Permalänk
Medlem

Köpråd speldator med 10k budget

Hej

Min snart 9 år gamla dator är på sina sista steg och det är dags att köpa nytt. Har övervägt att köpa färdigbyggt men känns som att det är svårt att träffa rätt utan att överbetala eller låsa sig till något som inte kan uppgraderas.

Behöver en dator för spel men inte värstingarna. Spel i fokus är Overwatch, cs go och framtida Blizzard spel. Jag har kikat lite online och här, skulle vilja få datorn ihopbyggd då jag är lat och tycker garantin är värd pengarna. Tänkte använda Inet.se och deras ihopbyggnad + 2 års garanti.

Hittade denna som förslag i annan tråd:
https://komponentkoll.se/bygg/WkmyR

Tänkte plocka detta eller motsvarande komponenter på inet.se men jag undrar om det finns andra butiker där man kan få datorn ihopbyggd och om det är något som det är värt att satsa någon tusenlapp till på som bättre grafikkort eller dylikt. Primärt för spelande då.

Eller är det bara smartare att plocka en färdig gaming dator och finns det något speciellt man ska ha utkik för då?

Permalänk
Medlem

@jocke01: Den datorn du säg i forumet är nog det bästa för den pengen. Säger att du bör köra på den.

Permalänk

Jag sitter också i valet över att köpa en ny burk i prisklassen ca 8-10k.
Funderar på att köpa den här datorn:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
Sista dagen på rea imorgon.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av jocke01:

Tänkte plocka detta eller motsvarande komponenter på inet.se men jag undrar om det finns andra butiker där man kan få datorn ihopbyggd

Webhallen med sin Webhallen Custom Config Montering av dator

Skrivet av jocke01:

om det är något som det är värt att satsa någon tusenlapp till på som bättre grafikkort eller dylikt. Primärt för spelande då.

Inte för spelande och ingen tusenlapp, men byt SSD:n till Kingston A2000 som är mycket snabbare för nästan inga pengar extra.

Lägg helst lite pengar extra på ett bättre nätaggregat också. TX serien är bättre och har längre garanti för någon hundralapp mer. Kan rädda hela din dator om fem eller tio år.

Beroende på om det blir Inet eller Webhallen kan det vara lite olika vilket moderkort, grafikkort och RAM minne som är mest prisvärt. Moderkort vill du se till har så många RAM platser, M.2 platser och så bra kylning som möjligt.
RAM vill du se till är 3200 MHz (ännu hellre högre) och CL16 (ännu hellre lägre) som kittet i bygget har. I övrigt spelar det inte jättestor roll vilket kitt du köper även om vissa kitt har större chans att de kommer uppnå högre hastighet än andra. Corsair LPX brukar vara billiga och bra, satsa på dem!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|