: Gött. Hoppas detta funkar för alla. Då har AMD nog en lösning snart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Bael
@SCORPIUS

Återkom gärna när ni provat! Jag väntar fortfarande på mitt sapphire nitro+ oc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

@Bael
@SCORPIUS

Återkom gärna när ni provat! Jag väntar fortfarande på mitt sapphire nitro+ oc

Skickades från m.sweclockers.com

Jo ja, jag kan prova men eftersom jag inte har några problem (än så länge) så kan det bli svårt för mig att avgöra om det blir bättre eller inte!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Särimner: Riktigt nice att det är programvaran som är problemet. Dock behöver jag kunna ställa in custom resolution 1280x960@240hz så att enbart installera drivers blir svårt för mig

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Asus Z370-A | i7 8700K@4.8ghz | Noctua NH-D15 | Corsair DDR4 3000 16GB | Corsair RM750X 750W v2 | Red Devil 5700 XT | OCZ 240GB SSD | BENQ ZOWIE XL2546 | Corsair K70 Rapidfire RGB | Zowie FK2 | Zowie G-SR-SE | AKG K712 Pro | AKG K371 | Sennheiser HD6xx | Schiit Audio Asgard 2 | THX AAA 789 | Topping E30 |

Permalänk
Medlem

Lider av samma problem med mitt Vega 56. I BFV ligger GPU'n på ca 60 - 70% belastning, ca 40 grader i temp. Vill helst inte behöva avinstallera programvaran då det behövs för undervoltningen och minnes OC. Får hoppas AMD reder ut detta snarast.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem

Testade ett RTX 2080 i min dator för ett tag sedan det led av samma problematik dvs. i bänktest gick det i ~95-100%, men i quake champions (ultra) låg det mellan 40-55% belastning ungefär!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless