miljözon 2 2020, är din bil godkänd? Är det en bra idé?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Mera konkret svarande på trådämnet.
Vår SAAB 9-5 2,3t Biopower är INTE miljögodkänd trots att den aldrig tankats med annat än E85, vilket jag kan tycka vara korkat.

Andra fördelar med elbil, värmen kommer mycket fortare om man startar med en helt utkyld bil då man inte måste vänta på att motorn skall bli varm först.
Det sliter inte på bilen med många korta resor på samma sätt som en bränslebil slits när den inte får hinna bli varm varje resa.
Man kan fullgasacclererera omedelbart utan att riskera motorras.

Sa jag att är det är mycket billigare för extramil...

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel mm.
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Tobitheo:

Hur vet man vil ken euro klass man har då?
Transportstyrelsens app säger bara miljöklass 2005.

Iofs tillhör jag dom som inte kör mycket alls men är beroende av bil pga arbetsträning, familj och riktigt dåliga busstider hemma. Går inte ens en enda buss på helgerna

Skickades från m.sweclockers.com

"För äldre bilar anges något som kallas miljöklass istället för utsläppsklass. Om det är fallet för din bil får den inte köra i de nya miljözonerna."

Intel 9700K@5GHz, 2x8GB@3200MHz DDR4, GeForce RTX 2080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Exxovion:

Jag skulle gärna själv se ett bilförbud inom stadsgränserna, men det är inte i närheten av genomförbart inom en överskådlig framtid.

Elbilar däremot är mer realistiskt, men många kommer inte ha råd med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tror jag inte de flesta som bor i stadskärnan vill faktiskt, några säkert men inte de flesta. Vi vill också kunna transportera oss in och ut ur stan, jag har inga problem med att det finns bilar. Däremot kan det ju vara trevligt att slippa bilar som står still och spyr ut gifter i rusningsstrafik. Eller som kör mitt i natten med ett brölande avgassystem.

Kostnaden kommer lösa sig med tiden såklart, speciellt om vi sätter upp sådana här mål.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Savage_Gray:

Vår fantastiska regering med miljöpartiet i spetsen ställer krav. Men det görs ingenting för att verkligen motivera till en omställning. Ingen morot, bara piska.

En Tesla model 3 kostar runt 35k USD, vilket kan lätt översättas till 350k SEK.
Men näääee, verkligheten säger att pga moms, tull och Gud vet vad kostar bilarna närmare 600k SEK.

Norrmännen har lyckats att motivera sina invånare att bli klimatsmartare. Svetsaren har bara "käbbel"

Att påstå att det inte finns någon morot för elbilar är ju direkt felaktigt. Bonus-Malus systemet ger ju upp till 60tkr. Sen så är det ju märkligt att klaga över momsen då det amerikanska priset inte heller har salestax inräknat.

Sen så är 35kUSD teslan inte samma bil som den billigaste i sverige. Den kostar 40kUSD. Den billigaste i sverige kostar för övrigt 550kSEK, men det blir väl 600k när man avrundar. Och det svenska priset är inklusive moms. Konverterar man amerikanska priset, och lägger på moms och tull så hamnar man alltså på ca540tSEK. Drar man även av miljöbonusen så blir det plötsligt billigt.

Alla siffror blir ju väldigt märkliga om man börjar jämföra äpplen och päron, och sen även ändra priserna. Edit: Finns ju fantastiskt många bra anledningar att klaga på sossarna och MP, men det här exemplet är inte det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Skrotnisse92:

Att påstå att det inte finns någon morot för elbilar är ju direkt felaktigt. Bonus-Malus systemet ger ju upp till 60tkr. Sen så är det ju märkligt att klaga över momsen då det amerikanska priset inte heller har salestax inräknat.

Sen så är 35kUSD teslan inte samma bil som den billigaste i sverige. Den kostar 40kUSD. Den billigaste i sverige kostar för övrigt 550kSEK, men det blir väl 600k när man avrundar. Och det svenska priset är inklusive moms. Konverterar man amerikanska priset, och lägger på moms och tull så hamnar man alltså på ca540tSEK. Drar man även av miljöbonusen så blir det plötsligt billigt.

