Permalänk
Medlem

Svarar på min egen fråga utifall någon annan undrar, ut60 går in i push eller pull konfiguration både i toppen och på bottnen.
Chansade och köpte chassit ändå men det blir nog att inhandla tunnare radiatorer ändå.

Permalänk

Tjo, då jag av någon anledning fått en "bygga något med datorer" och detta chassi verkar vara riktigt intressant även om jag tidigare inte tyckt om vare sig "se på mig" eller RGB fokus för chassin så verkar det ju vara däråt som trenderna kommer. Min fråga är.

Hur högljutt blir detta chassi om ni använder luftkylning och mekaniska hårddiskar? Då jag är väldigt ljudkänslig och kommer troligen ha detta chassi på bordet bredvid mig så är det viktigt att ljudnivån är låg.

För annars så verkar ju detta chassi vara en riktig guldklimp då man kollar på nätet, läser reviews och liknande. Ända som kan vara nackdel är ju att det saknas reset-knapp men om man bara sköter sig så ser jag ju ingen anledning till att datorn ska låsa sig.

Visa signatur

Jobb/Nöje: Corsair Carbide 500R Black | Intel i7 2600k @ 3.4 | MSI Z68A GD65 G3 | Corsair CL9 1600Mhz VENGEANCE LP 16GB | MSI GTX 680 Twin Frozr | OCZ 120 MAX IOPS OS/Programdisk | 2st Samsung 2TB lagring | 1st Philips 27"

Permalänk

Är det någon som köpt till kittet så att man kan ställa grafikkortet upp, och i så fall, kan man ha fläktar i botten ändå?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Nej du kan inte ha fläktar i botten om du monterar det så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa detta chassi för att byta ut mitt CM storm trooper som jag har nu.
Jag har en 280mm radiator som jag vill sätta i den, som jag förstår det så borde en 280mm passa i toppen på den? Måste jag ha något för "hålet" som blir, eftersom att det går att få i 360mm eller hur funkar det?
Om inte, har ni några tips på andra liknande chassin?

Edit: Jag har ett ASUS Z97-A ATX Moderkort, det är rätt gammalt men kommer det att fungera med det här chassit?

Mvh,
JimpaXo

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimpaXo:

Jag vill köpa detta chassi för att byta ut mitt CM storm trooper som jag har nu.
Jag har en 280mm radiator som jag vill sätta i den, som jag förstår det så borde en 280mm passa i toppen på den? Måste jag ha något för "hålet" som blir, eftersom att det går att få i 360mm eller hur funkar det?
Om inte, har ni några tips på andra liknande chassin?

Edit: Jag har ett ASUS Z97-A ATX Moderkort, det är rätt gammalt men kommer det att fungera med det här chassit?

Mvh,
JimpaXo

Ingen som har erfarenhet av att sätta in en 280mm radiator där 360mm är optimalt?

Mvh,
JimpaXo

Permalänk
Skrivet av JimpaXo:

Ingen som har erfarenhet av att sätta in en 280mm radiator där 360mm är optimalt?

Mvh,
JimpaXo

Det sitter ju ett galler där, och är förperforerade hål, men, du behöver inte sätta dit nått annat.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Är det någon som köpt till kittet så att man kan ställa grafikkortet upp, och i så fall, kan man ha fläktar i botten ändå?

Jag har köpt Phanteks vertical GPU kit och fick plats med fläktar under grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Är ni nöjda med chassit? Har precis beställt ett, ni som kör med luft, fungerar det bra? Jag tänkte köra en 360 aio i toppen och 6 insugsfläktar, dock inte på fullfart, men jag tycker de är snyggt, och skall bli spännande o testa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

@sINsen: Har ett och är nöjd, men det gäller att hålla koll på max dimensioner av kylartorn och grafikkort, tänker framförallt på deras höjd. Du kan ha många fläktar och därmed maffigt luftflöde vid låga varvtal. Jag kör en custom loop med 6 fläktar in och 3 ut.

Det är nättare än mitt R5 chassi men samtidigt är det bredare, så allt beror på...

Det jag skulle säga som inte är uppenbart med O11, i alla fall inte för mig, är att bakom platsen på sidan för fläktarna är det ganska mycket luft/avstånd fram till luftintaget i chassits ytterplåt. Denna volym är en del av ett större utrymme där PSU:n och eventuella diskar sitter. Frågan är hur luftflödet egentligen ser ut om du suger in luft med dessa fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

@sINsen: Har ett och är nöjd, men det gäller att hålla koll på max dimensioner av kylartorn och grafikkort, tänker framförallt på deras höjd. Du kan ha många fläktar och därmed maffigt luftflöde vid låga varvtal. Jag kör en custom loop med 6 fläktar in och 3 ut.

Det är nättare än mitt R5 chassi men samtidigt är det bredare, så allt beror på...

Det jag skulle säga som inte är uppenbart med O11, i alla fall inte för mig, är att bakom platsen på sidan för fläktarna är det ganska mycket luft/avstånd fram till luftintaget i chassits ytterplåt. Denna volym är en del av ett större utrymme där PSU:n och eventuella diskar sitter. Frågan är hur luftflödet egentligen ser ut om du suger in luft med dessa fläktar.

@Sweborn Okej! de låter ju bra. Ja men jag har kollat recensioner, och det mest optimala för bästa luftflöde och temperatur är ju 6 in (3 i sidan, tre i botten) och 3 ut i toppen. Det ska bli intressant och spännande att se. jag kör med ett Corsair carbide 270R med 5 fläktar i idag. så bör kunna bli lite bättre temperaturer, särskilt på grafikkort när man har luft som blåser underifrån på grafikkortet.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

@Sweborn Okej! de låter ju bra. Ja men jag har kollat recensioner, och det mest optimala för bästa luftflöde och temperatur är ju 6 in (3 i sidan, tre i botten) och 3 ut i toppen. Det ska bli intressant och spännande att se. jag kör med ett Corsair carbide 270R med 5 fläktar i idag. så bör kunna bli lite bättre temperaturer, särskilt på grafikkort när man har luft som blåser underifrån på grafikkortet.

Jag gillar det, speciellt om man kör vattenkylning, du får in bra mycket saker i ett litet chassi för billig peng.
Har själv alltid kört fractal design innan men tycker deras kvalité är sådär så jag va riktigt glad när detta chassit kom ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byggde lite nytt idag, visar lite för och efterbilder.

Datorn innan:

https://i.imgur.com/ZHRzbyT.jpg
https://i.imgur.com/1rw9fry.jpg

Datorn efter:

https://i.imgur.com/AvncI9q.jpg
https://i.imgur.com/W4sPocq.jpg

Säg gärna vad ni tycker

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Är det någon som köpt till kittet så att man kan ställa grafikkortet upp, och i så fall, kan man ha fläktar i botten ändå?

Du kan om du tar bort bottenfästet, dock är det bra om du kan stödja upp kortet så det inte hänger från plåten när du skruvar i kortet. Jag har tagit det steget lägre för att få plats med radiator och fläktar...

https://i.imgur.com/VgEy1DB.mp4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Hej! Är mycket intresserad av att bygga en ny dator med detta chassi. Jag har nog bara byggt med rätt färdiga chassin tidigare, har inte ens reflekterat över det, men fläktar och sånt har alltid varit inbyggt. Mitt nuvarande chassi är en riktig pjäs: https://www.sweclockers.com/test/14118-thermaltake-level-10-g...

Så förutom fläktar, behöver jag tänka på ngt mer?

Och while we're at it, några tips på snygga fläktar? Har en stilren/dämpad svart build in mind. All respect to Noctua, men inget brunt - det ska se SNYGGT ut. RGB är inte ett måste men det mesta är väl RGB nuförtiden...

Visa signatur

Gigabyte Aorus Elite x570 | Ryzen 3600 | Ripjaws V
Gigabyte RTX 2070 Windforce 2x | ASUS ROG Swift PG279Q 27"
Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB
Phanteks P400A | Corsair RM750X 750W v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nifflan:

Hej! Är mycket intresserad av att bygga en ny dator med detta chassi. Jag har nog bara byggt med rätt färdiga chassin tidigare, har inte ens reflekterat över det, men fläktar och sånt har alltid varit inbyggt. Mitt nuvarande chassi är en riktig pjäs: https://www.sweclockers.com/test/14118-thermaltake-level-10-g...

Så förutom fläktar, behöver jag tänka på ngt mer?

Och while we're at it, några tips på snygga fläktar? Har en stilren/dämpad svart build in mind. All respect to Noctua, men inget brunt - det ska se SNYGGT ut. RGB är inte ett måste men det mesta är väl RGB nuförtiden...

Noctua har ju chromax.black serien eller vad dom heter, helt svarta fläktar. Annars finns Corsair ML Pro.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Lite sugen på detta då jag upplever en del irriterande vibrationer i mitt Corsair Obsidian 750D med en 360 i toppen och en 240 i fronten. Pump/res-kombo som är monterad i botten på en 120-fläkt-plats, men ibland börjar bottengallret vibrera irriterande. Funderar på att slänga in en påse blyhagel för att dämpa, men det känns lite butalt kanske.

Tydligen är det inte jättedjupt, så tydligen är det ganska trångt om man har vattenblock på GPU, nu går det ju att montera det vertikalt, så det känns kanske inte som ett stort problem.
Det jag mest undrar över är hur stadigt det känns. Kan vibrationer i fläktar och pump orsaka missljud i detta chassit?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Lite sugen på detta då jag upplever en del irriterande vibrationer i mitt Corsair Obsidian 750D med en 360 i toppen och en 240 i fronten. Pump/res-kombo som är monterad i botten på en 120-fläkt-plats, men ibland börjar bottengallret vibrera irriterande. Funderar på att slänga in en påse blyhagel för att dämpa, men det känns lite butalt kanske.

Tydligen är det inte jättedjupt, så tydligen är det ganska trångt om man har vattenblock på GPU, nu går det ju att montera det vertikalt, så det känns kanske inte som ett stort problem.
Det jag mest undrar över är hur stadigt det känns. Kan vibrationer i fläktar och pump orsaka missljud i detta chassit?

Känns riktigt stadigt jämfört med min Fractal R5. Kör med 9 Noctua fläktar och en EK D5 kombo monterad med enkla stålvinklar direkt mot chassigolvet. Noll resonanser eller missljud.