Ingen bildsignal from Asus GTX970 grafikkort

Permalänk
Medlem

Ingen bildsignal from Asus GTX970 grafikkort

Hej, jag har en dator med Asus Z97-A moderkort med Intel i7 processor och Asus GTX970 grafikkort. Nu ger grafikkortet inte längre bildsignal till skärmen (skärmen funkar, har kollat).

När jag tar bort grafikkortet, ska jag då få bildsignal från grafikkretsen som är inbyggd i Intel i7 processorn (från 2015)? Jag får i alla fall ingen bild från grafikkotakterna som sitter på moderkortet. Jag hittar ingenting om detta i manualen till moderkortet.

Datorn verkar boota (?), för den reagerar inte direkt på powerknappen, utan man får hålla in den en stund innan datorn stänger av.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Utan ett dedikerat grafikkort sätts integrerade GPUn i processorn igång automatiskt och du borde få signal, integrerade GPUn går att sätta på i BIOS så den är aktiv med ett dedikerat grafikkort i datorn.

Pröva att reseta CMOS.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Att den bootar går tyvärr inte att fastställa ifrån din beskrivning. Då borde Du inte behöva hålla inne strömknappen en stund för att datorn skall stänga av sig(skall räcka att trycka en gång och släppa, och sedan vänta några sekunder på att den stängs av själv).

Vad är det för i7 processor? Alla har inte inbyggd grafik.
Vad är det för ASUS GTX970 kort?

Koppla ur datorn ifrån elnätet och koppla ur monitorn ifrån datorn.
Öppna datorn och plocka ut batteriet. Vänta någon minut.
Om manualen hänvisar till en knapp eller stiftlist för att nollställa CMOS, kör också en sådan återställning.

Om Din CPU verkligen har en inbyggd grafikkrets(går ej att fastställa baserat på din beskrivning), plocka ut hela grafikkortet ut ur datorn. Återställ nu datorn och monitorn. Anslut monitorn till moderkortet. Starta och se om där blir någon skillnad.

Om din CPU inte har en inbyggd grafikkrets, återställ datorn och monitorn. Anslut monitorn till grafikkortet. Testa gärna en annan port på grafikkortet(vi vet inte riktigt vad det är för grafikkort mer än ASUS och GTX970).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Fläktarna på GTX970-kortet snurrar när strömmen slås på, sen stannar de. Är det normalt? Eller ska de snurra hela tiden?

Jag kan inte se att VGA LED på moderkortet lyser alls, varken rött eller grönt.

Det jag skulle behöva veta är om jag ska köpa ett nytt grafikkort, eller om det är något annat fel. Tyvärr har jag ingen annan dator att testa grafikkortet i.

Permalänk
Medlem

@Veni: Tack så mycket för svaret!
Batteri + CMOS rensning gjorde susen.
Jag fick igång först CPU:ns egen grafik och sedan satte jag in grafikkortet och fick igång det också. Undrar varför jag hamnade i den situationen bara.
Tack än en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnypp45:

Undrar varför jag hamnade i den situationen bara.

Härligt att du fått burken att lira igen .

Om man skall bortse ifrån egen yttre åverkan så kan det vara skräp ifrån elnätet, något som börjar paja i datorn, batteriet börjar bli dåligt m.fl.

Batteriet är enkelt att testa. Finns två olika metoder.

1. Dra ut strömmen till datorn. Vänta 2 minuter. Tryck på startknappen(den skall inte starta). Anslut strömmen. Starta datorn. Gå direkt in i BIOS/UEFI. Kolla att klockan är fortfarande rätt. Om Du låter datorn gå direkt in i Windows för att kolla tiden där så är risken att den hunnit hämta tiden ifrån Internet innan Du hinner se vad klockan är i datorn, därav bäst i BIOS/UEFI.

2. Ladda ner HWMonitor eller HWINFO64. Kolla vad VBATT ligger på. Skall gärna ligga på 3.00 volt eller lite högre.

Om felet börjar återkomma så är det något som behöver bytas ut.

Det med fläktarna på grafikkort är inget ovanligt att dom inte snurrar hela tiden.
Skaffade ett nytt grafikkort förra månaden och där startar dom inte(dom startar alltid direkt vid datorstart, men sedan stannar dom) förrän runt 62-65 grader och stannar då vid runt 50-55 grader.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.