Ersätta Iphone 5 med en likvärdig Android mobil

Permalänk

Ersätta Iphone 5 med en likvärdig Android mobil

Hej!

Jag har för nuvarande en Iphone 5 som tyvärr har ett kasst batteri, och då jag inte är säker på att jag kan byta utan att ha sönder den har jag tänkt att byta ut den.

Jag skulle vilja ha en Android då jag inte är ett fan av Iphone i sig, problemet är att jag har absolut noll koll på mobiltelefoner,
jag vet inte vilka som är bra eller dåliga, enda som säger mig något är upplösningen och ramminnet, men det ger ju inte så klar bild.

Bästa vore att få något som är likvärdigt eller bättre än Iphone 5 prestandamässigt samt kameramässigt.
Och om möjligt något på rea då man kanske kan ha tur nu på mellandagarna hoppas jag;P

Jag är ingen mobilmänniska i sig, men vill inte ha något som är sämre än det ja vant mig vid:)

Förhoppningsvis är det inte så stora krav då mobilen är väldigt gammal.
Och jo vill inte att den nya ska vara gammal heller (som i att den inte supportar saker, har en gammal android version etc),
inte helt hundra på hur det funkar, för mig det förut var att mobiler inte fick stöd för nyare versioner, men kanske inte är fallet längre.

Men ni som har koll kan nog det där så jag får förlita mig på er!

Tack:)!

Permalänk
Medlem

Jag förstår ifall man vill uppgradera från en iPhone 5 men om du tycker den fungerar bra så är det dumt att byta bara för batteriets skull.

Här har du nytt batteri plus de nödvändiga verktygen för 79 kronor, exklusive frakt. Jag utgår från att det inte är ett originalbatteri men det lär ju fortfarande vara miltals bättre än det du har nu ifall du aldrig bytt det.

Här har du en guide för hur du byter den: https://www.ifixit.com/Guide/How+to+replace+your+iPhone+5+bat...
Visst finns det möjligheter att misslyckas men så väldans svårt verkar det inte vara.

Varför är du inte ett fan av iphone? Jag frågar eftersom jag själv knappast skulle vara ett fan av de ifall jag hade en iPhone 5. Jag hade en 4S tills jag bytte för ett par år sedan och redan då var den för långsam för de senaste operativsystemen vilket gjorde att den var mer jobbig att använda än vad den borde varit.

Permalänk
Medlem

Iphone har ju den fördelen trots lite högre pris att de uppdateras under en längre tid.Köp en Iphone 7 så kan du ha den i 3 år eller köp ett nytt flaggskepp Android så räcker även den i 3 år c:a.

Permalänk

Är inte sådär super förtjust i iphone så hade gärna vilja byta till Android för det också, lite två flugor i en smäl.
Men hört att Iphone är mer supportat under längre tid också vilket är synd (för Android delen).
Men vill gärna gå till Android för att testa på det, kostar det för mycket får ja tänka över det dock.

Permalänk
Medlem

Android One som Nokia ,Xiaomi och Motorola har,inte alla modeller dock har ju bra mobiler runt 2000-3000 - 4000 kr men vill du ha en toppmodell så kostar de som en Iphone ny.Kika gärna på recensioner på Youtube innan du köper.

Permalänk
Medlem

Röstar på galaxy a40 om du vill lägga lite mindre, och galaxy s10e om du kan lägga lite mer.

De är relativt nätta i storleken också. Många nya telefoner är annars rätt stora.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med likvärdig? Android har väldigt mycket saker som inte Iphone har, och tvärt om (dock inte lika mycket).
Vad anser du att du behöver? Trådlös laddning? Vattentät? Stor skärm? SD slot för att kunna utökaminnet?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@Zero Walker: Allt beror ju på budgeten.

Pixel 3a eller 3aXL är väl rätt ok, kamera på topp och relativt bra specs i övrigt. Fördel att det är stock android.

Dyrare alternativ är väl typ oneplus 7t tex, snarlikt stock android med lite extra finesser. Kanske inte lika bra kamera dock.

Vill man komma billigt undan så är ju xiaomi mi a3 tex ett alternativ. Dock ska man väl testa den i en butik först och se om man kan leva med den lågupplösta skärmen på 720p.
Xiaomi mi a2 borde väl även finnas hos vissa till ett bra pris också. (båda dessa kör android one)

Permalänk
Skrivet av creativ:

@Zero Walker: Allt beror ju på budgeten.

Pixel 3a eller 3aXL är väl rätt ok, kamera på topp och relativt bra specs i övrigt. Fördel att det är stock android.

Dyrare alternativ är väl typ oneplus 7t tex, snarlikt stock android med lite extra finesser. Kanske inte lika bra kamera dock.

Vill man komma billigt undan så är ju xiaomi mi a3 tex ett alternativ. Dock ska man väl testa den i en butik först och se om man kan leva med den lågupplösta skärmen på 720p.
Xiaomi mi a2 borde väl även finnas hos vissa till ett bra pris också. (båda dessa kör android one)

Jo helt sant, vet inte vad jag ska tänka är vettigt.
Menar visst kan jag lägga 10k, men det har jag ingen lust med eftersom jag använder mobilen så pass lite och det är nog overkill även mot den jag har.

Dom du gav som exempel (iaf Pixel som verkade intressant) verkade sakna SD kort vilket ja borde nämnt är något jag vill ha,
jag är ett stort fan av att kunna öka minnet så man inte är bunden till en viss storlek som mobilen har internt, vilket är en trend hos Iphone,
men även många andra mobiler genom åren tyvärr.

Så det är ett måste för mig, är av stort värde:)

Storleken på skärmen antar jag 1080p liknande är det jag önskar minst,
720p känns nog alldeles för lågt tyvärr, även om jag inte sitter och gör mycket på mobilen, det går ju lite halvt i hand med kameran också.
Menar v isst vore väldigt hög upplösning ett plus, för ser ju bättre ut tack vare pixeldensiteten, men jag tror runt 1080p räcker,
men jag lyssnar gärna på rekommendationer där om det är något mer jag behöver tänka på.

Och ja pris, om det är en bra mobil prestandamässigt så jag inte behöver tänka på mycket (inget monster såklart) och den har en bra kamera som kan spela in 1080p 60fps vettigt, ser bra ut och någorlunda kvalité i mörker, och om möjligt Raw bilder med kameran (ett plus). Sen såklart en bra skärm, och bra är ju rätt svårt där, men tror typ alla är vettiga i dagsläget.
(Och jo SD kort;P)

Ja du, kanske 3-5k, är det rimligt att tänka runt den summan tro?
Menar helst hade ja ju velat ha något för 1-2k, men jag förmodar utifrån det jag sätt att vi verkligen inte är där i priserna för det jag söker.
Och jag kan sträcka mig lite högre i pris om det gör en stor skillnad antar jag?

Kanske är något mer jag bör tänka på som jag inte kommer på just nu dock?

Är verkligen svårt med mobiler för mig, har så liten koll och är inget man direkt kan läsa sig till vettigt då utvecklingen går så snabbt,
och det finns miljoner varianter på sakerna, och när det står typ "5 megapixel 1.4ghz snapdragon 4gb ram" säger det mig ingenting,
på en dator är det lite lättare om man har ett hum vad siffrorna har relevans till, men på en mobil säger det mig typ väldigt lite.

Är därför jag är så dryg att förlita mig mycket på er som kan mer, och ursäktar för det,
försöker läsa på själv men är verkligen inte så lätt för mig tyvärr:(

(Ett gott nytt år förövrigt:)!

Permalänk
Medlem

Redmi Note 7 för 2000kr på Netonet är ju svårslagen
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5026122

Läs omdömena på prisjakt

Permalänk
Medlem

Du kan byta batteri på teknikmagasinet för en billig peng. Gjorde de på min 6s för 299kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Du kan byta batteri på teknikmagasinet för en billig peng. Gjorde de på min 6s för 299kr.

Skickades från m.sweclockers.com

iphone 5 är inte värd att lägga pengar på längre. Det är en mkt gammal telefonmodell. Den är tre år äldre än 6s.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur investerad du är i Apple övriga ekosystem men utgår från att du har ett Apple ID etc och det är ju sjukt smidigt att byta till en ny iPhone.

Om du inte behöver det allra senaste med 3 kameror så kan jag starkt rekommendera förra årets flaggskeppsmodell iPhone Xs om budget finns. Dessutom OLED-skärm som är hur crisp som helst!

Riktigt bra pris just nu (Sett till Apples prissättning) och Face ID är snabbt som tusan och bra, skulle aldrig kunna gå tillbaka och använda en hemknapp igen! Annars finns förra årets modell Xr till liknande pris, dock större format och LCD. Gillar personligen verkligen formatet på Xs / iPhone Pro (Ej Max!) men det är såklart tycke och smak.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4919780

Permalänk
Medlem

TS vill ha en billig Androidtelefon som är minst lika bra som iPhone 5 och får rekommendationen att köpa en Iphone för 7000kr 😀

Permalänk
Medlem

Xiaomi mi note 8T, finns på amazon.de runt 1600kr och här i sverige för runt 2200kr

Interface påminner om Iphone, kameran är bra och stor skärm med bra upplösning och färg

https://www.youtube.com/watch?v=sQCWgHYQISs

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Kollade en hel del på Xiaomi redmi note 8 pro tidigare verkar vara en riktigt bra telefon för pengarna på papper iaf.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

iphone 5 är inte värd att lägga pengar på längre. Det är en mkt gammal telefonmodell. Den är tre år äldre än 6s.

Beror kanske på vad man har dem till?
Vet flera som fortfarande kör med sin iphone4/5s och de klagar inte.
Finns ju fortfarande folk som använder Nokia 3310 till att ringa på 😂🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Min flickvän gick från en iPhone 6s till huawei p30 pro och är supernöjd, hon tycker bara att det finns för mycket inställningar och saknar podcaster. Däremot så älskar hon kamerorna på den!
Kanske du kan kliva ner till en p30, det kan jag inte svara på.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Samsung S10e. Den enda bra kompakta telefonen just nu. Om du vill ha en kompakt mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

TS vill ha en billig Androidtelefon som är minst lika bra som iPhone 5 och får rekommendationen att köpa en Iphone för 7000kr 😀

Tjae... handlar väl lite om att vidga vyerna.

Kan vara värt att betala lite extra för en lur som håller länge.

Själv sitter jag med en iphone 7 plus från 2016 och använder den till mycket dagligen. Mycket snabb och ger bra prestanda i form av kamera etc. Och sen har den senaste iOS och lär väl få uppdateringar några år till...

Så jag ställer mig också till hopen som förespråkar att köpa typ iphone Xs som lär hålla i 4-6 år (eller mer) så länge den inte far i backen.

Men TS är ju givetvis fri att förkasta förslagen som ges här

Edit: TS nuvarande lur verkar ju hållt mellan 2012 till 2020 vilket bör stödja denna tes.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tjae... handlar väl lite om att vidga vyerna.

Kan vara värt att betala lite extra för en lur som håller länge.

Själv sitter jag med en iphone 7 plus från 2016 och använder den till mycket dagligen. Mycket snabb och ger bra prestanda i form av kamera etc. Och sen har den senaste iOS och lär väl få uppdateringar några år till...

Så jag ställer mig också till hopen som förespråkar att köpa typ iphone Xs som lär hålla i 4-6 år (eller mer) så länge den inte far i backen.

Men TS är ju givetvis fri att förkasta förslagen som ges här

Edit: TS nuvarande lur verkar ju hållt mellan 2012 till 2020 vilket bör stödja denna tes.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en nokia 3310 som fortfarande fungerar bra, tom batteriet håller längre än min Iphone 7+ med nytt batteri (2019 bytt på Apple store)
Har även en Samsung S5 som fungerar utmärkt fortfarande.

Det säger inte så mycket om en mobil "håller"

Sen att kalla Iphone7+ för "mycket snabb" och bra kamera kan jag inte hålla med om, det duger. Men inte mer.

Sen är det ju trevligt iaf att få uppdateringarna längre utan att kladda med custom roms efter några år om man vill få nyare OS versioner.