Moderkort och GPU går varmt under krävande spel...

Permalänk

Moderkort och GPU går varmt under krävande spel...

Hej!

Har märkt att mitt moderkort och mitt grafikkort går ganska varmt när jag spelar tyngre titlar.
Grafikkortet toppar cirka 72C och moderkortet kan gå så varmt som 80C.

GPU: GeForce RTX 2060 SUPER (TU106-410)

Moderkort: HP 8643
Chipset: AMD B550

Är detta normala temperaturer efter någon timmes spelande i krävande spel? Eller ska man börja oroa sig kanske?

Tack!
/Aesirvarg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aesirvarg:

Hej!

Har märkt att mitt moderkort och mitt grafikkort går ganska varmt när jag spelar tyngre titlar.
Grafikkortet toppar cirka 72C och moderkortet kan gå så varmt som 80C.

GPU: GeForce RTX 2060 SUPER (TU106-410)

Moderkort: HP 8643
Chipset: AMD B550

Är detta normala temperaturer efter någon timmes spelande i krävande spel? Eller ska man börja oroa sig kanske?

Tack!
/Aesirvarg

Beror på var temperatursensorerna sitter, men 80c på moderkortet låter inte vidare bra.

Stoppa in ett par fläktar.

mitt 2070Super når inte ens 65c vid grav stresstest, furmark/superposition...
Runt 65% fläkthastighet.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Beror på var temperatursensorerna sitter, men 80c på moderkortet låter inte vidare bra.

Stoppa in ett par fläktar.

mitt 2070Super når inte ens 65c vid grav stresstest, furmark/superposition...
Runt 65% fläkthastighet.

Är inte en plockes-dator utan ett färdigt system, så vet inte vilka möjligheter det finns till att trycka in fler fläktar...
Jag har ett par fläktar liggandes dock. Så om det går kanske man skulle göra det.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Grafikkort på 72 °C är OK, OEM datorer har referenskylare och de är inte speciellt bra. 2060 super throttlar vid 89 °C

Hmm... B550 moderkort, låter intressant. 80 °C låter inte för farligt, det är en OEM dator så chipsetkylning är nog inte speciellt prioriterat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aesirvarg:

Är inte en plockes-dator utan ett färdigt system, så vet inte vilka möjligheter det finns till att trycka in fler fläktar...
Jag har ett par fläktar liggandes dock. Så om det går kanske man skulle göra det.

Har du inga fläktar alls i chassit nu så kommer du tjäna rätt mycket på att dra in ett par.
Börja med ett utsug, d.v.s baktill eller i taket. (kolla flödesriktningen på fläktarna)

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Har du inga fläktar alls i chassit nu så kommer du tjäna rätt mycket på att dra in ett par.
Börja med ett utsug, d.v.s baktill eller i taket. (kolla flödesriktningen på fläktarna)

Tror det ska finnas 3 st fläktar in chassit som det är nu. Kan knäcka upp den och kolla lite senare.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Grafikkort på 72 °C är OK, OEM datorer har referenskylare och de är inte speciellt bra. 2060 super throttlar vid 89 °C

Hmm... B550 moderkort, låter intressant. 80 °C låter inte för farligt, det är en OEM dator så chipsetkylning är nog inte speciellt prioriterat.

Okej, så man behöver inte oroa sig över graffet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Grafikkort på 72 °C är OK, OEM datorer har referenskylare och de är inte speciellt bra. 2060 super throttlar vid 89 °C

Hmm... B550 moderkort, låter intressant. 80 °C låter inte för farligt, det är en OEM dator så chipsetkylning är nog inte speciellt prioriterat.

80c på en OEM PCB, låter inte farligt?
Ok...men vare sig du eller jag vet ju var tempsensorn sitter så det blir svårt att uttala sig.

80c är inget jag skulle vilja ha på en tvålagers OEM PCB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aesirvarg:

Okej, så man behöver inte oroa sig över graffet då.

Nä grafikkort runt 70-80c är lugnt. Men långt ifrån optimalt eller ens bra.

Ditt mobo vid 80c är värre, enligt mig.(beror givetvis på varifrån tempen avläses...)

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Nä grafikkort runt 70-80c är lugnt. Men långt ifrån optimalt eller ens bra.

Ditt mobo vid 80c är värre, enligt mig.(beror givetvis på varifrån tempen avläses...)

Är ett ganska litet chassi så det spelar nog in ganska mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aesirvarg:

Är ett ganska litet chassi så det spelar nog in ganska mycket...

Har du redan två-tre fläktar så är det inte så mycket att göra, mer än att se till att de snurrar som de ska.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Har du redan två-tre fläktar så är det inte så mycket att göra, mer än att se till att de snurrar som de ska.

Konstigt nog har jag inte märkt av någon form av throttling ännu iaf... Men som du säger så 80C på mobo låter inte bra, ens i mina öron.

EDIT: Jag fotar inne i chassit imorgon och lägger upp en bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aesirvarg:

Konstigt nog har jag inte märkt av någon form av throttling ännu iaf... Men som du säger så 80C på mobo låter inte bra, ens i mina öron.

Det beror alldeles på var sensorn sitter. VRM-kretsarna kan utan vidare bli 80c.
Men är det 80c ett par cm från sensorn, hur varm är då den varmaste punkten...över 100c

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort ligger på 27C

80 är helt uppåt väggarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det moderkortet du har stödjer endast ryzen processorer med integrerad grafik, samt att du har ett GeForce RTX 2060 SUPER.

Jag kliar mig i huvudet över det här,. Vad gav du för datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Hm... Ska man lämna igen burken då eller?

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Det moderkortet du har stödjer endast ryzen processorer med integrerad grafik, samt att du har ett GeForce RTX 2060 SUPER.

Jag kliar mig i huvudet över det här,. Vad gav du för datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Gav lite över 10k för den.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kolla över chassifläktarna, som du skriver finns det 3st. En vanlig config är att 2st är insug och 1st sitter i bakre kant som utsug.
Kör själv en som config som du kan se i min signatur.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@Aesirvarg: I vanlig rumstemperatur, vad händer om du öppnar ditt chassi? Blir det skillnad på temp då?

Om ja, då är det luftflödet som måste justeras. Prova och skriv resultat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Falcon:

80c på en OEM PCB, låter inte farligt?
Ok...men vare sig du eller jag vet ju var tempsensorn sitter så det blir svårt att uttala sig.

80c är inget jag skulle vilja ha på en tvålagers OEM PCB...

inte FÖR farligt, dvs datorn kommer inte brinna upp men det är inte heller något man vill se.... Processorer klarar 90 °C men ingen vill se sin processor ligga så högt.

Du har en poäng där, vi vet inte vart sensorn ligger. OEM moderkort är basic af och jag förvånas inte att temperaturen ligger så högt, är 80 °C inom speccs enligt tillverkaren kan man tycka det är obehagligt men datorn ska klara av det. VRM klarar 110 °C om jag minns rätt, chipset tänker jag bör klara lika hög temperatur som en processor men jag har inte sett specificerad temperatur för någon chipset så jag kan ha fel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Helt ofarlig temp, glid in i bios och kolla om du har flera alternativ för fläktarna om ljudnivå är mindre viktigt än värme så kan du öka fläktarna.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Det känns verkligen som att jag inte ids lämna tillbaka den... Ska prova med öppet chassi och även installera senaste BIOS versionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen större fara vad gäller temps, inget kommer brinna upp. Kör på och njut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falcon:

Nä grafikkort runt 70-80c är lugnt. Men långt ifrån optimalt eller ens bra.

Äsch. 80C på en GPU är ingen som helst fara alls. De är specade att tåla betydligt mer, och blir det för varmt stryper den ju automatiskt ner hastigheten. Man tappar lite boostklocka vid 80C mot säg, 65C, men det är så lite att det enda stället man märker av det är på 3DMark-poängen, det gör varken till eller från i verkliga livet.

Skrivet av Aesirvarg:

Hm... Ska man lämna igen burken då eller?

Ne nu ska vi inte bli hysteriska här tycker jag.

Funkar datorn så funkar den. Som sagt flera gånger så vet du ju inte nödvändigtvis var tempsensorn sitter heller, och det kan ju också vara GPUn som sitter och blåser varmluft på den vid spel...

I och med att du säger att allt funkar så är det ju lugnt. 80C är varmt för oss människor, men klart acceptabelt för moderna mikroprocessorer.

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Äsch. 80C på en GPU är ingen som helst fara alls. De är specade att tåla betydligt mer, och blir det för varmt stryper den ju automatiskt ner hastigheten. Man tappar lite boostklocka vid 80C mot säg, 65C, men det är så lite att det enda stället man märker av det är på 3DMark-poängen, det gör varken till eller från i verkliga livet.

Ne nu ska vi inte bli hysteriska här tycker jag.

Funkar datorn så funkar den. Som sagt flera gånger så vet du ju inte nödvändigtvis var tempsensorn sitter heller, och det kan ju också vara GPUn som sitter och blåser varmluft på den vid spel...

I och med att du säger att allt funkar så är det ju lugnt. 80C är varmt för oss människor, men klart acceptabelt för moderna mikroprocessorer.

Kört lite tester nu, och detta är resultatet:

Moderkort (HP 8643): 85C under load.

Processor (AMD Ryzen 7 3700X): 85C under load.

Grafikkort (GeForce RTX 2060 SUPER): 70-75C under load.

Permalänk

Sänkte temps på mitt 1080TI som körts 24/7 överklockad med byte av kylpasta. Gick från 80 grader i full load till 45

Permalänk
Medlem

@cyberatleten: Med så stor skillnad så var det antingen världens sämsta pasta eller en dåligt monterad kylare. Om nu tempen stämmer, för det låter ganska orimligt.

Nej, det är sällan som pastan i sig är den bidragande faktorn, utan snarare ommonteringen av kylaren som sänker temperaturen.
Dom undantagen som finns är det extremt dålig pasta som har torkat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Bytte in datorn mot en annan. Den nya datorn kommer upp i 26C under idle, och 60-65C under load.
Mycket bättre än den jag hade tidigare.