Konstiga är att när jag går in på fliken "Processer" i Aktivitetshanteraren så syns det knappt att något drar där som ni ser på Bild01, men på Bild02 så ligger den på 40%.
Som du ser själv är det Windows Search som håller på att indexera innehållet på dina diskar. Den går att ställa in att bara indexera dina personliga filer och inte rubbet på disken. Dvs normal aktivitet enligt Microsoft.
Öppna utforskaren. Högerklicka på C: och välj egenskaper/properties. Längst ned hittar man att det går att välja bort indexering av hårddisken. Välj även bort underkataloger när den ställer frågan.
Såg nu att det kom upp på nästa ruta. Är detta inget "farligt"/dumt att kryssa av? Aldrig gjort det tidigare nämligen. Men ser att Processoranvändningen gick ned nu direkt, ligger på 3-10% nu. Så är rätt skönt, blev lite tystare också.
Farligt? Nej. Det tar bara längre tid att söka efter filer på datorn. Jag personligen stänger alltid av indexeringen eftersom det händer att den samtidigt petar på filer jag försöker använda/spara och det blir "krock".
Indexeringen är bara till för sökfunktionen, när du vill hitta filer på datorn. Det är en bakgrundsprocess som tar alldeles för mycket kraft, nästan en bugg i windows 7. Det är så sällan man gör filsökningar ändå
Det är ju ingen hemlighet att program använder cpu:n för att göra saker? Oroa dig istället för automagisk hastighetavgift var det lider och femdubblad energiskatt när bensin och diesel förbjuds 2030.