Teknikstund: Ljusstyrka på skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaval02:

Jag har ju betalt för 100% ljusstyrka då ska jag ju använda det!

Saknar /s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köpte en asus vg259q och hade en gammal skärm från 2011 (samsung T23A350) som va grå daskig jämfört med min nya.
Det gör ont i ögonen att kolla på den nya skärmen och jag sitter i ett mörkt rum med en lampa brevid skärmen bara. Ska hem o dra ner ljusstyrkan rejält och läsa denna guide mer!

Permalänk
Bildexpert 📺

@BinoBuse: Har inte koll på den exakta modellen, men många spelskärmar är alldeles för ljusstarka även i bottenläget. Så bli inte förvånad om du behöver dra reglaget hela vägen ned till botten.

Permalänk
Medlem

Har en Dell U2715H som jag kör på 13/100 i ljusstyrka. Förut slentriankörde jag på 40, men märkte att ögonen mådde väldigt mycket bättre när jag sänkte. Nu sänker jag typ ett snäpp varannan vecka, så snart är jag nere på 0!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Otroligt bra artikel. Mörsi booko.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

ca 50% och stängt av blåa ljuset nästan helt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andersffs:

ca 50% och stängt av blåa ljuset nästan helt.

Finns ingen anledning till att köra "Blue Light mode", särskilt som effekten blir en gulare bild. Finns en del forskning som pekar på störd sömrytm av blått ljus sent på kvällen men det finns ingen konsensus om hur störande det är*

Är man rädd för blått ljus (vilket många är, då det pågår en scare kring detta i syfte att sälja blåfilter av olika sorter) bör man undvika att kliva utomhus. Ett par minutrar utomhus dagtid motsvarar ett par timmar framför en skärm i fråga om hur mycket blått ljus som når dina ögon.

* det mesta tyder på att blått ljus på kvällen från skärm främst är störande på sömnrytmen för personer som spenderar hela dagarna inomhus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

* det mesta tyder på att blått ljus på kvällen från skärm främst är störande på sömnrytmen för personer som spenderar hela dagarna inomhus...

Låter som det matchar medelswecaren ganska bra?
(Speciellt nu vintertid)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kör 100% på ljusstyrkan direkt i skärmen. Tycker allt annat ser urvattnat ut :/

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Kör fullt ös med 400 nits, installerade kraftigare lampor i taket och jävlar vad man ser detaljer Ögat uppfattar detaljer bättre ju ljusare bilden är, 1000 nits vore optimalt, men lite dyrt att lysa upp rummet med 1000 nits också :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Esseboy:
@Louwsy Shroom:
Det ni beskriver är ett tecken på att skärmen är felinställd och då vanligtvis en gamma/EOTF som är för mörk för att dina ögon ska tillgodogöra sig alla nyanser i den miljö du befinner dig i.

Vanligaste orsaken till för mörk gamma/EOTF är att man har klippt nivåerna mot svart så att hela nyansskalan därefter skiftar mot en mörkare nyans. Allting i bilden blir dämpat. Reflexen är då ofta att man ökar på ljustyrkan för att göra bilden ljusare, men den ökade ljusstyrkan åstadkommer egentligen främst att pupillen drar ihop sig mer och fortfarande får svårt att se alla nyanser. Så börjar man en feedbackloop som gör att man köra sin skärm på 400+ nits och ändå tycker att man borde ha mer.

Så kolla först att svart och vitt är ankrat på rätt nivåer i bilden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Använd sedan skärmens gamma-reglage för att ljusa upp kontrastkaraktären.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@Esseboy:
@iBurningMan:
Det ni beskriver är ett tecken på att skärmen är felinställd och då vanligtvis en gamma/EOTF som är för mörk för att dina ögon ska tillgodogöra sig alla nyanser i den miljö du befinner dig i.

Vanligaste orsaken till för mörk gamma/EOTF är att man har klippt nivåerna mot svart så att hela nyansskalan därefter skiftar mot en mörkare nyans. Allting i bilden blir dämpat. Reflexen är då ofta att man ökar på ljustyrkan för att göra bilden ljusare, men den ökade ljusstyrkan åstadkommer egentligen främst att pupillen drar ihop sig mer och fortfarande får svårt att se alla nyanser. Så börjar man en feedbackloop som gör att man köra sin skärm på 400+ nits och ändå tycker att man borde ha mer.

Så kolla först att svart och vitt är ankrat på rätt nivåer i bilden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Använd sedan skärmens gamma-reglage för att ljusa upp kontrastkaraktären.

Gamman är rätt inställd, gillar dock ljusstarka skärmar, då ögat kan uppfatta detaljer bättre i ljusare miljöer.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Esseboy:

Gamman är rätt inställd, gillar dock ljusstarka skärmar, då ögat kan uppfatta detaljer bättre i ljusare miljöer.

Det du skriver alltså något av en självmotsägelse. Vore gamma/EOTF vore rätt för rummet skulle du inte behöva mer ljusstyrka. Använd de testmönster för brightness/svartnivå som jag tar upp i artikeln. Om du i rummet har svårt att urskilja nyanserna nära svart är det inte mer ljusstyrka du behöver utan en flackare EOTF. Så att nyanser som svåra att uppfatta nu blir enklare att uppfatta.

Sitter du i ett väldig just rum når man ofta en gräns där skärmen inte kan lysa förbi rummet. Då är det gamma du ändrar på. Sikta mot en 1.8-2.0-potens om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Esseboy:
@iBurningMan:
Det ni beskriver är ett tecken på att skärmen är felinställd och då vanligtvis en gamma/EOTF som är för mörk för att dina ögon ska tillgodogöra sig alla nyanser i den miljö du befinner dig i.

Vanligaste orsaken till för mörk gamma/EOTF är att man har klippt nivåerna mot svart så att hela nyansskalan därefter skiftar mot en mörkare nyans. Allting i bilden blir dämpat. Reflexen är då ofta att man ökar på ljustyrkan för att göra bilden ljusare, men den ökade ljusstyrkan åstadkommer egentligen främst att pupillen drar ihop sig mer och fortfarande får svårt att se alla nyanser. Så börjar man en feedbackloop som gör att man köra sin skärm på 400+ nits och ändå tycker att man borde ha mer.

Så kolla först att svart och vitt är ankrat på rätt nivåer i bilden: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Använd sedan skärmens gamma-reglage för att ljusa upp kontrastkaraktären.

Det gör jag redan i dagsläget. Gamman på två olika IPS skärmar är nerdragen från 1 -> 0.8 och då blir allt bättre, men sedan är det lite så att jag också gillar hög ljusnivå så det är en personlig preferens för hur jag trivs med skärmen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det du skriver alltså något av en självmotsägelse. Vore gamma/EOTF vore rätt för rummet skulle du inte behöva mer ljusstyrka. Använd de testmönster för brightness/svartnivå som jag tar upp i artikeln. Om du i rummet har svårt att urskilja nyanserna nära svart är det inte mer ljusstyrka du behöver utan en flackare EOTF. Så att nyanser som svåra att uppfatta nu blir enklare att uppfatta.

Sitter du i ett väldig just rum når man ofta en gräns där skärmen inte kan lysa förbi rummet. Då är det gamma du ändrar på. Sikta mot en 1.8-2.0-potens om möjligt.

Det är inte nyanser jag har svårt att se, utan själva pixlarna, t.ex riktlinjen för hantverkare är 1000 nits, annars ser man inte detaljer i hantverket.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Esseboy:

Det är inte nyanser jag har svårt att se, utan själva pixlarna, t.ex riktlinjen för hantverkare är 1000 nits, annars ser man inte detaljer i hantverket.

Ifall du som hantverkare har ett krav på att använda 1000 nits ska du förstås använda 1000 nits. Ser du inte pixlarna (och måste se individuella pixlar) behöver du kliva närmare skärmen eller arbeta med en skärm med lägre pixeldensitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du som hantverkare har ett krav på att använda 1000 nits ska du förstås använda 1000 nits. Ser du inte pixlarna (och måste se individuella pixlar) behöver du kliva närmare skärmen eller arbeta med en skärm med lägre pixeldensitet.

Snarare så att jag ser fler detaljer i bilden (Inte färger eller kontraster!) när jag maxar ljusstyrkan, och störst inte av ljusstyrkan det minsta har en 32" 1440P skärm på 70 cm avstånd. Problemet är snarare att det blir svårare att se runt sig i rummet ifall det är dåligt upplyst

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@LaxPudding Bra och förklarande som vanligt.
Jag har en AOC 27g2u (IPS) med brightness satt till 90 och Color till Warm.
Det är kanske lite väl högt om man ska gå på vad du säger, dock runt 35 tycker ändå jag det vita blir lite väl "nerdimmad" även om det kanske är mer skonsamt för ögonen. Vet inte om du kan svara på det men ska dessa skärmar ligga på c:a 35?
EDIT: Om jag dock sätter Color till sRGB så går det inte att ändra brightness alls, inställningen blir typ som att ha skärmen på Warm och Brightness 90... så det är lite lurigt att veta vad som är "rätt".

Om man dessutom kollar här så lyckas jag inte få till det att 254 rutmönstret syns, kanske är en begränsning i skärmen, har ändrat gamma och kontrasten men har inte hjälpt. Allt annat tycker jag stämmer bra enligt den sidan.

Lite offtopic, men skärmen har även en yellow tint uppe i vänster hörn på c:a 4x4 cm... ska man acceptera det eller bör jag returnera skärmen? Det är ju inte märkbart förutom när skärmen är helt svart just där uppe. Trycker man på skärmkanten uppe i hörnet försvinner det men kommer tillbaka så fort jag släpper. Risken är väl att man får en skärm som är värre, vet inte hur pass vanligt det är på AOC-skärmarna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Bildexpert 📺

@shelter: Har inte sett skärmen i fråga så oklart vad 35 ger på dem i fråga om nits. Ljusstyrkan ska alltid sättas i relation till omgivningsljuset, men ofta när man tycker att en skärm är "neddimmad" är för att man är så van att stirra rakt i in en alldeles för ljusstark skärm.

Att det klipper vid 254 är ganska vanligt och kan också variera med grafikkorten. Tyvärr har de allra flesta skärmar inte tillräckligt med kontroll över de parametrarna.

Kan inte svara på hur du bör göra med gulfärgningen i hörnet. Som du själv skriver är det variationer mellan exemplar. Kan du vara utan skärmen ett tag kan du alltid pröva att reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@shelter: Har inte sett skärmen i fråga så oklart vad 35 ger på dem i fråga om nits. Ljusstyrkan ska alltid sättas i relation till omgivningsljuset, men ofta när man tycker att en skärm är "neddimmad" är för att man är så van att stirra rakt i in en alldeles för ljusstark skärm.

Du säger nits, men vad är enheten för det? Enligt wikipedia är 1 nit = 1 (cd/m²). I så fall blir det lättare att förstå monitor tester där dom använder det, t.ex här, typ samma skärm fast mindre, så nämner dom White luminance (cd/m²), är det brightness värdet?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Bildexpert 📺

@shelter: Precis – 1 nit är mycket enklare att skriva (och uttala) än cd/m² och är samma begrepp. Minimum 89 nits är ganska högt som lägsta värde och är för ljust för ett kolsvart eller dämpat rum.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja, du skev ju faktiskt det om nits enheten i artikeln med, sorry.
Om man ska generalisera lite så tror jag ingen människa i världen sitter med under 90 nits i ett mörkt rum. Jag har gradvis börjat gå neråt men ska man så lågt som 90 niits så blir ju inte det vita vitt längre tycker. även det blir svårare att läsa saker. Dock tycker jag skärmtillverkarna kan börja ha en mer human inställning som standard, oftast är ju brightness väldigt högt satt precis som du säger.

En annan liten sidogrej, på min skärm med TN panel jag hade innan hade jag brightness till 36 men den skärmen var jättejobbig eftersom den behövde en uppvärmningstid på nästan 30 minuter innan bilden stabiliserat sig, fruktansvärt irriterande om man gick ifrån datorn en stund och den gått ner i standby, då var bilden för ljus igen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av shelter:

@Laxpudding: Ja, du skev ju faktiskt det om nits enheten i artikeln med, sorry.
Om man ska generalisera lite så tror jag ingen människa i världen sitter med under 90 nits i ett mörkt rum.

Jag sitter vanligtvis på kvällarna med ca 50-60 nits i ett rum (ca 10 kvm) med en ensam Philips Hue som står på 50% ljusstyrka. 80 nits är normen för vad man fick från en typisk CRT av medelgod kvalitet för sin tid och det är också normen för sRGB så som det framställdes.

Man behöver en tid på sitt att vänja ögonen om man suttit länge med hög ljusstyrka. Man behöver 10–30 minuter för ögonen att anpassa sig: https://sv.wikipedia.org/wiki/Rodopsin

Sedan är man förstås individuel i hur ögonen fungerar. Jag kör i princip aldrig över 120 nits i mitt arbetsrum, men då har jag dragit för gardiner. Öppnar jag upp blir arbetsmiljön sämre, men då behöver jag runt 200 nits då har fönstret bredvid mig.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja, jag har börjat minska min ljusstyrka med -10 för varje dag. Men kommer antagligen stanna runt 50.
Men sRGB läget på en skärm, ska inte det utge någon slags standard för hur en bild ska vara? Jämför man sRGB lägen mellan skärmar så är det ju sällan dom stämmer överens i färger osv. ändå. Men nu till poängen, sRGB är väldigt ljust.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Bildexpert 📺

@shelter: Ja, det är tanken med sRGB-lägena. Men ingen skärm jag sett gör sRGB-lägen särskilt bra utan verkar mest låsa ut viktiga inställningar – likt Brightness – i sina inställningar.

Permalänk
Relik 📜

Jag kör brightness på 18, vilket borde motsvara precis under 120 nits om jag ska tro på @Laxpudding.
https://www.sweclockers.com/test/25232-acer-xb271hubmiprz-pre...

Det tycker jag är rätt lagom i de flesta fall, i ett rum med dämpad belysning runt om samt en bias-slinga bakom skärmen. När det är riktigt mörkt brukar jag dock behöva sänka till ~10 för att inte känna det bländar.

Tiderna när jag brassade på är sedan länge förbi, nu känns det bara konstigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Rätt ljus får man när man ritar ett A4 på skärmen och sedan lägger ett A4 på skärmen. När man inte kan avgöra vilket papper man kan lyfta bort så har man perfekt ljus i rummet och från skärmen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Bildexpert 📺

@OldComputer: Jag önskar det vore så enkelt. Nu är A4 endast en standard i fråga om måtten. Är till exempel rätt stor skillnad på 80 gram och 120 gram där den senare kommer blockera mer ljus om man lägger den på skärmen. Fast man kan tänka sig att hålla upp pappret bredvid skärmen för att undvika det senare.

Men problemet med den lösningen är fundamental. Papper reflekterar ljus och skärmen utstrålar ljus. Så vad du ser på pappret som är vänt mot dig kommer främst att spegla ljusnivå som kommer bakifrån. Du vill snarare veta ljusnivån framför dig, allt bakom och runt skärmen för det är där du har blicken och det som påverkar din syn. Och det ljuset kommer inte att reflekteras mot pappret du håller upp.

Så en möjligt lösning är att sätta pappret mot vägen du har framför dig så att du har båda i blicken samtidigt. Skärmen ska definitivt inte vara ljussvagare än pappret. Men den bör också var något ljusare, men heller inte för ljus. Man skulle behöva någon form av gråtoner och skuggtoner så att man ser när skärmen börjar blända och minska förmåga att urskilja skuggtonerna på pappret.

Permalänk
Bildexpert 📺

Blev nyfiken så piskade fram Kleinen och mätte ljusnivån. Arbetsrum med ensam vit Philips Hue på 50% och den sitter i ca 60 cm diameter stor rispappersboll som är lite snett ovanför min arbetsplats.

Skärmen ställd till ca 50 nits.

Vitt Papper framför skärmen: ca 1,7 nits
Vitt papper mot väggen bakom skärmen: ca 2,2 nits
Vitt papper som ligger på bordet under lampan: ca 20 nits (detta med ljus från skärmen också.

Ja, några 2 nits når jag inte Men det är en iMac 5K så lägsta läget ger ca 4 nits. På tok för mörkt för att vara användbart.

Lite konsekvent (för mitt rum då) så är 60 nits precis lite för ljusstark. Vid 50 nits på skärmen, alltså det 2,5 starkare än det av vita papper på skrivbordet är det en behaglig balans. Kliver jag lägre än 40 nits blir skärmen lite för mörk.

Så 2–3 ggr ljusstarkare än ett papper på ditt skrivbord beroende på preferens?

Tyvärr har jag information, standard eller större guidning runt vilka nivåer som är lämpliga. Vilken lär ligga i sakens natur när alla rum och situationer är olika. Men det är också därför man vid färgsättning och bearbetning av exempelvis film siktar på 100 nits för SDR och anpassar rummet efter nivåerna som arbetet kräver. Aldrig tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag sitter vanligtvis på kvällarna med ca 50-60 nits i ett rum (ca 10 kvm) med en ensam Philips Hue som står på 50% ljusstyrka. 80 nits är normen för vad man fick från en typisk CRT av medelgod kvalitet för sin tid och det är också normen för sRGB så som det framställdes.

Man behöver en tid på sitt att vänja ögonen om man suttit länge med hög ljusstyrka. Man behöver 10–30 minuter för ögonen att anpassa sig: https://sv.wikipedia.org/wiki/Rodopsin

Sedan är man förstås individuel i hur ögonen fungerar. Jag kör i princip aldrig över 120 nits i mitt arbetsrum, men då har jag dragit för gardiner. Öppnar jag upp blir arbetsmiljön sämre, men då behöver jag runt 200 nits då har fönstret bredvid mig.

För att tillägga till diskussionen så är referenspunkten för BT.1886 (alltså EOTF-specifikationen för HDTV/709) 100nits för vitt. Rekommendation för mastering av 709/SDR är ett rum med en 5nit i bakgrundsbelysning.

Detta säger dock inget om vad man anser "bäst" för skrivbords-arbete vid en dator, där andra förutsättningar gäller (mycket vitt, text och andra avstånd).

edit. Skulle fortsatt skrolla ner Du nämner såklart detta i det senaste inlägget.