Lenovo omdefinierar den bärbara speldatorn med Legion Y740S

Permalänk
Melding Plague

Lenovo omdefinierar den bärbara speldatorn med Legion Y740S

Med slimmad design tar Lenovo ett nytt grepp om den bärbara speldatorn med Legion Y740S, som paras ihop med en grafikkortsdocka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hittils finns det väl ingen laptop som klarar hålla full boost över tid utan att throttla så fort det blir krångling mellan cpu och grafikkort om vem som skall ha resurserna. Men i spel är det kanske möjligheter om behovet tas från dockan. Detta beror väldans på vilka spel man spelar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
99:e percentilen

Skärmen är en 15,6-tummare och trots ett uttalat fokus på gaming stannar frekvensen vid 60 Hz oavsett val av panel.

Wat?

Måhända är tanken att man ändå har en extern skärm där man har dockan. Men dockan är ju betydligt mer bärbar än en skärm, så man kan ju vilja ha med sig enbart den. Wat kvarstår.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hittils finns det väl ingen laptop som klarar hålla full boost över tid utan att throttla så fort det blir krångling mellan cpu och grafikkort om vem som skall ha resurserna. Men i spel är det kanske möjligheter om behovet tas från dockan. Detta beror väldans på vilka spel man spelar.

Beror på hur man definierar full boost.
Min HP Omen kan köra full fart på cpun, men power limit på GPU'n är rätt strypt så det kan inte köra samma frekvenser som ett desktop kort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skärmen är en 15,6-tummare och trots ett uttalat fokus på gaming stannar frekvensen vid 60 Hz oavsett val av panel.

Wat?

Måhända är tanken att man ändå har en extern skärm där man har dockan. Men dockan är ju betydligt mer bärbar än en skärm, så man kan ju vilja ha med sig enbart den. Wat kvarstår.

Skulle snarare kalla dockan flyttbar än bärbar. Men folk har olika definitioner såklart. Min egen definition av bärbar är att jag ska kunna använda den på tåget. Och där faller dockan bort.

Så jag ser scenariot som du var inne på framför mig: Har man ändå dockan så har man troligtvis också en extern skärm när man vill "finspela".

(om inte annat så måste de ju släppa något kasst nu som de kan trumfa på computex så de har nyheter där också!)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart ett steg upp på intressekalan med lite rimligare prissättning.

Men är inte dessa dockor väldigt stora fortfarande? Jag tänker att de är lika stora som små hela datorer.
Ett nätagg som är måttanpassat för bygget på 300w borde räcka för ganska mycekt iaf, och få plats i bortre änden. Och ett chassi som får plats med ett grafikkort helt enkelt. Behöver inte ta alla grafikkort på marknaden heller.
Jag tänker att 6cm tjocklek borde räcka långt här. Inte minst med tanke på att de kan hålla nere lapoptjockleten på en fjärdedel

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant för mig som utvecklare!
Har idag en Razer Blade 15 med RTX2060. Batteritiden är kass för att datorn drar 13-25W idle. så på sin höjd har jag 3.5h batteritid. Som grädde på moset stödjer inte Razer USB-PD så man får hela tiden bära runt på den proprietära laddaren 🤦‍♂️

Hade hellre sett en sånhär lösning - fet CPU, USB-PD och 15" med möjlighet att docka när man är behov av tyngre GPU kraft (gaming, träning av modeller eller rendering).

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror på hur man definierar full boost.
Min HP Omen kan köra full fart på cpun, men power limit på GPU'n är rätt strypt så det kan inte köra samma frekvenser som ett desktop kort.

Det beror ju på cpu självklart. Har du en 75w tdp på en kylare som tar sig an 90w så går det ok tills gpu också vill ha. Dom flesta "tunna" maskiner har för dålig kyllösning för att klara det över tid. Kör nått stressprogram som använder bägge så ser du fort vad som throttlar först. Oftast är det cpu som gör det först om man är i spel. Helt kris om GPU throttlar först i spel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det beror ju på cpu självklart. Har du en 75w tdp på en kylare som tar sig an 90w så går det ok tills gpu också vill ha. Dom flesta "tunna" maskiner har för dålig kyllösning för att klara det över tid. Kör nått stressprogram som använder bägge så ser du fort vad som throttlar först. Oftast är det cpu som gör det först om man är i spel. Helt kris om GPU throttlar först i spel.

Det här är ingen tunn laptop och ingen av dem throttlar, däremot tillåts inte GPU'n boosta så mycket pga powerlimit.
Kanske ska tillägga att det krävs undervoltning av CPU'n annars throttlar den (har dock inte bytt pasta).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Då har du en bättre kyllösning än vad som finns i dom tunna, då kan du klara dig. Dom har stora problem. Clevo skall ju smälla in en 3950X (ja, desktop Ryzen 3) i sin nya. Den är knappast tunn.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Dockan är ju inte mindre än min fullfjädrade stationära dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Motherofgod:

Dockan är ju inte mindre än min fullfjädrade stationära dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Måhända, men den är mycket billigare.
Om man måste eller vill ha bärbart av andra orsaker känns det som en bättre lösning för att fortfarande kunna spela vettigt när man är hemma, än att behöva släpa runt på ett helt rymdskepp eller att bygga en hel dator bara för det ändamålet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av talonmas:

Skulle snarare kalla dockan flyttbar än bärbar. Men folk har olika definitioner såklart. Min egen definition av bärbar är att jag ska kunna använda den på tåget. Och där faller dockan bort.

Så jag ser scenariot som du var inne på framför mig: Har man ändå dockan så har man troligtvis också en extern skärm när man vill "finspela".

Mm, jag tänker inte kalla den bärbar i absoluta termer, men den är avsevärt mer bärbar än en skärm. (Det går att packa ned den i en väska; en skärm blir däremot alltid ett eget kolli så att säga.) Min tanke var att man då kunde vilja åka någonstans med datorn och dockan, utan att släpa med en extern skärm också.

Reser inte sällan med skärm själv, och den är mycket jobbigare såväl att koppla ur som att ha med på bussen, jämfört med min dator som är lika stor som den aktuella grafikkortsdockan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Helt klart ett steg upp på intressekalan med lite rimligare prissättning.

Men är inte dessa dockor väldigt stora fortfarande? Jag tänker att de är lika stora som små hela datorer.
Ett nätagg som är måttanpassat för bygget på 300w borde räcka för ganska mycekt iaf, och få plats i bortre änden. Och ett chassi som får plats med ett grafikkort helt enkelt. Behöver inte ta alla grafikkort på marknaden heller.
Jag tänker att 6cm tjocklek borde räcka långt här. Inte minst med tanke på att de kan hålla nere lapoptjockleten på en fjärdedel

Priset är helt klart överkomligt, 2500kr för en låda med nätagg och lite kopplingar bör inte vara högre.

Håller med om att den är stor, visserligen även en hårddisk-plats i den men det borde gå att få ner storleken en del.
Dock är nog 6cm bredd lite väl optimistiskt eftersom många grafikkort är en bit över 5cm breda men kanske 9-10cm borde vara möjligt. Med 10cm så skulle man få in grafikkort och nätdel på bredden och ha t.ex. 2st 80mm fläktar på höjden som kyler genom hela chassit, dvs en låda som är i storleken 170x350x100mm (HxLxD) borde kunna hantera de flesta grafikkort och kanske även en plats för en 2.5"-disk men med öppen ventilation i sidan så behövs nog bara 1st 80mm fläkt och man kan ta ner höjden till 140mm och skippar man stöd för 3-fläktars kort så går det nog kapa längden till 270mm och kanske även bredden 10mm mindre så man får en låda på 140x270x90mm men mindre än så blir knepigt med 3:e parts grafikkort, då får man nog bygga en helt annan lösning eller basera det på MXM.

Sen kanske storleken inte är ett så stort problem, du har lådan på skrivbordet ihop med skärm, tangentbord och mus redo för att bara koppla in datorn och börja spela, inget man flyttar runt så mycket precis. En design på dessa lådor som saknar är kanske någon form av halv pizza-kartong-format så man kan få en relativt platt sak på typ 50x400x200mm som man lägger på skrivbordet och ställer skärmen på, alternativt med stativ och VESA-fäste och gömmer bakom skärmen.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Då har du en bättre kyllösning än vad som finns i dom tunna, då kan du klara dig. Dom har stora problem. Clevo skall ju smälla in en 3950X (ja, desktop Ryzen 3) i sin nya. Den är knappast tunn.

Afaik så har Clevo rekommenderat en övre gräns på 60w tdp, blir svårt att hålla sig inom det med en 3950x

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av houze:

Priset är helt klart överkomligt, 2500kr för en låda med nätagg och lite kopplingar bör inte vara högre.

Håller med om att den är stor, visserligen även en hårddisk-plats i den men det borde gå att få ner storleken en del.
Dock är nog 6cm bredd lite väl optimistiskt eftersom många grafikkort är en bit över 5cm breda men kanske 9-10cm borde vara möjligt. Med 10cm så skulle man få in grafikkort och nätdel på bredden och ha t.ex. 2st 80mm fläktar på höjden som kyler genom hela chassit, dvs en låda som är i storleken 170x350x100mm (HxLxD) borde kunna hantera de flesta grafikkort och kanske även en plats för en 2.5"-disk men med öppen ventilation i sidan så behövs nog bara 1st 80mm fläkt och man kan ta ner höjden till 140mm och skippar man stöd för 3-fläktars kort så går det nog kapa längden till 270mm och kanske även bredden 10mm mindre så man får en låda på 140x270x90mm men mindre än så blir knepigt med 3:e parts grafikkort, då får man nog bygga en helt annan lösning eller basera det på MXM.

Sen kanske storleken inte är ett så stort problem, du har lådan på skrivbordet ihop med skärm, tangentbord och mus redo för att bara koppla in datorn och börja spela, inget man flyttar runt så mycket precis. En design på dessa lådor som saknar är kanske någon form av halv pizza-kartong-format så man kan få en relativt platt sak på typ 50x400x200mm som man lägger på skrivbordet och ställer skärmen på, alternativt med stativ och VESA-fäste och gömmer bakom skärmen.

Tror loqe ghost har under 6cm tillgängligt för grafikkortsutrymme, så helt orimligt är det nog inte. Men åkej. Jag kan kompromissa med en extra centimeter. Ska vi säga 7cm och så har vi ett sälj på det? :).

Äe men det är nog som du säger så att storleken inte är prio ett här egentligen. Grundförtroende och rimligt pris så att marknaden kommer igång är säkerligen viktigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mm, jag tänker inte kalla den bärbar i absoluta termer, men den är avsevärt mer bärbar än en skärm. (Det går att packa ned den i en väska; en skärm blir däremot alltid ett eget kolli så att säga.) Min tanke var att man då kunde vilja åka någonstans med datorn och dockan, utan att släpa med en extern skärm också.

Reser inte sällan med skärm själv, och den är mycket jobbigare såväl att koppla ur som att ha med på bussen, jämfört med min dator som är lika stor som den aktuella grafikkortsdockan.

Sant, dockan är LAN-vänlig åtminstone

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror loqe ghost har under 6cm tillgängligt för grafikkortsutrymme, så helt orimligt är det nog inte. Men åkej. Jag kan kompromissa med en extra centimeter. Ska vi säga 7cm och så har vi ett sälj på det? :).

Äe men det är nog som du säger så att storleken inte är prio ett här egentligen. Grundförtroende och rimligt pris så att marknaden kommer igång är säkerligen viktigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte mig mer att ha nätaggen längsmed grafikkortet därav 9-10cm, men givetvis fungerar 6cm om man har en 20cm hög låda med nätaggen på längden i botten/toppen men ventilation blir knepigare att få till då.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av houze:

En design på dessa lådor som saknar är kanske någon form av halv pizza-kartong-format så man kan få en relativt platt sak på typ 50x400x200mm som man lägger på skrivbordet och ställer skärmen på, alternativt med stativ och VESA-fäste och gömmer bakom skärmen.

Lenovo säljer redan en sån, med inbyggt 1050 GTX

https://support.lenovo.com/us/en/solutions/acc500012

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lenovo säljer redan en sån, med inbyggt 1050 GTX

https://support.lenovo.com/us/en/solutions/acc500012

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den är ett väldigt smidigt och bra alternativ men lite väl begränsad, vill man ha lite mer prestanda så hamnar man direkt på dessa lådor som är 10 gånger större, borde gå att göra enheter som bara är dubbelt så stora med t.ex. RTX2060/5600XT eller liknande.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Priset är helt klart överkomligt, 2500kr för en låda med nätagg och lite kopplingar bör inte vara högre.

Jag snokade lite på komponenter och Intels nyaste Thunderbolt-chipp kostar cirka 10 dollar. Så det kinesiska företag som är beredd att skarva lite borde kunna producera något liknande för tusenlappen. Lenovos docka om det var ett vanligt chassi ser ju dessutom ut att kosta minst 1500 kronor med dess tjocka bockade aluminium etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer fler aktörer på externa grafikdockor. En extra hårddiskplats hade dessutom varit perfekt för min del ☺️

Permalänk
Medlem

Man bör inte köpa en docka om man planerar att spela på den inbyggda skärmen, det blir för mycket data fram och tillbaka för TB3 då. Om man planerar att spela på extern skärm är det en rimlig lösning. Detta kommer givetvis ändras med TB4. Sen tycker jag att det är snålt med 60hz på inbyggd skärm för icke spel uppgifter, de hade gott kunnat uppa den ändå, inte bara spelare som gillar högre hertz.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