Kört fast med bygge (hdmi/ pata)

Permalänk

Kört fast med bygge (hdmi/ pata)

Hej! Hoppas att jag skriver på rätt forumdel nu. Jag monterar ihop min dator nu och detta är mitt första bygge och har kört fast var dessa kablar skall sitta, jag har inbyggd hdmi i fronten på chassit och den hdmi kabeln ligger löst innanför chassit, hur eller vad ska jag göra med denna hdmi? Var ska den kopplas?

Sen kabel nummer två som jag inte vet var den ska kopplas som går ifrån frontpanelen heter (pata) rgb lighting, gissar att den kanske styr rgb belysningen i fronten? Men var ska man koppla en den?

Har spanat runt och sökt lite här på sweclockers men hittar inget svar på detta, det är säkert lätt att lösa

Tack på förhand! Mvh

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassie? Vi kan inte hjälpa dig om vi inte vet vad det är för komponenter.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Du bör ha fått med ett expansionskort för att kunna koppla in HDMI-kabeln i grafikkortet utan ghettomoddning.
Ang. RGB belysningnen bör detta nämnas i manualen till chassiet, som du sen får jämföra med manualen för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Hdmi i frontpanelen?? But why? Är du säker på att det är hdmi? Det är inte standard

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Jag har ett aorus c300 atx, moderkort x570 aorus pro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nioreh83:
Jo, tex Auros har det för att lättare koppla in VR headsets.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Det står hdmi på panelen, fick bara med ett litet papper till chassit och där visar de inget om hur man kopplar dessa 🤔 kan ta ett kort på denna pata kabel, det är om man kanske ska koppla ihop denna med fläktens pata som går till chassit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

@Nioreh83:
Jo, tex Auros har det för att lättare koppla in VR headsets.

Bör det inte finnas hdmi på moderkortet isf där man kan koppla in den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blackfear:
HDMI kablaget får du koppla in i en ledig port bak i ditt grafikkort. Dra ut den på baksidan och plugga in den bakifrån. Det är bara en förlängningssladd.

"Pata" sladden bör det finnas en kontakt för på moderkortet om du läser den manualen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

PATA kontakten är för strömförsörjning på LEDerna i chassit och kopplas mot passande kontakt på nätaggregatet, det är en standard "Molex" kontakt.
HDMI kontakten som ligger i chassit skall du ju dra ut och stoppa in i grafikkortet på baksidan, om du nu vill använda den.

Permalänk

Tusen tack för snabba och rutinerade svar från er alla 🙂 får se om jag kopplar in den hdmi:n eller ej men ang pata kabeln, om jag kopplar den direkt till agget, kan man styra den via rgb:n då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Blackfear: Den är bara till för strömförsörjningen till lysdioderna, de styrs via USB med den kabeln du ansluter till en USB 2.0 header på moderkortet. Kopplar du inte in båda dessa kablarna så kommer de inte att lysa eller går inte att styras.

Permalänk

Har kopplat in allt nu och jädrar vad fint allt lyser, struntade i att koppla in hdmi dock, startade bara upp allt för att se så allt fungerade, nu är det vara grafikkort kvar som ska beställas, inte så lätt att veta vilket man ska ha till 1440p som lirar bra, red devil 5700xt kanske 🤔🙂

Skickades från m.sweclockers.com