Permalänk
Medlem

DVI strömsparläge

Hej!

Jag har följande problem: Varje gång jag spelar spel så får jag efter ca 5-10 ,in DVI- strömsparläge eller om jag växlar till HDMI kabel (båda kablarna är helt nya), HDMI power saving mode. Har en LG skärm. Det går inte att komma ur det hela då skärmen blir helt svart och spelet hörs i bakgrunden utan att göra en reset av datorn.
Har inte problem i alla spel, främst CoH och WarThunder. I det andra spelet så händer det varje gång oavsett vilken inställning jag kör på.
Har ett GTX970.
Har ändrat Windows 10s inställningar för energisparläge och satt USB settings på Disabled och att varken skärm eller hårddisk aldrig stängs av. Utan resultat.
Har även testat att dra ut kabeln. Stängt av all ström och med både strömkabel och skärmkabel ur så har jag spammat av och på knappen 20-talet ggr för att få bort all ström. Sedan testat igen utan resultat.
Hade tidigare ett GTX750Ti kort och där var det också problem, men inte lika ofta och hände ytterst sällan. Är främst inne på att skärmen måste bytas ut eller grafikkortet. Synpunkter?

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha tillgång till att testa med t.ex. en chromecast, dator, eller en mobil på någotvis, som vi vet fungerar till 100%? Känns som ett rätt bra ställe att utgå ifrån.
Har du möjlighet annars ev. att testa annan skärm om ovan ej går?
Vet du möjligen modellnamn på din skärm? Funderar på om det ev är ett vanligt problem

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Du råkar inte ha tillgång till att testa med t.ex. en chromecast, dator, eller en mobil på någotvis, som vi vet fungerar till 100%? Känns som ett rätt bra ställe att utgå ifrån.
Har du möjlighet annars ev. att testa annan skärm om ovan ej går?
Vet du möjligen modellnamn på din skärm? Funderar på om det ev är ett vanligt problem

Har tyvärr ingen annan enhet att testa med eller skärm.
Modellen på skärmen är en LG Flatron E2290V-SN

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@Elvenman: Modellen är från 2011 och problemen med strömsparläge kan nog vara ett villospår. Giissningvis handlar det inte om att Windows/grafikkort skickar instruktion om vila utan att något är fel med skärmen och felet tolkas som strömsparläge. Där behöver du alltså testa med andra källor för att bekräfta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Elvenman: Modellen är från 2011 och problemen med strömsparläge kan nog vara ett villospår. Giissningvis handlar det inte om att Windows/grafikkort skickar instruktion om vila utan att något är fel med skärmen och felet tolkas som strömsparläge. Där behöver du alltså testa med andra källor för att bekräfta.

Innan jag bytte till mitt gtx970 hade jag ett gtx750Ti och då hade jag inga problem. Visserligen är det ett antal år sedan. Men jag tänker främst att det är skärmen det är fel på och inte gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@Elvenman: GTX970 är ett gammalt kort. Gissar att du köpt begagnat? Kan ju vara ett grafikkort som helt enkelt krånglar och inte kan hålla signalen stabil vilket skärmen tolkar som strömsparläge. Återigen – uteslutningsmetoden är ett måste för att avgöra var problemet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Elvenman: GTX970 är ett gammalt kort. Gissar att du köpt begagnat? Kan ju vara ett grafikkort som helt enkelt krånglar och inte kan hålla signalen stabil vilket skärmen tolkar som strömsparläge. Återigen – uteslutningsmetoden är ett måste för att avgöra var problemet finns.

Den tanken har också slagit mig. Precis, köpte begagnat. Jag har dock svårt för att se att det skulle vara någon annan komponent som krånglar. Skulle möjligen kunna koppla skärmen till min laptop och se om det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Elvenman: GTX970 är ett gammalt kort. Gissar att du köpt begagnat? Kan ju vara ett grafikkort som helt enkelt krånglar och inte kan hålla signalen stabil vilket skärmen tolkar som strömsparläge. Återigen – uteslutningsmetoden är ett måste för att avgöra var problemet finns.

Har nu testat med att koppla min skärm till min laptop. Förutom att den är gammal och spelet jag spelade (warthunder) laggade ordentligt så var skärmen ok. Inga problem alls. Ska jag då möjligen satsa på att köpa nytt grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Bildexpert 📺

@Elvenman: Ja, ett nytt grafikkort låter som den rimliga lösningen här.