Intels bärbara vision Project Athena tar fart under CES 2020

Permalänk
Melding Plague

Intels bärbara vision Project Athena tar fart under CES 2020

Project Athena är Intels vision för bärbara datorer med lång batteritid och och ständigt uppkopplade. Under CES 2020 avtäcks en mängd certifierade datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur många av laptopmodellerna visade i videon har möjligheter som uppgradera ram och byta ut SSD? Eller kopierar alla tillverkarna Apple för deras aktie dubblerade i värde på ett år?

Core 2 Duo-maskiner kan uppgradera ram, ssd och ofta processorn. 8GB ram, ny SSD och snabbare processor så har man en funktionell surfdator. Över 10 år gamla datorer funktionella idag. Om något är sönder som tangentbordet eller skärmen så går det ofta att hitta billiga reservdelar på ebay.
Dagens ihoplimmande med specialkretsar (Apple) som gör att om den kretsen går sönder så kan man ha en 15000 kr elektronisk skrothög, med viktig information på hårddisken man inte kommer åt och aldrig kommer komma åt för att Apple har stoppat denna krets att komma ut för andra att köpa.

Permalänk
Medlem

Varför har Samsung laptopen en kamera vid tangentbord? Vem skulle någonsin vilja använda den?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra, att standardisera laptop-marknaden, men det känns lite... överflödigt? Vi är ju redan på väg mot längre batteritid, NVMe diskar, USB-C för allt osv. Ser ärligt inte riktigt vad syftet med det här är, utöver att marknadsföra en ny "brand" så att säga. Lite som när vissa laptop-modeller skryter om Harman Kardon-ljud (men låter lika burkiga för det).

Jag tar en thinkpad och går vidare med mitt liv känner jag.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Det låter ju bra, att standardisera laptop-marknaden, men det känns lite... överflödigt? Vi är ju redan på väg mot längre batteritid, NVMe diskar, USB-C för allt osv. Ser ärligt inte riktigt vad syftet med det här är, utöver att marknadsföra en ny "brand" så att säga. Lite som när vissa laptop-modeller skryter om Harman Kardon-ljud (men låter lika burkiga för det).

Jag tar en thinkpad och går vidare med mitt liv känner jag.

Är väll ett sätt att sätta en standard som folk ska vilja ha, och därmed försäkra en högre försäljning av deras produkter. Speciellt nu när AMD slår på stora trumman och ska ta sig in på den bärbara marknaden med väldigt potentiella cpuer. Liksom tvekar att vi någonsin kommer se en "Athena" laptop med en AMD cpu i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"9 timmar batteritid i real life scenarios som word.. och excel"

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Cloudstone:

Det låter ju bra, att standardisera laptop-marknaden, men det känns lite... överflödigt? Vi är ju redan på väg mot längre batteritid, NVMe diskar, USB-C för allt osv. Ser ärligt inte riktigt vad syftet med det här är, utöver att marknadsföra en ny "brand" så att säga. Lite som när vissa laptop-modeller skryter om Harman Kardon-ljud (men låter lika burkiga för det).

Jag tar en thinkpad och går vidare med mitt liv känner jag.

Jämför hur en typisk PC-laptop såg ut innan Intel lanserade Ultrabook-konceptet. Kanske fanns enstaka guldkorn även innan det, men kändes som ville man ha något som inte sög fick man vända sig till Apples MBP serie.

Ur Ultrabook specifikationen har vi fått modeller som Dell XPS, Lenovo Carbon, ASUS Zenbook, Razer Blade etc. Precis som Athena finns krav på vad som krävs för att få kalla något Ultrabook.

Athena innefattar ju en del rätt konkreta saker, t.ex.

"The laptops run at least nine hours during the day’s most intensive building, multitasking, and streaming. And when the battery does drain, it charges four hours’ worth in fewer than 30 minutes."

Första är lite vagt, men är i alla fall uppenbart att det inte är nog om batteriet räcker >9h när man enbart glor på film. Andra meningen är ju väldigt konkret, vilket ihop med att Athena-stämpel kräver certifiering borde säkerställa att så också är fallet i praktiken.

Möjligen har PC-tillverkarna insett att det inte fungerar att enbart jaga lägsta pris. Innan den kvalitetsmässigt vändningen för PC-laptops hade man tagit det hela till punkten där Apple 2013 stod för >90 % av alla bärbara över $1000, drog in 45 % av all vinst från PC-marknaden med en marknadsandel på ~7 %. Ibland behövs en knuff utifrån för att få till en förändring, även när det var uppenbart att vägen PC-marknaden tagit runt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ständig och snabb uppkoppling i form av Wifi 6 (tidigare 802.11ax) och 4G/5G-anslutningar ingår också.

Vad konstigt att de vill kräva det när de är en utav de största aktörerna på den fronten. /s

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.