Vi klämmer på Lenovo Thinkpad X1 Fold med vikbar OLED-skärm

Permalänk
Melding Plague

Vi klämmer på Lenovo Thinkpad X1 Fold med vikbar OLED-skärm

På plats i Lenovos bås på CES tar redaktionen tillfället i akt att kika närmare på Thinkpad X1 Fold – en bärbar hybriddator med vikbar OLED-skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan nog bli bra det här om några år när tekniken mognat lite.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tål nog att klämmas på cirka 500 gånger enligt de kommande specifikationerna. Fler blir på egen risk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2499$ till SEK = 23 760Kr Sen tillkommer elektronikskatten, dollarkursen etc etc

Men det värsta var att den bara håller i 3-5 år, och att det tydligen gäller vanliga surfplattor med.
Klart att allt nytt kostar mer i början, men hållbarheten störde mig nog mer än priset.

Tror jag har haft min Nexus 7" 2nd gen, i 7 år och den funkar lika bra nu som ny.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

2499$ till SEK = 23 760Kr Sen tillkommer elektronikskatten, dollarkursen etc etc

Men det värsta var att den bara håller i 3-5 år, och att det tydligen gäller vanliga surfplattor med.
Klart att allt nytt kostar mer i början, men hållbarheten störde mig nog mer än priset.

Tror jag har haft min Nexus 7" 2nd gen, i 7 år och den funkar lika bra nu som ny.

Håller med, men med tanke på att telefonerna som finns i stort sett har samma priser och håller i någon vecka så är det ju ändå på rätt väg!

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte meningen med dessa överhuvudtaget faktiskt, jag tycker inte att en vanlig XPS 13 tar upp för mycket plats, jag såg också veck i skärmen vilket skulle göra mig galen, men det värsta skulle vara att behöva böka med ett löst tangentbord som är kopplat via blåtand...

Men det finns såklart personer som har användning av tekniken, jag kan bara inte se vart, ni som vet vad man har för nytta av denna får gärna dela med er till mig

Permalänk
Medlem

Ser ingen större nytta med en vikbar surfplatta, den är ändå så stor att man behöver en väska till den och då ser jag inte hur denna skulle vara bättre än t ex surface pro.

Vad gäller telefoner ser jag större nytta då man skulle kunna få kanske 8-9 tums skärm tillräckligt liten för att få plats med i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Jag förstår inte meningen med dessa överhuvudtaget faktiskt, jag tycker inte att en vanlig XPS 13 tar upp för mycket plats, jag såg också veck i skärmen vilket skulle göra mig galen, men det värsta skulle vara att behöva böka med ett löst tangentbord som är kopplat via blåtand...

Men det finns såklart personer som har användning av tekniken, jag kan bara inte se vart, ni som vet vad man har för nytta av denna får gärna dela med er till mig

Såg vid ett tillfälle när Jonas fällt upp den att skärmvecket syntes men jag är osäker på om Jonas fällde upp den helt då så det kanske inte är något problem med veck i skärmen, de övriga bilderna jag sett av enheten visar inte att vecket syns, men jag skulla nog vilja se den med mina egna ögon innan jag bildar någon informerad uppfattning av problemet.

Jag hittar inga mått på den ihopfälld men den ser ut att vara lite för stor för att få plats i en större ytterficka på vinter-rocken eller i en medelstor handväska eller manpurse (är det fortfarande ett ord eller försvann det efter Seinfeld?) så den här enheten är i någon form av mellanland där den är för stor att rymmas i en ficka och för liten så det känns onödigt med en ryggsäck eller liknande.

Själv skulle jag se mer nytta av en ~20" 16:10 som är vikbar, en stor bärbar skärm som kan vikas ihop till storleken av ett A4, får hoppas det kommer i framtiden.

Tangentbordet tycker jag inte är något större problem, ihopfälld så ligger det mellan skärmhalvorna så det ju enkelt att plocka med men skulle nog mer störa mig om man vill använda hela skärmen som en surfplatta, skulle vara bra om man kunde fästa det på baksidan med magneret i avaktiverat läge medans man använder enheten som platta. Alternativt kan man ju strunta att ta med tangentbordet och använda onscreen display keyboard när man behöver skriva något.

Skrivet av Chibariku:

Ser ingen större nytta med en vikbar surfplatta, den är ändå så stor att man behöver en väska till den och då ser jag inte hur denna skulle vara bättre än t ex surface pro.

Vad gäller telefoner ser jag större nytta då man skulle kunna få kanske 8-9 tums skärm tillräckligt liten för att få plats med i fickan.

Som jag skrev ovan, denna är nog lite för stor för att smidigt vika ihop och få plats med i jackfickan och för liten så det känns onödigt att behöva släpa med en ryggsäck för den, men kanske den rymms i en handväska eller ytterrock med stora fickor och då blir den väldigt praktisk att ta med sig.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Thinkpad med det tangentbordet? Ush. De släppte precis ett nytt thinkpad wireless. Varför inte använda det?
Samt att den kommer säkerligen inte hålla Thinkpad kvaliteten man förväntar sig. Om de nu ska använda bleeding edge skärm på denna varför gav de inte 16:10 på X1 carbon och X1 yoga? hoppas 16:10 eller 4:3 kommer tillbaka stort nu

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

2499$ till SEK = 23 760Kr Sen tillkommer elektronikskatten, dollarkursen etc etc

Men det värsta var att den bara håller i 3-5 år, och att det tydligen gäller vanliga surfplattor med.
Klart att allt nytt kostar mer i början, men hållbarheten störde mig nog mer än priset.

Tror jag har haft min Nexus 7" 2nd gen, i 7 år och den funkar lika bra nu som ny.

Nja, $2499 är ex moms. $2499 omvandlat till SEK med en dollarkurs på 9,5 samt moms på 25% blir 29 676 kr. Plus kemikalieskatt samt avgift till Copyswede så är du uppe i en 30 000. Troligtvis mer om Lenovo vill hedga sig mot vår pissvaluta. Det kan du tacka regeringen Löfven för.