Permalänk
Medlem

Överklockning och garanti?

Hallå, hur är det egentligen med överklockning av CPU och garanti?
Till att börja med så undrar jag hur stor chansen är att en CPU spontant går sönder inom 5 eller 10 år överhuvudtaget och hur mycket man egentligen är beroende av garantin?
Sedan vad täcker garantin? Jag antar att den bara täcker just spontan implosion och att inte blixtstormar i nätaggregatet täcks?
Och när blir den ogiltig? Om man bara använder tredjeparts luft- eller vattenkylning? När man överklockar med mjukvara? Hårdvara? När man går så högt att man måste börja ändra på någon volt? Eller ser de sällan några tecken alls på när man har överklockat om man är noga?
Hur är det med Inets garanti om någon har erfarenhet av detta (ingen helgsupport)?

Och till sist hur mycket bättre går spel i slutändan med exempelvis en Haswell i 4.5 GHz jämtemot stock? +10%? Hur högt går det med en H110? Och om man har tur med en delid?

Jag överväger såklart om överklockning överhuvudtaget är värt det och om det endast CPU:n blir av med garantin och den med stor sannolikhet inte går sönder eller skadar övriga delar i min dator så skulle det inte vara så hemskt.

Hur ska man göra?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha svar på detta rätt omgående.

Permalänk
Medlem

Vi kan ju börja med att säga normalt sätt ja du bryter garantin vid överklockning men det går ju aldrig direkt att bevisa att en cpu skulle gått sönder av de.

Av mina upplevelser som systembyggare privat och arbete så har jag inte varit med om att någon cpu dött någon gång i följd av överklockning.
Men e det för extrem överklockning för extrem volt för höga temperaturer så kan det ju hända.

Och alla bytar ju ut till en annan kylare och det ska inte bryta någon form av garanti.

Reklamerat en hel del hos inet dom är hyfsat snabba när de gäller garanti ärende.

Är ju svårt att spekulera i är ju olika från spel till spel hur flertrådade spel är osv men är de spel som är väldigt cpu intensiva så kan dom ju vinna mycket på en överklockning.
Har man grafikkort som e ganska bra och en cpu som inte e klockad så kommer ju cpun eventuellt flaska grafikkorten och då kommer man ju se en ännu större skillnad efter att ha överklockat cpun.

Så jag skulle bara överklocka ska inte va några problem sålänge man håller sig inom en normalt volt och inga överdrivna temperaturer så är det lungt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Det finns inget universiellt svar när det gäller garanti och överklockning. Du måste helt enkelt kolla upp vad som gäller för just de saker du tänker göra, från den tillverkare du tänker använda dig av och från den leverantör du tänker köpa från. En grov generalisering är att garantin ryker så fort man ändrar produkten från sitt standardutförande.

Så länge du är sund med ditt överklockande och inte förväntar dig att kunna köra en i3 i 6ghz stabilt så är det ett ganska bra sätt att öka threshold. Det är trots allt snittet som räknas och inte den maximala prestandan.

Hur mycket bättre ett spel snurrar med överklockning är nästintill omöjligt att säga. Vissa startar inte ens med en överklockning igång, andra går betydligt bättre.

Kort svar: Testa dig fram, helt enkelt

Permalänk
Medlem

Nåväl, jag har mailat Inet.
Det enda de inte bör kunna svara på är vad Intel tycker om att man byter kylare vilket jag läste i ett Google-ärende att de inte tyckte om men jag har inte sökt något mer på det så det är möjligt att de var ute och cyklade i den tråden.

Vad jag tänker mig är något sånt här: jag beställer en dator monterad utan vattenkylning för att testa om Haswellen klarar stock load utan att överhetta vilket den bör annars är den defekt och ska bytas ut. När den klarar detta och jag är säker på att det är ett exemplar värt att överklocka så monterar jag själv vattenkylningen och ser hur den beter sig och om jag är nöjd stannar jag där och har två års garanti på allt utom ett års garanti på CPU:n, vattenkylningen och problem orsakade av dessa från Inet och möjligtvis fortfarande tillverkargaranti från Intel och om jag vill att den ska gå bättre så deliddar jag och all garanti på CPU:n försvinner utöver tidigarenämnda.

Sedan hoppas jag att CPU:n inte går sönder inom en så snar tidsram att jag inte har råd att ersätta den och att den inte orsakar några övriga problem i datorn annars.

Jag har aldrig hört talas om en CPU som går sönder spontant eller vid noga överklockning. Vad är chansen att detta händer inom säg ett, två, fem, sju eller ens tio år? Vad är den uppskattade driftstiden? Och vad för problem kan en CPU orsaka i datorns övriga delar om den går snett?

Jag är inte orolig över att den ska gå sönder eller skada datorns övriga delar som jag skulle tänka mig att ett nätaggregat skulle kunna men vad jag inte vet är om jag borde vara det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Msch:

Nåväl, jag har mailat Inet.
Det enda de inte bör kunna svara på är vad Intel tycker om att man byter kylare vilket jag läste i ett Google-ärende att de inte tyckte om men jag har inte sökt något mer på det så det är möjligt att de var ute och cyklade i den tråden.

Vad jag tänker mig är något sånt här: jag beställer en dator monterad utan vattenkylning för att testa om Haswellen klarar stock load utan att överhetta vilket den bör annars är den defekt och ska bytas ut. När den klarar detta och jag är säker på att det är ett exemplar värt att överklocka så monterar jag själv vattenkylningen och ser hur den beter sig och om jag är nöjd stannar jag där och har två års garanti på allt utom ett års garanti på CPU:n, vattenkylningen och problem orsakade av dessa från Inet och möjligtvis fortfarande tillverkargaranti från Intel och om jag vill att den ska gå bättre så deliddar jag och all garanti på CPU:n försvinner utöver tidigarenämnda.

Sedan hoppas jag att CPU:n inte går sönder inom en så snar tidsram att jag inte har råd att ersätta den och att den inte orsakar några övriga problem i datorn annars.

Jag har aldrig hört talas om en CPU som går sönder spontant eller vid noga överklockning. Vad är chansen att detta händer inom säg ett, två, fem, sju eller ens tio år? Vad är den uppskattade driftstiden? Och vad för problem kan en CPU orsaka i datorns övriga delar om den går snett?

Jag är inte orolig över att den ska gå sönder eller skada datorns övriga delar som jag skulle tänka mig att ett nätaggregat skulle kunna men vad jag inte vet är om jag borde vara det?

Överklockade saker degraderar snabbare med tiden. D
Att en överklockad CPU ska hålla 10 år lär inte hända. Du får nog vara nöjd om den överlever reklamationsrätten som är 3år i Sverige. Alla mina överklockade processorer har iaf börjat räkna fel inom 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Överklockade saker degraderar snabbare med tiden. D
Att en överklockad CPU ska hålla 10 år lär inte hända. Du får nog vara nöjd om den överlever reklamationsrätten som är 3år i Sverige. Alla mina överklockade processorer har iaf börjat räkna fel inom 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara tre år? Hade en i7 920a i mer än tre år och märkte inget suspekt. Hur vet man att den räknar fel?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Som ovan sa Tre år?
Har flertal C2D/C2Q som kört överklockade nu i över 4-5år 24-7 bruk som inte är några problem med what so ever.

Sen handlar ju allt också om hur mycket man klockar hur mycket volt man kör på och vad för temperaturer man har.
Och vissa gånger så kör ju till och med cpun så hög volt stock att du kan överklocka den antal hundra mhz utan ens behöva höja volten, fast gäller oftast AMD mer än intel.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Entusiast

Har en gammal Intel P4-burk som jag skänkt till min morfar och den processorn har förvisso aldrig varit överklockad men fy satan vad damm det var i datorn när jag öppnade den efter cirka 10 års daglig användning och jag kan tänka mig att processorn hade blivit väldigt varm vid flera tillfällen på grund av det för datorn var väldigt seg innan jag blåste ur den och installerade om operativsystemet.

Processorer skall inte gå sönder på det sättet att de helt plötsligt säger "PANG!" och drar sig ur leken utan de degraderas med tiden vilket betyder att du kanske behöver mer spänning för att hålla samma överklockning efter några år och sedan går det bara nerå, neråt och neråt tills du knappt kan hålla stock-frekvenser med hög volt.

Skrivfel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Bara tre år? Hade en i7 920a i mer än tre år och märkte inget suspekt. Hur vet man att den räknar fel?

När man börjar få krasher lite titt som tätt även om man ställer tillbaks frekvensen till original, då kan man vara säker på att det är knas.
Men som sagt det beror på volten och tempen, ju högre volt desto större chans att elektroner börjar "hoppa", vilket förstör processorn. Transistorerna sitter ju väldigt tätt så det behövs inte så hög volt direkt.
Dom processorerna som höll max 3 år klockade jag ganska högt. Min gamla i7 920 körde jag i 4.5ghz med luftkylning. Den blev varm men låg ändå precis under gränsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

När man börjar få krasher lite titt som tätt även om man ställer tillbaks frekvensen till original, då kan man vara säker på att det är knas.
Men som sagt det beror på volten och tempen, ju högre volt desto större chans att elektroner börjar "hoppa", vilket förstör processorn. Transistorerna sitter ju väldigt tätt så det behövs inte så hög volt direkt.
Dom processorerna som höll max 3 år klockade jag ganska högt. Min gamla i7 920 körde jag i 4.5ghz med luftkylning. Den blev varm men låg ändå precis under gränsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Gah, mitt minne. Tror dock att jag skrämde upp den extremt mycket, till runt 4 - 4,2GHz eller något sådant på luft med en Thermalright Silverarrow. Men minns att tempsen var väldigt behagliga Bästa kylaren jag haft. Minns inte att jag hade problem med den iaf

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tror dock inte det är ett problem med OC och garanti, sist jag läste garanti's papperna från Intel, för att ha nån sorts garanti alls måste CPU'n vara installerad av proffs som är godkända system byggare av Intel, typ så ingen förutom typ hp/dell och diverse företag kan kräva Intel på garanti när det gäller CPU'erna.

Tror inte de har ändrat på det finstilta. Om jag minns rätt var det åtminstone det som stod på papperna till min I7 2600k (kan varit från min c2d). Men tror jag skall kolla igenom papperna igen nästa gång jag köper en cpu.

http://download.intel.com/support/processors/sb/warranty_proc...
ser dock ut som de ändrat det till " if the Product is properly used and installed,"

hittade länk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Msch:

Hallå, hur är det egentligen med överklockning av CPU och garanti?
Till att börja med så undrar jag hur stor chansen är att en CPU spontant går sönder inom 5 eller 10 år överhuvudtaget och hur mycket man egentligen är beroende av garantin?
Sedan vad täcker garantin? Jag antar att den bara täcker just spontan implosion och att inte blixtstormar i nätaggregatet täcks?
Och när blir den ogiltig? Om man bara använder tredjeparts luft- eller vattenkylning? När man överklockar med mjukvara? Hårdvara? När man går så högt att man måste börja ändra på någon volt? Eller ser de sällan några tecken alls på när man har överklockat om man är noga?
Hur är det med Inets garanti om någon har erfarenhet av detta (ingen helgsupport)?

Och till sist hur mycket bättre går spel i slutändan med exempelvis en Haswell i 4.5 GHz jämtemot stock? +10%? Hur högt går det med en H110? Och om man har tur med en delid?

Jag överväger såklart om överklockning överhuvudtaget är värt det och om det endast CPU:n blir av med garantin och den med stor sannolikhet inte går sönder eller skadar övriga delar i min dator så skulle det inte vara så hemskt.

Hur ska man göra?

Skrivet av Mongorage:

Tror dock inte det är ett problem med OC och garanti, sist jag läste garanti's papperna från Intel, för att ha nån sorts garanti alls måste CPU'n vara installerad av proffs som är godkända system byggare av Intel, typ så ingen förutom typ hp/dell och diverse företag kan kräva Intel på garanti när det gäller CPU'erna.

