Sony introducerar A8-seriens OLED-TV på CES

Permalänk
Melding Plague

Sony introducerar A8-seriens OLED-TV på CES

Fler OLED-TV-apparater visas upp på CES 2020 där nu Sony står i rampljuset med uppföljaren A8, som bestyckas med högsta klassens bildprocessor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att de har börjat ladda för PS5! Däremot verkar inte OLED modellerna stödja 4k@120 än? Bara eARC.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Härligt att de har börjat ladda för PS5! Däremot verkar inte OLED modellerna stödja 4k@120 än? Bara eARC.

Vad har denna TV med PS5 att göra?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Härligt att de har börjat ladda för PS5!

Det är ju exakt det de inte gör med denna modell. Eftersom den saknar hdmi v2.1-funktioner som t.ex. 4K120 - som du säger.

Fullständigt obegriplig strategi från Sonys sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad har denna TV med PS5 att göra?

Båda tillverkas av Sony och en kan då tänka sig att dom vill erbjuda full funktionalitet som deras PS5 har.

Permalänk
Medlem

Det kommer väl med Mediatek 5893 soc från 2016, även deras 2019 års modeller kommer med soc som är som nått EOL end of life, största orsaken till varför man aldrig kollar på Sony överhuvudtaget, den har redan nått eol innan det ens kommer ut på hyllan och får 0 updates på de flesta modeller. Följer inte ens Google minimum krav på TV, kan inte ens förstå hur Google kan fortsätta certifiera sony, hade Google följt sina egna riktlinjer hade de flesta Sony TV kommit utan Google Play Butik, inbyggd chromecast och ingen tillgång till Google Play Tjänster som håller igång apparna.

Lade själv en beställning på XG80 från Sony 2019 men avbröt beställningen för att chipet är från 2016 och kommer inte ens få Pie update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det kommer väl med Mediatek 5893 soc från 2016, även deras 2019 års modeller kommer med soc som är som nått EOL end of life, största orsaken till varför man aldrig kollar på Sony överhuvudtaget, den har redan nått eol innan det ens kommer ut på hyllan och får 0 updates på de flesta modeller. Följer inte ens Google minimum krav på TV, kan inte ens förstå hur Google kan fortsätta certifiera sony, hade Google följt sina egna riktlinjer hade de flesta Sony TV kommit utan Google Play Butik, inbyggd chromecast och ingen tillgång till Google Play Tjänster som håller igång apparna.

Lade själv en beställning på XG80 från Sony 2019 men avbröt beställningen för att chipet är från 2016 och kommer inte ens få Pie update.

I skrivande stund har jag bara dig som källa och väljer att tro på dina ord.
Det är för jävligt om det är sant och BÖR uppmärksammas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Stött på lite problem själv vid en beställning av 2019 års modell av Sony som visade sig också köra 2016 års soc så avbeställde skiten.

Köper man en 2019 års modell från TCL så får du automatiskt Android TV Pie ur boxen och garanterad 2 updates, och Realtek istället än Mediatek.

Google har ju 3 krav på tillverkare av enheterna.

1. Linux Kerl baserad på OS versionen, Android Pie måste ha en Linux Kerl som är dessa.
https://source.android.com/devices/architecture/kernel/core-k...

2. När en ny enhet släpps på marknaden måste den komma med en viss Android version ur box.

3. samt antal krav på tillverkarna hur många stora updates den måste komma sänktes från 3 till 2.

Så många Sony enheter om Google skulle vara hårda så skulle dem komma utan Google Play Tjänster, de innebär ingen Google Play Butik, Ingen Chromecast Built-in eller funktioner för appar överhuvudtaget som andvänder sig av Google Play Tjänster API.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är ju exakt det de inte gör med denna modell. Eftersom den saknar hdmi v2.1-funktioner som t.ex. 4K120 - som du säger.

Fullständigt obegriplig strategi från Sonys sida.

Fast det är bara OLED modellerna, de övriga två stödjer det. Dessutom är det OLED i mellanklassen, där det ryktas komma en ny toppmodell efter sommaren med riktigt stöd för 4k@120.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Fast det är bara OLED modellerna, de övriga två stödjer det. Dessutom är det OLED i mellanklassen, där det ryktas komma en ny toppmodell efter sommaren med riktigt stöd för 4k@120.

Då skulle jag gissa på att det blir MediaTek S900.

Det är den enda som klarar 4K i 120Hz, och 8K i 60Hz det är en 2020 chips och lär nog antagligen om man känner Mediatek korrekt så når den EOL om 2 år, sedan så kommer Sony skicka detta chips i hige end TV fram till 2030

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Det kommer väl med Mediatek 5893 soc från 2016, även deras 2019 års modeller kommer med soc som är som nått EOL end of life, största orsaken till varför man aldrig kollar på Sony överhuvudtaget, den har redan nått eol innan det ens kommer ut på hyllan och får 0 updates på de flesta modeller. Följer inte ens Google minimum krav på TV, kan inte ens förstå hur Google kan fortsätta certifiera sony, hade Google följt sina egna riktlinjer hade de flesta Sony TV kommit utan Google Play Butik, inbyggd chromecast och ingen tillgång till Google Play Tjänster som håller igång apparna.

Lade själv en beställning på XG80 från Sony 2019 men avbröt beställningen för att chipet är från 2016 och kommer inte ens få Pie update.

Massa fejk news här ser jag, de uppdaterade nyss massa 2018 modeller till Pie.
Jag tycker att själva chipdelen/bildbehandlingen är Sonys starka sida. Klart bättre på t ex fotboll och filmer med mycket "rörelse" än konkurrenter.

https://www.sony.se/electronics/support/articles/00236430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Massa fejk news här ser jag, de uppdaterade nyss massa 2018 modeller till Pie.
Jag tycker att själva chipdelen/bildbehandlingen är Sonys starka sida. Klart bättre på t ex fotboll och filmer med mycket "rörelse" än konkurrenter.

https://www.sony.se/electronics/support/articles/00236430

Sa inte alla modeller men de flesta, har du XG85 eller högre så har du lite annat soc.

Köper du till exempel Sony 2019 XG80 eller lägre så kan du glömma Pie.
https://www.reddit.com/r/bravia/comments/e7she1/android_tv_on...

Permalänk
Skrivet av UMJ:

Sa inte alla modeller men de flesta, har du XG85 eller högre så har du lite annat soc.

Köper du till exempel Sony 2019 XG80 eller lägre så kan du glömma Pie.
https://www.reddit.com/r/bravia/comments/e7she1/android_tv_on...

Jag kör en Apple TV så bryr mig inte om versionen, men tycker att Sony gör något av de bästa TV´s du kan få tag i dagsläget, speciellt gällande uppskalning och hantering av snabba rörliga klipp.

Vad skaffade du istället som passade dig bättre?

Permalänk

Spännande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag kör en Apple TV så bryr mig inte om versionen, men tycker att Sony gör något av de bästa TV´s du kan få tag i dagsläget, speciellt gällande uppskalning och hantering av snabba rörliga klipp.

Vad skaffade du istället som passade dig bättre?

Visst kan man komplettera med boxarna, men personligen om man har en Android TV så skulle jag personligen inte vilja ha en TV som åtminstone inte får Android TV 10.

Detta är för fixa TLS 1.3, många problem lösningar gällande säkerhet och integriteten, samt förbättrad nätverksprestanda och löst problem med strömmingar, men inte minst så infördes även Project Treble på Android TV 10.

efter 10 tror jag nog inte hade brytt mig heller, möjligtvis Android TV 11 som kommer i år om man har intresse av Google Stadia.

Men Android TV 9.0 och 10.0 är de som verkligen har optimeras för prestanda navigeringarna flyter på och det hjälper till även om du komplettera TV med boxerlösningar i efterhand också.