Kan någon förklara varför frekvens sjunker?

Permalänk

Kan någon förklara varför frekvens sjunker?

Att FPS och HZ är olika saker vet jag.
Jag har en vän som säger att hz droppar på hans skärm ibland. från 144 till så lågt som 48,
När det enligt honom "laggar"

Sen säger han också att när han spelar spel som har 90 som max fps så droppar Hz ner till mellan 60-90.
Är det detta som är V synk? att den synkroniserar HZ till FPSen?

Och om n skärm har 144hz är det väl bara normalt att hz fluktuerar? Jag menar om ett spel ändå laggar, så kommer det ju inte outputta mer fps och därav droppen?

Eller har jag gjort en tankevurpa här. Jag vill bara det skall bli rätt så man inte lärt sig fel
tack på förhand

Förtydligade rubriken från "Kan någon förklara detta för mig"/Thomas Y
Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Sen säger han också att när han spelar spel som har 90 som max fps så droppar Hz ner till mellan 60-90.
Är det detta som är V synk? att den synkroniserar HZ till FPSen?

Nej, V-Sync är raka motsatsen, d.v.s. att man synkroniserar bildfrekvensen till skärmen. Vad du verkar vara ute efter är adaptiv synkronisering, se Sweclockers guide till bildskärmar.

Permalänk
Medlem

Kör han g-sync eller Freesync?

.Isf kan det bete sig på det viset.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Bildexpert 📺

@Various Gaming: Det låter som att han har traditionell V-synk påslagen där grafikkortet väntar in skärmens uppdateringscykel vilket sker med jämn multiplar av skärmens frekvens. Så för en 144 Hz-skärm är det 72, 48, 36 och så vidare.

Vill man undvika de hoppen är det V-synk:off som gäller men då är det istället tearing. Och att han tappar från hög frekvens och landar på 48 tyder på rätt stora variationer vilket kan vara tecken på annat som stör. Eller bara så enkelt att han kör spelen med tyngre grafikinställningar än vad datorn orkar med.

Som skrivet kan adaptiv synkronisering vara en lösning för att undvika känslan av ryck: https://www.sweclockers.com/artikel/26863

Permalänk
Medlem

Hz är förkortningen för hertz som är enheten för frekvens rent generellt. Om du äter tre äpplen i sekunden så äter du äpplen i 3 Hz (rekommenderas ej). FPS står för Frames Per Second = bildrutor per sekund (så det är ett liknande frekvensmått, men bara för bildrutor). VSync ser till att grafikkortet inte producerar bildrutor förrän skärmen är redo att visa en ny bildruta.

Permalänk

Skärmen har freesync, jag tvivlar på att han ändrat några inställningar alls han har nog bara satt igång den. Han använder en knapp på sidan om skärmen för att få fram hz och det är därifrån han utläser dessa värden

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Various Gaming:

Skärmen har freesync, jag tvivlar på att han ändrat några inställningar alls han har nog bara satt igång den. Han använder en knapp på sidan om skärmen för att få fram hz och det är därifrån han utläser dessa värden

Det är en ledtråd till att han faktiskt har adaptiv synkronisering igång. För kör du traditionell signal till skärmen är skärmens egen Hertz-räknare fast på samma värde, alltså 144 Hz hela tiden oavsett vad GPU renderar för FPS.

Först när adaptiv synk används börjar skärmens inbyggda räknare ändra sig eftersom det är så adaptiv synk fungerar. Skärmar som saknar adaptiv synk har vanligtvis ingen sådan räknare eftersom funktionen i de sammanhangen är ganska överflödig.

Att den adaptiva synken är igång är troligtvis den optimala situationen för honom eftersom han uppenbarligen inte har kraften att rendera spelen i 144 FPS. Stäng av en adaptiva synken och skärmen kommer visa 144 Hz men den faktiska FPS:n kommer fortfarande hoppa ned mot 48 FPS eftersom datorn inte orkar. Fast då med ryck eller tearing beroende på V-sync: on/off

Så nu återstår den obligatoriska frågan: Vad är det för grafikkort, dator och spel det handlar om?

Och vad är problemet? Att Hertzen ändras? Det är alltså det väntade och optimala för situationen med adaptiv synk. Är problemet att FPS sjunker så beror det inte på skärmen utan att datorn är för klen eller spelen för tungdrivna eller felinställda för att orka med önskade frekvenser.

Permalänk
Skrivet av Various Gaming:

Skärmen har freesync, jag tvivlar på att han ändrat några inställningar alls han har nog bara satt igång den. Han använder en knapp på sidan om skärmen för att få fram hz och det är därifrån han utläser dessa värden

Det är som laxpudding säger, har med freesync/gsync att göra. Jag körde nyligen Control och såg då att min hz hoppade ner till 75-80 hz när jag spelade och det hade med min fps att göra. Om jag stängde av freesync så hade jag 144hz hela tiden.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED