Permalänk
Medlem

Kortslutning i badrummet

Hej! Tidigare imorse skulle min sambo platta håret innan jobbet och pang sa det och det blev kolsvart i badrummet och i hallen i lägenheten. Vi såg att våran kära valp hade bitit sönder sladden till plattången vilket orsakade kortslutningen, jag märkte också att säkringen till kylen & frysen hade gått. Jag drog upp säkringarna igen - fortfarande ingen belysning i badrummet och kylen och frysen är döda.

Jag kontaktade företaget som jag hyr av och dom kunde skicka ut någon först om ett par timmar för att kolla upp detta, finns det något jag kan pröva att göra själv?

Torktumlare och tvättmaskin fungerar, kyl och frys döda, belysning i badrummet helt dött, uttagen i säkringsskåpet som går till fiber är också helt döda.

Permalänk
Medlem

Det låter som en huvudsäkring som gått.

Kolla skåpet med elmätaren om ni har tillgång till det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

jordfelsbrytaren som löst ut? Om nu någon sådan finns.

Permalänk
Medlem

Vid en kortslutning så är det inte ovanligt att den sammanlagda strömmen på den fasen överstiger det huvudsäkringen är på, vilket gör att den löser ut.
Om huvudsäkringen sitter i ett låst utrymme som du ej har tillträde till så kan du inte göra annat än invänta hjälp från hyresvärden.

Permalänk
Medlem

Garanterat att du har jordfelsbrytare där, den brukar se ut nästan som en dvärgbrytare men lite bredare har en test knapp också som man ska trycka på ibland för att kontrollera att den funkar. Skynda testa återställa, annars är nog risken att du får betala ett besök om de bara det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dna67:

Garanterat att du har jordfelsbrytare där, den brukar se ut nästan som en dvärgbrytare men lite bredare har en test knapp också som man ska trycka på ibland för att kontrollera att den funkar. Skynda testa återställa, annars är nog risken att du får betala ett besök om de bara det

Skickades från m.sweclockers.com

Jordfelsbrytaren brukar vara kopplad så att hela lägenheten blir strömlös om den löser ut.
Så har han ström på andra ställen har nog en huvudsäkring gått.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste i allt detta.. hur gick det med valpen?!

Permalänk
Medlem

@Linus:

Jag tolkade texten som att valpen bitit sönder sladden vid ett annat tillfälle

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Extremt farligt när det händer i badrum. Jordfelsbrytare är ett krav om man inte har skyddstrafo och typ rakapparatuttag. Kontakta elektriker om det inte var jordfelsbrytaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jordfelsbrytaren brukar vara kopplad så att hela lägenheten blir strömlös om den löser ut.
Så har han ström på andra ställen har nog en huvudsäkring gått.

Förutsatt att där finns en sådan, kan även handla om en personskyddsautomat då till en enskild grupp. Av vad TS beskrivit så låter det dock som om denne saknar en fas in i lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Extremt farligt när det händer i badrum. Jordfelsbrytare är ett krav om man inte har skyddstrafo och typ rakapparatuttag. Kontakta elektriker om det inte var jordfelsbrytaren.

Varför skulle det vara mer farligt med en kortslutning i ett badrum än annat utrymme?
Av vilken anledning bör TS gå händelserna i förväg och rekvirera elektriker?

Permalänk
Medlem

@glemmy: ah! skönt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

jordfelsbrytaren som löst ut? Om nu någon sådan finns.

Det kan inte vara jordfelsbrytaren om vissa saker fungerar. Det låter mera som en av fasernas säkring har gått ute vid huvudsäkringarna.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som om en huvudsäkring löst ut och den sitter kanske inte i lägenheten, ibland kommer man åt dem och ibland inte så kolla om det finns nått utrymme i närheten av bostaden där den kan sitta och som ni har tillträde till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Extremt farligt när det händer i badrum. Jordfelsbrytare är ett krav om man inte har skyddstrafo och typ rakapparatuttag. Kontakta elektriker om det inte var jordfelsbrytaren.

Det är väl bra att jordfelsbrytaren, eller ev säkringen går när man försöker starta eller koppla in en trasig produkt.
En av anledningarna till att det sitter där.
Köp ny och kasta befintlig plattång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Varför skulle det vara mer farligt med en kortslutning i ett badrum än annat utrymme?
Av vilken anledning bör TS gå händelserna i förväg och rekvirera elektriker?

Dödsolyckor händer ofta nära vattenledningar. Om inte jordfelsbrytare finns så är det ganska billigt att låta en elektriker installera sådan.

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Ja, det menade jag också!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Extremt farligt när det händer i badrum. Jordfelsbrytare är ett krav om man inte har skyddstrafo och typ rakapparatuttag. Kontakta elektriker om det inte var jordfelsbrytaren.

Om det är en kortslning i kabeln mellan fas och återledare så är det inget jordfelsbrytaren ska reagera på utan det är ju då elektrisk en elförbrukare som kräver för mycket effekt och alltså nått säkringen ska reagera på, jordfelsbrytaren reagerar på att ström lämnar kretsen på ett onormalt sätt vilket inte skedde här, hade man däremot lett ut ström via ett vatterör hade en jordfelsbrytare reagerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Dödsolyckor händer ofta nära vattenledningar. Om inte jordfelsbrytare finns så är det ganska billigt att låta en elektriker installera sådan.

Fast då blir den naturliga följdfrågan varför TS på egen bekostnad och eget bevåg skall utföra ändring i en elektrisk installation som tillhör hans hyresvärd? Sen vad som är "ganska billigt" går ju att diskutera.

Permalänk
Medlem

Det är en av dina huvud/gruppsäkringar som har gått. Dom kan du som lekman enkelt själv byta ut. Ifall det är dvärgbrytare så har du en liten knapp/flipp grej som du trycker upp igen. Har du diazed-säkringar (porslin) så skruvar du ut gamla säkringen(du ser om den gått om den lilla metallknappen ligger fritt igenom titthålet). Och byter ut till en lika stor säkring eller en mindre ( i ampere). Absolut INTE en större säkring. Den kommer troligen inte passa men även om den skulle passa så ökar du brandrisken i ditt hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Det kan inte vara jordfelsbrytaren om vissa saker fungerar. Det låter mera som en av fasernas säkring har gått ute vid huvudsäkringarna.

Ah sant, missade att torktumlare och tvättmaskin fungerar.
Sen så kan man exkludera saker till jordströmsbrytaren, mitt värmesystem i huset är t.ex. inte kopplat dit medans allt annat är det.
Fast det låter ju inte logiskt att exkludera tvätt och tork, så du har nog helt rätt @coca ,det är nog inte jordfelsbrytaren som löst.

Permalänk
Medlem

Som flertalet användare redan skrivit föreslår jag att du letar reda på anläggningens elmätare och tittar till de tre säkringarna som sitter intill denna. På moderna energimätare kan det även finnas en display som visar om du har faser borta.
Om du bor i ett område med starkt elnät vilket medger höga kortslutningsströmmar kan det vara svårt att få till selektivitet mellan huvudsäkring och säkringar i distributionscentralen.

Din hyresvärd bör kunna berätta för dig var detta utrymme är och huruvida du har tillgång till det eller inte

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

@Wasp: Används det ''dvärgbrytare'' som huvudsäkringar? Har aldrig sett några själv, då äger jag ändå en relativt nybyggd lokal och där sattes det in porslin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

@WaspCustoms: Används det ''dvärgbrytare'' som huvudsäkringar? Har aldrig sett några själv, då äger jag ändå en relativt nybyggd lokal och där sattes det in porslin.

Väldigt sällan. Eftersom en diazed klarar överlast bättre så väljer man oftast det till huvudsäkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

@WaspCustoms: Används det ''dvärgbrytare'' som huvudsäkringar? Har aldrig sett några själv, då äger jag ändå en relativt nybyggd lokal och säg sattes det in porslin.

Aldrig för huvudsäkringar direkt från nätbolaget i samband med mätaren, åtminstonde vad jag kan minnas.

Däremot om du bor i en lägenhet så kan inkommande huvudsäkringar vara dvärgbrytare.

Permalänk
Avstängd

Ja, det är väl som sagt bara att vänta på vaktmästaren så att han kon kolla om huvudsäkringen gått och återställa den till er lägenhet.

(Sedan får ni väl ta med plattången till någon elbutik så att hon får igång den igen... Varför håller sig inte hundar till dedär fina och läckra tuggbenen man ger dem? Som någon sade, de är som människor. ha ha Tur det inte var ström i sladden. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

är nog som tidigare nämnt en av huvudsäkringarna som gått

Permalänk
Medlem

Hade liknande fel hemma hos mig. Elektrikern fick dra nya kablar.

Permalänk
Medlem

Jordfelsbrytare finns och den prövade jag dra ner precis efteråt för att sedan dra upp den igen och fortfarande ingen belysning eller ström i uttagen på dom nämnda ställena.

Det gick bra med valpen, plattången va självklart inte inkopplad när han tuggade på sladden, han tyckte den va roligare att bitta på än ett saftigt ben.

Vaktmästaren är iallafall påväg så det löser sig säkert, tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanjis:

Hade liknande fel hemma hos mig. Elektrikern fick dra nya kablar.

Normalt sett ska man bara behöva byta säkring om man kopplat i en kortsluten apparat, men det kanske var en kortslutning i väggen eller liknande hos dig? Dock är det väldigt mycket energi i en kortslutning, så om man gör en stum kortslutning efter en strömbrytare är det stor sannolikhet att man bränner upp brytaren