Tror inte de har ändrat på det finstilta. Om jag minns rätt var det åtminstone det som stod på papperna till min I7 2600k (kan varit från min c2d). Men tror jag skall kolla igenom papperna igen nästa gång jag köper en cpu.

http://download.intel.com/support/processors/sb/warranty_proc...
ser dock ut som de ändrat det till " if the Product is properly used and installed,"

Intel har visst något som kallas Intel Tuning Plan, det är en försäkring man kan köpa inom ett år från det att man köpte processorn. Då är man helt skyddad mot fel vid överklockning och får då byta ut sin trasiga processor en gång.

http://click.intel.com/tuningplan/

Man kan tydligen köpa försäkringen från i princip alla länder i världen, både återförsäljare, privatpersoner och företag kan köpa och utnyttja den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Överklockade saker degraderar snabbare med tiden. D
Att en överklockad CPU ska hålla 10 år lär inte hända. Du får nog vara nöjd om den överlever reklamationsrätten som är 3år i Sverige. Alla mina överklockade processorer har iaf börjat räkna fel inom 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kört min i7-920 överklockad sedan dag ett och sedan 1 år tillbaka på 4,2GHz 24/7, rullar fortfarande på fint och nu är den snart 5 år gammal

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 850 PRO 256Gb & Seagate Barracuda 7200 2TB | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Acoria:

Har kört min i7-920 överklockad sedan dag ett och sedan 1 år tillbaka på 4,2GHz 24/7, rullar fortfarande på fint och nu är den snart 5 år gammal

Min 920 är död sedan länge, körde den i runt 4ghz kommer inte ihåg exakt nu, den höll i 2 år sen tvärdog den, jag höjde iofs FSB ganska mycket oxå för jag kommer ihåg att den flaskade mitt GTX295.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Min 920 är död sedan länge, körde den i runt 4ghz kommer inte ihåg exakt nu, den höll i 2 år sen tvärdog den, jag höjde iofs FSB ganska mycket oxå för jag kommer ihåg att den flaskade mitt GTX295.

Skickades från m.sweclockers.com

Trist :/ nåja jag resonerar som så nu att dör den så gör den, den har varit mig trogen länge och väl nu

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 850 PRO 256Gb & Seagate Barracuda 7200 2TB | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Så... Efter nästan 10 år fick jag byta min i7-920 på grund av åldersskäl.. Den vägrade dö, fick den aldrig stabil över 4,2 GHz men det var det den gick på 24/7 i nästan 6 år. Helt sjukt.

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 850 PRO 256Gb & Seagate Barracuda 7200 2TB | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Om du har överclockat och processorn går sönder på de överclockningsfrekfensen så kan de upptäcka det och avslå garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yamakuzo:

Om du har överclockat och processorn går sönder på de överclockningsfrekfensen så kan de upptäcka det och avslå garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

No shit Sherlock 😂

Visa signatur

CPU: i7-9700K @ 5GHz | Kylare: Fractal Design S36+ Prisma | Moderkort: Asus ROG Strix Z390-F Gaming | RAM: 32Gb Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz | Grafik: ASUS RTX 2070 Super ROG Strix Gaming Advanced @ 2100MHz | PSU: Corsair RM750x | Lagring: Samsung 970 EVO Plus m.2 500Gb, Samsung 850 PRO 256Gb & Seagate Barracuda 7200 2TB | Chassi: Fractal Design Meshify S2 TG | Skärm: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon192108:

Överklockade saker degraderar snabbare med tiden. D
Att en överklockad CPU ska hålla 10 år lär inte hända. Du får nog vara nöjd om den överlever reklamationsrätten som är 3år i Sverige. Alla mina överklockade processorer har iaf börjat räkna fel inom 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta gäller inte alla. Har en a6-3650 som rullat i ca 3400mhz sedan ny. Vad är det? 9 år tror jag. Inget dyrt moderkort.

Har en fx8350 som går i 4,6ghz. Sedan ny.

Min 4790k har rullat i 4,7-4,8 ghz sedan ny. Inga problem.

Visserligen har jag alltid varit noga med så låga temps som möjligt utan att det crashar prime95.

Om det varit 100% stabilt trots det vet jag inte men mina datorer har inte crashat.

Däremot har jag pajjat ett värdelöst msi moderkort samt ett par nätaggregat. Men sen va jag snicken åsså och köpte skit. När jag slutade med det upphörde problemen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli