Uppgraderingshjälp med fokus på processor

Permalänk

Uppgraderingshjälp med fokus på processor

Hej!

Det har blivit tydligt att min dator inte riktigt hänger med längre. Jag har förstått att det är framförallt min processor som är problemet och skulle behöva all hjälp jag kan få. Alla uppgraderingstips är välkomna. Budget ca 6k men är öppen för att röra mig både uppåt och nedåt i kostnad.

Jag spelar väldigt olika typer av spel. Från Modern Warfare till WoW till Total War. Jag skulle helst vilja göra en uppgradering som håller några år framåt.

Specs:

CPU: Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz
GPU: NVIDIA GeForce RTX 2070
RAM: 16 GB DDR3
Moderkort: MSI Z87-S02 (MS-7821)

Stort tack på förhand!

- Christopher

Permalänk
Medlem

Prestandaskillnad: https://www.cpubenchmark.net/compare/AMD-Ryzen-5-3600-vs-Inte...

Väldigt liten bump från 3600 till 3700x (2 kärnor som antagligen kommer ligga idle mestadels)

Sen Intels 9600K (6c/6t) kan du få stutter med av det jag sett så du bör hålla dig till 12 trådar.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

@MeSaber: Tack för ditt svar MeSaber, uppskattas!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha Intel för mer FPS (kika youtube för hur mycket) så skulle jag rekommendera 9700k och det komiska då är att det kostar dryga tusingen mer för 9900k. Men då är vi uppe på dryga 5.5k vilket inte blir en billig historia.. Plus fläkt för att kyla besten också.

3600 är imo smartaste köpet 2019. Ja du tappar några FPS men det kan alltid kompenseras på annat vis.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk

@MeSaber: Jag har kikat runt lite och tror att det är som du säger, 3600 är nog det bättre köpet. 9700k hade varit trevligt men 3600 borde vara mer än tillräckligt för mina behov.

Tack igen för din hjälp!

Permalänk

@MeSaber: Följdfråga eftersom du var så hjälpsam tidigare:

Vad tror du om nätaggregat, behöver det uppgraderas i samma veva?

Det som sitter i datorn just nu är 550W, (Corsair CX550M). Borde jag uppgradera till något med högre W?

Permalänk
Skrivet av Crunchyface:

@MeSaber: Följdfråga eftersom du var så hjälpsam tidigare:

Vad tror du om nätaggregat, behöver det uppgraderas i samma veva?

Det som sitter i datorn just nu är 550W, (Corsair CX550M). Borde jag uppgradera till något med högre W?

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3958728

kontrollera att cpu kylaren får plats i chassit.

m2 rekommenderas.

550w verkar vara gränsfall men borde fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crunchyface:

@MeSaber: Följdfråga eftersom du var så hjälpsam tidigare:

Vad tror du om nätaggregat, behöver det uppgraderas i samma veva?

Det som sitter i datorn just nu är 550W, (Corsair CX550M). Borde jag uppgradera till något med högre W?

550w räcker med största sannolikhet men googlea runt lite på cx aggen. Många dl har haft problem med dom och har sänkt hela riggar. Jag bytte nyligen ut mitt av ljust den anledningen då jag inte ville ha ett gammalt cx agg med nya komponenter.

Psu ska man aldrig snåla på då det kan gå riktigt åt helvete där, men det är bara min åsikt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

3600 är strömsnål och 2070 250w full load. 400w vid stresstest drygt. Så länge PSUn inte har 10 år på nacken ser jag ingen anledning att byta. Vill du däremot byta ska du köpa 10 års garanti, köp lite större nätagg för att komma undan fläktens varvtal tex 600 max 750w. På rea kan du få tag på platinum billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"