Intel i7 9700K temperatur med Dark Rock Pro 4?!

Permalänk
Medlem

Intel i7 9700K temperatur med Dark Rock Pro 4?!

Hej,

Nyss uppgraderat till en i7 9700K tillsammans med en Dark Rock Pro 4 i ett ROG STRIX Z390-H GAMING med minnen HyperX Fury RGB DDR4 3200Mhz. Riggen är installerad i ett Corsair Carbide 275Q med tre stycken 120mm i fronten samt en 120mm bak (max i chassit). Minnena kör jag i XMP samt även kört moderkortets automatiska optimering, "ASUS-tuning" (OC Tuner I) i BIOS. Processorn går stabilt i 4,7GHz med 4,9GHz i Turbo.

Hur som helst undrar jag om mina temperaturer är normala?! Vad får ni som sitter med denna kylare installerad?
Har läst att i79700K går varm och har sett temperaturer på internet från 63C upp till 90C med luftkylning. Vad är optimalt och normalt för denna processor?

De testar som jag genomför är AIDA64, IntelBurnTest, RealBench osv... Bifogar en skärmdump från AIDA64 FPU STRESS TEST.

//Eriikoo

Permalänk
Inaktiv

Din core volt verkar hög

Permalänk
Medlem

Istället för att köra benchmarks, starta ett spel du spelar, genomför den tyngsta normala lasten du genomför och kolla temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Din core volt verkar hög

Tydligen "ASUS Tuning" (automatiska optimering) och MCE (asus multicore enhancement) som verkar tycka om att kräma på med 1.34 och ibland t.om. 1.4. För stabilitetens vägnar?

Skrivet av str8forthakill:

Istället för att köra benchmarks, starta ett spel du spelar, genomför den tyngsta normala lasten du genomför och kolla temps.

Ska testa nu i ett spel...

Permalänk
Medlem

Här ser ni temperaturdata från spelande i Borderlands3 med grafiken på "Badass".

Permalänk
Medlem

Inga konstiga temperaturer alls skulle jag säga. Hade det värre med D15s jag.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Inga konstiga temperaturer alls skulle jag säga. Hade det värre med D15s jag.

Vad klarar och ligger i7 9700K på temperaturmässigt under hög belastning enligt Intel i dessa hastigheter? Har försökt hittat relevant data... Men vad kan man acceptera som okej?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Vad klarar och ligger i7 9700K på temperaturmässigt under hög belastning enligt Intel? Har försökt hitta relevant data... Vad kan man acceptera som okej?

Tjmax temperatur 100 °C (212 °F)

Så länge den håller sig under det så

i Aida64 stresstes med CPU,FPU och cache sniffar min 9700k @ 4800MHz runt 80 grader på den varmaste kärnan. Men en U12A + LL120 fläkt i 1300rpm. Vcore på 1.29v

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Vad klarar och ligger i7 9700K på temperaturmässigt under hög belastning enligt Intel? Har försökt hitta relevant data... Vad kan man acceptera som okej?

TJ max har jag för mig ligger på 105c. Det finns lika många svar som trådar på nätet om vad som anses "safe" personligen anser jag att 90+c peak är någon form utav gräns för min egen del.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Har scrollat den tråden och ville inte bumpa den. Kunde dock inte riktigt återfinna det som jag sökte där.

Skrivet av elixyr:

Tjmax temperatur 100 °C (212 °F)

Så länge den håller sig under det så

i Aida64 stresstes med CPU,FPU och cache sniffar min 9700k @ 4800MHz runt 80 grader på den varmaste kärnan. Men en U12A + LL120 fläkt i 1300rpm. Vcore på 1.29v

Då är det ungefär samma som vad jag får. Min Vcore verkar dock vara högre än 1,29 dvs 1,34 och ibland ~1.436. Kör du med MCE påslaget i BIOS?

Vad jag förstår så har "be quiet dark rock pro 4" tysta fläktar som går i lägre varv (1200 och 1500 RPM), vilket påverkar så klart kylningen lite.

Skrivet av scoorch:

TJ max har jag för mig ligger på 105c. Det finns lika många svar som trådar på nätet om vad som anses "safe" personligen anser jag att 90+c peak är någon form utav gräns för min egen del.

Exakt, det är den personliga "safe och komfortabla" gränsen som jag eftersöker samt relevant data angående Tjmax temp och om livslängden sänks på processorn när den överskrider en viss temperatur.

Permalänk
Medlem

@eriikoo:
Helt okej temperatur både med artificiellt maxlast och "real world" last!
Är kylaren för högljudd? Då kan du ta bort den automatiska optimeringen (som trycker upp CPUn till 1.4V...), slå på "all core enhancement" som trycker upp CPUn till 4.9GHZ all core, och sätta manuell volt. Experimentera dig fram tills det blir stabilt med så låg volt som möjligt. Skulle börja med att låsa den till 1.32V och se vad som händer.

Din CPU kylare kyler som den ska, CPUn går inte varmare än den ska, allt är monterat som det ska.
Men ditt moderkorts inbyggda automatiska optimering trycker upp Vcore till över 1.4V rakt från start, detta görs för att garantera stabilitet vid överklockning. Genom att manuellt överklocka sänker du temperaturen, och med ett Asus moderkort och en i7 9700K, all "överklockning" du behöver göra är helt enkelt att slå på "all core enhancement" valet och turbo-frekvensen för all-core last sätts till 4.9GHz.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Tack för svar! Det där ska jag labba med vid tillfälle.

Permalänk
Medlem

@eriikoo: MCE tror jag är avslaget, har manuellt ställt in vcore så den ger samma hela tiden load som idle. Vid surf/YT så ligger den runt 42 grader med fläkten @ ~700rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

@eriikoo: MCE tror jag är avslaget, har manuellt ställt in vcore så den ger samma hela tiden load som idle. Vid surf/YT så ligger den runt 42 grader med fläkten @ ~700rpm.

Låter bra! Min ligger runt 40C - 43C med fläkten på ~518rpm vid surf. Vad kör du med för Vcore stabilt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriikoo:

Låter bra! Min ligger runt 40C - 43C med fläkten på ~518rpm vid surf. Vad kör du med för Vcore stabilt?

1.275v med LLC level 6 i bios.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av eriikoo:

Då är det ungefär samma som vad jag får. Min Vcore verkar dock vara högre än 1,29 dvs 1,34 och ibland ~1.436. Kör du med MCE påslaget i BIOS?

Stäng av all form av automatisk överklockning, skiten överdriver med spänning. Du får bättre överklockning om du gör det själv med en vettigare spänning.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

1.275v med LLC level 6 i bios.

I 4,9GHz?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en nästan 5 år gammal i7 4790K.
Hade på orginalkylaren som följde med i ca 3 års tid tills jag då fick för mig att kolla upp tempen under belastning som till exempel PUBG. Då snittade jag 94-97 Celsius samtidigt som processorn throttlade för fullt för att inte stänga ner sig eller något.

Hur som helst till min poäng: har bytt kylare sedan min upptäckt om det jag vill komma fram till att min CPU har länge legat över 90 grader och den fungerar fortfarande utmärkt. Har dock aldrig clockat den heller

Permalänk
Medlem

@eriikoo: 4.8ghz Får mata på så mycket mer spänning om jag ska upp över 4.9 känns inte värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

@eriikoo: 4.8ghz Får mata på så mycket mer spänning om jag ska upp över 4.9 känns inte värt.

Verkar som 9700K vill ha ca ~1,3 / ~1,314 för att orka 4,9GHz dock påverkar det värmeutvecklingen markant.

Permalänk
Medlem

@eriikoo: Ja vet, känner inte att det är värt och lär inte påverka något markant i prestanda ändå. Vill ha så tyst system som möjligt.