Programmerare/Datavetare - se hit

Permalänk
Medlem

Programmerare/Datavetare - se hit

Hej allihopa.
Jag läser Kandidatprogrammet i Datavetenskap och är inne på min första termin, dvs snart läst ett halvår.
Har ingen tidigare erfarenhet gällande just programmering och vet inte om jag verkligen brinner för det
såpass att jag vill sitta 8h per dag i arbetet.

Så ni som är programmerare - vad tycker ni om det, hur ser en vanlig dag ut för er?
Ni som är datavetare - vad jobbar ni med? Kan "vi" arbeta med något annat än just programmering efter utbildningen?

Jag tycker det mesta är kul till en början, och mina första två kurser Programmeringsteknik (där vi läste C) och
Datavetenskapens grunder fick jag högsta betyg i och hade stark motivation. Men nu har vi läst Programutvecklingsmetodik (Java) och
projektledningsmetodik och efter detta har min motivation totalt försvunnit. Gjorde klart mina labbar
på en månad och haft en månad av "ingenting" där jag kunnat välja att programmera på ett eget projekt/plugga inför tentan
men istället bara känt "nej, jag har ingen lust." och chillat istället.

Efter min kurs i projektledning så känns det som vi programmerare är nya tidens industriarbetare, och
att det förväntas väldigt mycket av programmerare och att ja, det är ett väldigt högt tempo och säkerligen
en massa stress. Kanske jag har fel? Hur klarar sig en "okej" programmerare? Är man väldigt bra kan man
säkerligen ta det relativt lugnt och ändå nå målet. Men tror inte jag kommer vara en talang-programmerare..

Kanske ni kan få mig att 1) hoppa av och återgå till mitt andra arbete jag tagit tjänstledigt ifrån tills jag
kommit på något annat att studera. 2) återfå min motivation och kriga på ett tag till och se hur det känns.

Kostar ju trots allt ganska mycket pengar att plugga i form av förlorad arbetsinkomst.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Vad hade du själv för tankar när du började kursen? Var det att bli just programmerare?
Själv läste jag dataingenjör med inriktning mjukvaruutveckling. Men detta var vid millenieskiftet så all metodik vi körde oss är totalt förlegad o bortglömd
Jobbar dock inte som programmerare idag utan håller på med QA och testledning. Går ju alltid välja andra vägar inom "yrket". Och vad man gillar är svårt o veta innan man jobbar lite med snarlika saker o ser på riktigt vad som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Pluggat till systemutvecklare och jobbat som konsult i två år i varierande projekt. Jag vill säga att arbetet skiljer sig mycket från uppdrag till uppdrag och det beror mycket på hur teamet leds och vad som förväntas. Ett projekt jag var med i hade dålig planering och mycket stress med stort fokus på att bygga nya leverabler. Detta är såklart jobbigt men ändå kul då man får göra mycket nytt! Tyvärr kan det göra att vissa saker inte byggs med något underhållstänk och att man får betala dyrt för det inom en snar framtid. Så länge kunden är medveten om detta så är det ok enligt mig.

Ett annat var lugnt och hade tydliga mål. Här var fokus med på att behålla status quo och göra saker hållbart. Lugnare tempo men kräver lite mer planering vilket ibland kan vara svårare.

Båda typer har sin charm och jag gillar båda, därför gillar jag att vara konsult så man får variation.

Det finns många mediokra utvecklare där ute och det är helt ok, man ska inte alltid göra det nya Google direkt. Även om du är medioker så kan du något som 99% av befolkningen inte förstår sig på så det är ändå värt en klapp på axeln. Ärligt talat är en kurs på högskolan för lite för att säga om någon är bra eller inte. Inte ens efter 3 år var jag särskilt duktig och jag lär mig fortfarande nya grejer varenda dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Med 13 år i branschen på både mindre och större företag så är min slutsats att programmerare sällan sitter 8h per dag, varken på mindre eller större företag. Det är möten, avstämning, projekt-dokumentation.
På många ställen tar man en sämre programmerare som kan allt runtomkring då programmering går att lära upp, men det sociala spelet och det som behövs för att jobba ihop sällan går att träna upp.
Men utan en projektledare och kravställare som strukturerar så blir det kaos.
Är man på ett större företag så är dom inte sällan verkligen vinstdrivna före kvalitet och då handlar det om att spotta ut så mycket som möjligt.
Dom gamla nörd-programmerarna är borta i stor utsträckning.

Jag har lämnat programmeringen nu för tiden. Alla nya metodiker, ramverk, mjukvara som spottas ut som man ska sätta in sig är tufft med familjeliv och fritid om man är lite driven.

Dock är det ju bara med den erfarenhet jag stött på inom lite större företag, både på kund och utförare-sidan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag är personligen rätt ny i branschen då jag förra sommaren blev klar med min högskoleingenjörs utbildning inom datateknik.

Jag skulle absolut inte kalla mig själv för en grym utvecklare utan snarare någonstans i mitten av de nyexaminerade men det har gått väldigt bra när jag börjat jobba. Jag kan starkt rekommendera någon typ av ”talangprogram” som de så fint kallar det där man jobbar som konsult under en tid (6-12mån är rätt vanligt) och därefter är planen att man går över till företaget som man hade sitt uppdrag hos om man trivs.

Jag går själv ett sådant där man får en hel del utbildningar under första året och förväntningarna inte är att man ska vara produktiv från start.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svårt att se att programmerare skulle bli nya industriklassen då det krävs någorlunda driv för att göra saker och ting halvdant. Däremot så är det klart att behovet kommer bara växa och så länge vi tillverkar prylar som behöver någon form av programmering (IoT kommer ju bara få det här att växa allt mer och mer) så kommer det att finnas jobb.

Arbetslivet i sig är inge roligt; så länge man inte arbetar för sig själv och har sitt eget bolag och drömmar så kommer man vara rätt miserable ändå. Svårt att inte vara det när pensionsåldern är tänkt att vara tills man egentligen dör. Så att jobba med något och slita för någon annan tills man är ett minne blott är ju ej kul.

Men till din fråga: Kan ju hända att du ännu inte har tillräckligt med kunskaper för att känna att du kan skapa något vettigt som faller inom ditt intresseområde och då är det klart att motivationen tryter.

Se det såhär: Säg att du älskar fiske; du kanske utvecklar nästa fiskerobot, app eller kanske någon robot som kan rengöra vattnet i sjöar automatiskt.

Jag har inget intresse av att snickra dag ut och dag in; däremot så ser jag såklart charmen med att kunna fixa sitt eget hem eller bygga en byrå eller vad som helst.

Det är en kunskap du ackumulerar och blir till din egna super power på ett sätt. Tänk dig folk som ritar eller målar; the possibilities are endless.

men som många säger så kanske man startar som utvecklare; men ju mer kunskap du har desto mer ledande roller får du och tillslut leder man i princip bara ett team och planerar etc.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat i 1½~ år som systemutvecklare efter en kandidatexamen i datavetenskap.

Är en såndär mega-nörd som utan större problem kan sitta några timmar på morgonen och programmera innan jag drar till jobbet för att programmera, åka hem för att programmera lite till. (Fast uppenbarligen gör jag egna saker på min egna tid).

Precis som andra säger så består en vanlig dag av en del möten, skriva kod och läsa andra människors kod (viktigt). För mig är det är ganska sällan stressigt, men det händer att det blir det. Det är heller inte alltid utmanande, men det är ju självklart inte någon avsaknad av utmaning heller.

Kan starkt rekommendera boken "So Good They Can't Ignore You" av Cal Newport om du behöver reflektera över vad som är rätt val här i livet. Tar upp varför "Follow your dreams" är ett extremt dåligt tips och hur man får en intressant karriär som man är nöjd med, väldigt applicerbart om man jobbar eller vill/tänkt jobba som systemutvecklare/programmerare/datavetare. Ganska lättläst bok.

Permalänk
Medlem

I verkligheten sitter man i möten halva dagen. Så det gäller att lära sig sova med öppna ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är stor skillnad från jobb till jobb. Stressigt tycker jag faktiskt inte att det har varit så ofta dock, och oftast har jag själv valt att försätta mig i stress (genom att aktivt ta/söka ledande roller istället för att hänga tillbaka).

I mitt fall:

* Först, ~1-2 år av projektanställning på olika startups. I teorin mycket stress, men också väldigt kul så jag kände inte av det så mycket. Typisk arbetsdag: 7h utveckling+datanalys ensam, 1h diskussion med andra
* Fullstack-utvecklare på ett företag med ca 10 personer, utvecklade själv ett system som nyttjades av andra anställda. Typisk arbetsdag: 5h utveckling och 3h planering+diskussion med användarna. Asbra jobb, fick lära mig i min egen takt och kände aldrig någon stress
* Några månader av div. konsultuppdrag som backendutvecklare. Typisk arbetsdag: 4h utveckling, 4h felsökning+hjälpa andra+planering. Ingen större stress, med undantag för dagen/dagarna innan demos (kunder som har noll förståelse för tekniska missöden är inte kul).
* Tech lead-jobb på en bank. Superstressigt arbete och hemsk arbetsmiljö, men jättebra arbetskamrater som gjorde att den ändå var kul att gå till jobbet varje dag. Typisk arbetsdag: 1h utveckling, 2h design (med kollegor), 4h möten/planering/coaching, 2h parprogrammering.
* Startup igen. Typisk dag: 6h programmering, 2h möten/planering/design. Underbart på många sätt, ingen stress utan allt flöt på vansinnigt fort
* Nu, och sedan ett år tillbaka: Lösningsarkitekt på försäkringsbolag och bank. Stress nära noll. Typisk arbetsdag: 2h möten, 2h design, 1h utveckling, 1-2h kaffepaus. Tror jag hade älskat det här om jag vore 60 år gammal, men jag önskar verkligen det var mer action... byter förhoppningsvis snart arbetsplats igen.

Jag skulle säga att det går att välja hur mycket ansvar du vill ha och hur mycket tid du vill lägga på att koda. Och får du inte göra det är det bara att byta jobb - framförallt när du har 2-3 år bakom dig kommer du inte ha något som helst problem att hitta nya jobb, även om du inte känner dig som någon jättetalang. Om du inte tycker det verkar kul att koda 8 timmar om dagen går det efter redan något år eller två av erfarenhet att sadla om till roller som är mindre hands-on.

Jag håller med Wezter96 - kolla in olika "talangprogram", som olika utvecklingspartners och konsultfirmor har! I många av dem får du testa på olika roller (utvecklare, kravställare, testare, projektledare osv.), dessutom får du oftast en bra arbetsplatsutbildning och en OK ingångslön.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!