Permalänk
Medlem
Skrivet av VivaLi:

Detta förklarar väl saken... den levererar inte det den ska.

https://i.postimg.cc/5yNVd26t/Screenshot-20191126-173130.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så att din router har gett upp men det kan ju lika gärna vara strul med din ISP. Har du en dator/laptop du kan koppla direkt i nätverksuttaget från din ISP och göra samma test och se om det blir någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det kan vara så att din router har gett upp men det kan ju lika gärna vara strul med din ISP. Har du en dator/laptop du kan koppla direkt i nätverksuttaget från din ISP och göra samma test och se om det blir någon skillnad?

Ja det blir skillnad.
Utan kabel 53/9 mbit/s
Med kabel 99/10 mbit/s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny snabb router för många uppkopplade enheter

Hej,

Är i behov av att byta router då den inte verkar klara av alla trådlösa enheter jag har uppkopplade i mitt hem, bland annat har sonos support klagat på att det är enormt mycket störningar och att min router modell äldre (enligt dem) kanske inte är rätt utrustad för att hantera detta.

Söker därför tips på vettig router som klarar av många uppkopplade enheter (trådlösa sonos högtalare, hue lampor, NAS osv).

Tänker tex
ASUS RT-AX88U - AX6000

Tack

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Hej,

Är i behov av att byta router då den inte verkar klara av alla trådlösa enheter jag har uppkopplade i mitt hem, bland annat har sonos support klagat på att det är enormt mycket störningar och att min router modell äldre (enligt dem) kanske inte är rätt utrustad för att hantera detta.

Söker därför tips på vettig router som klarar av många uppkopplade enheter (trådlösa sonos högtalare, hue lampor, NAS osv).

Tänker tex
ASUS RT-AX88U - AX6000

Tack

Har ingen personlig erfarenhet av ASUS RT-AX88U - AX6000, men kändes som en häftig summa för hårdvaran, ett alternativ är ju att köpa en bättre router med en billigare trådlös access punk från t.ex. Ubiquiti.

Vad har du för trådlös router idag?

Permalänk
Avstängd

Varför ska jag INTE köpa en Netgear Nighthawk AX12 RAX200?

Varför ska jag INTE köpa en Netgear Nighthawk AX12 RAX200 bortsett från att den är dyr?

Jag vill ha en router som klarar sig många år framöver. Just nu har jag en Asus RT66AC som jag köpte sommaren 2013 (6,5 år sedan alltså - den har hållit länge, men den börjar bli lite svajig och är första generationen så den stöds inte längre av DD-WRT pga för lite minne) som täcker alla mina behov (god täckning och bra kapacitet).

Om du som läser detta skulle lägga ≈5000 på en router, vad skulle du köpa då? Varför det?

Permalänk

Köpte tp link m9 mesh.

När jag väl hittade vilken switch som bråkade så fungerar det väldigt bra. Har 250mbit överallt i hela lägenheten som är på 150 med mycket bärande väggar med sten i och två murstockar, gammalt flerfamiljshus.

Men switcharna måste klara ett visst protokoll för ethernet backhaul. Jag kör två trådade och en puck i mitten som endast är wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är inne på att skaffa mig en ny 4G router då den jag har börjar bli lite seg. Någon som har några förslag på en vettig och stabil 4G router. Budget max 3K, men gärna under 2K.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad är en vettig router om man ska spela CSGO. Har en Netgear nu men tror den strular, och wifi är värdelöst. Vill inte kasta ut 1700 utan typ 300 på tradera typ

Permalänk
Medlem

@lgr: Om netgearen fyller dina behov så är det den, eller motsvarande, du ska köpa. Det finns fördelar med att gå över till ett modulärt system med en router, switch och AP separerade från varandra om det är så att du i framtiden behöver utöka på någon front.

Om du, som jag, tycker det är roligt att hålla på med nätverk och att ställa in saker så som man vill ha det med lite fler möjligheter än tex "wifi på/av" så kan jag rekommendera mikrotik. Många här verkar köra Ubiquiti och tycker det är bra också, tror det är lite enklare faktiskt.
Men vore det jag som skulle köpa nytt idag så hade det blivit:

router: https://mikrotik.com/product/RB960PGS
switch: https://mikrotik.com/product/CRS112-8G-4S-IN
AP: https://mikrotik.com/product/cap_ac

Men det beror såklart på vad man har för behov osv.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Söker en router som ska klara av att hantera VPN trafik, har läst mig till att en Asus RT-AC86U bör ha tillräckligt med kraft för att kunna hantera det utan större förluster av hastigheten.

Undrar då om någon har denna router och möjligtvis har provat vad får ut för hastigheter med VPN aktiverat?

Har Mullvad och Bahnhof 500/500.

Använder Merlin mjukvara och jag får mellan 240-270 Mbps.
Dessa hastigheter har jag vid olika tider på dygnet, dock är det ju beroende på VPN leverantören och server.

Wireguard har jag inte känt behov av att testa än.
https://www.skadligkod.se/vpn/wireguard-speed-tests-on-asus-r...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk

Finns det någon router idag där man kan köra VPN på enstaka portar, ibland kanske de finns enheter i hemmet som man vill köra med VPN och resten som vanligt?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en router i samma smidiga format som Ubiquiti Edgerouter X fast gärna något som inte är så overkill konfigurationsmässigt. Möjlighet att köra vpn server är ett krav. Några tips?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Söker en router som man kan hantera about 20 enheter på Wifi med, som har möjlighet att övervaka, spåra och begränsa trafik för olika enheter. Har åtm 7 enheter som behöver ethernet, men det går väl att lösa med en switch?

Routern skall förövrigt vara bryggad med ISPns värdelösa Hybridrouter som kör en kombo med koppartråd och 4g!

Kollat lite på Asus RT-AC68U eller 66U, någon stor fördel med 68, och erbjuder de funktionerna jag söker?

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen gått och köpt ett hus. 104kvm fördelat på 5 rum (inklusive kök) byggt i lättbetong. Inte jättestort och det är en enplansvilla. Nu måste jag istället fundera kring hur jag ska få vettigt wi-fi i kåken. För min del kvittar det, jag kör trådat från routern, men chromecast, telefoner och allt annat skulle vara skönt att ha vettig anslutning i hela kåken. Jag kommer få in 250/100 från Bahnhof som borde räcka och bli över. Kåken ser ut såhär https://i.imgur.com/jGnbbuS.jpg och det är markerat vart nätet kommer in och vart routern kommer stå (på samma ställe)

Just nu har webhallen lite kampanj på routers och meshlösningar. Alternativen är att köpa en vettig router och senare uppgradera med en liknande till eller att fixa något meshigt med en gång. Har inga större krav på konfiguration egentligen.

Alternativ ett, en router. https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...

Alternativ två, ett tvåpunktsbaserat meshsystem. https://www.webhallen.com/se/product/260181-Linksys-Velop-AC2...

Det är ingen superstor prisskillnad, med meshen kan man köra en router i rummet där det kommer in och ge mig möjligheten att köra trådat och en längst bort i vardagsrummet som täcker vardagsrum, kök och altanen bra.

Jag är kluven, hade jag haft tillgång till kåken idag hade jag kunnat beställa hem bägge, testat och skickat tillbaka det sämre alternativet, men det har jag inte. Men vill gärna ha det färdigt att montera när jag väl flyttar in.

Permalänk
Medlem

@Snuffelbutt:
Alltid svårt att täcka in ett hus om routern skall stå i ett hörn.
För att kunna täcka hela huset med en router så bör den stå mitt i huset.

Jag tror att om du kopplar in andra noden via ethernet i Linksys så kan det nog fungera.
Linksys mesh har inget eget backhaul via Wifi så jag hade aldrig skaffat det.
Vill man köra helt utan sladd så är nog Netgear Orbi AC3000 ett bättre val, men det är över 1000 kr dyrare.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@Snuffelbutt:
Alltid svårt att täcka in ett hus om routern skall stå i ett hörn.
För att kunna täcka hela huset med en router så bör den stå mitt i huset.

Jag tror att om du kopplar in andra noden via ethernet i Linksys så kan det nog fungera.
Linksys mesh har inget eget backhaul via Wifi så jag hade aldrig skaffat det.
Vill man köra helt utan sladd så är nog Netgear Orbi AC3000 ett bättre val, men det är över 1000 kr dyrare.

Ja, det är ju lite klurigt med placeringen av routern. Det finns egentligen inget vettigt alternativ att placera den centralt i kåken eftersom att jag kommer ha datorn i rummet där nätet kommer in och den är den enda enheten i kåken som kommer vara trådad. Vi har inget annat som behöver nät trådat, chromecasten osv går ju via wifi och ps3:an som står och dammar lär aldrig anslutas till nätet.

I hushållet är det ju mest telefoner och liknande som kommer gå på nätet, speciellt borta i köket / vardagsrummet / uterummet eftersom att det är naturliga träffpunkterna även om det är längst ifrån tilltänkta placeringen av routern.

Men jag bör alltså kika efter en enhet som har bakhaul via wifi helt enkelt? Tänkte att smärtgränsen går vid 2500kr. Men samtidigt är det ju en investering som ska hålla ett par år med förmodligen växande behov då barnet blir äldre och fler smarta enheter kryper in i hemmet. Orbi AC3000 är ju också på rea, men det sticker ju som du säger en del, förmodligen för att det är en musikspelare också?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av TP-Link Archer C5400 alternativt C5400X? Är ute efter en stabil router som har ett lättnavigerat gränssnitt, med styrka nog att sända bra hastighet genom betongväggar. Orsaken till att jag vill ha hög kapacitet är för att framtidssäkra om jag skulle få en extra hög med uppkopplade enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk

Hej i tråden!

Min fader har äntligen beslutat sig för att skaffa internet så tänkte hjälpa honom en bit på vägen.

Är inte mega duktig på det här med routrar men han kommer att ha 10/10 fiberlina och kommer röra sig på 40-60kvm.
Han surfar mestadels och kommer använda sig av iptv.

Vilken router passar honom? Prisklass runt 400-800kr

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@Technics1210: Oftast brukar man ju få med en router när man tecknar abbonnemang. Om så är fallet kan ni ju testa med den först och se hur det går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

@Technics1210: Oftast brukar man ju få med en router när man tecknar abbonnemang. Om så är fallet kan ni ju testa med den först och se hur det går.

Han har stadsnätet så är bara att koppla in och välja leverantör.
Tänkte då välja Bahnhof 10/10 och då ingår ej någon router i det priset tyvärr

Permalänk
Medlem

Hej

Är på jakt efter en ny router. Har banhoff 100/100 och bor i en 3a med två våningar (vardagsum nere och sovrum uppe). Vill ha en router som klarar en chromecast, en surfplatta och en dator samtidigt. Vill komma undan så billigt som möjligt utan att vara dumsnål.

mvh

Permalänk
Medlem

Hej,

Har precis flyttat och min gamla router ger inte riktigt den räckvidden jag behöver. Den kommer inte heller klara av hastigheten.. Bor i en lägenhet på ca 70 kvm.
Bahnhof 1 eller 10 Gbit är det som gäller.

Vad skulle ni rekommendera?

Permalänk

Hej.

Jag har nyligen köpt ett hus och har då enbart ett enda fiber uttag och det befinner sig på mellanplan (av ett 3 plans hus). Sitter på 1000/100 lina och vill få bättre signal till övervåningen där datorn ligger samt vårt sovrum.

Har då tänkt på ett x antal alternativ:
Alternativ 1: Köpa nätverkskort till datorn: https://www.komplett.se/product/893217/datorutrustning/natver... och kanske en ny router?
Alternativ 2: Införskaffa https://www.komplett.se/product/921443/datorutrustning/natver... dessa eller liknande.

Vad tkr ni? Jag är relativt icke insatt och vill bara se till så att övervåningen har en någorlunda god connection och PC:n får de mesta utav bredbandet. Värt att Notera är att jag verkligen inte vill dra kablar då det är riktigt fult.

Datorns endamål är gaming till det fullaste.

Tack på förhand!

Edit: Kan väl tillägga att huset är byggt på 30-talet och har då rätt massiva väggar. Routern är någon äldre ASUS AC inköpt för 5 år sedan.

Permalänk
Medlem

Har byggt om hemma och fått lite nätverksuttag infällda i väggarna. I dagsläget kommer fibern och en nätverkskabel från verkstaden (Med en gammal skitrouter, men det kvittar där ) in i min källare. Därifrån går det alltså två kablar upp till min router jag har i vardagsrummet. Från denna går det sedan vidare till mina andra grejer. Funkat väldigt bra med Netgear R7000.

Har satt ihop en väldigt simpel ritning på hur det ser ut idag och vad jag har planerat:

https://imgur.com/a/mkTTArz

Kortfattat tänkte jag sätta en router med switch i källaren som fibern och verkstaden kopplar på direkt. På så sätt behöver jag inte dra in verkstadskabeln på ovanvåningen alls. Jag tänkte kanske då flytta ner min R7000 i källaren och slå av AP funktionen. Dock skulle jag då behöva köpa en ny switch och AP för ovanvåningen (Och eventuellt den andra våningen, men jag tror jag väntar med det. Den trådlösa täckningen från första våningen är good enough i dagsläget)

Så vad rekommenderas att jag köper för första (och ev andra) våningen? Vill helst ha något med diskret design och bra prestanda såklart! Det enda vi har det trådlösa till är mobiler och jag skulle nog säga att allt över 20Mb/s är good enough för oss. Prioriterar räckvidd då jag gärna vill ha lite täckning i trägården.

Skulle det funka att köpa en sådan här till källaren: https://www.webhallen.com/se/product/232655-Ubiquiti-EdgeRout...
Så kan jag bara använda min gamla R7000 på ovanvåningen likt tidigare.

Går det att "daisy chaina" en AP till en switch förresten? Jag tänker att jag kanske vill sätta en AP på utsidan av huset någon dag för bättre täckning utomhus. Antar att jag bara kan koppla den till t ex Switchen på första våningen?

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte köpa en ny router men vet inte vad man borde kolla efter? Vad borde man tänka på innan man köper en router?

ASUS AC86 verkar vara populär. Finns det bättre alternativ för det priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej, tänkte köpa en ny router men vet inte vad man borde kolla efter? Vad borde man tänka på innan man köper en router?

ASUS AC86 verkar vara populär. Finns det bättre alternativ för det priset?

Kanske kommer kombinera den med en accesspunkt ifall routern inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej, tänkte köpa en ny router men vet inte vad man borde kolla efter? Vad borde man tänka på innan man köper en router?

ASUS AC86 verkar vara populär. Finns det bättre alternativ för det priset?

ASUS RT-AC86U är samma som RT-AC2900 så man tar den som är billigast för närvarande.

Om man vill köra trådlös MESH bör man lägga till ett par hundringar och skaffa RT-AX92U.
Med RT-AX92U har man möjlighet att köra med en separat wifi kanal för backhaul.
Detta innebär att farten på de prylar som inte är uppkopplade mot huvudroutern blir mycket bättre.
Ännu bättre är det givetvis om man kan koppla ihop dem via kabel.

Bägge dessa är också ett bra alternativ om man vill köra VPN i routern.
Med OpenVPN kan man få mer en 200 Mbit/s. En vanlig router ger c:a 50 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

ASUS RT-AC86U är samma som RT-AC2900 så man tar den som är billigast för närvarande.

Om man vill köra trådlös MESH bör man lägga till ett par hundringar och skaffa RT-AX92U.
Med RT-AX92U har man möjlighet att köra med en separat wifi kanal för backhaul.
Detta innebär att farten på de prylar som inte är uppkopplade mot huvudroutern blir mycket bättre.
Ännu bättre är det givetvis om man kan koppla ihop dem via kabel.

Bägge dessa är också ett bra alternativ om man vill köra VPN i routern.
Med OpenVPN kan man få mer en 200 Mbit/s. En vanlig router ger c:a 50 Mbit/s.

Vad är den enklaste lösningen för att få bra Wi-Fi-täckning i ett hus på 160 kvm och 2 våningar?

Vi kommer snart ändra fiber-leverantör men vi kommer ha minst 100/100. Så det vore bra med en router som klarar det och kanske uppåt en 250 lina.

Den routern du länka är för dyr. Vill inte ha något jätte fancy, bara något som ger bra täckning i båda våningarna.

Permalänk
Inaktiv

@finally För två våningar är det helt klart bäst att köra med flera APs, en per våning. Två stycken 2st Ubiquiti AP AC Lite + 1st Edgerouter X borde funka utmärkt.

2st https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875
1st https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Observera att denna modell av AP inte stödjer den nya standarden Wifi 6. Vill du ha denna nya standard kommer det troligen att kosta mer.