ATIKMPAG.SYS VIDEO TDR FAILURE BSOD WINDOWS 10

Permalänk

ATIKMPAG.SYS VIDEO TDR FAILURE BSOD WINDOWS 10

Jag har byggt en dator men stött på problem när jag installerar drivrutinen till mitt grafikkort. Datorn bluescreenar då när jag är inne på google chrome och när jag startar upp datorn och drivrutinen är installerad. Detta leder till att jag behöver gå in via felsäkert läge och avinstallera drivrutinen innan jag kan gå in på datorn. Jag vill självklart ha drivrutinen installerad så jag kan spela mer avancerade spel på min dator. BSOD jag får har stoppkod VIDEO TDR FAILURE och det som påstås misslyckas är filen atikmpag.sys . Andra säger att man måste installera den senaste drivrutinen för att detta ska funka men det är ju den som jag konstant laddar ner. Vad ska jag göra?

Här kommer information om datordelarna:

Crucial MX500 1TB M.2 SSD

AMD Ryzen 7 3700X Processor

HyperX FUry DDR4 2666MHz 16 GB

ASUS ROG STRIX B450-E Gaming, Socket-AM4

Sapphire Radeon RX 5700

Tacksam för svar! <3

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till senaste BIOS?
Det verkar vara ett tämligen vanligt problem att användare har problem med dessa moderkort pga. äldre BIOS som på Auto tvingar PCI-E 4.0, medan moderkorten egentligen aldrig fick officiellt stöd på 400-serien.
Du kan även prova att tvinga PCI-E 3.0 manuellt i BIOS.

Du kan även prova att använda drivrutinen som laddas ner via Windows Update, den brukar vara "gammal" men överlag stabil, för att bekräfta om det är drivrutinsproblem eller ej.
Du kan även prova kortet i den andra PCI-E-porten.
Har du möjlighet att prova grafikkortet i en annan dator?

Permalänk
Medlem

Har du garanti kvar så skickar du in kortet. Du ska inte få det felet när du installerar drivrutin!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Har du garanti kvar så skickar du in kortet. Du ska inte få det felet när du installerar drivrutin!

Först felsöker man, sen skickar man in kortet för att slippa vänta 3 veckor på att butiken skickar tillbaka kortet då de inte hittar något fel.

Vanligt problem är drivrutinskonflikt, något med de som följer med Windows/Windows update och när man installerar nya etc.

Börja med att uppdatera BIOS på moderkortet till senaste sen ladda ner DDU: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Kör en rensning av både GPU/Chipset drivers och installera senaste.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Har du uppdaterat till senaste BIOS?
Det verkar vara ett tämligen vanligt problem att användare har problem med dessa moderkort pga. äldre BIOS som på Auto tvingar PCI-E 4.0, medan moderkorten egentligen aldrig fick officiellt stöd på 400-serien.
Du kan även prova att tvinga PCI-E 3.0 manuellt i BIOS.

Du kan även prova att använda drivrutinen som laddas ner via Windows Update, den brukar vara "gammal" men överlag stabil, för att bekräfta om det är drivrutinsproblem eller ej.
Du kan även prova kortet i den andra PCI-E-porten.
Har du möjlighet att prova grafikkortet i en annan dator?

Det lyckades! Vi behövde bara manuellt ändra till PCI-E Gen 3 i BIOS och det funkar perfekt. Tack så hjärtligt för din hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra lösning att ändra till gen 3

Tack för tipset att ändra till gen 3 nu fungerar min nya dafor också som den ska

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk

Jag ställer mig på kö och tackar för tipset. Nu äntligen fungerar det!

Permalänk

Har ett sjukt störigt problem gällande video_tdr_failure / atikmpag.sys och blåskärm händer helt oregelbundet sen jag köpte nytt grafikkort ett Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB OC. Hur fanken ska jag göra får att få ordning på detta, jag har uppdaterat allt jag kan såsom grafikdrivrutiner, bios och även chipsetdrivarna har även gjort en cleanslate och rensat drivrutiner med hjälp av ett program som heter amd cleanup utility. Har haft ett amd kort innan utan några som helst problem. Några andra tips?

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Skrivet av Haztheman:

Har ett sjukt störigt problem gällande video_tdr_failure / atikmpag.sys och blåskärm händer helt oregelbundet sen jag köpte nytt grafikkort ett Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB OC. Hur fanken ska jag göra får att få ordning på detta, jag har uppdaterat allt jag kan såsom grafikdrivrutiner, bios och även chipsetdrivarna har även gjort en cleanslate och rensat drivrutiner med hjälp av ett program som heter amd cleanup utility. Har haft ett amd kort innan utan några som helst problem. Några andra tips?

Uppdatering:

Det jag kan säga om mina problem med BSOD och atikmpag.sys kunde uppkomma i olika scenarion var med Folding@home programmet igång i bakgrunden. Nu har jag haft det av och inge fel uppstått och så fort jag startar det går det allt från 1min till timmar sen blir det problem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem

Var ställer jag in det?