Permalänk
Medlem

Bygga Gamingbord/Ikea?

Då jag börjat beställa grejer till min nya och första egen byggda dator så måste jag också skaffa ett nytt skrivbord.

Tanken är att köpa en bänkskiva i trä, då jag sett på youtube och tyckte det var sjukt snygg. Såg också att många använder, om jag har rätt, Alex Hurts lådor eller något sånt att lägga bordskivan på istället för bordsben. Men tyckte att dom såg så korta ut när jag kollade, provade att sitta med en stol men kändes jäkligt lågt nere.

Är det någon här som har byggt något liknande alternativt löst det på ett bättre sätt?
Visa gärna bild på hur ni har gjort!

Permalänk
Medlem

Jag har lite planer ang gaming rum.
Har min lilla gaming hörna i en gammal bastu i källaren som är utriven. Så både golv och väggar är betong.
Hade tänkt sätta något bärande från hörn till hörn, sen sätta en robust bänkskiva från hörn till hörn som man sen klär in i något vattenavvisande tyg likt en mega musmatta. Rummet är förövrigt 12 kvm.
Sen såklart lägga golv och någon fräsig gaming matta och liknande.

Sorry om jag saxade din tråd här med min egen idé men jag tänkte dela med mig för att kanske inspirera andra.

Jag tycker du borde köra, gör det inte halvmant utan gör det fullt ut om du ska göra det.

Sen så bygger jag mer för framtiden och om man skulle dra hem några polare på lan eller liknande.

Lycka till!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Crayvey:

Men tyckte att dom såg så korta ut när jag kollade, provade att sitta med en stol men kändes jäkligt lågt nere.

Jag är kort, 177 cm, så för mig är Alex+2cm skiva alldeles för högt.
Tänk på att du skall sitta med fötterna ordentligt på golvet, helst ovanpå något så de hamnar i en liten vinkel, rät vinkel eller större i knäna, rät vinkel i armbågarna och armarna rakt nedåt mellan axlar och armbågar, inte ut till sidan vilket lägger belastning på axlarna.
Kom ihåg att du bara har en kropp.

Dold text

Själv har jag ett elektriskt höjdjuterbart skrivbord som jag fick gratis när ett kontor i närheten gjorde sig av med dem.
Enkelt att slänga på valfri snygg skiva.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga bilder att tillgå just nu men har byggt några med bänkskiva i Ek från Byggmax som slipats från 80 upp till 600-korns. Använder oftast som ytfinish Top-Oil och efter första lagret slipar lite lätt igen med 600, sedan ytterligare två tunna lager.
Som ben har jag använt både hurts och justerbara från bl.a Ikea och Habo. Om hurtsen känns för låg kan du enkelt sätta distanser som till exempel någon snygg möbelfot.

Många gånger har jag sett "föroljade" bänkskivor som har haft en alldeles för dåligt slipad yta och det blir skaver otrevligt på handleder. Ska du gå på sådan skiva rekommenderar jag att känna på den med handleden/underarmen innan köp. Kom också ihåg att olja ändträ efter du kapat skivan.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Gamla IKEA galant har ju en grymt stabil stålkonstruktion och är i princip gratis på blocket, särskilt med slitna skivor. (och hörnskivan går inte in i en personbil på något håll så de är svårsålda)
Lägg på en bänkskiva och förborra lite för skruvarna underifrån.

Jag tror man ska olja bänkskivor på båda sidor för att minska risken för att de slår sig.

Permalänk
Hjälpsam

Jag kör med Alex och gamingstolar som man kan höja/sänka, funkar hyfast även om det är lite lågt. Om det blir för lågt kan man alltid palla upp 5-10cm mellan hurts och skiva.

Alex syns tyvärr inte, tog bilden för ett annat syfte tidigare (på jobbet nu).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Köper två Alex lådor (?) och en bänkskiva, så får jag se om jag behöver höja den lite med någon möbelfot eller något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Gorton i massivt trä med Olov ben. Allt från IKEA. Blev skit snyggt med lite träbets, sen bra att kunna höja samt sänka med Olov.

Permalänk
Medlem

Vi gjorde så här:

Två bänkskivor, ena som är kapad på längden i 28 cm bredd som skärmarna står på, samt ben.
Ben, hurts. Datorn står i hurtsen.

Skrivbordet är 186cm långt och 72cm högt har jag för mig.

Pris ca 2000:- på Ikea för alllt.

https://i.imgur.com/Rry9vfw.jpg