Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Hur syncar du OneDrive smidigt med telefonen? Kan du ha så att kameran automatiskt syncar med OneDrive när du har Wifi och vars sparar tumnaglar lokalt?

Man går in i inställningar i OneDrive appen och väljer kamerauppladdning på, så fort jag tar ett kort med min mobil så synkas de i OneDrive och jag har bilden i alla mina enheter, i mitt fall min dator, öppnar jag min OneDrive mapp i min dator så finns bilden jag tagit med min telefon där, man öppnar mappen bilder och i den finns en undermapp som heter kamerabilder, där finns allt jag fotar med min mobil, funkar perfekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Du menar iCloud som synkar dina filer? Jo, det finns.

Allt annat som står i länken jag skickade, stödjer Windows allt det med sina egna appar? Nix.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag menar OneDrive, har exakt samma funktioner som iCloud, har använt båda och jag synkar mina dokument, bilder m.m nu i Windows med OneDrive mellan min telefon och dator på samma sett som jag gjorde då jag körde Apple och använde iCloud till min iPhone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reboot:

…ja, om du inte ska spela och har råd att köpa dig ifrån problem. Jobbar med mac/win10-7-2012/linux dagligen och kan intyga att fruktmänniskor har mindre strul, och mindre skumma problem. Skulle macOS ändå strula är det bara att installera om - program och filer är kvar efter ominstallation av OS. Mitt ända problem är prislappen på mac.
Morsan kör man, farsan Windows. Han har 50ggr mer problem och frågor, och då är han skapligt vass på "data".

Går bra att installera om Windows 10 men behålla program så här är de ingen skillnad, när de gäller problem så har OS X ett stort problem som inte Windows har och de är brist på drivrutiner, har du grejer som är för gamla funkar dom inte och de är riktigt irriterande, min Pappa uppgradera sin iMac till senaste OS X men då slutade hans Scanner att fungera, de fanns inga drivrutiner ännu, tog drygt 3 månader innan tillverkaren av scannern uppdaterat drivrutinerna och de är så klart inte Apples fel men hade de varit till en Windows dator hade detta aldrig skett, nu slutade de hela med att han var tvungen att köpa en ny scanner för tillverkaren uppdaterade inte drivrutierna till den scanner han hade, den var för gammal, men till Windows fanns de så klart drivrutiner som fungerade.
Och nu i veckan skulle jag ominstallera hans bärbara Mac Book Air och de gick inte alls, den var för gammal och hade inte stöd för ominstallation utan man är tvungen att installera original OS först och sedan uppdatera till senaste OS, sinnes sjukt helt klart, slutade med att vi inte gjorde något eftersom han inte har någon original OS och ingen cd/dvd läsare, Apple gör väl så här för att tvinga folk att köpa nytt, de ska vara så krångligt som möjligt att göra en ominstallation, glad att man slipper de här med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Nej jag menar OneDrive, har exakt samma funktioner som iCloud, har använt båda och jag synkar mina dokument, bilder m.m nu i Windows med OneDrive mellan min telefon och dator på samma sett som jag gjorde då jag körde Apple och använde iCloud till min iPhone.

OneDrive kanske fyller samma funktion som du använde iCloud till, men att säga att OneDrive har exakt samma funktioner som iCloud stämmer inte.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Dom är olika helt klart med har man inte Apple produkter så är OneDrive de bästa valet.

OneDrive offers more features than iCloud. Some examples of OneDrive features include access control, data synchronization, collaboration tools, feedback collection, file management and transfer, surveys and feedback, and version control. In terms of integrations, OneDrive has 139 integrations (some of which include Bitium, Gmail, Microsoft Office 365, Share Point, Slack, Visitor Track, Zendesk), while iCloud has only 21 integrations. If your school or company uses OneDrive, you will also have a OneDrive for Business account, besides your personal one. There you can store your school or work-related files, or share them with your colleagues.

For those with a mix of devices, OneDrive might again be the best choice. iCloud Drive is severely limited when it is not used specifically on your Apple devices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Apples MacOS produkter passar inte precis in här på sweclockers. Det här är ett ställe som i huvudsak handlar om dataprylsshopping som underhållning. Om man inte gör det själv för ögonblicket, kan man göra det via proxy, eller diskutera vad man skulle kunna shoppa om man hade lust/råd.
Apple i gengäld, säljer ”lösningar”, inte ”komponenter”. Jag känner ingen som köper Macar som underhållning, de köper en dator för att de behöver en, och tänker leva med den och använda den under överskådlig framtid. De behöver kunna lita på den och skall tycka om den, eller åtminstone inte aktivt reta sig på den. Och sedan kör de med sin Mac tills de av någon anledning behöver byta.

Om man inte önskar en sådan lösning, så skall man inte ens fundera på att skaffa en Mac. Att värdera det som Apple erbjuder med en måttstock som varken de eller deras kunder är intresserade av är meningslöst och visar bara hur svårt man har att förstå att andra inte delar ens bevekelsegrunder.

Det sagt, jag hade verkligen gillat en liten xMac, men om det hade varit tillräckligt intressant hade jag kunnat bygga en Frankenmac. Apple ger sitt tysta medgivande.

Många köper mac som statussymbol och/eller som inredningsdetalj.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur syncar du OneDrive smidigt med telefonen? Kan du ha så att kameran automatiskt syncar med OneDrive när du har Wifi och vars sparar tumnaglar lokalt?

Så länge man är i Sverige/EU så har väl de flesta här på swec obegränsat på sina mobiler. Att vänta till man har wiffi käns omständigt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Dom är olika helt klart med har man inte Apple produkter så är OneDrive de bästa valet.

OneDrive offers more features than iCloud. Some examples of OneDrive features include access control, data synchronization, collaboration tools, feedback collection, file management and transfer, surveys and feedback, and version control. In terms of integrations, OneDrive has 139 integrations (some of which include Bitium, Gmail, Microsoft Office 365, Share Point, Slack, Visitor Track, Zendesk), while iCloud has only 21 integrations. If your school or company uses OneDrive, you will also have a OneDrive for Business account, besides your personal one. There you can store your school or work-related files, or share them with your colleagues.

For those with a mix of devices, OneDrive might again be the best choice. iCloud Drive is severely limited when it is not used specifically on your Apple devices.

Använder man inte Apple-produkter så finns det inte något självklart val, det beror helt och hållet på vad man behöver i funktionsväg. Jag föredrar Google Drive i och med att man slipper krångla med flera olika konton överallt. Att kunna logga in med sitt Google-konto på flera olika hemsidor är väldigt smidigt.

Det är förövrigt inte den mest seriösa bloggen att ta information från, verkar mest säga emot sig själv.

https://cloudstorageadvice.com/

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Går bra att installera om Windows 10 men behålla program så här är de ingen skillnad, när de gäller problem så har OS X ett stort problem som inte Windows har och de är brist på drivrutiner, har du grejer som är för gamla funkar dom inte och de är riktigt irriterande, min Pappa uppgradera sin iMac till senaste OS X men då slutade hans Scanner att fungera, de fanns inga drivrutiner ännu, tog drygt 3 månader innan tillverkaren av scannern uppdaterat drivrutinerna och de är så klart inte Apples fel men hade de varit till en Windows dator hade detta aldrig skett, nu slutade de hela med att han var tvungen att köpa en ny scanner för tillverkaren uppdaterade inte drivrutierna till den scanner han hade, den var för gammal, men till Windows fanns de så klart drivrutiner som fungerade.
Och nu i veckan skulle jag ominstallera hans bärbara Mac Book Air och de gick inte alls, den var för gammal och hade inte stöd för ominstallation utan man är tvungen att installera original OS först och sedan uppdatera till senaste OS, sinnes sjukt helt klart, slutade med att vi inte gjorde något eftersom han inte har någon original OS och ingen cd/dvd läsare, Apple gör väl så här för att tvinga folk att köpa nytt, de ska vara så krångligt som möjligt att göra en ominstallation, glad att man slipper de här med Windows.

Det går bra att skapa en startbar usb-sticka med valfri version av macOS på för att ominstallera. Skicka ett PM till mig så kan jag förklara hur man gör, det är väldigt enkelt. Jag brukar aldrig uppgradera till senaste version av OS direkt när det kommer ut, oavsett om det är Windows eller macOS, precis av anledningen du nämnt. När ett operativ är nytt så funkar inte allt på en gång, saker går sönder och måste uppdateras av tillverkare av hårdvara, mjukvaruföretag etc. Jag kör därför fortfarande High Sierra, men kommer troligen uppdatera till Mojave inom kort. Precis som jag inte skaffade Windows 8 direkt när det släpptes, eller Windows 10 när det släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Många köper mac som statussymbol och/eller som inredningsdetalj.

Vem då, mer specifikt?
Jag känner ett tiotal människor med Macar, och ingen av dem skulle drömma om att betrakta en dator, vilken som helst, som en statussymbol. Datorer som statussymboler dog för ett par decennier sedan, på "hemdatorernas" tid. Ingen jävel bryr sig idag. En Tesla kanske kan funka, men en ... dator?

Det här är ett exempel på hur speciell miljön på Sweclockers är, där man vill skylta med sina balla datorkomponenter i en .sig, och tror att andra skaffar datorer på samma premisser. Det gör inte folk. Definitivt inte Mac-användarna. I min erfarenhet faller de huvudsakligen i kategorin "köpa komplett lösning av god kvalitet för att sedan slippa bry sig och bara använda burken", med en andel (känner bara två) sådana som känner att de behöver en ny dator, går till MediaMarkt och känner på tangentbord och trackpads, kollar på skärmar, och helt enkelt väljer något som de tycker verkar bra.

Plus naturligtvis sådana som mina uråldriga föräldrar, som fram till för ett år sedan använde en 17" lamp-iMac som de ärvt från mig. Från 2003.

Detta är en dataprylshoppingsajt, och det kanske inte är så konstigt att de som hänger här inte reflekterar så mycket över hur ovanliga de faktiskt är. Men någon som köper en iMac, gör det inte med samma bevekelsegrunder som någon som köper en 2080Ti. Alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon265474:

Det går bra att skapa en startbar usb-sticka med valfri version av macOS på för att ominstallera. Skicka ett PM till mig så kan jag förklara hur man gör, det är väldigt enkelt. Jag brukar aldrig uppgradera till senaste version av OS direkt när det kommer ut, oavsett om det är Windows eller macOS, precis av anledningen du nämnt. När ett operativ är nytt så funkar inte allt på en gång, saker går sönder och måste uppdateras av tillverkare av hårdvara, mjukvaruföretag etc. Jag kör därför fortfarande High Sierra, men kommer troligen uppdatera till Mojave inom kort. Precis som jag inte skaffade Windows 8 direkt när det släpptes, eller Windows 10 när det släpptes.

Självklart vet jag hur man ominstallerar men de är ändå idiotiskt att man inte kan göra de direkt via nätet bara för att datorn råkar vara lite för gammal. tar ju bort hela vitsen att Apple dator ska vara enkla och bara fungera.

När de gäller senaste OS så är de en extrem skillnad när de ena OS har typ 87% av den totala marknaden och den andra knappt 10%, jag har alltid uppdaterat min Windows dator direkt nått nytt OS kommit och några större problem har jag aldrig haft framförallt när de gäller drivrutiner.

En hårdvarutillverkare ser nog till att den plattformen som har majoriteten av marknaden får uppdatering först.

Jag installerade Windows 10 direkt de släpptes och de fanns drivrutiner till alla mina tillbehör och jag hade inga problem.

Min Pappa har inga som helst problem med nyaste OS till sin iMac utan problemet är bristen av drivrutiner och dom finns fortfarande inte till den scanner han hadde, vi har nu bytt scanner med varandra, han fick ta min som är den senaste och den enda som funkar till nyaste OS och jag tog hans gamla som funkar utmärkt på min Windows burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Min Pappa har inga som helst problem med nyaste OS till sin iMac utan problemet är bristen av drivrutiner och dom finns fortfarande inte till den scanner han hadde, vi har nu bytt scanner med varandra, han fick ta min som är den senaste och den enda som funkar till nyaste OS och jag tog hans gamla som funkar utmärkt på min Windows burk.

Så det är alltså en drivrutin som är problemet och det är pga att scannerns tillverkare inte har uppdaterat drivrutinen. Tycker du det låter rimligt att Apple ska tvinga ALLA tillverkare att uppdatera sina drivrutiner DIREKT när ett nytt OS släpps?

Det finns miljoner av artiklar som beskriver alla problem med drivrutiner och annat som har uppstått vid release av Microsofts tidigare operativsystem. Googla.

Skrivet av anon301768:

Självklart vet jag hur man ominstallerar men de är ändå idiotiskt att man inte kan göra de direkt via nätet bara för att datorn råkar vara lite för gammal. tar ju bort hela vitsen att Apple dator ska vara enkla och bara fungera.

Som att göra en ren Windows-installation, visst?

Skrivet av anon301768:

En hårdvarutillverkare ser nog till att den plattformen som har majoriteten av marknaden får uppdatering först.

Du säger ju det själv här. Windows har majoriteten på marknaden. Sedan är det inte så konstigt att den gamla skrivaren fungerar med Windows 10 i och med att Windows 10 har varit ute i snart fem år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

När de gäller senaste OS så är de en extrem skillnad när de ena OS har typ 87% av den totala marknaden och den andra knappt 10%, jag har alltid uppdaterat min Windows dator direkt nått nytt OS kommit och några större problem har jag aldrig haft framförallt när de gäller drivrutiner.

Om du inte har upplevt problem med drivrutiner till windows så är du nog ett undantag, eller så har du inte använt windows så länge. Windows har blivit en fröjd att använda nu tycker jag men det har inte alltid varit lika problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Jag gick inte in på detaljer angående mobile grafikkort, jag fokuserade på CPUer vilket var det som var uppe på bordet.

Gällande grafikkort så är Nvidia grafikkort bättre på laptops, absolut om man ska spela på sin laptop så är Nvidia bättre.

Däremot är det INTE avgörande om det är Nvidia eller AMD grafikkort i en Macbook Pro som man endå inte ska spela på.

Och ja, den väger mycket om den inte ska ha en skitkylning och vara dåligt byggd så att den throttlar som vi såg på en recension nyligen på en Ryzen 7 laptop här på SC.

Käre Pajas McAppleFanBoy.

Du verkar inte läsa det man skriver och därför är detta mitt sista inlägg till dig.
Om Du verkligen hade kollat in det man skrev till dig så hade du sett att den dator JAG nämner och länkar till har alldeles utmärkt kylning med 3 fläktar, "bionisk design" samt med brusreducering.

Det fetstilta drog du verkligen ur arschlet.

Hej då.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Käre Pajas McAppleFanBoy.

Du verkar inte läsa det man skriver och därför är detta mitt sista inlägg till dig.
Om Du verkligen hade kollat in det man skrev till dig så hade du sett att den dator JAG nämner och länkar till har alldeles utmärkt kylning med 3 fläktar, "bionisk design" samt med brusreducering.

Det fetstilta drog du verkligen ur arschlet.

Hej då.

Åh jag måste till att börja med be dig att lugna ner dig lite grann, du verkar vara väldigt arg för bara något som är en diskussion. Det är inte ett slagsmål utan det är en diskussion - precis som hela detta forumet är.

Märkligt av dig att citera ett sånt pass gammalt inlägg också. Det var ett tag sen sist menar jag.

Nu kommer jag inte heller ihåg vad detta handlade om för detta var snart 20 dagar så att detta blir mitt inlägg. Bra avslut

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reboot:

…ja, om du inte ska spela och har råd att köpa dig ifrån problem. Jobbar med mac/win10-7-2012/linux dagligen och kan intyga att fruktmänniskor har mindre strul, och mindre skumma problem. Skulle macOS ändå strula är det bara att installera om - program och filer är kvar efter ominstallation av OS. Mitt ända problem är prislappen på mac.
Morsan kör man, farsan Windows. Han har 50ggr mer problem och frågor, och då är han skapligt vass på "data".

Hmm, på företag tror jag att det till stor del har att göra med att Windows tillåter administratörer att förstöra systemet på helt andra sätt än på Mac. Nu har jag inte så stor erfarenhet av Mac i företagsmiljö, men den Windowssupport som jag och mitt team behöver består till åtminstone 95% av saker som hade fungerat utan problem hemma men som företaget har låst på diverse sätt så att det inte fungerar på jobbet. För att ta ett exempel så fick jag nyligen en utvecklare som inte talade svenska utlånad av vår moderkoncern och han fick en dator med Windows på svenska. Inga problem tänkte jag, det är ju enkelt att byta språk i Windows nuförtiden, men nej. Den funktionen var avstängd centralt och supporten hade väldiga problem med att komma runt begränsningen. Det tog typ åtta arbetsdagar med många timmar fjärrstyrning och många långa supportsamtal för att lösa detta och byta till engelska. Och det är snarare regel än undantag att simpla saker strular på grund av någon koncernpolicy som inte hjälper på något sätt. Ett annat exempel: För att kunna köra en extern mjukvara som hela mitt team, och många andra på företaget, behöver så måste man öppna vissa portar. Jag kan förstå att det är känsligt och att användaren inte ska kunna göra det själv, men ändå kan de inte göra det från början när de har varje ny dator i veckor för att konfigurera den (vet inte vad de gör på den tiden riktigt) utan man måste skicka en begäran om att få vara med i en viss grupp i domänen som har dessa portar öppna, och det tar minst flera dagar att komma med i den gruppen efter att alla chefer har godkänt begäran och så. Detta måste göras efter man har fått datorn, och efter man har fått administratörsrättigheter (som tar lika lång tid och kräver lika många godkännanden) och sen måste man göra om det vid ominstallationer eller nya datorer, man kan inte bara säga att denna användaren har admin och hör till denna grupp liksom.

Permalänk
Avstängd

En viktig aspekt som traditionellt varit en fördel för Mac OS X för ovana användare är att systemet ställs in rätt vid installation: Ett standardanvändarkonto och ett admindito snarare än det sätt Microsoft har kört med - nämligen att användaren har adminrättigheter direkt.

I Mac OS X anger man lösenord så fort det skall till saker som kräver ökade behörigheter. Detta gör att en ovan användare inte kan pilla med saker som ställer till det eftersom systemet inte tillåter det. Resultatet är mindre strul.

När det gäller Windows går motsvarande åtgärder att vidtas vilket eliminerar större delen av supporten. De frågor som brukar finnas kvar är inte direkt gällande systemet i sig utan snarare programvarorna i en del fall.

För att undvika problem brukar jag för egen del alltid konfigurera Windows på ett sätt som motsvarar Mac OS X samtidigt som browsern skyddas med effektiv adblocking o.dyl. Detta gör också att programinstallationer är blockerade förutom det som rör autouppdatering av webbläsaren och liknande. Nya program kan inte installeras utan kräver adminrättighet. Möjligheten att installera program i AppData blockerar jag alltid.

Det som gör att Mac OS X traditionellt varit ytterst stabilt och problemfritt även med ovana användare är att det har korrekta rättigheter inställda från början även social engineering visar att man får säkerställa att möjligheten att klicka hejvilt på tveksamma installationsfiler måste blockeras. MacKeeper är ett varnande exempel.

Microsoft bör modifiera installationsrutinerna i Windows så det konto som skapas är en standardanvändare följt av ett adminkonto som klart och tydligt anges som varande för installationer/konfiguration. Om användaren måste ange ett adminlösen är det mer av en varning att kanske tänka till en extra gång när man klickar på den där exe-filen man tydligen skall ladda ner för att få en "download accelerator".

Jag skulle inte lämna ifrån mig en Mac eller annan burk till en ovan användare och samtidigt ge ut adminlösenordet. Risken för katastrof är överhängande. Det är betydligt bättre att de är just "användare".

Något säger mig att de användare som beskriver hur Windows strular för den och den användaren talar om system med olämplig konfigurering, d.v.s adminrättigheter och ett hejvilt klickande på alla popups (eftersom browsern inte är adblockad eller kör en ineffektiv blocker).

Därför har jag en enkel fråga och den gäller samtliga plattformar:

Brukar ni ge ut adminlösenord och adminkonto till ovana användare?

D.v.s när exempelvis släktingar skaffar dator som ni ställer in åt dem - får de adminlösen eller låser ni ned systemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppLocker:

En viktig aspekt som traditionellt varit en fördel för Mac OS X för ovana användare är att systemet ställs in rätt vid installation: Ett standardanvändarkonto och ett admindito snarare än det sätt Microsoft har kört med - nämligen att användaren har adminrättigheter direkt.

I Mac OS X anger man lösenord så fort det skall till saker som kräver ökade behörigheter. Detta gör att en ovan användare inte kan pilla med saker som ställer till det eftersom systemet inte tillåter det. Resultatet är mindre strul.

När det gäller Windows går motsvarande åtgärder att vidtas vilket eliminerar större delen av supporten. De frågor som brukar finnas kvar är inte direkt gällande systemet i sig utan snarare programvarorna i en del fall.

