Permalänk

Elgitarr genom dator

Hej,

Är lite sugen på att ta upp mitt gitarrspelande igen efter lite drygt 10 års uppehåll och funderar lite på hur man smidigast kan koppla en elgitarr direkt till datorn och hoppa över en vanlig gitarrförstärkare.

Vad är det för typ av utrustning jag behöver?

Har läst att det teoretiskt går att koppla gitarren direkt i mikrofoningången på datorn, men fungerar det verkligen bra? Jag skulle föredra ett USB interface av något slag där jag kan koppla in både gitarren och hörlurarna, vet dock inte riktigt vad jag ska leta efter.

Vad kör ni själva på och vad skulle ni rekommendera en totalt okunnig inom detta område. Mottar gärna tips på mjukvaror för effekter och inspelning också om.

Har en budget på ca 1500-2000kr som högst.

Permalänk
Medlem

Flickvännen spelar Rocksmith på datorn med sin bass.
https://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc/178168-rocksmith_2014...
Där fick man med en kabel som går till guitarren/bassen och direkt in i datorn.

Permalänk

@h3l1m4n: Låter intressant faktiskt. Fungerar det bra utan fördröjningar och liknande och finns det mjukvara för effekter och inspelning om man så önskar? Är inte så intresserad av de övriga grejerna som följer med Rocksmith, men om det uppfyller mina övriga önskemål så är det ju absolut ett intressant alternativ.

Permalänk
Medlem

@Bacontree:
Har inte direkt koll på hur bra och vilka funktioner som finns, men hon har inte klagat på någon delay på inputen.
Har aldrig rört det själv, men hon verkar nöjd med att bara sitta o plinka igenom låtar.
Tror inte Rocksmith har de funktioner du önskar, men en kabel iallafall

Permalänk
Medlem

själv kör jag usb-ljudkort Focusrite scarlett solo + mjukvaran amplitube (finns en gratis variant med ett par gitarr/bas effekter). Att köra gitarr direkt mot mic ingång går men ljudet blir inte direkt super nice.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har kört med ett Line6 Pod Studio UX2 ljudkort i flera år. Fungerar väldigt bra och man får med Pod Farm som fungerar både som stand alone och plugin till DAW.

Finns enklare varianter än UX2 med färre ingångar, ifall man inte använder mick. Pod Farm 2.5 följer med alla varianter. Du kan jämföra de olika modellerna här. -> http://line6.com/pod-studio/

Priset för Pod Studio GX ligger runt 900kr, Pod Studio UX1 runt 1100kr och UX2 runt 1600kr.

Gammalt klipp inspelat med UX2 och Pod Farm 1.

Permalänk

Rocksmiths kabel ger fet delay utanför spelet så rekommenderas ej för det.

Antingen kör du ett ljudkort som ger dig möjligheter till att koppla mick osv. eller så skulle jag rekommendera någon typ av multieffekt-pedal då du oftast kan köra lurarna direkt i den och inte tvunget måste sitta vid datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns enkla usbljudkort som är anpassade för impedansen som elgitarrens mikrofoner ger, ett vanligt ljudkort är för det mesta inte anpassat för att direktanslutas till en elgitarr så det kan påverka ljudet. Ett Behringer UGS 102 kostar drygt 300 kr och det är nog det billigaste sättet att ansluta en elgitarr direkt till en dator.
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Computer-Audi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

själv kör jag usb-ljudkort Focusrite scarlett solo + mjukvaran amplitube (finns en gratis variant med ett par gitarr/bas effekter). Att köra gitarr direkt mot mic ingång går men ljudet blir inte direkt super nice.

Har kikat lite på olika recensioner på den där och den verkar intressant, tack för tipset.

Skrivet av Fetskaft:

Jag har kört med ett Line6 Pod Studio UX2 ljudkort i flera år. Fungerar väldigt bra och man får med Pod Farm som fungerar både som stand alone och plugin till DAW.

Finns enklare varianter än UX2 med färre ingångar, ifall man inte använder mick. Pod Farm 2.5 följer med alla varianter. Du kan jämföra de olika modellerna här. -> http://line6.com/pod-studio/

Priset för Pod Studio GX ligger runt 900kr, Pod Studio UX1 runt 1100kr och UX2 runt 1600kr.

Gammalt klipp inspelat med UX2 och Pod Farm 1.

https://www.youtube.com/watch?v=3m-h_dCHPww

GX ser faktiskt intressant ut och var inte så farligt dyr heller, får kika lite närmare på den.

Skrivet av WolfOfVengeance:

Rocksmiths kabel ger fet delay utanför spelet så rekommenderas ej för det.

Antingen kör du ett ljudkort som ger dig möjligheter till att koppla mick osv. eller så skulle jag rekommendera någon typ av multieffekt-pedal då du oftast kan köra lurarna direkt i den och inte tvunget måste sitta vid datorn.

Tack för infon, den där går ju i så fall bort direkt.

Skrivet av mrqaffe:

Det finns enkla usbljudkort som är anpassade för impedansen som elgitarrens mikrofoner ger, ett vanligt ljudkort är för det mesta inte anpassat för att direktanslutas till en elgitarr så det kan påverka ljudet. Ett Behringer UGS 102 kostar drygt 300 kr och det är nog det billigaste sättet att ansluta en elgitarr direkt till en dator.
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Computer-Audi...

Tack för tipset.

Glädjande med alla svar. Blir till att kika på lite recensioner de närmsta dagarna.

Permalänk
Medlem

[/ul]@Bacontree: Den här är det många som rekommenderar. http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/focusrite-scarlett-2i...
Själv kör jag ett Presonus AudioBox 22VSL men är grymt sugen på ett Focusrite.
Kolla youtube efter filmer. Lycka till

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

[/ul]@Bacontree: Den här är det många som rekommenderar. http://www.4sound.se/dator/ljudkort/usb/focusrite-scarlett-2i...
Själv kör jag ett Presonus AudioBox 22VSL men är grymt sugen på ett Focusrite.
Kolla youtube efter filmer. Lycka till

Tänkte på en billig och enkel lösning, nämligen ett usb ljudkort för ca en 100-lapp, med både hörlursuttag och mickrofoningång. Undrar om det funkar att koppla in en gura den vägen ???

Permalänk
Medlem

@Relaxo: Fel motstånd för pickuperna i gitarren. Du kan nog få en begagnad Focusrite Scarlett för typ 300 på ebay om du håller utkik ett tag. De blev så poppis att de nog är de som går att få billigast begagnat nu.
Annars googla guitar interfaces och leta andra äldre modeller du kan leta beg.. typ
https://www.pmtonline.co.uk/blog/2018/11/14/9-best-cheap-audi...

Permalänk
Medlem

Jag har spelat i snart nio år endast genom dator med USB-interface, just nu en Focusrite Scarlett 2i2 (https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm) och Guitar Rig 5. Det är värt att lägga lite pengar på bra högtalare (eller lurar), närfältsmonitorer ger oftast mer rättvist ljud och funkar bra till spel/film också.

Permalänk
Medlem

Externt ljudkort + Guitar Rig kopplade till ett par schysta studiomonitorer är enligt mig det absolut bästa och smidigaste sättet att spela gitarr via dator. Gör det själv och ljudkvalitén är ljusår bättre än att sitta och traggla med en trött förstärkare. Rocksmith går också ann, förutsatt att man modifierar spelet att fungera genom ASIO. Att försöka spela med RealTone cable är inget jag rekommenderar någon på denna jord

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv

Det finns rena audiointerface med USB som Focusrite Scarlett 2i2 eller Native Instruments Komplete Audio 1 alt. 2. Behringer gör en lite billigare. iRig HD 2 riktar sig mer mot iPhone/iPod och mobilt användande.

Sedan finns det små batteridrivna miniförstärkare med inbyggda högtalare som Blackstar Fly 3 och NUX Mighty Lite BT (där den senare är klart bättre). Med dessa kan du även spela utan datorn. Jag behöver inte portabilitet så min favorit bland miniförstärkare är Fender Mustang LT25.

Alla dessa ligger på 1000-1500 kr i pris (utom Behringern som ligger på 300).

Jag har släppt det här att spela mot datorn. Visst fungerar det men jag vill kunna spela med så lite uppkopplande och uppstartande som möjligt så jag valde Fender Mustang LT25. Blir mer spelat när det bara är att spela.

Permalänk
Medlem

Tack för alla goda råden. Känns att jag har lite mer på fötterna nu...

Permalänk
Medlem

@Relaxo:
Jo, tänkte kolla länken men utan resultat. Googlade på 4sound, det stod att de har gått i putten.. Men det finns nog andra som säljer detta ljudkort. Ska kolla senare...

