Bör man byta vattnet i vattenkylningen efter en viss tid?

Permalänk
Medlem

Bör man byta vattnet i vattenkylningen efter en viss tid?

Jag har nu haft min datorn i ca 10 år och kände att den behöver en genomgång. Jag installerade om operativet, bytte ut den glappande startknappen, dammsög igenom datorn och rensade lagrings hårddisken från sånt som ej längre är av intresse.

Processor och grafik är vattenkylda, systemet rymmer ca 0,6 L och jag har på de här åren fyllt på ca 0,4 L batterivatten, alltså har jag totalt förbrukat en liter. Sedan har jag haft ett anti-korrision och bakterie medel på några få cl i systemet. När jag dammsög igenom datorn så såg jag att de transparenta slangarna börjat bli lite brun/gula och kände då att jag kanske borde kolla upp det här, ska man byta ut vattnet helt och hållet nån gång emellanåt? Eller är det bara att köra vidare?

Permalänk
Medlem

@Evolved:
Har hört lite olika bud från de experter jag följer. Några säger att man bör byta en gång i halvåret, andra en gång per år. Passa på att inspektera block och kopplingar så att du inte har börjat få korrosion eller riskerar en läcka snart.

Min loop har fått ny vätska med ett års mellanrum såhär långt, och jag sköljer även ur med nån rengöringsmix från Mayhems när jag ändå är igång. Det kanske räcker med lite tvätt för att återställa slangarnas missfärgning? Kan inte skada i alla fall.

Det lät lite märkligt att du har behövt fylla på så mycket, fast det är klart... över tio års tid är det kanske inte så mycket. Vid första omgången av underhåll i min loop upptäckte jag en mikroläcka där vattnet läckte ut så långsamt att det avdunstade på röret. Enda sättet jag kunde hitta var det läckte var tack vare att jag hade färgat vatten i loopen, och färgen satt kvar på röret precis vid läckan.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Jag byter vatten enbart i samband med förändringar som kräver ingrepp i vattenslingan. I övrigt så rensar jag ett filter då och då. Filtret är monterat via snabbkopplingar så att man koppla bort hela filtret utan att där läcker vatten. Hade mitt vatten sedan år 2013 och bytte nu i december i samband med att ett antal grafikkort skulle ut ur burken. Ett tips är att ha en flödesmätare ansluten så att Du märker om slingan börjar bli trög. Gärna med en omvandlare som skapar en puls som motsvarar fläkt RPM, så t.ex. 3.4L/minuter blir 3400 varv.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet är att man inte behöver byta ut vätskan på väldigt länge så vida att allt i loopen stöder långsiktigt användande exempelvis:

  • Kör alltid ofärgad vätska specifikt för vattenkylning.

  • Sköljer igenom nya komponenter innan de läggs till i loppen med ovanstående vätska.

  • Har en loop som inte ska bidra till plasticering (plasticeringsfri plast etc)

Kommer troligen byta vätska i samband med någon uppgradering på min nuvarande som byggdes 2016 men ej gjort det hittills och allt är i gott skick. De gånger jag ändrat något har jag tappat ur vätskan genom ett filter och sen hällt tillbaka, fanns inga utfällningar då heller.
Märker du grumligheter, missfärgningar, smutsansamlingar eller dylikt hade jag personligen bytt både vätska och slangar samt kontrollerat loopen ordentligt.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Vid färgat vatten blir det massiva avlagringar, svårt att rengöra.
Kör alltid med klart vatten. Så behöver du aldrig rengöra vågar jag nästan påstå.

Permalänk
Medlem

Jag kör glykol (~15%) o vatten. Byter aldrig för bytandets skull. Dock har det aldrig gått 10 år mellan komponentbytena.