Alla siffror blir ju väldigt märkliga om man börjar jämföra äpplen och päron, och sen även ändra priserna. Edit: Finns ju fantastiskt många bra anledningar att klaga på sossarna och MP, men det här exemplet är inte det.

En bil för 480 000 kr skulle jag inte kalla billig. Om man jämför den mot Audi e-tron så är den givetvis väldigt billig och prisvärd.

Men om man jämför mot en helt "vanlig" bil som kostar mindre än hälften så mycket blir det ganska svårt att motivera det höga priset.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Kaine_Uro:

En bil för 480 000 kr skulle jag inte kalla billig. Om man jämför den mot Audi e-tron så är den givetvis väldigt billig och prisvärd.

Men om man jämför mot en helt "vanlig" bil som kostar mindre än hälften så mycket blir det ganska svårt att motivera det höga priset.

Var lite otydlig med vad jag syftade på med billigt. Menade jämfört med Tesla3 i andra länder. (Norge ca 400kSEK, i usa ca 400kSEK (exklusive sales tax, ca 0-10%). I sverige hamnar vi på alltså 490kSEK. Vilket är rimligt "billigt" iom vårt höga skattetryck samt att han jag citerade påstod att den kostade 600tusen. Men det här börjar bli rejält offtopic.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Mar 2019
Skrivet av Skrotnisse92:

Var lite otydlig med vad jag syftade på med billigt. Menade jämfört med Tesla3 i andra länder. (Norge ca 400kSEK, i usa ca 400kSEK (exklusive sales tax, ca 0-10%). I sverige hamnar vi på alltså 490kSEK. Vilket är rimligt "billigt" iom vårt höga skattetryck samt att han jag citerade påstod att den kostade 600tusen. Men det här börjar bli rejält offtopic.

Synd att du hakar upp på siffrorna. Dessa var tagna ur luften och irrelevanta i sammanhanget.
Det som är relevant är att i Norge har staten subventionerat så pass mycket att extremt många nya bilar är just el bilar.
Subvention á 60tkr är ett skämt.
Mitt inlägg handlade om att vår nuvarande regering har inte gjort något för miljön och infrastrukturen.
1 miljard kr i elcyckelbidrag är ju ett skämt.

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
Palit RTX 2070 Dual - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500MB - SSD Intel 660p @ 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av Implor:

Mindre än man tror. Kolla på Björn nyland på youtube (norsk kille). Kan lång kör elbilar i 20minus och övernattar i dom. Bästa källan hur det blir i verkligheten.

https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande, endast 10% med en Tesla.

Dock i videon jag såg så var det runt 50% för en Leaf/Zoe. Så det verkar ju vara stor skillnad från bil till bil just nu.

Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2019

Euro6 här så jag klarar mig. Kan inte låta bli att tycka synd om de som inte har råd till en nyare/miljövänligare bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Tanjis:

Euro6 här så jag klarar mig. Kan inte låta bli att tycka synd om de som inte har råd till en nyare/miljövänligare bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, går ju bra att köpa typ en gammal 740 från 1990 så får man köra där också. Räknas som veteranbil efter nyår och är undantagna.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Ingen aning och inget jag bryr mig om heller, jag kör bil i Stockholm typ en gång vart 3dje år och det kommer jag fortsätta med med de fordon jag har idag.

Här i norrland är städerna helt döda iaf och ingen åker in dit längre så här kan de stänga av hela stan för min del, är i Sundsvall stadskärna kanske 5gg per år, max

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Dec 2008

Euro IV eller miljöklass 2005 kör jag. Gött med en stadsbil som inte kommer få köra i stan Oh well, tur jag inte håller mig i storstäderna ändå.

• Ryzen R7 1700 @ 3.7Ghz + Celsius S24 • G.Skill FlareX 16gb @ 3200Mhz • 250GB SSD + 2TB HDD • Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 • Palit GTX 1080Ti Jetstream • EVGA G2 Supernova 650w • Corsair K70 RGB Brown • Steelseries Rival 300 •
• Beyerdynamic DT 770 Pro 80Ω • NZXT S340 Elite Black • Predator XB271HU • Nintendo Switch •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Nioreh83:

Kör veteranbil, så klarar mig så istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här.
Om några dagar är även fordon från 1990 "veteranbilar", vilket är ordentligt absurt egentligen.
Komfortmässigt (samt förbrukning) har jag svårt att se en större vinst att byta ut en skattefri diesel Mercedes av modell w124/w201.
Framförallt när det dessutom innebär fördelar vad gäller godkända vägar.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lidköping
Registrerad
Mar 2005

Jag får inte riktigt ihop alla fakta ang. med miljön och även globala miljöproblem.
Alla ska helst ha elbilar, men senaste undersökningen jag såg så är elbilen smutsigare upp till nästan
20k mil.
Om man inte bor i ex. Tyskland, ryssland, kina eller usa då är elbilen smutsigare hela tiden.

Och visst om vi har elbilar i sverige så minskar utsläppen här...men hur hjälps den globala klimatkrisen av det??

Kan nån upplysa en som inte förstår?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Vi får väl se hur länge handlarna står ut med att folk inte besöker deras butiker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Okt 2002

Så enligt tråden är en majoritet förberedda iaf och en skara starka elbil entusiaster. Inget emot elbilar. Bara alldeles för dyrt för mig. Sen bor jag i lägenhet och inga av parkeringarna runt om mig har eluttag. Känns svårt ha en elbil utan tillgång till laddning hemma.

Intel 9700K@5GHz, 2x8GB@3200MHz DDR4, GeForce RTX 2080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Savage_Gray:

Synd att du hakar upp på siffrorna. Dessa var tagna ur luften och irrelevanta i sammanhanget.
Det som är relevant är att i Norge har staten subventionerat så pass mycket att extremt många nya bilar är just el bilar.
Subvention á 60tkr är ett skämt.
Mitt inlägg handlade om att vår nuvarande regering har inte gjort något för miljön och infrastrukturen.
1 miljard kr i elcyckelbidrag är ju ett skämt.

Nyfiken varför du använde siffrorna i ditt inlägg om dom var irrelevanta? Om du kollar på rätt siffror så inser man fort att elbilar för vanliga människor är rejält subventionerade trots att du tycker att det är "endast" 60tkr. Miljöbidraget är alltså ett tydligt och ganska bra jobb från regeringen om att göra något för miljön, men du kanske fortfarande tror att regeringen inte gjort något? Min poäng är alltså att hela ditt inlägg var direkt felaktig om man kollar på faktadelarna.

Elcykelbidraget håller jag dock med om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av devildenied:

Jag får inte riktigt ihop alla fakta ang. med miljön och även globala miljöproblem.
Alla ska helst ha elbilar, men senaste undersökningen jag såg så är elbilen smutsigare upp till nästan
20k mil.
Om man inte bor i ex. Tyskland, ryssland, kina eller usa då är elbilen smutsigare hela tiden.

Och visst om vi har elbilar i sverige så minskar utsläppen här...men hur hjälps den globala klimatkrisen av det??

Kan nån upplysa en som inte förstår?

Jag skrattar varje gång någon tycker man ska öka konsumptionen för att fixa en "klimatkris" och betala mer skatt. Skrattretande!

Skrivet av vinylens:

Vist folk kör mindre mil per bil men folk har mer än 1 bil per person nu för tiden med så sträckan blir längre.
Men håller med dig om att 90% av befolkning skulle klara sig på en Elbil problemet är kostnaden för dem.
Skulle gärna själv ha en elbil men vill då ha en som man kommer runt 40 mil med ör tyvärr inte så många som klarar det än och dom som klarar det kostar en förmögenhet.
Har även kollat på många nya elbilar som kommer men många av dom kommer runt 20 mil vilket inte funkar när man har barn som idrottar och man får åka långa sträckor på helger.

Jag hade nog klarat mig med elbil, jag kör ca 4 mil om dagen. Jag bor i lägenhet och vi har ingen möjlighet att ladda elbilar här, jag kan inte ladda bilen på jobbet heller. Vi bor i Östra Göteborg... När jag frågat HSB angående detta säger man att det är flera år bort, elinfrastrukturen behövs byggas ut samt man ska få betala 1000kr i månaden för en laddstolpe. Det är dyrare en bensinen jag använder idag. Jag kör även mycket till Jylland i Danmark med frugan. Vilket är omständigt med billigare elbil.

Därför valde jag en ny bensinare 2018, den får köras i 10 år helt enkelt och bytas ut mot en elbil. Jag hoppas infrastrukturen för elbilar har mognat då!

Skrivet av Skrotnisse92:

Nyfiken varför du använde siffrorna i ditt inlägg om dom var irrelevanta? Om du kollar på rätt siffror så inser man fort att elbilar för vanliga människor är rejält subventionerade trots att du tycker att det är "endast" 60tkr. Miljöbidraget är alltså ett tydligt och ganska bra jobb från regeringen om att göra något för miljön, men du kanske fortfarande tror att regeringen inte gjort något? Min poäng är alltså att hela ditt inlägg var direkt felaktig om man kollar på faktadelarna.

Elcykelbidraget håller jag dock med om.

Regeringen kan dra åt fanders, jag gillar i alla fall inte när mina skattepengar går till att subventionera el bilar/cykel.

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF600 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 10 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Pendlingsbetraktelse: Vi har en Golf 2017 1.0l som någon av oss kör varje dag till huvudorten. Vi cyklar ibland de sammanlagt 4 milen per dag vi pendlar, åker buss två gånger. Pendlandet försvåras av lämning på förskola/fritids som omöjliggör att hinna med bussen i tid vissa dagar. Cyklandet tar tid och är orealistiskt på vinterhalvåret, men annars funkar det bra för oss. Glesbygd i Småland.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus TUF B450M-Plus Gaming, 16GB Corsair Vengeance LP 2666MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av devildenied:

Jag får inte riktigt ihop alla fakta ang. med miljön och även globala miljöproblem.
Alla ska helst ha elbilar, men senaste undersökningen jag såg så är elbilen smutsigare upp till nästan
20k mil.
Om man inte bor i ex. Tyskland, ryssland, kina eller usa då är elbilen smutsigare hela tiden.

Och visst om vi har elbilar i sverige så minskar utsläppen här...men hur hjälps den globala klimatkrisen av det??

Kan nån upplysa en som inte förstår?

Det mesta handlar om klimatångest och man gör symboliska handlingar som ofta direkt är dåliga för miljön men man själv mår bra av det. Lite som att skrota en massa fungerande bilar istället för att fokusera på att de nya är riktigt bra för miljön.
Alltså bilar har en livslängd. Exklusiva veteranbilar läggs det ner mycket pengar på att hålla dem igång, men vanliga bilar bytts ut helt naturligt. Så år 2030 så är det ytterst få dieselbilar som ej uppfyller Euro VI och man hade egentligen inte behövt göra ett skit.

Samma sak med elbilar. Fokusera på de nya bilarna, ge folk skattelättnader. Vid inköp så är halva kostnaden ren skatt till staten. (moms, arbetsgivaravgift, inkomstskatt) Vilket leder till att det finns lite skattelättnader att ta av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Stor skillnad på bil på glesbyggd eller i storstad. Politiker verkar tro att alla har en tunnelbana eller spårvagn utanför dörren. Vardagen med barn och kollektivtrafik eller cykel är bara att glömma. På glesbygden går inte bussarna var 10 minut direkt utan de är kanske uppåt 1-1,5 mellan varje, så om barnen blir sjuka eller man behöver åka till tandläkaren/banken/[random ärende] är de omöjligt att få ihop utan bil.

Nu pratade vi om elbil och de skulle säkert kunna fungera bra till vardagen med 20 mils räckvidd. Dock går det inte motivera priset för en elbil (som är lika stor som en modepbil) utan de finns gånger då man behöver en bil med t.ex. dragkrok eller behöver kunna köra 50 mil på en dag utan flera timmars väntan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Klubba:

Citerade den del av ditt inlägg som jag inte tyckte lät rimlig, att de flesta skulle klara sig med räckvidden i en Tesla är jag också övertygad om.

Dock blir statestik som den du hämtat alltid missvisande, då det finns nötter som jag som har 4 bilar (varav 2st sommarbilar) ståendes på uppfarten, detta sänker ju snittet rejält för alla ;), samma som när man ser siffror att motorcyklar bara rullar 300mil om året i snitt... men vem har bara en motorcykel?

Jag kommer då och fixar statistiken åt andra hållet med minst 25-30mil om dagen sex dagar i veckan. Så över 9000 mil om året blir det totalt.

Dock på två bilar.

Bilen är från 2000 så blir väl olaglig nästan överallt. Lär inte byta på några år heller.

Skrivet av mrqaffe:

Det du klagar på är ju dålig stadsplanering som gör att du tycker att du måste ha bil, att skjutsa runt barn är ett tämligen nytt påfund.
Stadsbor borde snarare fundera på varför stadsplaneringen är så usel att de ofta måste transportera sig längre sträckor än de som bor på landet.

Ja det är fan intressant hur långt folk i t.ex stockholm har till allt.
Har kompisar där som tappar flera timmar om dagen på att bara åka runt mellan jobb, bostad, gym, butiker.
Något man själv är van att läga långt under en timme om dagen på här "ute i skogen". Normal pendel till jobb här är 5-10min. Liknande avstånd promenad till flera stora matbutiker osv.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av devildenied:

Jag får inte riktigt ihop alla fakta ang. med miljön och även globala miljöproblem.
Alla ska helst ha elbilar, men senaste undersökningen jag såg så är elbilen smutsigare upp till nästan
20k mil.
Om man inte bor i ex. Tyskland, ryssland, kina eller usa då är elbilen smutsigare hela tiden.

Och visst om vi har elbilar i sverige så minskar utsläppen här...men hur hjälps den globala klimatkrisen av det??

Kan nån upplysa en som inte förstår?

Här kommer lite upplysning. "Miljö" är så oerhört mycket mer än växthusgassituationen. Jag skulle säga att utsläpp av koldioxid är bilens minsta problem.

Det är de stora mängderna partiklar, kväveoxider och andra avgaskomponenter som, i tätorter och städer, är ett enormt hälsoproblem. Jag bor i Göteborg, och här är luften många dagar om året direkt hälsovådlig, och det beror nästan uteslutande på utsläpp från förbränningsmotorer i och runt stan. Industrier är så rena i dag att den komponenten är försumbar.

Titta på hur snö ser ut nära större vägar. Den är inte vit, utan brungrå!

Oljan som våra fordonsbränslen tillverkas av är också en riktigt smutsig råvara, från källa till pump. När fartygstankarna tvättas sköljs oljerester ut i havet.

Elbilen löser inte alla bilismens problem, men den lokala luftmiljön förbättras enormt mycket när elbilarna tar över. Längs större vägar minskar också bullret en aning, eftersom motorbullret saknas (det väsnas dock fortfarande kraftigt från däcken även på elbilar).

Skickades från m.sweclockers.com

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av BergHa:

Jag kommer då och fixar statistiken åt andra hållet med minst 25-30mil om dagen sex dagar i veckan. Så över 9000 mil om året blir det totalt.

Dock på två bilar.

Över 25mil om dagen? Greta kommer mörda dig när du sover!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Klubba:

Över 25mil om dagen? Greta kommer mörda dig när du sover!

Måste ju dra in skatt åt staten! Varannan dag står jag på macken och pumpar in skatt och moms åt er alla.

Vi håller på att köpa in elbilar på jobbet, men det tar närmare två år att få leverans efter man beställt.
Och ingen elbil som tillverkas idag har nog med räckvidd för att kunna ersätta bensinare på min rutt (en fullspeccad tesla kan klara det första året, men när batteriet börjar tappa så skulle den inte klara vintern).
Dock kostar en sån tesla som mer än tio av de bilarna vi kör.

Dold text

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av phlopydisk:

Renault Zoe åker på en bra bit 38 mil för mindre än en golf (?) 289000kr. Just sayin'

Har försökt sammanställa hur mycket av Sveriges trafikutsläpp som kommer från Stockholmsområdet, där det inte finns någon anledning att inte köra elbil.

Kör relativt ofta längre än 40 mil i en sittning (ofta runt 70).
Behöver en bil med bra markfrigång
Behöver kunna dra min båt
Vill inte göra mig av med en "ny" (2013) bil bara för sakens skull.

