Köpa en Macbook pro från sent 2016, vad är den värd?

Permalänk
Medlem

Köpa en Macbook pro från sent 2016, vad är den värd?

Hej,
Har blivit erbjuden att köpa en MacBook Pro 15 tum från sent 2016.
Spec:
2,9 GHz Intel core i7
Minne: 16 GB 2133 MHz LPDDR3
Grafik: Intel HD Graphics 530 1536 MB

När den kom ut så kostade den runt 40 000.

Men vad betalar man för en sådan idag?

Säljaren vill ha runt 15 000.
Är de värt de?

Permalänk
Hedersmedlem

@lime3003: Det lättaste vore nog att gå in på Blocket och se vad likadana maskiner ligger ute för. 15000kr låter helt uppåt väggarna om man bara tittar på specs men det är ju å andra sidan så det brukar vara med begagnat Apple, jag är inte insatt i den scenen alls.

Permalänk
Medlem

Har du mer information så som modell nummer/namn så kan du kolla upp hur mkt den värd på digitalinn.se eller tradera eller blocket. Utifrån de priser du får fram kan du avgöra ett pris för datorn. Men 15k för datorn ifråga är ganska högt imho.

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

ligger flera runt 15 på blocket osålda på ett tag, jag skulle säga mellan 10-12 beroende på spec skulle vara mer "värt" för att köpa då andrahands värdet är bra på dessa maskiner

OBS beware just 16 modellerna är kända för att ha defekta tangentbord/skräm om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lime3003:

Säljaren vill ha runt 15 000.
Är de värt de?

En tre år gammal Mac utan garanti är väl en av de saker man ska undvika att köpa om man inte tycker det är värt att också avsätta en rejäl budget för reparation av tangentbordet. Problemet följde med in i börja på 2019 om jag inte missminner mig och ingen vet egentligen om man helt lyckats åtgärda problemet. Första generationen med butterfly tangenter kommer att gå sönder förr eller senare.
Sedan har du problem med skärmen som kan lägga av eftersom kabeln var för kort(!?) och har man otur så får man inte den hjälp man önskar utan istället så erbjuds man ett nytt systemkort och vad kan en sådan kosta tror du för en dator som kostade 40 kkr ny?

Frågan är inte om det är värt det, utan om man ens vågar köpa en sen 2016 om man inte bor i NY.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om den kostade runt 40 ny bör det vara ett AMD grafikkort i den också.
Stor SSD med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hur stor SSD? Den modellen med 1tb SSD och Radeon Pro 460 GPU gick för 37.000kr när den släpptes, och då är den fullmaxad.

Snäppet under med 512gb och Radeon Pro 455 låg på 30.000kr.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Skulle personligen inte lägga mer än 12k för denna dator, oavsett om specsen var "maxade" när den var ny. Den nya 13"-modellen som kom i i somras springer åttor även runt en "i7" på 2,9 GHz då GHz-specen är helt ointressant, de nya datorerna "turboboostar" och ligger på minst 3 GHz stadigt enligt benchmarks.

Möjligtvis är grafikdelen en hel del bättre om det sitter ett Radeon Pro vs Intel Iris 645.

Sedan förstår jag att du kanske vill åt 15"-storleken och då är det såklart en annan femma i pris men kan du leva med 13" så är det definitivt mer bang for the buck!

Lär också komma en refresh på 13" under våren där även de nya tangentborden uppdateras på 13"-modellerna. Inget bekräftat men sannolikt!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Så kollade de är en 2 TB SSD och ett Radion PRO 460 4GB vram som sitter i den.
Han har bytt skärm och tangentbord.

Men de är ju de 15 000 är mycket pengar när de inte finns någon garanti.

Permalänk

Alltså, ska du använda datorn till program där grafikkortet avlastar processorn vid beräkningar (typ film/fotoredigering, CAD) så finns det ingen 13” MacBook Pro som kör några åttor runt en i7:a med Radeon Pro 460, tvärt om. Priset är också helt OK i jämförelse med liknande MBP:s. Det tråkigaste är väl att det inte går att uppgradera RAM till 32Gb då minnet är fastlött på kortet men annars så är det (om du vill vara i OSX) fortfarande en riktigt kompetent burk. Jag skulle testa och pruta nån tusenlapp dock.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP