Mötesplats/Forum för programmerare

Permalänk
Medlem

Mötesplats/Forum för programmerare

Hej,

Jag söker ett svenskt forum/mötesplats för programmerare.
Bakgrunden är att jag funderar på att dra igång ett sidoprojekt inom ett område med hög konkurrens men väldigt lukrativt för de som lyckas.

Affärsmodell, nätverk inom branschen, erfarenhet från bolagsstyrning osv finns, men vill hitta någon som kan tänkas ta utvecklingsrollen som ett hobbyprojekt mot ett delägande i bolaget.

Någon som har en idé på var det kan vara värt att annonsera?

Permalänk
Medlem

Källa: Reddit

Utvecklare behöver också äta. Sådana som jobbar med utveckling är troligen trötta på kod när de kommer hem, studenter har ofta lite tid och höga förväntningar och hobbykodare har ofta egna projekt. Om du inte lyckas sälja idén till en utvecklare rekommenderar jag att du söker investerare och sedan anställer utvecklare mot lön. Din text läses av mig lite som "Vi har allt vi behöver utom någon som vill göra jobbet".

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

https://i.redd.it/gt9cxn9bva841.jpg

Källa: Reddit

Utvecklare behöver också äta. Sådana som jobbar med utveckling är troligen trötta på kod när de kommer hem, studenter har ofta lite tid och höga förväntningar och hobbykodare har ofta egna projekt. Om du inte lyckas sälja idén till en utvecklare rekommenderar jag att du söker investerare och sedan anställer utvecklare mot lön. Din text läses av mig lite som "Vi har allt vi behöver utom någon som vill göra jobbet".

Jag har full förståelse för det du skriver, dock läser du min text helt fel!
Programmeringsbiten i detta projekt är troligtvis den minsta delen, jag hade utan tvekan kunnat få till något halvdant tillsammans med någon från "freelancer eller fiveer" för några $100

Jag känner dock att jag skulle vilja få till en bättre dynamik genom ett partnerskap.

Allt som behövs finns åtminstone greppbart och då jag själv har relativt stor kommersiell erfarenhet från samma bransch så ligger nog det stora arbetet på mina axlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av quaddan:

Jag har full förståelse för det du skriver, dock läser du min text helt fel!
Programmeringsbiten i detta projekt är troligtvis den minsta delen, jag hade utan tvekan kunnat få till något halvdant tillsammans med någon från "freelancer eller fiveer" för några $100

Jag känner dock att jag skulle vilja få till en bättre dynamik genom ett partnerskap.

Allt som behövs finns åtminstone greppbart och då jag själv har relativt stor kommersiell erfarenhet från samma bransch så ligger nog det stora arbetet på mina axlar.

Det är intressant att du har känner att du är kunnig nog att bedöma hur komplext ett arbete är ur en programmeringssynpunkt men samtidigt känner att du måste betala någon annan för att bygga den "minsta delen" av ditt projekt. Om ditt projekt är värt så mycket som du beskriver skulle jag personligen inte spendera någon minut till med att söka efter utvecklare som är villiga att jobba för en del i bolaget och istället betala "några $100" för att få det gjort; när projektet är färdigt kan du leta efter utvecklare som kan underhålla systemet och betala dem med de stora vinsterna från den existerande produkten.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Det är intressant att du har känner att du är kunnig nog att bedöma hur komplext ett arbete är ur en programmeringssynpunkt men samtidigt känner att du måste betala någon annan för att bygga den "minsta delen" av ditt projekt. Om ditt projekt är värt så mycket som du beskriver skulle jag personligen inte spendera någon minut till med att söka efter utvecklare som är villiga att jobba för en del i bolaget och istället betala "några $100" för att få det gjort; när projektet är färdigt kan du leta efter utvecklare som kan underhålla systemet och betala dem med de stora vinsterna från den existerande produkten.

Du "missförstår" honom. Saken är den att han vill ha en partner som kan dela de potentiella vinsterna i det här lukrativa projektet. Han är inte den som roffar åt sig hela kakan när han ser kalaset på horisonten. Det kanske inte var helt tydligt om det här skulle ses som ett projekt med stor möjlighet till en liten utdelning eller en liten chans till stor utdelning eller någon mix av de två. Men han kommer med riskkalkylen alldeles strax.

Att det också faller ut så att han på det här sättet inte lägger in någon risk i form av kapital i projektet som han verkligen helt och till fullo tror på hör inte till saken. Visst måste hans parter ska gå in riskera tid som egentligen borde avlönas och därmed kan likställas med kapital, men det gör ju han också. Det säger inget alls om hur mycket hans egen tid och erfarenhet faktiskt är värd att det är det enda han vill bidra med och absolut inget om hur mycket han tror på projektets chanser i konkuransfylld marknad när hellre lägger det här på backburnern som ett sido- eller hobbyprojekt.

Och det är väl klart han klarar att uppskatta hur stor programmeringsdelen kommer bli. Tycker du är löjlig nu. Han har ju gjort en översiktlig plan om hur projektet ska drivas igenom. Det är därför han alldeles strax kommer uppdatera med en spec på hur många timmar han förväntar sig att sin partner kommer behöva lägga in i projektet samt hur många timmar han själv och andra kommer spendera istället för att slänga sig med vaga termer som "minsta delen".

Permalänk

Folk är skeptiska för att typ 99,9999% av såna hära förfrågningar handlar om någon som inte på något sätt har en unik ide, den tror bara att om någon annan lägger ner otroligt mycket tid på att vara en slav åt denna och göra det den vill, så kan resultatet bli något bra.

Nå om TS tillhör undantagen så finns det otroligt många olika sätt att komma vidare. Det första man får göra är att själv vara trovärdig och det är svårare sagt än gjort. Men varför inte annonsera kring exjobb och sedan gå den vägen? Exjobbet leder till början av lösning, denna lösning kan TS sedan lättare få någon att börja jobba med.

Permalänk
Medlem

När ni har hånat färdigt så är denna fråga rätt så intressant
"Jag söker ett svenskt forum/mötesplats för programmerare.".
För när man kodar så kör man ibland fast och det vore ju inte dumt om det fanns ett bra forum för vägledning eller vad man ska kalla det. Så det är ju lite intressant att veta om det finns ett sådant forum även på svenska. (Jag förstår om det finns forum på engelska men det var inte frågan)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@quaddan:
Jag jobbar som utvecklare på ett konsultbolag som möjligen är beredda att leverera det du behöver. Vi kan hjälpa dig att utvärdera projektet och estimera vilken mängd utveckling som skulle behövas för att sjösätta och sedan underhålla produkten. Det finns även kapacitet att leverera ett helt team av utvecklare, QA-ingenjörer, UX-designers och vad som nu skulle behövas på mjukvarusidan.

Detta är förstås allt annat än gratis, men modellen är enkel: Vi tar betalt för jobbet vi gör och du får behålla hela kakan när det gäller IP och övrig verksamhet.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

När ni har hånat färdigt så är denna fråga rätt så intressant
"Jag söker ett svenskt forum/mötesplats för programmerare.".
För när man kodar så kör man ibland fast och det vore ju inte dumt om det fanns ett bra forum för vägledning eller vad man ska kalla det. Så det är ju lite intressant att veta om det finns ett sådant forum även på svenska. (Jag förstår om det finns forum på engelska men det var inte frågan)

Skickades från m.sweclockers.com

Meetup för fysiskt "forum" (iaf i Stockholm) och facebook för online, även om man ogillar facebook så är det där folk har majoriteten av sitt proffessionella nätverk tillgängligt så det är där grupperna skapas. De undanber sig dock garanterat "entreprenörer" som knackar på.

Permalänk
Medlem

Håller med alla andra kommentarer, samtidigt förstår man ju din synvinkel - Finns ju en del lyckade hobbyprojekt som lyckats genom partnerskap.

Däremot tror jag ej dessa partnerskap har uppkommit genom ett kontaktnät som du söker efter, antingen så brukar väl personerna ha en bakgrund av att studera tillsammans alternativt kastas in i något skolprojekt (Typ UF) och därmed bli tvingade att ta olika roller.

Har man inte dessa nära kontakter tillhands så är det mot betalning som ska ske för att gå vidare med ett lyckat projekt. Bara faktumet att dela ut ägarskap för arbete är lite av en fail då det är tydligt att du själv inte tror på iden 100%.

Tänk istället det hela som en investering och beräkna/utgå från antal timmar som kommer behöva krävas och betala. Tänk med ett roi-perspektiv.

"Ett delägande" säger förövrigt ingenting, beroende på företagsstruktur kan ju ett delägarskap gå utför.

Permalänk
Medlem

Har du övervägt att betala i exposure btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Har du övervägt att betala i exposure btw?

Guld!
Påminner starkt om den här:

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av quaddan:

Hej,

Jag söker ett svenskt forum/mötesplats för programmerare.
Bakgrunden är att jag funderar på att dra igång ett sidoprojekt inom ett område med hög konkurrens men väldigt lukrativt för de som lyckas.

Affärsmodell, nätverk inom branschen, erfarenhet från bolagsstyrning osv finns, men vill hitta någon som kan tänkas ta utvecklingsrollen som ett hobbyprojekt mot ett delägande i bolaget.

Någon som har en idé på var det kan vara värt att annonsera?

Vad är det för fel på detta forum? Helt perfekt och svenskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

@quaddan:
Jag jobbar som utvecklare på ett konsultbolag som möjligen är beredda att leverera det du behöver. Vi kan hjälpa dig att utvärdera projektet och estimera vilken mängd utveckling som skulle behövas för att sjösätta och sedan underhålla produkten. Det finns även kapacitet att leverera ett helt team av utvecklare, QA-ingenjörer, UX-designers och vad som nu skulle behövas på mjukvarusidan.

Detta är förstås allt annat än gratis, men modellen är enkel: Vi tar betalt för jobbet vi gör och du får behålla hela kakan när det gäller IP och övrig verksamhet.

Hade dom stålarna funnits hade man väl inte suttit och letat folk mot procäänt i bolaget?

Permalänk
Skrivet av heretic16:

Vad är det för fel på detta forum? Helt perfekt och svenskt!

Precis vad jag tänkte på.
Liksom utvecklare är idag ingen homogen grupp som samlas på ett ställe, de är generellt mycket upptagna och fixar nytt jobb i rådande högkonjunktur hur lätt som helst.
Någon okänd som vill ha något gjort utan betalning med något diffust som kanske betalt senare. Ja problemet är inte var denna ska fråga utan hur den ska få någon intresserad?
Så här finns det ett forum, men lycka till att få någon ställa upp på de villkor du vill. Observera att jag inte säger det är omöjligt om du har bra ide och annat som backar upp, utan jag säger att det är just övertyga som är svårigheten.

Skrivet av Laffe:

Har du övervägt att betala i exposure btw?

Då får man vara någon som ger PR. Heter ens företag Apple, Dice, Microsoft etc så finns det mycket bra PR.
Är ens bolag ett helt vanligt, ja det är inget märkvärdigt att få göra ett projekt gratis åt Volvo, Ericsson och andra större bolag i sverige genom skolan.
-När jag gjorde mitt projekt i skolan åt ett företag fick jag dock en symbolsumma motsvarade en desktop-pc.

Skrivet av kirayatail:

Bra exempel. Även om det är stor skillnad på utvecklare och "musiker". Musiker är mer en talang och det gäller få folk att börja gilla/uppskatta ens musik.
Utvecklare är mer som en fotbollsspelare i västvärlden. Det är inte främst PR som behövs för att man ska komma någonstans utan kunskap. Har man kunskap, ja då blir man själv uppsökt.

Permalänk
Skrivet av quaddan:

Jag söker ett svenskt forum/mötesplats för programmerare.

Grattis! Då har du kommit rätt. Du kan stryka första raden på din att-göra lista.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Hade dom stålarna funnits hade man väl inte suttit och letat folk mot procäänt i bolaget?

Procäänt! 🤣

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

När ni har hånat färdigt så är denna fråga rätt så intressant
"Jag söker ett svenskt forum/mötesplats för programmerare.".
För när man kodar så kör man ibland fast och det vore ju inte dumt om det fanns ett bra forum för vägledning eller vad man ska kalla det. Så det är ju lite intressant att veta om det finns ett sådant forum även på svenska. (Jag förstår om det finns forum på engelska men det var inte frågan)

Skickades från m.sweclockers.com

Fast programmering görs på engelska så det är ju rätt meningslöst att diskutera det på svenska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Fast programmering görs på engelska så det är ju rätt meningslöst att diskutera det på svenska?

Det kan vara bekvämt att formulera problembeskrivning på sitt eget språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det kan vara bekvämt att formulera problembeskrivning på sitt eget språk.

Jo, men all dokumentation är på engelska. Så efter ett tag märker man att det blir jobbigare att försöka göra om allt till svengelska då man försöker förklara koncept.

Sen bör man vara bekväm med engelska då du kommer att få problem som programmerare, om problemen du googlar är på svenska. Det kommer inte att ge många träffar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har alltid kunnat gå in här och fråga om det är något, folk lägger upp sina egna projekt och jag tycker folk är villiga nog att dela med sig av den ovanliga kunskap dom har, skulle du starta ett sånt forum eller försöka hitta ett så kan jag lova att det hade översvämmats med frågor om folk kan göra jobb åt dom eller av jobbannonser, eller av personer som behöver hjälp med en Programmering A uppgift hur man skapar en array, så , nej, tycker Sweclockers duger gott och väl !

SAMT! Jag har aldrig behövt ställa frågan här på engelska!

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }