Permalänk
Föredetting

Samsung U32J592UQU - vad är haken?

Samsung U32J592UQU kostar knappt någonting alls på Amazon (299€ inkl. tüsk moms) och känns som lite av ett kap. Visst, bara 60Hz och 270 nits, men mitt huvudsakliga användningsområde är videoredigering på pajasnivå - och skärmen levererar 95% av DCI-P3 och är på 32".

Frågan är egentligen - vad är haken? Användare på Amazon verkar gnälla på kontrast, men det är ändå 3000:1 enligt spec (min nuvarande Philips 276E8VJSB ger 890:1 ställd till 100 nits och är specad till 1000:1). Även lite gnäll på betraktningsvinklar och dassiga färger, men det senare lär man väl ändå fixa med profilering, tänker jag. Tänker jag galet?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Priset verkar ju bra. Möjligen kanske man vill ha IPS istället för VA för färgåtergivningen. Tänker om man sitter nära skärmen kan ju VA paneler skapa färgskiftningar när man tittar åt sidorna (i vinkel). Tänker att det möjligen märks mera på en så pass stor skärm. Å andra sidan brukar VA ha bättre svärta.

Googlade fram detta som beskriver det:
https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/9kwdel/experience_...

Citat:

The biggest issue I have with the screen is the horizontal gamma shift if you sit closer than about a meter. Because it's a VA screen, the white level of colours changes as the viewing angle changes, and this effect is very noticeable in some situations. Think steam, for example. It's grey UI makes the change in white level across the screen very obvious. This isn't such an issue for smaller monitors, but at 32" the viewing angle shift from the middle to the edges when you sit directly in front is enough to cause gamma shift. This is by far the biggest bugbear I have with this screen, and if it wasn't there I would be happy to recommend it, no questions asked. Since I haven't owned a VA screen before, I didn't know what to expect in this respect.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Meantek:

Även lite gnäll på betraktningsvinklar och dassiga färger, men det senare lär man väl ändå fixa med profilering, tänker jag. Tänker jag galet?

Du kan inte få konsekventa färger från en VA förutom i ganska snäva vinklar vilket brukar blir runt en 2-3 meters avstånd. Fungerar för en TV men inte på skrivbordet.

Profileringen drabbas också av detta då mätare har en egen vinkel och typiskt mäter de enklare mätarna med en ganska vid vinkel. Olika mätare kommer därför att tolka skärmens ljusnivåer olika eftersom den får ljus från olika vinklar. Så det blir alltid ett extra lager av godtycke när man mäter på VA och TN-paneler.

Permalänk
Föredetting

Det förklarar saken, tack för svaren båda två. Får nog jaga IPS-paneler istället, eller se vad LG ska ha för sin OLED-skärm på 48".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.