Varning! Min IKEA Livboj (Qi-laddare) smälte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

@Mithras

Då antar du helt fel, lite kan du väl tänka själv.
Läsa instruktioner är väl inte svårt samt fatta vad det står.

Vadå tänka själv? Du förespråkar ju att läsa manualen utan att tänka.

Om man tänker själv så förstår man att hela vitsen med en Qi-laddare är att slippa koppla in och ur en sladd. Om man ska koppla ur och i laddaren varje gång man använder den så tappar man hela vitsen med laddaren. Då kan man lika gärna koppla ur och in själva mobilen istället...

Jag skulle faktiskt vilja påstå att produkten om den inte går att lämna urkopplad utan att den smälter så är den inte lämplig för sitt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Mithras

Så är det, du dricker väl inte diskmedel om det står förtäring förbjuden.

Här står det att den inte får vara ikopplad när den inte används.
Bara följa det som står .

"I have read and agreed to the terms and conditions" eller?

Produktbeskrivning:

Citat:

Använd din egen strömsladd och adapter för att enkelt uppgradera till trådlös laddning.

Laddningsplattan LIVBOJ har en slimmad design som gör den enkel att ta med.

Qi-certifierad och kompatibel med alla Qi-certifierade smartphones och annan utrustning.

Fungerar med bland annat Apple® IPhone 8 eller nyare modeller, och Samsung® S6 eller nyare modeller.

Om ditt batteri är helt urladdat när du börjar ladda kan det ta några minuter innan laddningen påbörjas. Det är helt normalt och du kan se att laddningen startats när batterisymbolen visas på din telefon.

Laddningstiden kan variera beroende på utrustningens batterikapacitet, laddningsnivå, batteriets ålder och omgivningens temperatur.

Under laddning kan enheterna blir varma, men de svalnar successivt efter avslutad laddning.

Har en USB-C-port.

USB-strömadapter och USB-C-sladd ingår inte.

LED-indikatorn visar laddningsstatus.

Säkerhetsgrepp på laddningsplattan.

Max. effekt induktionsladdning: 5W.

Komplettera gärna med LILLHULT USB-C-sladd.

Man måste alltså in i manualen för att se att man ska koppla ur den, och det står inte under "VARNING:", utan under "Bra att veta:"
Alltså: Den ska inte kopplas ur för att den är farlig att ha ikopplad, vore den det skulle den aldrig blivit CE-märkt och skulle definitivt inte klara av att ladda någon enhet utan att brinna upp.

Permalänk
Medlem

Mosfet eller kondensatorn som blivit varm. Osäker hur varm man kan göra en keramisk kondensator innan den brinner upp.

Dom har ju en shunt (stor resistor med "R020" text) så dom övervakar hur mycket ström som går.

Inte riktigt med på varför man ska behöva två 3640DS (4st N-channel mosfet) men kanske är lite mera saker på undersidan av kretskort.

Humm.... Det ser lite skumt ut. Tycker Dioden (Märkt W1) är felvänd. Borde vara en Zener eller TVS för att ta bort spikar från spolen. Men som den är ansluten nu så kortsluter den till jord. Nu gissar jag lite hur den är kopplad då man inte ser direkt hur allt är draget.

Självklart ska den gå att ha inkopplad konstant. Annars är den defekt/fel designad.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har en livboj som varit inkopplad över 20 dagar - Inga problem med värme.

Vad har du för strömadapter och kabel? Samt hur mycket effekt har du från adaptern?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Vadå tänka själv? Du förespråkar ju att läsa manualen utan att tänka.

Om man tänker själv så förstår man att hela vitsen med en Qi-laddare är att slippa koppla in och ur en sladd. Om man ska koppla ur och i laddaren varje gång man använder den så tappar man hela vitsen med laddaren. Då kan man lika gärna koppla ur och in själva mobilen istället...

Jag skulle faktiskt vilja påstå att produkten om den inte går att lämna urkopplad utan att den smälter så är den inte lämplig för sitt ändamål.

@pv2b

Att tänka på att läsa manualen hur enheten ska användas och inte hitta på fantasigrejer som han gjorde om sprängandes bilar mm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

@pv2b

Att tänka på att läsa manualen hur enheten ska användas och inte hitta på fantasigrejer som han gjorde om sprängandes bilar mm.

Ja, då tänker vi olika.

Jag tänker att det är helt normalt att man använder en Qi-laddare på ett sånt sätt att man låter den vara inkopplad hela tiden oavsett vad som står i instruktionerna, och att det faktiskt kan vara så att det står fel i instruktionerna för att de som skrivit instruktionerna är de som inte tänkt.

Men jag undrar jag, hur tänker du om denna?

Detta är alltså en HEKTAR Arbetslampa med trådlös laddning. Det finns bara en kabel som driver både själva lampan och laddaren i lampans bas. Även om man läser denna lampas bruksanvisning hittar man samma text på sida 12:

Citat:

Koppla bort laddaren från strömuttaget före rengöring eller när den inte används.

Till saken hör att laddaren inte ens har en egen sladd. D.v.s. enda sättet att koppla ur laddaren när den inte används är att koppla bort hela lampan. Den enda möjliga bokstavliga tolkningen (d.v.s. en tolkning där man inte tänker efter) är att det inte går att använda lampan såvida man inte samtidigt laddar mobilen. Annars har man ju laddaren inkopplad trots att den inte används.

Men jag vet inte, den här lampan kostar ju 599 kronor så den bör ju vara 599/49 = 12,2 gånger säkrare.

Permalänk
Hedersmedlem

Förresten, hur ska man göra när man svarar i telefon? Ska man koppla ur lampan först innan man svarar? Med LIVBOJ finns alternativet att i alla fall lyfta upp laddaren tillsammans med mobilen och hålla ihop dem medan man pratar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@pv2b

Att tänka på att läsa manualen hur enheten ska användas och inte hitta på fantasigrejer som han gjorde om sprängandes bilar mm.

Det var ju en överdriven analogi för att visa hur skumt ditt tankesätt är

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Ja, då tänker vi olika.

Jag tänker att det är helt normalt att man använder en Qi-laddare på ett sånt sätt att man låter den vara inkopplad hela tiden oavsett vad som står i instruktionerna, och att det faktiskt kan vara så att det står fel i instruktionerna för att de som skrivit instruktionerna är de som inte tänkt.

Men jag undrar jag, hur tänker du om denna?

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/hektar-work-lamp-with-wireless-charging-dark-grey__0611545_PE685528_S5.JPG?f=m

Detta är alltså en HEKTAR Arbetslampa med trådlös laddning. Det finns bara en kabel som driver både själva lampan och laddaren i lampans bas. Även om man läser denna lampas bruksanvisning hittar man samma text på sida 12:

Till saken hör att laddaren inte ens har en egen sladd. D.v.s. enda sättet att koppla ur laddaren när den inte används är att koppla bort hela lampan. Den enda möjliga bokstavliga tolkningen (d.v.s. en tolkning där man inte tänker efter) är att det inte går att använda lampan såvida man inte samtidigt laddar mobilen. Annars har man ju laddaren inkopplad trots att den inte används.

Men jag vet inte, den här lampan kostar ju 599 kronor så den bör ju vara 599/49 = 12,2 gånger säkrare.

@pv2b

Använder man inte lampan och laddaren ska sladden tas ur uttaget.
Det va väl inte svårt? 😂😉

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

@pv2b

Använder man inte lampan och laddaren ska sladden tas ur uttaget.
Det va väl inte svårt? 😂😉

Det är inte det som står i instruktionen.

Permalänk
Medlem

Detta är ett uppenbart brott mot reglerna i EU gällande ”product liability”.
Eftersom det generellt går att ha QI-laddare inkopplade hela tiden så får man inte sälja en modell med så markant sämre säkerhet. Se t e x här:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%...

Är det ett generellt konstruktionsfel så ska IKEA utfärda återkallelse. Finns inga oklarheter på den punkten rent juridiskt, att lämna kvar en laddare inkopplad är helt normalt och får inte orsaka brand.
Men det kan ju mkt väl vara så att TS fick en defekt produkt och det inte är ett generellt konstruktionsfel. Då är det inte så mycket att göra eftersom det lyckligtvis inte uppstod några skador mer än laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Använder man inte lampan och laddaren ska sladden tas ur uttaget.
Det va väl inte svårt? 😂😉

"Koppla bort laddaren från strömuttaget före rengöring eller när den inte används."
Så om du helt enkelt enbart vill tända lampan måste du också ladda din mobil?

Jag antar att du inte använder din mobil utomhus nu under vintertider då många tillverkare specificerar en "operating temperature" på 0-35 grader celcius?

Självklart ska man kunna ha trådlösa laddare, lampor etc inkopplade i väggen utan att vara rädd över att hemmet ska brinna ner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av teejee:

Detta är ett uppenbart brott mot de rätt nya reglerna i EU gällande ”product liability”.
Eftersom det generellt går att ha QI-laddare inkopplade hela tiden så får man inte sälja en modell med så markant sämre säkerhet. Se t e x här:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%...

Är det ett generellt konstruktionsfel så ska IKEA utfärda återkallelse. Finns inga oklarheter på den punkten rent juridiskt, att lämna kvar en laddare inkopplad är helt normalt och får inte orsaka brand.
Men det kan ju mkt väl vara så att TS fick en defekt produkt och det inte är ett generellt konstruktionsfel. Då är det inte så mycket att göra eftersom det lyckligtvis inte uppstod några skador mer än laddaren.

Rätt nya regler? Enligt sidan du länkar till så gäller dessa regler i alla EU-länder från 1988. Så dessa gäller ju i Sverige från minst 1995 eftersom det var då vi gick med i EU. Det var 25 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Klassisk skröna av folk som köper första bästa baserat på pris och inte gör någon som helst research innan de köper grejer. En Porsche håller automatiskt högre kvalitet än en Volvo för att den är dyrare

Fast ofta får man vad man betalar för, det ser konkurrensen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rätt nya regler? Enligt sidan du länkar till så gäller dessa regler i alla EU-länder från 1988. Så dessa gäller ju i Sverige från minst 1995 eftersom det var då vi gick med i EU. Det var 25 år sedan.

Helt rätt, har editerat det, men det gör ju knappast lagen mindre tillämplig 😊
Det är lite andra lagkrav rörande mycket mer specifika säkerhetsrelaterade saker som är nya som jag sliter med på jobbet, rörde ihop det lite.

Permalänk
Medlem

Som det sades tidigare, kontakta elsäkerhetsverket. Den ska inte kunna bli så varm att den smälter oavsett vad manualen säger, det som står där är hängslen och livrem. För att elsäkerhetsverket ska godkänna det så får det inte bli sådär varmt oavsett hur länge den är ikopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Returnera den till IKEA. Ta gott om bilder på den innan. Be att få en ny. Kolla om samma sak inträffar på nytt. Om vi inte hör av dig så får vi utgå ifrån att det är ett större problem och att Du inkl. din bostad brunnit upp(ner). Vi tackar för din medverkan för att ha varit en försökskanin åt oss andra.

IKEA kommer i så fall att skicka en återbetalning till dödsboet på 49 kronor.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PatrickP:

"Koppla bort laddaren från strömuttaget före rengöring eller när den inte används."
Så om du helt enkelt enbart vill tända lampan måste du också ladda din mobil?

Jag antar att du inte använder din mobil utomhus nu under vintertider då många tillverkare specificerar en "operating temperature" på 0-35 grader celcius?

Självklart ska man kunna ha trådlösa laddare, lampor etc inkopplade i väggen utan att vara rädd över att hemmet ska brinna ner.

@PatrickP

Det är bara något de anger där telefonen fungerar till 100%.
Och luren fungerar under eller över temperaturerna med något sämre funktion.

Står det att laddaren ska kopplas ur när den inte används så är det bäst att göra detta.

Keeping your smartphone within it's operating temperature
use between 0° and 35° C (32° to 95° F). Lower or higher temperature may change the behaviour of the device. store between -20° and 45° C (-4° to 113° F).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@pv2b

Använder man inte lampan och laddaren ska sladden tas ur uttaget.
Det va väl inte svårt? 😂😉

Jag tror att definitionen av "använder" inte är det som ni tänker på.. "Använder" man inte en lampa, eller en möbel, ställer man undan den i förrådet. Ingen skulle ju låta laddaren eller lampan vara ikopplad i vägguttaget om man inte ska använda den.

Det lär ska tolkas så här:
Ska du rengöra den, koppla först ur den.
Ska du inte använda den under en LÄNGRE tid, kopplar ur den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mezzlock:

Jag tror att definitionen av "använder" inte är det som ni tänker på.. "Använder" man inte en lampa, eller en möbel, ställer man undan den i förrådet. Ingen skulle ju låta laddaren eller lampan vara ikopplad i vägguttaget om man inte ska använda den.

Det lär ska tolkas så här:
Ska du rengöra den, koppla först ur den.
Ska du inte använda den under en LÄNGRE tid, kopplar ur den.

Precis det jag menar och skriver, använder man inte lampan/ laddaren ska den kopplas ur 😂

Permalänk

@Bakgrund: Volvo/Porsche kanske inte är en bra jämförelse.
Jämför en Dacia Duster för 99.900:- med en SUV Volvo för 500.000:- istället, Tror vi dacian håller lika länge och håller samma kvalité?
Lite som att tro att det sitter äkta Tysktillverkade delar i Skoda bara för att det står VW på dom.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det är bara något de anger där telefonen fungerar till 100%.
Och luren fungerar under eller över temperaturerna med något sämre funktion.

Står det att laddaren ska kopplas ur när den inte används så är det bäst att göra detta.

Keeping your smartphone within it's operating temperature
use between 0° and 35° C (32° to 95° F). Lower or higher temperature may change the behaviour of the device. store between -20° and 45° C (-4° to 113° F).

Vad jag kan se så tappar man garantin på till exempel Apples produkter om de inte används i enlighet med apple-produktens användarhandbok, tekniska information eller riktlinjer. Detsamma gäller nog Samsung, Sony, Google etc. Så det tolkar nog jag som att man inte ska använda telefonen utanför dess "operating temperature". Men absolut, det inte lika solklart som lampan där man inte får tända lampan om man inte också samtidigt laddar en mobil med den (om man ska ta texten 100% bokstavligt, vilket du verkar göra)

Som tidigare nämnt av andra hade det varit helt absurt (och inte förenligt med EU-lagar) om man skulle behöva koppla ur sladden varje gång man tog bort mobilen från laddaren.

EDIT: Ser nu att Google har den här lite roliga formuleringen angående sina Pixel-telefoner. "Keep your phone away from heat sources and out of direct sunlight". Så i princip så får man inte använda telefonen utomhus under dagen om man ska tolka texten helt bokstavligt. Alla sådana liknande friskrivningar är just friskrivningar för att hålla ryggen fri. En normal användare förväntas nog använda sina enheter på ett normalt och rimligt sätt. Dvs man har sin trådlösa laddare inkopplad 24/7 etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PatrickP:

EDIT: Ser nu att Google har den här lite roliga formuleringen angående sina Pixel-telefoner. "Keep your phone away from heat sources and out of direct sunlight". Så i princip så får man inte använda telefonen utomhus under dagen om man ska tolka texten helt bokstavligt. Alla sådana liknande friskrivningar är just friskrivningar för att hålla ryggen fri. En normal användare förväntas nog använda sina enheter på ett normalt och rimligt sätt. Dvs man har sin trådlösa laddare inkopplad 24/7 etc.

För att inte tala om att man inte får ha den i handen då det är en värmekälla.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adfactory:

Lite som att tro att det sitter äkta Tysktillverkade delar i Skoda bara för att det står VW på dom.

Med den erfarenhet jag har från bilindustrin så tror jag att det sitter exakt samma delar i alla som har "samma delar" De lär tillverkas "nånstans" och få ett WV artikelnummer men de behöver inte nödvändigtvis ha tillverkats i Tyskland och var delar tillverkas säger dessutom ingenting om deras kvalitet, speciellt inte inom bilindustrin där allt följer definierade standarder oavsett var det tillverkas.
Det är inte heller ovanligt att det är exakt samma delar i grunden men att de kan få olika artikelnummer till kund beroende på märkesstatus så att Skoda gör delen men den används även av WV och Audi men att de de då ökar priset på den för att det går att tjäna mer från de som har råd att köpa en bil med andra klistermärken på...
(Ferrari har många Fiatdelar, bara priset som skiljer)

Skrivet av PatrickP:

Vad jag kan se så tappar man garantin på till exempel Apples produkter om de inte används i enlighet med apple-produktens användarhandbok, tekniska information eller riktlinjer. Detsamma gäller nog Samsung, Sony, Google etc. Så det tolkar nog jag som att man inte ska använda telefonen utanför dess "operating temperature". Men absolut, det inte lika solklart som lampan där man inte får tända lampan om man inte också samtidigt laddar en mobil med den (om man ska ta texten 100% bokstavligt, vilket du verkar göra)

Som tidigare nämnt av andra hade det varit helt absurt (och inte förenligt med EU-lagar) om man skulle behöva koppla ur sladden varje gång man tog bort mobilen från laddaren.

EDIT: Ser nu att Google har den här lite roliga formuleringen angående sina Pixel-telefoner. "Keep your phone away from heat sources and out of direct sunlight". Så i princip så får man inte använda telefonen utomhus under dagen om man ska tolka texten helt bokstavligt. Alla sådana liknande friskrivningar är just friskrivningar för att hålla ryggen fri. En normal användare förväntas nog använda sina enheter på ett normalt och rimligt sätt. Dvs man har sin trådlösa laddare inkopplad 24/7 etc.

Garantier kan ha vilka villkor som helst för de är inget som regleras i lag, reklamationsrätten regleras i lag och gäller om garantin har sämre villkor.

Tycker att det behövs mer info innan någon bör klaga för mycket på konstruktionen för apparater går sönder och det är ju skillnad på om det är en enstaka felaktig laddare eller ett konstruktionsfel som gör alla exemplar av apparattypen farliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som @mrqaffe skriver så är det ofta precis samma delar med olika stämplingar bara, speciellt när det gäller bilar inom samma koncern. Såg för någon vecka sedan en Ferrari-renovering på Youtube. Killen behövde en ny hydrauloljepump till F1-lådan. Ferrari-stämplad kostade $1000, exakt samma med Alfa Romeo-lapp på: $250. Delen finns även till en variant av Fiat Punto, troligen ännu lägre pris där.

Angående var delar görs idag. BMW som jag är hyfsat insatt i, hade samtliga delar i sina bilar från tyska underleverantörer för 30 år sedan (fanns enstaka undantag, som AC-kompresssor från Japan). Idag kommer delarna från alla möjliga ställen på klotet, om än oftast från något EU-land. Globaliseringen har gjort att man aldrig vet vad man får.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan laddare, har funkat bra, men nu ska jag vara mer uppmärksam. Kanske inte lägga mina metallbågade glasögon på den av misstag.

Alltså, det här är en sådan produkt som IKEA får räkna med faktiskt alltid är inkopplad. Eventuella "dra ur sladden när den inte används" måste de inse att folk inte kommer att följa. Hur många drar ur mobilladdarna ur 230-volt-uttaget när de inte används, exempelvis? Jag gör nog nästan aldrig det, förutom vid längre resor när jag drar ur allt som ligger och drar ens en fnutt ström, undantaget kyl-frys.