För att undvika problem brukar jag för egen del alltid konfigurera Windows på ett sätt som motsvarar Mac OS X samtidigt som browsern skyddas med effektiv adblocking o.dyl. Detta gör också att programinstallationer är blockerade förutom det som rör autouppdatering av webbläsaren och liknande. Nya program kan inte installeras utan kräver adminrättighet. Möjligheten att installera program i AppData blockerar jag alltid.

Det som gör att Mac OS X traditionellt varit ytterst stabilt och problemfritt även med ovana användare är att det har korrekta rättigheter inställda från början även social engineering visar att man får säkerställa att möjligheten att klicka hejvilt på tveksamma installationsfiler måste blockeras. MacKeeper är ett varnande exempel.

Microsoft bör modifiera installationsrutinerna i Windows så det konto som skapas är en standardanvändare följt av ett adminkonto som klart och tydligt anges som varande för installationer/konfiguration. Om användaren måste ange ett adminlösen är det mer av en varning att kanske tänka till en extra gång när man klickar på den där exe-filen man tydligen skall ladda ner för att få en "download accelerator".

Jag skulle inte lämna ifrån mig en Mac eller annan burk till en ovan användare och samtidigt ge ut adminlösenordet. Risken för katastrof är överhängande. Det är betydligt bättre att de är just "användare".

Något säger mig att de användare som beskriver hur Windows strular för den och den användaren talar om system med olämplig konfigurering, d.v.s adminrättigheter och ett hejvilt klickande på alla popups (eftersom browsern inte är adblockad eller kör en ineffektiv blocker).

Därför har jag en enkel fråga och den gäller samtliga plattformar:

Brukar ni ge ut adminlösenord och adminkonto till ovana användare?

D.v.s när exempelvis släktingar skaffar dator som ni ställer in åt dem - får de adminlösen eller låser ni ned systemet?

Det varierar förstås, men huvudsaken för mig är att minimera supporten jag behöver lägga och då är det kontraproduktivt att tvinga dem att kontakta mig för att installera program exempelvis. Men Windows har ju kommit ganska långt sedan typ XP eller vad nu din referens är. Gör man något som kräver administratörsbehörighet så får man ju en UAC-prompt och att inte godtyckligt godkänna sådana är ju det mest grundläggande liksom. Och inte ens programinstallationer är så vanligt numera, jag installerar Chrome eller Vivaldi, Spotify och kanske Office eller Steam om det behövs sen är det ju ganska klart liksom.

De enda problemen jag har haft med dessa installationer de senaste typ fem åren är att få deras förbannade Iphones att synka med OneDrive, och förstås att de skapar nya konton hela tiden för att de glömmer lösenord eller liknande och inte förstår varför exempelvis OneDrive blir fullt när de har bytt till ett konto som bara har gratisvarianten. Jag har också fått problem ett par gånger när mina släktingar bett andra om hjälp, typ grannens son eller liknande "experter" som installerar en massa skit som de tror att alla vill ha, "gratis" AV-program som ger popups med reklam, nya startmenyer som försöker efterlikna W7, en massa konstiga registerhacks för att stänga av telemetri, butiken och liknande. Refresh funkar mestadels bra i dessa fall dock. Frustrerande är det också när "grannens son" byter ut mitt licensierade Windows till något skit de har tankat ner, ofta med flera olika Activators och liknande installerat för att komma runt den oäkta licensen och inte sällan med en massa konstiga saker installerade från början. Men släktingarna har mestadels lärt sig att inte lyssna på en random femtonårig gamer när det gäller deras datasäkerhet och så nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Om du inte har upplevt problem med drivrutiner till windows så är du nog ett undantag, eller så har du inte använt windows så länge. Windows har blivit en fröjd att använda nu tycker jag men det har inte alltid varit lika problemfritt.

Jag har använt varenda Windows som funnits sedan Windows 3.1.

Och de har varit många problem genom åren mest beroende på dåliga versioner av Windows.

Dom bästa är väl Windows 95 och Windows 98 och även NT var bra men sedan blev de värre, tycker Windows 10 är de bästa OS dom gjort sedan Windows 95-98.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brekker:

Så det är alltså en drivrutin som är problemet och det är pga att scannerns tillverkare inte har uppdaterat drivrutinen. Tycker du det låter rimligt att Apple ska tvinga ALLA tillverkare att uppdatera sina drivrutiner DIREKT när ett nytt OS släpps?

Det finns miljoner av artiklar som beskriver alla problem med drivrutiner och annat som har uppstått vid release av Microsofts tidigare operativsystem. Googla.

Som att göra en ren Windows-installation, visst?

Du säger ju det själv här. Windows har majoriteten på marknaden. Sedan är det inte så konstigt att den gamla skrivaren fungerar med Windows 10 i och med att Windows 10 har varit ute i snart fem år.

Den stora skillnaden är att Windows är störst på marknaden och därför så uppdaterar alla hårdvarutillverkare drivrutiner först till Windows och de har noll betydelse hur länge ett OS har funits, jag installerade Windows 10 samma vecka som den släpptes och de fanns till och med i förväg drivrutiner till nästan allt och de jag saknade kom efter nån vecka, gällande senaste Mac OS så tog de drygt 2 månader innan de fanns drivrutiner till den scanner som min pappa fick av mig och de är en scanner som fortfarande säljs och är den senaste dom har.
Den gamla Scannern har fortfarande inget stöd i senaste Mac OS och den kommer aldrig få de heller enligt tillverkarens hemsida men till Windows lär den funka i många år till och de är just de som är de stora problemet med Apple, dom har för få användare, skulle de varit tvärtom så skulle den här scannern garanterat fungera i Mac OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har använt varenda Windows som funnits sedan Windows 3.1.

Och de har varit många problem genom åren mest beroende på dåliga versioner av Windows.

OK, då förstår jag inte varför du skrev som du skrev:

"jag har alltid uppdaterat min Windows dator direkt nått nytt OS kommit och några större problem har jag aldrig haft framförallt när de gäller drivrutiner."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Den stora skillnaden är att Windows är störst på marknaden och därför så uppdaterar alla hårdvarutillverkare drivrutiner först till Windows och de har noll betydelse hur länge ett OS har funits, jag installerade Windows 10 samma vecka som den släpptes och de fanns till och med i förväg drivrutiner till nästan allt och de jag saknade kom efter nån vecka, gällande senaste Mac OS så tog de drygt 2 månader innan de fanns drivrutiner till den scanner som min pappa fick av mig och de är en scanner som fortfarande säljs och är den senaste dom har.
Den gamla Scannern har fortfarande inget stöd i senaste Mac OS och den kommer aldrig få de heller enligt tillverkarens hemsida men till Windows lär den funka i många år till och de är just de som är de stora problemet med Apple, dom har för få användare, skulle de varit tvärtom så skulle den här scannern garanterat fungera i Mac OS.

Vad är det du försöker säga?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

@snajk: Jag har börjat köra med väldigt nedlåsta installationer och fjärradministration just för att undvika dessa problem. Installerar systemet och lämpliga programvaror samt ordnar så jag kan "remota" in vid behov och sedan brukar det flyta på. Det där med programinstallationer brukar jag inte tillåta i de fall det är användare som tenderar att lägga in alla möjliga olämpligheter.

Rejäl adblock är av nöden och läggs också in för att få bort popups och liknande.

Om det är något jag lärt mig så är det att alltid blockera möjligheten att installera diverse "bra-att-ha-program" i datorn då det för dessa ovana användare räcker att ha webbläsaren, ett Officepaket av något slag, e-post och mediaspelare installerat. De installationer jag gjort med sådana anpassningar rullar på väldigt fint och antalet supportfrågor är nere i noll i princip och rör ren användning (t.ex hur man skriver ut som en PDF och liknande).

Inget felsökande av "långsam dator" och "konstiga felmeddelanden" längre.

Min erfarenhet oavsett plattform är att låser man inte ner grejerna går det att ställa till det rejält. Jag har haft en del ganska spännande äventyr även med Macen som rör problem kopplade till programinstallationer (MacKeeper är t.ex en klassiker) eller pillande på diverse inställningar.

En viktig fördel med en nedlåst installation av en Mac eller burk med Windows jämfört med en ChromeBook är att man faktiskt kan komma in i systemet och felsöka om det verkligen skulle behövas.

Edit: I Windows brukar jag ställa in att UAC kräver adminlösen och secure desktop. Klicka på den där exe-filen funkar inte för dessa användare då det antingen blir blockering (enbart exekvering i godkända mappar) eller UAC-prompt som frågar efter adminlösen.

Permalänk
Medlem

PC

PC är bättre för gaming. Mac är mer Flex och arbetsdator, den tappar även sitt värde snabbare än en bra PC.

Permalänk
Inaktiv

Jag har både PC och Mac samt Hackmacar och dom funkar lika bra all sorterna. Har kört mac och hackmac och PC hur länge som helst.

Så kort sagt köp det du vill helt enkelt.

Lite kort OT

Hittade en USB sticka i byrålådan med Clover på som gör att jag kan boota en SSD utan strul med Win 8 eller 10 på (minns inte) och tre olika versioner av OS X på andra gamla HDD och SSD jag hittade i samma veva. Håller på att göra en kopia av en gammal hackmac som jag gillar skarpt och inte vill mista så det är ett GA-Z77-DS3H moderkortet jag testade detta med.

Kort sagt båda plattformarna rockar riktigt bra om man vill sedan lång tid tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mark_H:

PC är bättre för gaming. Mac är mer Flex och arbetsdator, den tappar även sitt värde snabbare än en bra PC.

I vilken värld tappar Mac värde snabbare? Har du kollat priserna på iMac/MacBook Pros som är allt uppemot 8år gamla? Vilka andra datorer håller så bra i värde?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

1.5 år sen jag gick över från PC till Mac som huvudsakligt OS

Kan göra en uppföljning på ett inlägg jag skrev 2019 om gripes jag hade då, och de svar jag fick

Skrivet av gdmllj:

Tänkte försöka svara på några av de punkter du anger som nackdelar. Jag håller med om mycket, men ev. kan något kanske hjälpa..

Mina intryck efter några månader med Mac på jobbet (kommer från Windows och Linux)

Största nackdelar:
[quote]-Brist på inbyggd fönsterhantering. Total avsaknad av inbyggt stöd för att placera två fönster sida-vid-sida med varandra med piltangenterna. Galet omodernt.
Kan förstås lösas med tredjepartsprogram som Spectacle. Men bara delvis. Du kan fortfarande inte flytta fönster smidigt mellan flera externa monitorer, bara på samma monitor. (Gissar att jag måste skaffa ett betalprogram för att lösa det)

- Håller med, "lösningen" att hålla nere gröna fullskärmsknappen är ett skämt. Detta gör Windows mycket bättre.[/quote]

Japp. Aldrig någonsin använt den lösningen. Blotta tanken på att hålla ned fullskärmsknappen får mig att må illa.

Citat:

-Hanteringen av aktiva program. Mac klumpar alltid ihop varje instans av Chrome till samma - och det är omöjligt att konfigurera så att varje instans visas som en separat grej i Dockan eller i Alt+Tab menyn.
Detta sänker min produktivitet rejält på jobbet. Som webutvecklare behöver jag kunna öppna massor av instanser av samma program, och visa dom som separata fönster. Tex har jag en stooor skärm och då kan jag jämföra 2 siter med varandra sida vid sida. Då kan jag öppna 6 Chrome-fönster för att se vardera site i mobil, tablet och desktop samtidigt. Kanske även har flera instanser av DevTools öppna samtidigt.
Jag vill kunna se varje fönster som en separat instans i Dock eller i Alt+Tab. Det är helt omöjligt på Mac, jag tvingas högerklicka på Chrome-ikonen i Dock (vilket suger) för att välja instans. Eller så får jag gå in i Mission Control.
Windows har jag mycket fler möjligheter, jag kan både använda motsvarigheten till Mission Control men jag kan även välja indiviuella fönster i Taskbar med 1 klick, eller hoppa mellan dom via Alt+Tab.

- Du kan bläddra mellan fönstren i samma app med <CMD + `>, eftersom detta är sjukt osmidigt på ett svenskt tangentbord kan du programmera om shortcuten i inställningar. Jag kör tex knappen ovan tab <CMD + §>.

Jo men det funkar inte för mitt workflow att först behöva byta mellan program och sedan instanser av programmet.

Slutade med att jag la mycket tid på att prova olika tredjepartsprogram. Gick igenom https://apple.stackexchange.com/questions/2718/best-app-to-sw... och slutade med Hyperswitch så kan jag alt+tabba genom alla fönster.

Citat:

- Saknar faktiskt ett enkelt inbyggt bildrederingsprogram i still med Paint

- Vet inte om du testat, men i Preview som är standard för bilder finns det ett antal verktyg som är ungefär lika kraftfulla som paint (tror jag, använder aldrig paint)

Jag lärde mig använda och uppskatta Preview efter lång tid.
Det duger fint för att exempelvis croppa och skriva text på bild.
Från början är det mycket mer ointuitivt än Paint eftersom det saknas en verktygsmeny och alla val ligger i huvudmenyraden. Men efter ett tag lär man hitta sina favoriter. Det mesta jag gjorde i paint var egentligen att stoppa in flera screenshots på samma canvas, flytta dom, lägga på text osv. Och allt det går fint med Preview. Tack för tipset.

Citat:

- XCode krävs för att installera vissa paket. Märkligt att det krävs ett IDE för grundläggande utvecklar-saker.

- Jag vet inte vilket paket du installerade, men oftast kommer man undan med bara Xcode Command Line tools som installeras genom: xcode-select --install

Har inte provat just det kommandot. Eftersom det titt som tätt kommer X-Code updates som anses nödvändiga så har jag lärt mig leva med det.. Egentligen inte värre än att programmeringsspråk som C# ofta varit knutna till VisualStudio på Windows.

Citat:

- Mac OS är inte alls så problemfritt som folk påstår. På bara några månader har jag fått flera problem med hängningar, som krävt omstarter. Provat 3 olika generationer av MacBooks, både på jobbet och hemma och varenda en har råkat ut för dödliga badbollar ett par gånger.

- Inget os är felfritt Om det var en app, testade du Force quit?

Javisst, jag får force-quitta program då och då på alla OS.
Men fortfarande förvånad över att man i alla år hört Mac-fantaster påstå att program på Windows hänger sig hela tiden och Mac typ aldrig gör det.
Stämmer inte för fem ör enligt mig. Tycker generellt att jag får problem på Windows väldigt sällan.
Och de sker inte nämnvärt mycket mer sällan på MacOS.

Citat:

Och så en rant om tangentbordet och shortcuts:
-Hur kan ett "användarvänligt" system som MacOS kommaundan med att inte ha en dedikerad Print Screen-tangent?
Nåt så enkelt som att ta en screenshot till clipboard har en totalt ologisk keybinding som kräver att man använder två händer och fyra tangenter. Cmd+Alt+Shift+4. Ren idioti.

- Cmd+Shift+4 låter dig välja vilken yta som du ska ta ett screenshot av. Det lägger dock bilden på skrivbordet. Jag tycker detta fungerat mycket bättre än i Windows, nu finns iofs Winkey+S men om man vill spara bilden måste man öppna paint osv.. (tror jag).

Har lärt mig leva med detta, eftersom jag tar screenshots ganska ofta. Men tycker fortfarande att det för nya användare är en fullkomligt absurd shortcut.
Att man inte kan starta screenshotverktyget genom att söka fram det som ett program är också galet.

Vet inte hur många gånger nu jag i mitt jobb efterfrågat screenshots från kollegor och mac-användare säger "minns inte hur man gör". Suck.

Citat:

- Ingen dedikerad Delete-tangent heller.

- De stora tangentborden har en delete-key, de små får nöja sig med Fn+Backspace (suck)

Ah sant, kan säkerligen vara så på en del små windows laptop keyboards också

[quote]Såvitt jag vet kan man inte ta bort filer i Finder på nåt smidigt vis. Fn+Backspace verkar inte fungera i just Finder...

- Ett generellt tips i macOS är att kolla i menyerna efter det du vill göra. Tex så finns "Move to trash" och kommandot är <CMD + Backspace>[quote]Mjo men för mig duger det inte att behöva använda file-menyn för nåt så basalt som att radera en fil.

Och cmd+backspace har jag faktiskt fortfarande inte lärt mig.

Tycker fortfarande det är svårt att lära sig vissa key-bindings. Hur ska man intuitivt lära sig vad skillnaden på fn+backspace och cmd+backspace är?

Citat:

-Tangentbordskombinationer är inte alltid helt konsekventa. Man sprider ibland ut shortcuts - ibland är det Cmd, ibland Ctrl. På windows är Ctlr för de flesta shortcuts som gäller text osv och Windowstangenten är i princip endast för fönsterhantering.

- Även om jag håller med så har även Windows börjat med allt fler Winkey kommandon, börjar väl ta slut på alternativ antar jag.

Vilka? Minns inte själv att jag behövt använda windows-tangenten som modifier för nåt utöver fönsterhantering. (Visst, man kan öppna en del specialmenyer med tex win+x) Men jag gillar att ingen av "core" funktionaliteten förläggs till en oväntad modifier key i Windows.

Citat:

-Tangentbordslayouten. Ogillar att tangenten i nedre vänstra hörnet är Fn, och att den modifier-key man använder oftast kräver att man använder tummen. Tummen ska va resverad för spacebar imo. Känns mer ergonomiskt på Windows där man kan köra lillfingret för Ctrl.
+Ingen shortcut för att låsa datorn när man ska gå och ta en kaffe. (motsvarande Windows+L). "Stäng bara locket" kanske du tänker. Men det går inte, jag kör ofta Macbooken stängd i en docka, kopplad till tre externa skärmar.

- Detta måste jag anse vara en vanesak, många tangentbord på PC har också Fn-knappen längst ner till vänster. (Tex min Thinkpad). Låsa tangentbordet är något osmidigt med kommandot: Control + Shift + Eject, jag föreslår att du ställer in en "hot corner", då är det bara dra musen i valfritt hörn så låser du skärmen.

Slutat med att jag låser genom att köra alfred via alt+space och bara skriva "lock" följt av enter för att låsa utan att behöva stänga locket.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Jag känner ett tiotal människor med Macar, och ingen av dem skulle drömma om att betrakta en dator, vilken som helst, som en statussymbol. Datorer som statussymboler dog för ett par decennier sedan, på "hemdatorernas" tid. Ingen jävel bryr sig idag. En Tesla kanske kan funka, men en ... dator?

Yngre.
Detta blir ju högst anekdotal bevisföring som kan ignoreras men jag har ett flertal vänner och kollegor som berättat att deras tonårsbarn varje jul/födelsedag önskar sig specifikt Macbooks i present - för att att de tycker att allt annat vore ett fattigt nedköp.
Detta är kids som i princip bara använder en webläsare och spelar spel så de har egentligen ingen särskild anledning att vilja ha just en Mac. Finns ingen särskild mjukvara de behöver som funkar bättre på Mac. De har inte ens nödvändigtvis växt upp med MacOS eller har investerat i Apples ekosystem, de har bara "lärt" sig att Mac är den enda coola laptopen.

Det är inte nödvändigtiv så att man tror att folk ska bli dunderimponerade av att man kommer gåendes med en Mac.
Utan snarare att man tycker att det skulle se fattigt ut om man va "tvungen att nöja sig" med något annat.

Permalänk
Skrivet av Mark_H:

PC är bättre för gaming. Mac är mer Flex och arbetsdator, den tappar även sitt värde snabbare än en bra PC.

Är det verkligen så att Macs tappar värde snabbare?

Tycker mig se motsatsen.

När jag kollar begagnatmarkanden ter det sig som att Mac, oavsett hur gamla, alltid har ett visst värde.
Jag tror aldrig nånsin jag sett en Mac gå för under 2000 spänn oavsett hur gammal.

Även MacBooks som är lastgamla betingar fortfarande många tusingar.

Samtidigt kan jag hitta PC-laptops som bara för fem år sedan såldes för runt 30.000 till i princip enbart företagsmarknaden, som nu går löjligt billigt.

(OBS: detta inlägg skrevs med viss reservation för att jag bara kollat marknaden ett par gånger för några månader sen när jag själv va på jakt efter en billig laptop till min far. och då fann samma laptop som jag själv hade på jobbet som proffsmodell runt 2015, för en spottstyver)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Är det verkligen så att Macs tappar värde snabbare?

Tycker mig se motsatsen.

När jag kollar begagnatmarkanden ter det sig som att Mac, oavsett hur gamla, alltid har ett visst värde.
Jag tror aldrig nånsin jag sett en Mac gå för under 2000 spänn oavsett hur gammal.

Även MacBooks som är lastgamla betingar fortfarande många tusingar.

Samtidigt kan jag hitta PC-laptops som bara för fem år sedan såldes för runt 30.000 till i princip enbart företagsmarknaden, som nu går löjligt billigt.

(OBS: detta inlägg skrevs med viss reservation för att jag bara kollat marknaden ett par gånger för några månader sen när jag själv va på jakt efter en billig laptop till min far. och då fann samma laptop som jag själv hade på jobbet som proffsmodell runt 2015, för en spottstyver)

Apple-prylar rent generellt håller värde betydligt bättre än PC och Android. Han har uppenbarligen inte koll på begagnatmarknaden.

Visa signatur