Permalänk
Medlem

Beställa plywood efter ritning?

Hej!

Jag håller på att designa ett datorchassi i plywood. Valet av plywood är för att det är enkelt att arbeta med och dessutom starkt. Bra Noctua-fläkt-färg också.

Det jag är på jakt efter är någon som vet varifrån man kan måttbeställda (laser)skuren eller sågad plywood? Har diverse fläkthål och liknande så laserskuren kanske är mest effektivt.

Stort tack på förhand!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Det blir nog världens dyraste plywood skivor, om du ska ha dem laserskurna med diverse fläktgaller osv
Fattar inte alls varför nån skulle vilja satsa såna pengar på plywood... men kanske det kommer någon som vet vart du kan kasta dina pengar.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bimbim:

Hej!

Jag håller på att designa ett datorchassi i plywood. Valet av plywood är för att det är enkelt att arbeta med och dessutom starkt. Bra Noctua-fläkt-färg också.

Det jag är på jakt efter är någon som vet varifrån man kan måttbeställda (laser)skuren eller sågad plywood? Har diverse fläkthål och liknande så laserskuren kanske är mest effektivt.

Stort tack på förhand!

Prata med ett snickeri så kan de säkert hjälpa dig. Säkert inte grstis men de gör enligt ritning och tar betalt efter det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

@bimbim: Plywood är lite flisigt att jobba i välj istället mdf eller annan högtryckspressad fiberskiva, jem&fix hade ett tag mindre skivor i 10 mm i något högtrycksfiber material, fanns många färger även snygg grafitgrå- svart gjorde några små itx lådor i detta mycket lättarbetat och resonansfritt för ljudlösa chassin.

Kan ha varit detta de sålde, tror skivorna gick på ca 80:- st ca 1x1m http://ceos.se/produktinformation/forescolor-genomfargad-mdf....

eller detta https://www.trabutiken.se/shop/svart-mdf-16466p.html?gclid=EA...

Permalänk
Medlem

Laserskuret kan man beställa från t.ex. Techstation och Cotter (Danmark). Det borde finnas många fler firmor.
Du får ordna en ritning i DXF-format enligt den mall som företaget har.
En laserskärare finns också på Stockholm Makerspace, men det krävs medlemskap+labbavgift+kurs för att använda den: men eftersom du bor i Stockholm så kanske du känner någon medlem som skulle kunna skära det åt dig.

Obs att laserskuren plywood har sotiga kanter som färgar av sig. Sotet på ytan bör tvättas med vatten, och kanske slipas med sandpapper innan man limmar eller lackar.
Ibland kan ytan på ena sidan brännas lite också, så man får se att den sidan blir insidan som inte syns.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Precis påbörjat en beställning från http://laserskuret.nu/
Väldigt proffsiga hittills

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kolla in i CNC-tråden, där kanske någon kan hjälpa dej att fräsa ut delarna. Är själv sugen om det inte är för komplicerade former eller för stora saker. Är tyvärr novis med min maskin än och kan inte göra mindre hål och spår än 3.175mm (1/8 tum) eftersom jag inte har mindre bits ännu.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar!

Låter som ett snickeri och enkel design (den är redan väldigt enkel ska nämnas) är vägen att gå för att hålla nere kostnaden.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Det ser ut som att du bor i Stockholm så om du vill göra det själv och lära dig använda laserskärare, det är ganska enkelt, så finns makerspace vid tekniska som har en laserskärare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Stort tack för alla svar!

Låter som ett snickeri och enkel design (den är redan väldigt enkel ska nämnas) är vägen att gå för att hålla nere kostnaden.

Nåja, din största kostnad är ju arbetskostnaden. Dvs trä kostar ungefär lika mycket som metal. Personligen hade jag valt aluminium/stål, eller möjligen något finare trä. Teak? Plywood är svårarbetat för att vara trä, men billigt och starkt. Överlag känns inte trächassi som rätt väg att gå om man inte gör det själv, då kostnaderna springer lätt iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Nåja, din största kostnad är ju arbetskostnaden. Dvs trä kostar ungefär lika mycket som metal. Personligen hade jag valt aluminium/stål, eller möjligen något finare trä. Teak? Plywood är svårarbetat för att vara trä, men billigt och starkt. Överlag känns inte trächassi som rätt väg att gå om man inte gör det själv, då kostnaderna springer lätt iväg.

Anledningen till trä är att jag kan få hjälp med såga/skära upp bitar reko enkelt och sedan kan jag jobba vidare med det själv. Sedan vill jag ha något slittåligt då jag kommer transportera med mig datorn ibland - och plywood kan se lite skönt industriellt ut om det har fått sig lite patina. Är dock lite sugen på att ha fronten i aluminium - tror det kan passa bra ihop.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LambdaSystems:

Det ser ut som att du bor i Stockholm så om du vill göra det själv och lära dig använda laserskärare, det är ganska enkelt, så finns makerspace vid tekniska som har en laserskärare.

Kollar in detta just nu - helt klart intressant. Tack!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Kollar in detta just nu - helt klart intressant. Tack!

Kul Kanske ses där någon gång då. Mitt nuvarande projekt är moddning av ett chassi och lära mig cnc.

Kan vara bra att veta också att det är krävs en kurs på typ en timme eller två för lasern som hålls då och då. De brukar bli fulla rätt snabbt så kan vara bra att hålla lite koll i facebook gruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LambdaSystems:

Kul Kanske ses där någon gång då. Mitt nuvarande projekt är moddning av ett chassi och lära mig cnc.

Kan vara bra att veta också att det är krävs en kurs på typ en timme eller två för lasern som hålls då och då. De brukar bli fulla rätt snabbt så kan vara bra att hålla lite koll i facebook gruppen.

Tack för tipset! Ja, jag läste igenom deras wiki och just nu verkar det inte vara någon kurs planerad inom dom närmasta månaderna för lasern så kan väntar in det lite.
Ser jag någon som moddar ett chassi så säger jag hej!

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av bimbim:

Hej!

Jag håller på att designa ett datorchassi i plywood. Valet av plywood är för att det är enkelt att arbeta med och dessutom starkt. Bra Noctua-fläkt-färg också.

Det jag är på jakt efter är någon som vet varifrån man kan måttbeställda (laser)skuren eller sågad plywood? Har diverse fläkthål och liknande så laserskuren kanske är mest effektivt.

Stort tack på förhand!

Förstår inte varför en del bara vill rita men inte bygga sitt chassie? Ska du bygga i plywood så behöver du i princip en sticksåg, cirkelsågskivor, en borrmaskin, sandpapper och skruvar. Att lägga dom största pengarna på att låta någon annan göra allt det roliga kommer jag aldrig att förstå.
Ska du ändå lägga pengar på att göra det så skulle jag ivf bygga i aluminium så att det blir lite kvallitetskänsla över chassiet.
Laserskära plywood låter helt overkill i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Har du cad-ritningar kan jag kanske köra på min fräs. Jag kan köra upp till 550mmx750mm. Går ju även köra en prototypomgång då 800x2400 skräpplywood kostar typ 300:-

::Rickard::