Alienware Concept UFO är PC-baserad bärbar spelkonsol

Permalänk
Melding Plague

Alienware Concept UFO är PC-baserad bärbar spelkonsol

Alienware tar ett blad ur Nintendos bok och introducerar ett koncept kring en bärbar spelkonsol som kör Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Häftigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Våra allt kraftfullare PC's har i många fall inte lett till prestanda i spel som ökat i samma omfattning. Ofta för att man istället valt att använda den extra kraften till att behöva optimera mindre. Hur detta, samt att stort OS som Windows10 körs i botten och tar kraft, faktiskt påverkar vår prestanda blir tydligare vid denna typ av lösningar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Switch 2.0 som jag har väntat, synd att Alienware inte vill dela med sig av vad den innehåller, hade varit intressant, istället får vi låta spekulationerna flöda!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Switch 2.0 som jag har väntat, synd att Alienware inte vill dela med sig av vad den innehåller, hade varit intressant, istället får vi låta spekulationerna flöda!

De säger ju 10gen intel cpu och ingen dedikerad gpu så man kan ju höfta lite iaf.
Anledningen att de inte specifierar mer är säkert för det bara är en prototyp, skulle den börja tillverkas kan du säkert själv välja mellan intels laptop-anpassade CPU'er efter plånbok

Permalänk
Medlem

Mitt drömupplägg är ju någon form av APU som är konstruerad med olika prestandaläge i åtanke. När man kör bärbart så avaktiveras 2 kärnor (av lämpligtvis 4) och en viss balanserad nedklockning beroende på hur mycket som krävs av spelet. Då har man 2C/4T tillgängligt, effekten läggs istället på GPUn, så att systemet blir balanserat för spel. (Vilket dagens APUer inte är, väldigt mycket av effekten går till CPUn för att kunna sköta "datoruppgifter")

När man sedan dockar den så skulle det ligga en dedikerad GPU i dockan över ett PCI-e portokoll. Då skulle enheten stänga av den interna GPUn helt, aktivera alla kärnor, trådar och överklocka CPUn.

Jag har idag en 15W Ryzen 2500U och även om det är en bra ultrabook-APU så får processorn oproportioneligt mycket prestanda i förhållande för GPUn, inte så konstigt med tanke på att den är skapad för laptop-uppgifter. Även när jag kör med den nedklockad till 1.6GHz är jag allt som oftast bunden av Vega 8-prestandan (varför jag gör detta är för att GPUn kan inte nå sina 1100MHz i 15W konfigurationen annars, vid 3GHz hamnar GPUn mer på 700MHz). och ända gången jag blir bunden av CPUn är när jag kör alternativa upplösningar som 960x540. Vilket ofta är det enda sättet att spela riktigt tunga spel på datorn (Generation Zero bland annat). e-sporttitlar går ju sjävklart bra i 1080p.

Konceptet är fantastiskt och jag gillar idén att kunna spela min PC spel, på resande fot. Risken är dock att det blir en dyr historia som inte alls erbjuder samma enkelhet som Switch. Sedan blir det mycket effekt som faller bort i form av den overhead som operativsystemet, och avsaknad av hårdvaruspecifik optimering innebär,

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Mitt drömupplägg är ju någon form av APU som är konstruerad med olika prestandaläge i åtanke. När man kör bärbart så avaktiveras 2 kärnor (av lämpligtvis 4) och en viss balanserad nedklockning beroende på hur mycket som krävs av spelet. Då har man 2C/4T tillgängligt, effekten läggs istället på GPUn, så att systemet blir balanserat för spel. (Vilket dagens APUer inte är, väldigt mycket av effekten går till CPUn för att kunna sköta "datoruppgifter")

När man sedan dockar den så skulle det ligga en dedikerad GPU i dockan över ett PCI-e portokoll. Då skulle enheten stänga av den interna GPUn helt, aktivera alla kärnor, trådar och överklocka CPUn.

Fler kärnor i lägre klock är ju mer energieffektivt än få kärnor, så jag tror inte det är en bra ide att avaktivera kärnor så länge man tror att de kan utnyttjas av spelen. Har man 8c16t så kan man säkert avaktivera hälften, men 4c8t kan säkert användas bra av dagens spel.

CPU-kraften påverkar ju också hur snabbt spelvärlden kan simuleras. GPUn är bara för det visuella och där kan man snåla mer. Switchen kör ju identisk CPU-frekvens oavsett bärbart eller dockat, just för att spelet fortfarande ska kunna flyta i normal hastighet. Bara GPUn klockas ner för att anpassa sig efter ändrad upplösning och batteritid.

Permalänk
Medlem

Fast hur bra är dagens OS (Win10) och programvara såsom moderna spel på att utnyttja alla cores?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Mitt drömupplägg är ju någon form av APU som är konstruerad med olika prestandaläge i åtanke. När man kör bärbart så avaktiveras 2 kärnor (av lämpligtvis 4) och en viss balanserad nedklockning beroende på hur mycket som krävs av spelet. Då har man 2C/4T tillgängligt, effekten läggs istället på GPUn, så att systemet blir balanserat för spel. (Vilket dagens APUer inte är, väldigt mycket av effekten går till CPUn för att kunna sköta "datoruppgifter")

När man sedan dockar den så skulle det ligga en dedikerad GPU i dockan över ett PCI-e portokoll. Då skulle enheten stänga av den interna GPUn helt, aktivera alla kärnor, trådar och överklocka CPUn.

Jag har idag en 15W Ryzen 2500U och även om det är en bra ultrabook-APU så får processorn oproportioneligt mycket prestanda i förhållande för GPUn, inte så konstigt med tanke på att den är skapad för laptop-uppgifter. Även när jag kör med den nedklockad till 1.6GHz är jag allt som oftast bunden av Vega 8-prestandan (varför jag gör detta är för att GPUn kan inte nå sina 1100MHz i 15W konfigurationen annars, vid 3GHz hamnar GPUn mer på 700MHz). och ända gången jag blir bunden av CPUn är när jag kör alternativa upplösningar som 960x540. Vilket ofta är det enda sättet att spela riktigt tunga spel på datorn (Generation Zero bland annat). e-sporttitlar går ju sjävklart bra i 1080p.

Konceptet är fantastiskt och jag gillar idén att kunna spela min PC spel, på resande fot. Risken är dock att det blir en dyr historia som inte alls erbjuder samma enkelhet som Switch. Sedan blir det mycket effekt som faller bort i form av den overhead som operativsystemet, och avsaknad av hårdvaruspecifik optimering innebär,

Först så får jag säga att jag inte har någon modernare APU själv för spelande så har inte någon djupare koll på hur balanserade de är.

Men i dagsläget så har ju alla cpu:er strömsparlägen(prestandalägen) som ska göra balanseringen och borde kunna göra det du efterfrågar förutom att stänga ner kärnor helt men det kommer nog inte hjälpa så mycket då man ser att det vanligaste med lågenergi cpu:er är lägre basclock och maxclock. Och Windows har olika "power plans" där man kan begränsar maxclock på CPU om man t.ex. kör på batteri.

Jag tycker inte det låter som det behövs en ny APU utan de (tillverkarna och MS) skulle behöva optimera mjukvaran bättre för bärbart spelande precis som du gjort manuellt. Typ "Mobile game mode" där CPU/GPU (APU) balanseras på ett specifikt sätt och ännu bättre att man har möjlighet att typ med en slider själv balansera strömbufferten/prestanda mellan CPU och GPU i APUn.
Det kan skilja på behoven rätt mycket mellan CPU och GPU tunga spel, t.ex. för CIV är väl CPUdelen viktigast och borde få mer kraft.

Eller snart så kan man väl bara ta APU:erna som görs till PS5 och nya XBOX (med kanske lägre strömbudget) och slänga in i laptops. Deras balans borde väl vara perfekt för spel och duga hur bra som helst för slösurfande och film.

Permalänk
Medlem

Perfekt att köra emulatorer med på resande fot.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

switch meets dreamcast. Rip off?
blir säkerten stämmning

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1