Silverstone förbereder flaggskeppschassit Alta F1

Permalänk
Melding Plague

Silverstone förbereder flaggskeppschassit Alta F1

Det blir en återkomst av okonventionell inre design när Silverstone visar sitt nya flaggskeppschassi Alta F1 med tydliga arv från den populära Raven-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow!
Jag som först var nära att köpa mig ett FT05 tidigare i fjol...avstod dock med tanke på den tämligen begränsade kabeldragningen.
Får se vart det landar, är egentligen ute efter en mindre formfaktor som m-ATX alt m-ITX.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kör idag ett SilverStone Lucid LD01 som jag är väldigt nöjd med. Gillar att de tänker lite mer på kylningen i sina chassin än normen. Hade absolut kunnat tänka mig Alta F1 och hade föredragit utan fläktar, precis som i Lucid chassit, byter ändå alltid ut befintliga mot högkvalitativa fläktar från Noctua, BeQuiet, EK etc.

Om jag hade fått pitcha in i designen av Alta F1 så hade jag gärna sett en variant där man separerar GPU och CPU till varsin "kylkammare" med hjälp av en PCI-E Riser. Det hade varit grymt intressant för mig som går igång på högpresterande kyllösningar för luft eftersom det ofta går att bygga systemet extremt tyst då.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför inte tex silverstone/corsair bygger ett nätaggregat som är i andra former. Mer integrerat i chassit så det inte syns och man får snyggare kabeldragning

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har väntat länge på att Silverstone ska komma med något som kan toppa min FT05!

Men jag vet inte... fronten ser bättre ut, men även om det är lättare att komma åt dammfiltren på den här så är det rejält mycket fulare att ha dem synliga på det där viset, och sidoglas vettefanken om det passar så bra med tanke på att man kommer kunna se alla kablar i "topphyllan".

Sätta fast kablarna i "topphyllan" i clips är jag ingen lust med, det är redan tillräckligt bökigt att bara ta loss och återansluta kablarna i mitt FT05 i dagsläget (när jag ska meka i det). Men det går förstås att låta bli att ha fläktar i toppen, och då behöver man inte använda clipsen heller...

Bäst för min del vore om de lät bli att skicka med fläktar, för Silverstones är för högljudda för mig, jag föredrar Phobyas 180mm-fläktar.

Slutsats: tveksamt ... men det är ju bara en prototyp, så man får väl se hur det blir i slutändan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det här är klart intressant. Älskar idén med skorstenseffekten, och även looken med en "låda inuti en låda". Extra snyggt hade det blivit om det fanns en helsvart variant också, med borstad aluminium. Ställer mig också tveksam till härdat glas på sidan, håller med @backfeed här.

Väldigt synd att de envisas med 180mm-fläktar, dock, för Noctua gör ju inga sådana.. 200mm hade varit bättre, och 140mm går ju fint det med. Det här kanske de skulle fundera ett varv till på..?

För min del skulle det vara utmärkt om alla chassileverantörer slutade leverera med fläktar, då de ändå går direkt till återvinningen i de flesta fall. För mig är valet av fläkt minst lika viktigt som valet av chassi, så jag vill kunna montera precis de fläktar som passar bäst för ändamålet. Som du också säger står de ju också för en rätt ansenlig merkostnad, och det är ju bara rent slöseri.

Hur som helst, jättekul att se. Gillar verkligen Silverstones tänk och inställning till mycket. De kör verkligen sitt eget race, det är roligt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd

200mm och barebone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Jag tänker att Silverstone borde veta vilka fläktar som är mest effektiva med deras lösning och framförallt med deras dammfilter samt hur fläktarna påverkas av filtret (både ljud och akustik). De kan ju, i motsats till oss som slutanvändare, på ett vetenskapligt sätt testa olika fläktar och varianter. Personligen tycker jag att chassitillverkare borde ha lite mindre finmaskiga dammfilter som inte är så tjocka.

Sen kanske man inte kan lita på att en tillverkare faktiskt gör sitt jobb och testar, känns som att flera chassitillverkare bara ploppar i fläktar som egentligen gör ett dåligt jobb så på det sättet är det bättre att få ett chassi utan fläktar.

Min röst ligger på att de slänger med fläktar som verkligen passar till chassit.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Äntligen! Har väntat länge på att Silverstone ska komma med något som kan toppa min FT05!

Men jag vet inte... fronten ser bättre ut, men även om det är lättare att komma åt dammfiltren på den här så är det rejält mycket fulare att ha dem synliga på det där viset, och sidoglas vettefanken om det passar så bra med tanke på att man kommer kunna se alla kablar i "topphyllan".

Sätta fast kablarna i "topphyllan" i clips är jag ingen lust med, det är redan tillräckligt bökigt att bara ta loss och återansluta kablarna i mitt FT05 i dagsläget (när jag ska meka i det). Men det går förstås att låta bli att ha fläktar i toppen, och då behöver man inte använda clipsen heller...

Bäst för min del vore om de lät bli att skicka med fläktar, för Silverstones är för högljudda för mig, jag föredrar Phobyas 180mm-fläktar.

Slutsats: tveksamt ... men det är ju bara en prototyp, så man får väl se hur det blir i slutändan.

Skrivet av osgorth:

Det här är klart intressant. Älskar idén med skorstenseffekten, och även looken med en "låda inuti en låda". Extra snyggt hade det blivit om det fanns en helsvart variant också, med borstad aluminium. Ställer mig också tveksam till härdat glas på sidan, håller med @backfeed här.

Väldigt synd att de envisas med 180mm-fläktar, dock, för Noctua gör ju inga sådana.. 200mm hade varit bättre, och 140mm går ju fint det med. Det här kanske de skulle fundera ett varv till på..?

För min del skulle det vara utmärkt om alla chassileverantörer slutade leverera med fläktar, då de ändå går direkt till återvinningen i de flesta fall. För mig är valet av fläkt minst lika viktigt som valet av chassi, så jag vill kunna montera precis de fläktar som passar bäst för ändamålet. Som du också säger står de ju också för en rätt ansenlig merkostnad, och det är ju bara rent slöseri.

Hur som helst, jättekul att se. Gillar verkligen Silverstones tänk och inställning till mycket. De kör verkligen sitt eget race, det är roligt.

Instämmer. Blev glad när jag såg nyheten, tycker det är underligt att det tog stopp so abrupt efter Raven och att man inte har utforskat "skorstenarna" tillräckligt mycket.

Men det här med härdat glas börjar bli lika irriterande som RGB. Jag kommer välja bort alla chassin som inte låter mig köpa en modell utan glaspanel. Eller i minsta fall erbjuda en plåtsida som tillval/tillbehör.

Permalänk
Inaktiv

Har själv en Fortress FT-03 ståendes här, och den lådan är ju ganska unik får man säga. Det roterade moderkortsupplägget gör det enkelt att plugga i sladdar osv i datorns kontakter, men speciellt grafikkortskylare lider av att hänga vertikalt, då värmerören får kämpa mot jordgravitationen vilket inte är idealiskt. (Dessutom är ventilationen kass, med bara en enda 80mm utblåsfläkt...)

Så jag får inte sån jätteståfräs av det här chassit direkt när jag ser att det återigen är vridet vertikalt. Sedan så förefaller det finnas plats för E-ATX moderkort åtminstone, men hur blir det då med kabeldragningen för ström, SATA osv? De små öppningar som finns i moderkortsplåten kommer ju isåfall att täckas. SS behöver isåfall ta upp nya hål i plåten, och då försvinner ju den där iden de verkar ha med att återanvända existerande stommar...

Så då har vi isåfall ett chassi som skulle kunnat rymma E-ATX men som inte gör det i praktiken, det känns som dåligt resursutnyttjande måste tillstås med tanke på hur jäkla hög den här lådan är. Plus att grafikkort riskerar att kylas sämre av att hänga vertikalt, endera vilket inte entusiasmerar mig.

Permalänk
Medlem

Har beställt hem mig ett ALTA F1 chassi från Caseking.de för några dagar sen förhoppningsvis dyker det upp imorgon

https://www.caseking.de/en/Silverstone-Alta-F1-Midi-Tower-Tem...

Använder i dagsläget ett Silverstone Fortress FT02 som jag haft sedan 2011 vilket jag varit otroligt nöjd med.
Känner nu att det är dags att förnya dator utseendet lite, hade dock önskat att det fanns ett slutet alternativ men men

Någon annan här som beställt ALTA F1 chassit?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackie:

Har beställt hem mig ett ALTA F1 chassi från Caseking.de för några dagar sen förhoppningsvis dyker det upp imorgon

https://www.caseking.de/en/Silverstone-Alta-F1-Midi-Tower-Tem...

Använder i dagsläget ett Silverstone Fortress FT02 som jag haft sedan 2011 vilket jag varit otroligt nöjd med.
Känner nu att det är dags att förnya dator utseendet lite, hade dock önskat att det fanns ett slutet alternativ men men

Någon annan här som beställt ALTA F1 chassit?

Jag har det inte, men är lite nyfiken på chassit för det ser ut som ett intressant chassi att installera Noctuas enorma passiva NH-P1 kylare i. Funderar mellan det här chassit med NH-P1 eller Fractal Torrent med Noctua NH-D15 eller liknande. Visa gärna lite bilder och ge lite synpunkter om du orkar, det vore intressant! Det finns ju inte så mycket info eller reviews på YouTube mm om chassit.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Jag har det inte, men är lite nyfiken på chassit för det ser ut som ett intressant chassi att installera Noctuas enorma passiva NH-P1 kylare i. Funderar mellan det här chassit med NH-P1 eller Fractal Torrent med Noctua NH-D15 eller liknande. Visa gärna lite bilder och ge lite synpunkter om du orkar, det vore intressant! Det finns ju inte så mycket info eller reviews på YouTube mm om chassit.

Fick mitt chassi idag men tyvärr hade paketet misshandlats så att ena dörrens fästen hade pajat. Har precis öppnat ett ärende hos Caseking har haft med dem att göra tidigare så det löser sig nog synd att det skulle hända just nu bara 😅

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch