Såga ved med motorsåg, hur lång tid tar det?

Permalänk
Medlem

Såga ved med motorsåg, hur lång tid tar det?

Återigen en skum tråd på sweclockers...
Nu har jag funderat lite och min sambo tror jag har fått en stroke.

Men jag vill göra ved! Massor av det!
Jag tänkte köpa långved en lastbil med släp motsvarande ungefär 70kbm.
Så jag tänkte bolla lite med den samlade expertisen här på sweclockers!
Lite handlar det väl om att rättfärdiga inhandlande av grejer men iaf.

Nåväl det jag först och främst funderar på är hur lång tid tar det att såga upp 70kbm långved (björk)?
Min uppskattning är att det skulle ta ungefär 24 dagar med 8h per dag.
Räkna:
70kbm med medelstamdiameter på 10cm
70/(0,05x0,05x3,14)=8918 meter stock.
Tänkte göra 30-35cm bitar så blir väl 26800 bitar eller räknat på 3 meters stockar som tydligen är rätt vanligt så blir det 23800 snitt med motorsågen och tänker mig att jag borde hinna två snitt per minut i medeltal. Så det blir typ 11900 minuter motsvarande ungefär 198 timmar eller 24 dagar.
Då talar jag enbart sågning, klyvningen har jag lagt ut på entreprenad (i dessa tillfällen är det perfekt att vara ensambarn till pensionärer).
Har jag räknat hyfsat rätt? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst din beräkning..

Men har du grejor till att hantera de hela stockarna på ett bra vis?

Rätt tungt och tidskrävande att släpa runt....

Kostnad mot att köpa av någon med vedmaskin?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

För enbart sågning så kan din säkert kalkyl stämma, om du har fysiken till det.
Sen så skall stockarna och bitarna flyttas, sågen tankas och fyllas på olja samt kedjan slipas.

Permalänk
Medlem

Om medelstammen är på 10 cm, så kan du lägga 3 i bredd och då kapar du fortare.
Sen behöver du inte hugga just den veden då den är tillräckligt tunn.
Är den för tjock så får man väl ha en yxa till hands inomhus när den väl ska användas.
Och du kan nog räkna med mer kapningar per minut.

Permalänk

Att såga är ej gratis. Många sågar inkl bättre Husqvarna sågar för ca 8000kr exkl moms är dessutom inte konstruerade för att man i 8h ska såga nomstopp utan man ska fälla träd med dem. Nu kommer väl du inte kapa som om det vore tävling, varvid sågen får lite vila.

Jag vet många som har förstört dyra röjsågar på detta sätt. De är konstruerade för att gallra i skogen med inte klippa ogräs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att såga är ej gratis. Många sågar inkl bättre Husqvarna sågar för ca 8000kr exkl moms är dessutom inte konstruerade för att man i 8h ska såga nomstopp utan man ska fälla träd med dem. Nu kommer väl du inte kapa som om det vore tävling, varvid sågen får lite vila.

Jag vet många som har förstört dyra röjsågar på detta sätt. De är konstruerade för att gallra i skogen med inte klippa ogräs.

Det där är en riktigt bra poäng.

Är man ute efter att bara kapa så köper man såklart en kapmaskin.

Permalänk

Du kommer ju få bra träning i alla fall .

Har ingen erfarenhet av att kappa 70 kubik, men tvivlar starkt på att du står och sågar 8 timmar om effektivt. Och om du gör det, var försiktigt för det är lätt att skada sig när man är trött.

Utöver sågandet så blir det en massa flyttande / släpande på "klumparna".

Permalänk

Ska du inte köpa en elektrisk vedkap i stället? Känns smidigare än att kapa upp 70m2 med motorsåg.......

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att såga är ej gratis. Många sågar inkl bättre Husqvarna sågar för ca 8000kr exkl moms är dessutom inte konstruerade för att man i 8h ska såga nomstopp utan man ska fälla träd med dem. Nu kommer väl du inte kapa som om det vore tävling, varvid sågen får lite vila.

