Fiber till hus, smarta lösningar, operatör etc

Permalänk
Medlem

Fiber till hus, smarta lösningar, operatör etc

Hej allihop!

Flyttar till villa i mars som inte har fiber indragen. Vill därför kolla med alla er som har erfarenhet av detta. Vilken operatör ska utföra arbetet och vilka ger bäst prestanda.

Ser helst att man även får tv via operatören. Har snabbt ögnat igenom lite och har väl främst fastnat för Bahnhof som gör jobbet för 17500 sedan köra deras 10000/10000 samt tv-tjänst sappa. Vet inte heller ifall 10000/10000 är total overkill iofs.

Finns det andra smarta lösningar för ett hus när man väl håller på? Tänker på andra saker man eventuellt kan styra via fiber.

Allt gott och tacksam för hjälpsamma svar!

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara massa valmöjligheter för att få fibern indragen men priset från Bahnhof låter klart rimligt och priset på deras 10GBit är galet bra

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@KMA77: måste ändå fråga, vad gör du som kräver 10Gbit?

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta låter som ett strålande bra pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

@KMA77: måste ändå fråga, vad gör du som kräver 10Gbit?

Antagligen ingenting...

Men ifall det skulle visa sig det finns andra smarta lösningar som kanske drar en del bandbredd vill man ju framtidssäkra sig lite så allt annat funkar, tv, dator, musik etc

Permalänk
Medlem

@KMA77: Om du inte har någon speciell anledning att köra på 10Gbit så kan jag nästan med all säkerhet säga att du absolut inte behöver det. De flesta idag kör väl mellan 100/100 till 1Gbit. Personligen har vi 1Gbit hemma och det är väldigt overkill i vårt hushåll.

Permalänk
Protectera AB

Jag tycker det viktigaste för upplevelsen är låg latens och det hänger på både leverantör, plats och internt nätverk. Jag hade lagt pengarna på ett bra nät och sedan om du inte vet om du behöver hastigheten köra på 100/100 och sedan om det är väntetider för flytt av stora filer som stör dig uppdatera till 1Gbit, över en Gbit är total overkill som även kommer kosta mycket för det interna nätverket.

Bahnhof däremot är super och priset för att dra in fiber är billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

@KMA77: Om du inte har någon speciell anledning att köra på 10Gbit så kan jag nästan med all säkerhet säga att du absolut inte behöver det. De flesta idag kör väl mellan 100/100 till 1Gbit. Personligen har vi 1Gbit hemma och det är väldigt overkill i vårt hushåll.

Ja det lutar nog åt 1Gbit till slut, speciellt då wifi inte klarar snabbare i nuläget.

Skrivet av tomas_protectera:

Jag tycker det viktigaste för upplevelsen är låg latens och det hänger på både leverantör, plats och internt nätverk. Jag hade lagt pengarna på ett bra nät och sedan om du inte vet om du behöver hastigheten köra på 100/100 och sedan om det är väntetider för flytt av stora filer som stör dig uppdatera till 1Gbit, över en Gbit är total overkill som även kommer kosta mycket för det interna nätverket.

Bahnhof däremot är super och priset för att dra in fiber är billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Toppen och tack för dina svar, ja det verkar vara det i dagsläget bästa alternativet.

Permalänk
Medlem

Verkar lite udda att operatören drar fiber till huset.
I längden är det nog en fördel att inte vara knuten till en operatör.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag vet att Telia har installation av öppen internet för 19600, tror jag läste någonstans att bahnhof har en kortaste bindningstid på 12 månader ifall de utför jobbet. Hittar dock inte vart jag sett den informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KMA77:

Jag vet att Telia har installation av öppen internet för 19600, tror jag läste någonstans att bahnhof har en kortaste bindningstid på 12 månader ifall de utför jobbet. Hittar dock inte vart jag sett den informationen.

Kommer din uppkoppling tillhöra ett Stadsnät, eller vet du om Skanova är nätägare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KMA77:

Jag vet att Telia har installation av öppen internet för 19600, tror jag läste någonstans att bahnhof har en kortaste bindningstid på 12 månader ifall de utför jobbet. Hittar dock inte vart jag sett den informationen.

Om det bara är 12 månaders bindnings tid så är det ingen fara.
Har ju hört en del skräckhistorier om folk som har sparat in på installation och efter ett par år får betala svindyrt för detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Kommer din uppkoppling tillhöra ett Stadsnät, eller vet du om Skanova är nätägare?

Oj bra fråga, vet du hur man tar reda på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KMA77:

Oj bra fråga, vet du hur man tar reda på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Att fråga operatören som gett er erbjudande är väl enklaste. Om du kan välja mellan olika nät så rekommenderar jag att du väljer skanovas nät. Blir oftast billigast i längden.

Permalänk
Medlem

Det man måste tänka på med Bahnhofs 10Gbit-tjänst är att den är löjligt prissatt, 499:- / månad. Så det är mer, "varför inte?".
Även om man "bara" skulle koppla ett gigabit-interface till den så är det fortfarande ett bra pris...

Jag sitter på Telias Öppen Fiber och där får jag slanta 549:- för 500Mbit Bahnhof.
Samma stålar ger mig 300Mbit hos Comhem eller 250 hos Telia.

Gigabit hos Comhem kostar 899, Telia erbjuder mig inte mer än 500, för 699:- och Bahnhof vill ha 729:- för gigabit.
Bahnhof 10Gbit är alltså 200-400 sek/månad billigare även om man "bara" nyttjar den som Gigabitlina.

Permalänk
Avstängd

10Gbit gäller bara inom Bahnhofs stamnät..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Det man måste tänka på med Bahnhofs 10Gbit-tjänst är att den är löjligt prissatt, 499:- / månad. Så det är mer, "varför inte?".
Även om man "bara" skulle koppla ett gigabit-interface till den så är det fortfarande ett bra pris...

Du har absolut en poäng med att den är ruggigt billig sett till krona/Mb men om man ändå inte kan nyttja eller behöver mer än 1 Gbit så är det ju fortfarande pengar i sjön att gå upp hela vägen till 10Gb. Såvida man inte känner att det är värt de extra kronorna bara för skrytfaktorn då.

Jag sitter på Bahnhofs nät med 1Gb och har möjligheten att gå upp till 10Gb för ~150:-/mån extra, men eftersom jag varken har router, switch eller NIC som orkar med mer än 1Gb så skulle det ju inte göra någon skillnad i praktiken om jag inte samtidigt byter ut en massa hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KMA77:

Jag vet att Telia har installation av öppen internet för 19600, tror jag läste någonstans att bahnhof har en kortaste bindningstid på 12 månader ifall de utför jobbet. Hittar dock inte vart jag sett den informationen.

Är du spelgalning eller någon annan i huset är det och kräver låg latency så välj telia. Annars skulle jag valt Bahnhof också. Nice med 10 GB och med deras pris så hade jag kanske valt det också men nackdelen är j uatt man behöver uppgradera hela nätet hemma för 10Gb vilket inte är gratis.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Är du spelgalning eller någon annan i huset är det och kräver låg latency så välj telia. Annars skulle jag valt Bahnhof också. Nice med 10 GB och med deras pris så hade jag kanske valt det också men nackdelen är j uatt man behöver uppgradera hela nätet hemma för 10Gb vilket inte är gratis.

Jag är väl iofs en spelgalning men eftersom vi antagligen kommer köra wifi så lär 10gbit verkligen vara overkill till en början.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit priset för tjänsten med en liten nypa salt tills dess att du vet vem det är som drar in fibern och kommer bli nätägare. Det är väldigt ovanligt att det är operatören som äger fibern (ovanligt men finns undantag). I Bahnhofs fall så är de tydliga med att "till villaägare i delar av Telia Wholesales (Skanova) fibernät" dvs hastigheten och kampanjen är beroende av vem som drar in fibern.

Permalänk
Medlem

@KMA77:
OM du är spelgalning så spelar du inte över wifi Nä ingen ide med 10 Gb. Iofs är man par hundra som ska skurfa så visst Men i hemmet så fyller man inte ens 1 Gb linan.
Bra e-penis dock om man vill skryta lite på forum.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du ens kollat om du kan få fiber indraget till din nya adress?
Det är verkligen inte nån självklarhet, så börja i den änden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymn:

Jag hade tagit priset för tjänsten med en liten nypa salt tills dess att du vet vem det är som drar in fibern och kommer bli nätägare. Det är väldigt ovanligt att det är operatören som äger fibern (ovanligt men finns undantag). I Bahnhofs fall så är de tydliga med att "till villaägare i delar av Telia Wholesales (Skanova) fibernät" dvs hastigheten och kampanjen är beroende av vem som drar in fibern.

Tack för infot!

Skrivet av BalleR:

Har du ens kollat om du kan få fiber indraget till din nya adress?
Det är verkligen inte nån självklarhet, så börja i den änden.

Jag har kollat med både Telia och Bahnhof och de kan dra in till huset, rör sig om en villa i söderort Stockholm.

Permalänk
Medlem

Några berörde detta innan, MEN om du drar in fiber med Telia kan du rent krasst byta till Bahnhof 10/10gig sedan alternativ köra med Bahnhoff direkt om de ställer upp på det.

De flesta "öppna" lösningar har någon sorts tv, men tror det är bra om du kollar EXAKT vad du vill ha och vad det kommer kosta. Ibland är det bättre med en vanlig 1 gig lina och lägga pengarna på tjänster du enklast får ner genom en smart tv etc.

Annat du vill styra? Du kan koppla upp hela dit hus och sköta belysning, kameror, temperaturer etc. men för detta krävs en bra 100/100 så igen, en bra fiber kommer räcka långt!

Permalänk
Medlem

Är Skanova som står för fibern i dessa alternativ vilket som. Titta på pris och villkor över tid alltså. Framkommer inte om du har något annat alternativ än att Telia äger och installerar fibernätet. Vad du har för alternativ kommer ingen veta, vi vet inte vart du bor eller något relevant så det saknar nästan diskussionsvärde om inte mer kommer fram.