Permalänk
Inaktiv

Det har funkat att lira gura via datorn i ungefär lika lång tid som du inte lirat och som andra skriver så behövs det ett ljudkort och eventuellt inspelningsprogram. Men för guds skull köp en billig stärkare i stället gear4music säljer jättegulliga små bra som funkar kanonbra i mindre samanhang. Det blir en helt annan känsla än med datorbaserat gitarrspel och enormt mycket lättare, roligare och även billigare om man vill lira med nån än att antingen köpa ett multikanal ljudkort musikprogram eller två datorer med utrustningen som krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Det har funkat att lira gura via datorn i ungefär lika lång tid som du inte lirat och som andra skriver så behövs det ett ljudkort och eventuellt inspelningsprogram. Men för guds skull köp en billig stärkare i stället gear4music säljer jättegulliga små bra som funkar kanonbra i mindre samanhang. Det blir en helt annan känsla än med datorbaserat gitarrspel och enormt mycket lättare, roligare och även billigare om man vill lira med nån än att antingen köpa ett multikanal ljudkort musikprogram eller två datorer med utrustningen som krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kan en tradig förstärkare vara roligare än att kunna skapa egna förstärkare eller välja mellan 1000-tals olika gitarr-ljud via datorn. Det förstår jag inte? Jag kan lite förstå om man är en inbiten gitarr-entusiast, som "vill ha sin förstärkare precis som det ska vara". Men om man vill ha valmöjligheter och utvecklingspotential så föredrar jag nog det modernare Guitar Rig - som är så plug 'n play det bara kan bli.

OffT: Nu när stödet för ASIO äntligen(!!!) har letat sig till Rocksmith så har gitarrspelande via datorn aldrig varit så roligt som nu!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur kan en tradig förstärkare vara roligare än att kunna skapa egna förstärkare eller välja mellan 1000-tals olika gitarr-ljud via datorn. Det förstår jag inte? Jag kan lite förstå om man är en inbiten gitarr-entusiast, som "vill ha sin förstärkare precis som det ska vara". Men om man vill ha valmöjligheter och utvecklingspotential så föredrar jag nog det modernare Guitar Rig - som är så plug 'n play det bara kan bli.

OffT: Nu när stödet för ASIO äntligen(!!!) har letat sig till Rocksmith så har gitarrspelande via datorn aldrig varit så roligt som nu!

Är väl mest om man tycker det är kul att bygga med vintage delar för att få fram mekaniskt alstrade ljud och liknande (något jag personligen fullständigt älskar, helst om det också innefattar egna byggen av skrot och annat... ) eller om man vill ha ett genuint stuk på livespelningar och liknande. Personligen älskar jag när någon kunnig person riggar upp en massa underliga saker på scen och lyckas skapa bra musik av det, varesig det är märkliga retroprylar, eller egna byggen.
(Själv har jag sedan länge permanent spelförbud inomhus på lampfjädrar, tunnor, modifierade munspel och annat... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur kan en tradig förstärkare vara roligare än att kunna skapa egna förstärkare eller välja mellan 1000-tals olika gitarr-ljud via datorn. Det förstår jag inte? Jag kan lite förstå om man är en inbiten gitarr-entusiast, som "vill ha sin förstärkare precis som det ska vara". Men om man vill ha valmöjligheter och utvecklingspotential så föredrar jag nog det modernare Guitar Rig - som är så plug 'n play det bara kan bli.

OffT: Nu när stödet för ASIO äntligen(!!!) har letat sig till Rocksmith så har gitarrspelande via datorn aldrig varit så roligt som nu!

Jag har spelat med dator och ljudkort sedan pluginsen uppfanns tror jag nog och den första externa gitarrburken jag kom i kontakt med var 1995 och hette Sansamp tror jag och den sög tyckte jag. Undan för undan så kom världen ikapp även på mjukvarusidan och när det häller drivar så har mac os haft det länge.
Det ska va på riktigt med ett rum som svarar lite och inte med nån torr tråkig dator och hörlurar eller platta monitorer. Och som sagt det är skoj att vara flera när man lirar än att huka sig bakom en skärm.

Eller många som i mitt gamla klipp, den här låten skulle vara skoj att lira live på riktigt.

https://youtu.be/QrMS6qlmTec

Skickades från m.sweclockers.com