Permalänk

Kontakter på moderkortet

Bilden syns inte? Den finns här https://imgur.com/wbLPJHt
Är det någon vänlig själv som vill förklara mig vad portarna egentligen är till för?

1.Den "röda" nätverksporten funkar inte, men den andra (till vänster) gör.
När jag testar bredbandskollen och liknande ställen kommer jag aldrig över 44mbit/s upströms. Nerströms får jag runt 800-900 Mbit/s.
Windows vill inte uppdatera drivrutinen till nätverkskortet heller. Har jag missat något? Varför så slö uppladdning? En annan dator kommer till 500 mbit/s varje test.

2. Varför är det blandat med USB 30 och 31? Är det 31 med röda stift? Vad är skillnaden på dem egentligen?

3. SPDIF out. Räcker det med kabel från denna till mina högtalare? Har Logitech Z906 för att få ljud att fungera?

Moderkortet är ett Z390 AORUS XTREME och hemma har jag fiber 1000/500.

Bilden syns inte
Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem

@RoligaTjejen:

Här finns en bild som beskriver de olika portarna:

Generellt kan flaskhalsen nedströms bero på flera olika faktorer som inte har med nätverkskortet att göra. Misstänker att du inte har testat denna dator på samma plats som den andra klienten där du fick maxprestanda uppströms? För att utesluta felkällor skulle jag råda dig att koppla ur den datorn och koppla in samma nätverkskabel i denna, göra en ny mätning och se om det gjorde skillnad.

1. Den röda nätverksporten är enligt specifikationen 10 Gbit (AQUANTIA® 10GbE Base-T LAN). Om du saknar drivrutiner kan dessa laddas ner via Gigabytes hemsida: https://download.gigabyte.com/FileList/Driver/mb_driver_lan_a...

Den svarta porten är Intel® i219v GbE LAN och är 1 Gbit.

2. De röda USB-portarna är 3.1 Gen 2 (2st röda, 2st rödblå). De svarta USB-portarna är USB 2.0/1.1 (2 st). De blå USB-portarna är 3.1 Gen 1 (2 st).

Om vi utgår från bilden nedan är portarna följande, från vänster till höger:

Kolumn 1:

  • Anslutningsstift för antennerna till Wifi

Kolumn 2:

  • Intel i218v nätverksport

  • USB 3.1 Gen 2

  • Intel Thunderbolt 3-port

Kolumn 3:

  • AQUANTIA® 10GbE nätverksport

  • USB 3.1 Gen 2

  • Intel Thunderbolt 3-port

Kolumn 4:

  • USB 2.0/1.1

  • USB 2.0/1.1

  • HDMI 1.4 port (HDCP 2.2, max 4096x2160@30 Hz)

Kolumn 5:

  • USB 3.1 Gen 1

  • USB 3.1 Gen 1

  • USB 3.1 Gen 2

  • USB 3.1 Gen 2

Kolumn 6:

  • Ljudport C/SUB

  • Ljudport Rear

  • SPDIF Out optisk ljudutgång

Kolumn 7:

  • Ljudport in

  • Ljudport ut

  • Ljudport mikrofon

3. Ja, om du kollar på SUB:en så finns det två portar flr SPDIF, de har svarta gummiploppar i sig och sitter här:

.

Koppla in SPDIF-kabeln mellan moderkortets ingång (kolumn 6) och ingången på bilden ovan. Då skall du enligt specifikation få 5.1-ljud.

Permalänk

@serdyllon: Vilket utomordentligt svar! Tack! Jag nog aldrig sett på maken till snyggare svar!

Dock är problemet med hastigheten på nätverket det jobbigaste.
Båda datorerna står bredvid varandra. Jag använde samma nätverkskabel. Har testat att skifta flera gånger. Den andra datorn får nästan full pott varje gång på testerna.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk

@serdyllon: Testade att installera drivrutinerna för 10 Gbit porten.
Får 755 mbit ner och 42 upp med den porten. Fattar inte vad som är fel?
Även om Netflix och andra datorer, plattor osv används just nu borde ju uppfarten vara snabbare?

Att flytta en fil lokalt till NAS:en gick i stadiga 111 mb /s

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

@serdyllon: Vilket utomordentligt svar! Tack! Jag nog aldrig sett på maken till snyggare svar!

Tackar, tackar! Insåg efter att jag började skriva att det blev för mycket text och rörigt, så jag fick fixa lite bilder och listor

Skrivet av RoligaTjejen:

Dock är problemet med hastigheten på nätverket det jobbigaste.
Båda datorerna står bredvid varandra. Jag använde samma nätverkskabel. Har testat att skifta flera gånger. Den andra datorn får nästan full pott varje gång på testerna.

Låter ju lite skumt, förstås. De vanligaste orsakerna brukar vara utan inbördes ordning: fel/gamla drivrutiner till nätverkskortet, "dåligt" kablage, extern utrustning som inte ger full kapacitet (typ powerline-adapters och liknande). Men det finns egentligen en myriad av olika felkällor.

Skrivet av RoligaTjejen:

Testade att installera drivrutinerna för 10 Gbit porten.
Får 755 mbit ner och 42 upp med den porten. Fattar inte vad som är fel?
Även om Netflix och andra datorer, plattor osv används just nu borde ju uppfarten vara snabbare?

Att flytta en fil lokalt till NAS:en gick i stadiga 111 mb /s

Försök att göra så "rena" tester som möjligt när du jämför. Det mest optimala är ju att stänga av Wifi på routern och endast ha en dator ansluten åt gången, göra en mätning direkt efter uppstart med så få applikationer som möjligt igång på datorn.

All trafik på ditt nätverk påverkar uppladdningshastigheten. Dessutom kan din router avgöra en hel del, exempelvis genom att prioritera vissa klienter framför andra. Vissa routrar har avancerade egenskaper som låter sig selektera detta medan andra i princip tillämpar "first come, first serve" och då kanske den andra datorn ges högre prioritet vare sig du angett det eller ej. Återkom gärna med vilken router du använder, så kan vi kika på om det går att grotta vidare lite i dess inställningar.

Det kan också finnas "dolt" läckage via Google Chrome, spelande, Netflix, torrents/nedladdning, uppdateringar till nätverksanslutna enheter o.s.v. Men krasst sett borde det märkas i så fall märkas på båda datorerna, framförallt om de står i samma rum och båda är anslutna via kabel.

Ytterligare en potentiell felkälla är att Windows har flera olika NIC:s aktiva samtidigt. Även om det inte skall spela roll gör det påfallande ofta det. Så du kan pröva att gå in i nätverksinställningarna och inaktivera Wifi + det andra kortet som du inte använder för stunden. Då vet du att det inte har med de övriga korten att göra, så kan vi kryssa bort det från listan av felkällor.

Tyvärr är det ofta "trial and error" med nätverksproblem. Men vill man se det positivt finns det många olika saker att pröva som kanske kan innebära en lösning

Permalänk

@serdyllon: Jag har Private VPN som jag kör ibland. Kan de ha gjort något? De skapar en ny anslutning bland nätverken.

Har stängt av Wifi på routern, testat när bara jag varit hemma och samma sak.
Det är bara min dator som strular med uppströmmen.

Kan det vara något i avancerade inställningar? Vågar man avinstallera och ominstallera? Det är det enda jag inte har provat.

Routern är en Amplifi HD.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

@serdyllon: Jag har Private VPN som jag kör ibland. Kan de ha gjort något? De skapar en ny anslutning bland nätverken.

Har stängt av Wifi på routern, testat när bara jag varit hemma och samma sak.
Det är bara min dator som strular med uppströmmen.

Kan det vara något i avancerade inställningar? Vågar man avinstallera och ominstallera? Det är det enda jag inte har provat.

Routern är en Amplifi HD.

VPN kan absolut påverka, men inte om den inte är aktiv.

En sak du kan testa är följande:

  1. Gå till Enhetshanteraren (Device manager om du har engelskt Windows).

  2. Under Nätverkskort högerklickar du på Aquantia 10Gbe nätverkskortet och sedan "Inställningar".

  3. Gå till fliken "Avancerat".

  4. Se om du kan hitta "Recv Segment Coalescing (IPv4)". Om du gör det - se till att värdet står som "Disabled".

Om inte ovanstående fungerar skulle du även kunna koppla nätverkskabeln från datorn direkt till ett uttag på routern/boxen från din ISP, d.v.s. kringgå Amplifin. Gör sedan en mätning utan Amplifin för att se om den påverkar.

Permalänk

@serdyllon: "Recv Segment Coalescing (IPv4)" stod redan som disabled.
Men är det inte konstigt att båda nätverksuppkopplingarna är lika slöa med upp-trafiken?

Tyvärr är det en fysisk omöjlighet att testa datorn direkt mot fibret. Amplifi HD är min router mot boxen.

Alla andra trådbundna datorer här hemma kommer upp i maxfart mot nätet.

Det här börjar bli riktigt tråkigt! Jag ska snart flytta en massa filer från min dator och vill ju helst att det ska gå fort.
För visst är 110 mbit lokalt väldigt slött? Eller är det bara mot nätet som jag har slö fart?

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

@serdyllon: "Recv Segment Coalescing (IPv4)" stod redan som disabled.
Men är det inte konstigt att båda nätverksuppkopplingarna är lika slöa med upp-trafiken?

Tyvärr är det en fysisk omöjlighet att testa datorn direkt mot fibret. Amplifi HD är min router mot boxen.

Alla andra trådbundna datorer här hemma kommer upp i maxfart mot nätet.

Det här börjar bli riktigt tråkigt! Jag ska snart flytta en massa filer från min dator och vill ju helst att det ska gå fort.
För visst är 110 mbit lokalt väldigt slött? Eller är det bara mot nätet som jag har slö fart?

Förstår din frustration, men kan personligen inte komma på några fler konkreta råd. Har det varit problem från första början eller har den blivit långsam efter att Windows var nyinstallerat? Använder du något antivirus/brandvägg på den långsamma datorn som inte används på de andra?

Fibern är inte kopplad direkt in i din Amplifi, det bör sitta en vit box mellan inkommande fiber och din Amplifi. Kolla om det inte finns ett nätverksuttag i den vita dosan. Om det finns (vilket jag tror) så kan du testa att koppla in datorn direkt i den vita boxen.

Använder du automatisk tilldelning av IP via DHCP, eller är det fasta adresser? Om det är manuellt inställd gateway och DNS:er skulledet kanske kunna påverka, men sannolikt inte. Nästan alla som har en Amplifi kör med DHCP så jag griper verkligen efter halmstrån nu...

110 Mbyte = 880 Mbit. Utforskaren i Windows listar hastigheten i byte, inte i bit. Så om det är 110 Mbyte är det klart bättre jämfört med det omvända. En 7200rpm mekanisk hårddisk brukar ligga på 80-120 Mbyte/s så där kan diskarna faktiskt vara flaskhalsen. SSD ligger högre, oftast >250 Mbyte/s i snitt.

Om du skall flytta många stora filer till en NAS skulle det kanske vara värt att temporärt flytta datorn till samma plats och ansluta NAS:en via USB. Än bättre hade varit via FireWire, men det finns troligtvis inte på din NAS.

Permalänk

@serdyllon: Det sitter en fiberkonverter som Amplifi HD är kopplad till. Från denna går nätet sedan vidare.
Det är alltså bara min nya dator som har problem. Alla andra möjliga mackapärer i hushållet fungerar väldigt bra och har god hastighet. Tyvärr kan jag inte asa ner datorn till fiberkonvertern eller dra en sladd. Det är för långt avstånd och rören för kabeldragning är redan fulla.

Sen jag installerade datorn har jag kört på WiFi. En tillfällig lösning. Det var nu under lite långledighet jag fick tid för att fixa så jag kan börja köra trådat. Har då bara trott att den dåliga hastigheten berodde på dålig täckning. Då jag inte har installerat antennerna för WiFi på datorn eftersom det bara var tillfälligt.

Jag är bergsäker på att det är någon inställning som är fel. Under fliken Avancerat möjligen. Men som gäller båda nätverksuppkopplingarna tydligen?
Det spelar ingen roll om jag använder "Aquantia AQtion 10Gbit Network Adapter" eller den andra "Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-V" nätverksporten. Farten upp vägrar gå över 44 mbs oavsett vilken jag använder.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

@serdyllon: Det sitter en fiberkonverter som Amplifi HD är kopplad till. Från denna går nätet sedan vidare.
Det är alltså bara min nya dator som har problem. Alla andra möjliga mackapärer i hushållet fungerar väldigt bra och har god hastighet. Tyvärr kan jag inte asa ner datorn till fiberkonvertern eller dra en sladd. Det är för långt avstånd och rören för kabeldragning är redan fulla.

Sen jag installerade datorn har jag kört på WiFi. En tillfällig lösning. Det var nu under lite långledighet jag fick tid för att fixa så jag kan börja köra trådat. Har då bara trott att den dåliga hastigheten berodde på dålig täckning. Då jag inte har installerat antennerna för WiFi på datorn eftersom det bara var tillfälligt.

Jag är bergsäker på att det är någon inställning som är fel. Under fliken Avancerat möjligen. Men som gäller båda nätverksuppkopplingarna tydligen?
Det spelar ingen roll om jag använder "Aquantia AQtion 10Gbit Network Adapter" eller den andra "Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-V" nätverksporten. Farten upp vägrar gå över 44 mbs oavsett vilken jag använder.

Ja, det låter onekligen som att det är någon inställning som är galen. Om du har inaktiverat Wifin när du kör trådat bör du få högre hastighet än 44 Mbit. Om Wifi är aktivt samtidigt kan Windows få för sig att gå via trådlöst istället.

Förstår att det kanske inte är praktiskt genomförbart att flytta datorn till konvertern, men i princip är det omöjligt att veta vad felet beror på utan mer felsökning/information.

Kanske läge att skapa ett supportärende hos Gigabyte? Moderkortet är ju en ganska ny modell så de borde ge support fortfarande även om den är avlistad hos ÅF.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga.
Om jag tolkar det rätt, så har du provat att byta nätverkskport på datorn, har du provat byta nätverksport på routern?
Har du provat en annan nätverkskabel?
Om du har kabel i monterad i vägg med vägguttag mellan router och din dator, så rekommenderas även att prova att koppla datorn direkt till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoligaTjejen:

@serdyllon: "Recv Segment Coalescing (IPv4)" stod redan som disabled.
Men är det inte konstigt att båda nätverksuppkopplingarna är lika slöa med upp-trafiken?

Tyvärr är det en fysisk omöjlighet att testa datorn direkt mot fibret. Amplifi HD är min router mot boxen.

Alla andra trådbundna datorer här hemma kommer upp i maxfart mot nätet.

Det här börjar bli riktigt tråkigt! Jag ska snart flytta en massa filer från min dator och vill ju helst att det ska gå fort.
För visst är 110 mbit lokalt väldigt slött? Eller är det bara mot nätet som jag har slö fart?

110 är väl ganska normalt. jag har för mig jag låg runt 112 sist jag körde med nas. Din router klarar förmodligen 1000/1000 och då är ju max 125MB/S om jag fattat rätt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Om det strular med 10G-överföringar, se till så båda delar av linan klarar av hastigheten. Ta en titt i drivrutinen och se vad Speed-duplex står inställt på. Där kan du även manuellt välja 10G och se vad som händer.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk

@SkisBit: Väljer jag 10 G där så tar WiFi över datorn. Då slutar det fungera.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk

Testar att skriva ner alla värden från Avancerat om det finns något geni här som kan tolka dem:

ARP Offload - Enabled
Downshift retries - 4
Energy-Efficient Ethernet - Disabled
Flow Control - Rx & Tx Enabled
Interrupt Moderation - Enabled
Interrupt Moderation Rate - Adaptive
IPV4 Checksum Offload - Rx & Tx Enabled
Jumbo Packet - Disabled
Large Send Offload V1 (IPV4) - Enabled
Large Send Offload V2 (IPV4) - Enabled
Large Send Offload V2 (IPV6) - Enabled
Link Speed - Auto Negotiation
Locally Administered Address - Inte tillgänglig (finns en ruta ovan man kan skriva i)
Log Link State Event - Enabled
Maximum Number of RSS Queues - 4 Queues
NS offload - Enabled
Priority & VLAN - Priority & VLAN Enabled
Receive Buffers - 512
Receive Side Scaling - Enabled
Recv Segment Coalescing (IPV4) - Disabled
Recv Segment Coalescing (IPV6) - Enabled
TCP/UDP Checksum Offload (IPV4) - Rx & Tx Enabled
TCP/UDP Checksum Offload (IPV6) - Rx & Tx Enabled
Transmit Buffers - 4096
VLAN ID - 0
VLAN Monitor mode - Disabled
Wait for Link - Auto Detect
Wake from power off state - Enabled
Wake on link - Disabled
Wake on Magic Packet - Enabled
Wake on Pattern Match - Enabled
Wake on Ping - Disabled

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)