Som andra varit inne på: Den här använder man för att slippa mecket med sladdar. Det är så produkten kommer att användas.

Sladdar som dessutom blir av allt sämre kvalitet; i bilen har jag en sladd som används nästan varje dag (micro usb alltså, inte usb-c) sedan 6-7 år, den funkar perfekt. Inne i lägenheten avverkar jag och barnen micro-usb-sladdar på löpande band; det är inte höljet som går sönder utan kontakterna som tappar schvung och fjädring. De kanske bara tål 20-50 användningar, sedan glappar de. Den i bilen glappar aldrig, trots säkert (långt) över 1000 användningar. Har köpt vad jag tror är premiumkablar, men då är det bara att de är tygklädda, så att sladden - som ju ändå aldrig går sönder - ska tåla lite mer. Själva kontakterna är lika usla. Originalkablar är inte heller bra, den jag fick med min Samsung S7 suger nästan värst. Den i bilen är dock från en Nexus 4 tror jag. Kanske Sony Neo V.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Har en trådlös laddare från samsung. 449kr och inte 49. Haft den i 3 år och alltid idockad. Inte har den smält.

Skickades från m.sweclockers.com

Min samsung laddare har en fläkt inbyggd som brukar surra lite ibland...denna tråd förklarar varför den har det.

Hör med ikea vad dom säger, kan vara ett måndags ex.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

För att minska risken att bostaden brinner upp utan att någon är kvar i bostaden:

Slå ifrån strömmen till allt förutom kyl/frys/server/väckarklocka innan sista person lämnar bostaden. Och då är det inte att grejerna behöver dras ut ur eluttaget, men strömmen behöver på ett eller annat sätt vara bruten till prylarna. Grenuttag med strömbrytare kan ta mer än en pryl på en gång.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jag tror att definitionen av "använder" inte är det som ni tänker på.. "Använder" man inte en lampa, eller en möbel, ställer man undan den i förrådet. Ingen skulle ju låta laddaren eller lampan vara ikopplad i vägguttaget om man inte ska använda den.

Det lär ska tolkas så här:
Ska du rengöra den, koppla först ur den.
Ska du inte använda den under en LÄNGRE tid, kopplar ur den.

Jag tolkar det precis som dig.

Även om min telefon inte är på trådlösa laddaren så används den, dvs står redo att ladda min telefon när jag lägger den på laddaren.

Om jag inte har en telefon som stödjer trådlös laddning, ja då använder jag inte laddaren och kan därför koppla ur den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med den erfarenhet jag har från bilindustrin så tror jag att det sitter exakt samma delar i alla som har "samma delar" De lär tillverkas "nånstans" och få ett WV artikelnummer men de behöver inte nödvändigtvis ha tillverkats i Tyskland och var delar tillverkas säger dessutom ingenting om deras kvalitet, speciellt inte inom bilindustrin där allt följer definierade standarder oavsett var det tillverkas.
Det är inte heller ovanligt att det är exakt samma delar i grunden men att de kan få olika artikelnummer till kund beroende på märkesstatus så att Skoda gör delen men den används även av WV och Audi men att de de då ökar priset på den för att det går att tjäna mer från de som har råd att köpa en bil med andra klistermärken på...
(Ferrari har många Fiatdelar, bara priset som skiljer)

Har viss erfarenhet av bilindustrin med, och det är som du säger. Samma underleverantör tillverkar till olika märken/prisklasser. Däremot så är det ju inte ovanligt att ett märke har en kravspec, och nästa har en annan. Sen står man som underleverantörer och cherrypickar de batcher som lever upp till hårdare kraven till dom med hård kravspec, och skickar resten till dom med lösare spec. (och i vissa fall skickar sånt som ligger utanför spec, pga måste tjäna pengar, och budgetmärken kanske inte märker att det ligger utanför spec, medan lyxmörket absolut kommer göra det )

Visa signatur

Bleak