Finns fullt av anledningar att inte ha en elbil i Stockholmsområdet, detta är bara mina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2016

@Klubba @Implor @Ptah @Lozz
Tesla Model 3 har en max släpvagnsvikt på 1000kg medan en Mitsubishi Outlander PHEV får dra 1 130 med B-kort. Inte så dåligt ändå, duger ju till en mindre ribbåt eller styrpulpetbåt man tänkt köra på B-kort. Inget emot Touaregs max släpvagnsvikt 3 500kg dock...

@Kaine_Uro @infigo @vinylens @jOnÄTÄn @_niko_ @Exxovion @Savage_Gray
Inte allt för dyrt.
Kostar lika mycket att köpa och äga en Model 3 i 10 år som att enbart äga en S60 i 10 år om man kör lite mer än snittet.

Tesla Model 3 lika billig som en Volvo – om du får Volvon gratis

Sen pendlar jag med en begagnad cykel på sommaren och lyxar till det med ett periodkort till vintern så jag kanske inte har något att säga till om egentligen... XD

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av infigo:

Jag kan hoppa på tåget när priset är där, Bilarna är där och infrastrukturen är där.
Om det är vätgas eller BEV (batteri) spelar mig ingen roll. Men som det är nu är det svårt för de flesta att motivera en bil med nollutsläpp på antingen pris eller laddmöjligjet.
Jag personligen kan inte tänka mig en hybrid så de är idag.

Tycker BEV laddhastigjet är löjlig. 50KW för "snabbladdning" på de flesta modeller. Man får ju sitta en eller ttvå timmar om man ska längre än till Hallandsåsen från Göteborg. Någonstans i 250-300Kw är rimligt för att man ska ta sig någonstans effektiv.
Jag har själv som gräns 2-2.5 timmars körning (I 120) och max 12-15 min laddtid för att köra liknande strecka igen.
Tesla 3 är väl närmast som klarar det men vem har råd med en sån.... Och fan va ful den är innuti.

Nähh några år kvar.

Instämmer,
Som sagt, tesla har tagit det en bit på vägen men satan vilken sketen byggkvalitet dom har. Känns Ford från sjuttiotalet.

Nuvarande stationär:
I7 5960x @4,5GHz : 64Gb DDR4 @ 2666MHz : Asus x99 deluxe : Gigabyte Titan x @ 1592/8000 : Samsung 2x256Gb 850 PRO ssd + 1x256Gb 950 PRO M.2 nvme : Corsair HX 750w : Cpu + Gpu i Custom loop från EK i ett NXTZ s340

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Klubba @Implor @Ptah @Lozz
Tesla Model 3 har en max släpvagnsvikt på 1000kg medan en Mitsubishi Outlander PHEV får dra 1 130 med B-kort. Inte så dåligt ändå, duger ju till en mindre ribbåt eller styrpulpetbåt man tänkt köra på B-kort. Inget emot Touaregs max släpvagnsvikt 3 500kg dock...

En Touareg får ju dra mellan 400-1000KG på B-kort (beroende på årsmodell och motor, då bilen väger mellan 2480-3100KG).

Så en Outlander PHEV får alltså dra MER på B-kort än en Touareg, om man nu jämför äpplen med äpplen och inte äpplen och knäckebröd.
Har man BE-kort är det ju annan femma dock, men är sällan vikten som är problem när man drar båt, tror min 18-fotare (styrpulpet med aktersnurra) jag ägde tidigare vägde runt 350kg, sen 150kg släp så är det "bara" 500kg. Men fyrhjulsdrift och lågväxel är ju skönt när man ska ha upp båten, men en PHEV har ju max vrid från noll med elmotorerna så är nog också riktigt bra.

Använde själv en Touareg som dragbil, och den är riktigt bra för det men tyckte din jämförelse var riktigt konstig. Skulle jag köpa båt igen så skulle dock en PHEV nog hamna på önskelistan. Båtar över sådär 20fot tycker jag oavsett är för stora att ha på trailer så dragvikten skulle räcka och bli över.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av cyklonen:

Oljan som våra fordonsbränslen tillverkas av är också en riktigt smutsig råvara, från källa till pump. När fartygstankarna tvättas sköljs oljerester ut i havet.
Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vart du fått detta ifrån men är naturligtvis inte sant nånstans.
Wasserschutzpolizei hade låst in både skeppare och chief på livstid, och rederiet hade gått i konkurs av biljardböterna