Får bara 144 Hz på 165 Hz skärm? Gigabyte AORUS FI27Q

Permalänk
Medlem

Får bara 144 Hz på 165 Hz skärm? Gigabyte AORUS FI27Q

Har tagit hem en skärm på prov med massa funktioner som min gamla X-Star Koreaimport saknar. Då bland annat möjligheten att köra i 165 Hz.

Men... Hur jag än bär mig åt så får jag inte det att fungera, det högsta valet jag får är 144 Hz. Använder Displayportkabeln som följer med, kopplat till ett MSI Radeon R9 390X, senaste AMD drivrutinen.

Vad är det jag missar?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tror du måste in i skärmens meny för att överklocka din skärm till 165Hz före du kan ändra i windows eller AMD´s program.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Tror du måste in i skärmens meny för att överklocka din skärm till 165Hz före du kan ändra i windows eller AMD´s program.

Ja, jag hade tänkt mig något sådant också. Men den inställningen hittar jag inte? Jag kan ju så klart vara helt blind, men...

Ska även finnas HDR som står som "Off" i skärmens meny, men hittar ingenstans om hur man sätter igång det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Ja, jag hade tänkt mig något sådant också. Men den inställningen hittar jag inte? Jag kan ju så klart vara helt blind, men...

Ska även finnas HDR som står som "Off" i skärmens meny, men hittar ingenstans om hur man sätter igång det.

Jag letade fram manualen till skärmen på nätet men hitta inte jag heller, på min Asus ROG Swift PG279 hade jag inte heller alternativet 165Hz i datorn från början, men efter att jag fick överklocka i skärmens meny kom det sedan fram i Windows inställningarna.
Sen fanns det visserligen en drivrutin till min skärm på Asus hemsida, kolla om det finns till din skärm!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

HDR brukar väl aktiveras automagiskt om signalen skickar det? Aktivera alltså HDR i Windows och se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=NtvSDK3rkNM

finns nått som heter overdrive.. gissar att det är där du ställer in 165hz

1.33 in i klippet syns rutan en stund där man ställer in det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av Krokarn:

Jag letade fram manualen till skärmen på nätet men hitta inte jag heller, på min Asus ROG Swift PG279 hade jag inte heller alternativet 165Hz i datorn från början, men efter att jag fick överklocka i skärmens meny kom det sedan fram i Windows inställningarna.
Sen fanns det visserligen en drivrutin till min skärm på Asus hemsida, kolla om det finns till din skärm!

Hm nej, hittar inget om överklocking förutom "overdrive". Se nedan. Ingen drivrutin finns även om det finns ett (rätt meningslöst) kontrollprogram till Windows.

Skrivet av evirob:

HDR brukar väl aktiveras automagiskt om signalen skickar det? Aktivera alltså HDR i Windows och se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Löste HDR, hittade en uppdatering till skärmens firmware via tillverkarens hemsida som skulle ge bättre kompatibilitet med AMD grafikkort. Nu fungerar den biten!

Skrivet av zogez:

https://www.youtube.com/watch?v=NtvSDK3rkNM

finns nått som heter overdrive.. gissar att det är där du ställer in 165hz

1.33 in i klippet syns rutan en stund där man ställer in det.

Jag hittade Overdrive, som har tre nivåer. Bildkvalitet, balanserat och hastighet ("speed"). Den stod på balanserat från början, ändrar jag till speed så får jag fruktansvärda artefakter i t.ex scrollande text, men inget alternativ för 165 Hz i alla fall.

Det snackas även om att skärmen ska stödja 10-bit färgdjup; men även där har jag kört fast och sitter på 8-bit. Vet inte vart jag ska leta efter en sådan inställning. Läste något i förbifarten att mitt grafikkort kanske är för gammalt, men jag vet inte vad för krav som gäller.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Bildexpert 📺

@NodCommander: Overdrive handlar om hur panelen regleras i syfte att minska/motverka eftersläp (ofta till priset av artefakter) så det är inte där du finner svaret.

Du söker efter överklockningsfunktionen som är en "överklockning" och endast utnyttjar oanvänd marginaler av möjlig signalbandbredd. För att skärmen ska kunna identifiera sig för grafikkortet som 165 Hz-kapabel är det vanligtvis någon inställning som måste genomföras. Oklart hur det fungerar på just den specifika skärm du har, men på andra skärmar är det som skrivet en funktion i skärmens menyer som heter "overclock".

Funktioner och möjligheterna brukar inte vara glasklara och typiskt för det här skärmarna är att du för att få en sak att fungera måste stänga av något annat, till exempel stänga av Freesync/Adaptive eller byta till ett annat Freesync-läge.

Möjligheten att utnyttja hela marginalen i möjlig bandbredd över Displayport för att nå 165 Hz är också något som varierar. Ett R9 390X är snart en fem år gammal modell och lanserades i den vevan när den här typen av skärmar precis började dyka upp. Inte säkert ditt grafikkort har den här marginalen och att 144 Hz är allt den mäktar med.