Jag vet många som har förstört dyra röjsågar på detta sätt. De är konstruerade för att gallra i skogen med inte klippa ogräs.

Jag tvivlar starkt på att jag klarar att hålla ett sånt tempo att jag knäcker sågen. Jag är knappast första personen i historien att såga ved med motorsåg. Både min far, farfar och morfar har gjort det, de två sistnämnda gjorde det praktiskt taget varje år.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag har (ofrivilligt ) sågat en hel del efter senaste årens stormar, och skulle säga att man bör nog ha en rätt bra fysik bara för att palla 8h per dag i någon längre tid.

Precis som @Mieriola säger så är det ett jäkla meck med att flytta runt allting. Vi brukar vara 2-3 pers när vi håller på, just eftersom det är bökigt att lasta på och flytta bort, är man ensam blir det en jäkla massa ineffektivitet i "starta såg, såga, stänga av såg, lasta bort, lasta på nytt". Visst går det nog att göra bättre om man ska upp i skalan som det snackas om här, men står ändå fast vid att det jobbigaste är att förflytta all stock, inte själva sågandet i sig.

Och precis som någon ovan sa, så mår inte en vanlig sketen 4kkr-såg man kör med så bra efter en stund, vilket vi också fått erfara, och då snackar vi inte i närheten av volymerna som avses här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

Ska du inte köpa en elektrisk vedkap i stället? Känns smidigare än att kapa upp 70m2 med motorsåg.......

/ Johan

En elektrisk kap i all ära men den har jag inte särskilt mycket användning av utöver vedkapning medan motorsågen har fler användningsområden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

70kbm?!
Jag har som mest köpt 30kbm på ett bräde, klarade mig 1.5 år på det med vedeldning som enda uppvärmning. Tog typ en vecka med vedmaskin (kap och klyv med automatisk matning och grejer), farsan som hjälpte till och gott om utrymme på vedbacken.
Jag säger inte att typ fyra veckor är omöjligt, men då krävs det att du fortsätter ha suget, att du är vältränad sedan innan, att vädret är bra och att inget större problem dyker upp. Är du inte en smula galen så blir du troligen rätt mätt på att kapa redan fällda trän efter första tio stockarna eller så, det är inte mycket varken variation eller utmaning. Mest bara tungt och småskitigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

@Litenskit:

Så kan det vara, beror ju lite på hur man bor. 70 m3 är ju en hel del ved, kör ni vedeldad värme/vatten till kåken eller tänkte du såga ved för en livstid i ett svep?🤪 Kanske bra med både motorsåg och vedkap, den senare är inte så tokig faktiskt. Inte så påfrestande för kroppen, enklare att handha, tystare etc.

Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har både el och bensinsåg och föredrar elsåg för att kapa ved om det inte är nått jättegrovt men en vedkap eller vedmaskin är totalt överlägset för sågen är ju mer tungarbetad och olycksrisken är också större.
Gör du av med oerhört mycket ved så är det bättre att byta panna så du slipper göra tandpetare av stammarna utan kan slänga in dem hela eller så kanske fliseldning är nått mer passande. eller att isolera huset bättre , 70 M^3 ved låter oerhört mycket för en villa och är det så så borde du ha en panna som klarar större vedbitar än det man slänger i en kökspanna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hyr en "vedmaskin" (en sådan där som både kapar och klyver). Då tar vedtillverkningen inte mer än max några dagar på två man.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ska du klyva så där jävla mycket vet och inte har gratis tillgång till några maskiner i förväg rekommenderar jag att hyra en vedprocessor.

Permalänk
Medlem

Eller ett helt galet förslag. Installera bergvärme och gör något roligare med din lediga tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera huggarbyxor+ stövlar med sågskydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

En elektrisk kap i all ära men den har jag inte särskilt mycket användning av utöver vedkapning medan motorsågen har fler användningsområden.

Tid är också pengar, att lägga motsvarande en dryg arbetsmånad på att endast kapa ved är ju inte tidekonomiskt.

En vettig vedmaskin kan man på blocket hyra för ungefär 1500-3000kr för en helg, och då kan du få dina 70 kbm både kapad och kluven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Tid är också pengar, att lägga motsvarande en dryg arbetsmånad på att endast kapa ved är ju inte tidekonomiskt.

En vettig vedmaskin kan man på blocket hyra för ungefär 1500-3000kr för en helg, och då kan du få dina 70 kbm både kapad och kluven.

Kapa veden är ju halva jobbet. Ska man sedan stapla veden så har man att göra ett par dagar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Elektrisk vedkap definitivt, eller en elektrisk kedjesåg. Aldrig att jag skulle ge mig på något sådant idiotprojekt med en bensinsåg.
Men om du har denna typ an användning så finns det säkert någon granne som har en vedprocessor att hyra ut för en synnerligen rimlig kostnad.
Men planera logistiken noga annars blir det lätt personskador och sjukskrivning som följd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Skulle rekommendera huggarbyxor+ stövlar med sågskydd

This.

Innan vi skaffade bergvärme så körde vi ved. Farsan satte motorsågen i benet minst en gång, och hade han inte haft kevlarbyxor så hade han inte haft kvar det benet.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Kapade för under några veckor den senaste månaden 15 kubik meterved som redan var kluven, enbart kapning tog mig ca 12 timmar effektiv tid (lägg därtill på 8-10 timmar till slipning, tankning och plockning). Då du ska köpa stockar så lär du inte flytta på dem speciellt lätt, detta kommer förmodligen att innebära att du kommer stå i oergonomiska positioner och såga. Du kommer nog inte att orka såga mer än 4-5 timmar om dagen effektiv tid, om du inte är väldigt vältränad och van att såga.
Om du ändå ska hyra in någon för att klyva veden så skulle jag rekommendera att låta dem kapa den också, då de förmodligen har en maskin som kapar och klyver samtidigt, så blir det förmodligen inte dyrare än bara klyvning, kanske till och med billigare då maskiner för enbart klyvning oftast tar längre tid per vedträ (då de måste jobba med korta vedträn istället för långa stockar).
Rekommenderar helt klart att hyra en sådan maskin som rekommenderades tidigare i tråden. Hade du sagt 20-30 kubik så hade de varit mer rimligt med såg, men 70 kubik kommer du förmodligen ångra brutalt att du gav dig in på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Skulle rekommendera huggarbyxor+ stövlar med sågskydd

Absolut en grej som kommer användas, tsm med ansikts och hörselskydd.

Jag kommer svara pä de flesta inläggen men inte just nu, skickar bara snabba svar som ni kanske ser.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

En detalj att tänka på är att sågar du med motorsåg blir det mycket spån eftersom snittet är ganska brett, med en vanlig kapsåg så är det mindre spån.

Och en motorsåg - oavsett om den är elektrisk eller bensindriven behöver olja till kedjan, vilket också kladdar till det hela litet.

Förutom det så behöver du en bra klyv - om du inte tänker klyva med yxa, vilket visserligen ger bra motion, men kan vara litet trist i längden.

Permalänk
Medlem

Men hyr en vedprocessor för jösse namn... Det du vill göra är slöseri med tid.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Som ovanstående säger, hyr en vedprocessor istället för att beräkna tiden det skulle ta med motorsåg.

Permalänk
Medlem

Det är rent vansinne att kapa upp 70 kubik med motorsåg, köp/hyr/låna en vedkap.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Eller ett helt galet förslag. Installera bergvärme och gör något roligare med din lediga tid.

Personen ska kanska värma något annat än en villa.

Kör upp en 5-10 kubik per år i stugan på badtunna, bastu och hålla stugan varm. En kväll i badtunnan kan lätt ta 200kg ved.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Din sambo har nog rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB