Postnord betalar inte tillbaka deklarationsavgiften - när dom missar att skicka ut paketet

Permalänk
Medlem

@Nils-Göte: Ännu sämre kvinnosyn uppenbarligen eftersom det är känt att vi ligger lägre i skostorlek, 35-40 vanligen.

Precis, att bara kritisera tjänstefolk är sällan det korrekta. De flesta gör antagligen sitt jobb på bra eller bästa sätt de kan åstadkomma givet de resurser/tid de har. När en går högre upp kickar ofta girighet in och där tas förmodligen de beslut som är fulla i ovett eller i vissa fall är oetiska, bara för att företaget ska tjäna några kronor mer i slutändan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är helt klart en intressant situation. För det är två olika tjänster.
Det postnord påstår stämmer väl på sätt och vis. De har blivit ålagda att sköta momshanteringen på ett paket och tar en avgift för denna hantering. Denna hantering kan bli utförd och faktureringsberättigad även om de i senare skede misslyckas med sin andra tjänst - att leverera paketet.
Det här kanske blir enklare att se skillnaden i tjänsterna om man tänker sig att ett annat företag än postnord skött momsbetalningsbiten (vilket ju är ett möjligt upplägg).

Men samtidigt blir det väldigt märkligt att ta ut en avgift för pakethantering som samma företag sedan inte levererar. Det här är inge vidare vackert alltså. På nå sätt känns det som att man medvetet undviker ett holistiskt tänk.

Rimligen så bör de då ha orsakat en ekonomisk skada som de borde stå för (skadestånd), men möjligen gäller andra (isf sannolikt föråldrade) regler kring posttjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmmm alltså jag kan tycka ändå att det de säger inte är orimlit. " I och med att försändelsen har hanterats av oss så har vi redan haft de kostnader som ligger till grund för hanteringsavgiften, personal/system/lageryta." stämmer ju faktiskt. Sedan om det man betalar extra är deras faktiska kostnad eller om det finns lite vinst med också vet man ju inte men jag köper ändå deras argument. Det är det du betalar för, inte leveransen, det är det avsändaren i utlandet redan har betalat för och därför verkar det vettigt att det är där du ska reklamera leveransen.

Det låter konstigt och tråkigt, men jag köper deras argument i detta fallet faktiskt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Du har en otroligt dålig människosyn. Varför skulle folk i Fas 3 vara dåliga människor med IQ under 50? Finns Fas 3 ens kvar? Hur skulle de visa servicekänsla så att du som kund de aldrig träffar märker det menar du? Hur har de inte visat dig "servicekänsla"?
Ger ledningen personalen alla verktyg de behöver för att göra ett bra jobb, men de skiter i det ändå, är det så du menar? Eller är det kanske egentligen ledningen, organisationen och arbetssättet du ska kritisera?

De åsikter du uttrycker ovan är typiska för någon som inte kan se något från flera olika perspektiv och göra en objektiv analys.

Snygg halmdocka.

Har inte sagt något om personer i fas3, har ej heller gjort någon skillnad på olika tjänstepositioner inom postnord. Detta ligger helt på digsjälv.

Har endast uttalat mig om kompetensen hos postnordanställda.

Har fortfarande 100% misslyckade leveranser från postnord ända sen de bildades 2009, detta inkuderar då 2 olika bostäder i 2 helt skilda städer.

Har under samma tidsperiod fått leveranser av DHL, Fedex, UPS, TNT, Schenker utan större strul (nån gång fick jag ringa och gnälla på DHL, men då ringde de chaffören som fick vända och komma tillbaka).

Även 2 olika pizzerior har lyckats leverera pizza till mig ett flertalet gånger.

Hur man kan vara så dålig att man misslyckas 100% av gångerna är utanför mitt förstånd

Permalänk
Medlem

Du har ingått ett avtal som bara har med importdeklaration att göra. Den tjänsten utförs även om brevet/paketet aldrig kommer fram.

Den som eventuellt ingått avtal om att försäkra försändelsen är avsändaren. Har inte avsändaren tagit på sig att stå för speditionsavgift och moms (samt eventuellt tull) så kommer det helt enkelt inte finnas någon att kräva ersättning från. Ibland kan också plattformarna grejerna säljs på ha någon form av köpskydd, eller betallösningen – men står inte avsändaren för speditionsavgift och moms samt tull så finns ingen möjlighet att få ersättning för dessa.

Moms och tull kan man inte heller få tillbaka, om det inte var så att försändelsen gick i retur till avsändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har paketet ett trackingnr i sverige? Jag fick ett paket från USA som var postat spårbart, men av någon anledning tyckte Postnord att det var ett brev som inte gick att spåra. Detta jäkla paket satt fast i Postnords tullsystem i nära två månader innan Postnord levererade det.

Min högst personliga teori är att eftersom det inte är spårbart så vet inte Postnord exakt vilka paket som faktiskt betalts och inte på sin central. Kanske hamnar det i en binge med ett gäng andra paket och när alla paket i den bingen deklarerats får den gå vidare. (gissar)

Bingo. Så är det faktiskt. Och de hade mycket väl kunnat spåra samma nummer i Sverige. Nån enstaka gång har mitt USA-paket mellanlandat i Warszawa och såklart scannade de in det där. Det nummer som USPS använder är exakt samma format som postnord använder. Man får bara byta SE mot US.
Sitter själv och väntar på två paket som jag betalat in andra januari. Ligger väl i nån hög hos postnord och väntar på att nån får tummen ur och tömmer den.
En fundering jag har; hur scannar ombudet in paketet om det inte är spårbart? Den avi jag får har ju USPS tracking nr och en streckkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har ingått ett avtal som bara har med importdeklaration att göra. Den tjänsten utförs även om brevet/paketet aldrig kommer fram.

Den som eventuellt ingått avtal om att försäkra försändelsen är avsändaren. Har inte avsändaren tagit på sig att stå för speditionsavgift och moms (samt eventuellt tull) så kommer det helt enkelt inte finnas någon att kräva ersättning från. Ibland kan också plattformarna grejerna säljs på ha någon form av köpskydd, eller betallösningen – men står inte avsändaren för speditionsavgift och moms samt tull så finns ingen möjlighet att få ersättning för dessa.

Moms och tull kan man inte heller få tillbaka, om det inte var så att försändelsen gick i retur till avsändaren.

Det är just det jag menar, att om en importdeklaration utförts i Postnords namn så står de också för att den underliggande tjänsten ska utföras. I annat fall så har de begått fel och ska stå för kostnaden. Om den levererats har tjänsten utförts korrekt finns det inget att begära tillbaka eftersom inget fel begåtts å deras sida.

Det som komplicerar i detta fall är att om paketet återsänds för att skickas på nytt så "förbrukades" tullklareringen. Det gör att med Postnords nuvarande upplägg så är betalningen strikt kopplad till just det paket som ska levereras, vilket lägger ännu mer vikt vid att en misslyckad leverans ska leda till återbetalning.

Sedan om en drar all till sin spets så är det inte ofta som paketen kommer bort, något som beror på de själva mer än omgivande faktorer vilket gör att det inte kan missbrukas. Så även om det skulle vara "okej" enligt något hål i någon lagstifning bakom någon annan lagstiftning att göra som Postnord gör idag, så är det inget annat än extrem girighet att vägra med tanke på hur få paket egentligen som lär komma bort på detta sätt.

Jag skulle dock vilja veta varför/hur de har tillåtelse att behålla pengarna för en icke utförd tjänst när det i normalfallet inte är tillåtet med sådana upplägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det är just det jag menar, att om en importdeklaration utförts i Postnords namn så står de också för att den underliggande tjänsten ska utföras. I annat fall så har de begått fel och ska stå för kostnaden. Om den levererats har tjänsten utförts korrekt finns det inget att begära tillbaka eftersom inget fel begåtts å deras sida.

Det som komplicerar i detta fall är att om paketet återsänds för att skickas på nytt så "förbrukades" tullklareringen. Det gör att med Postnords nuvarande upplägg så är betalningen strikt kopplad till just det paket som ska levereras, vilket lägger ännu mer vikt vid att en misslyckad leverans ska leda till återbetalning.

Sedan om en drar all till sin spets så är det inte ofta som paketen kommer bort, något som beror på de själva mer än omgivande faktorer vilket gör att det inte kan missbrukas. Så även om det skulle vara "okej" enligt något hål i någon lagstifning bakom någon annan lagstiftning att göra som Postnord gör idag, så är det inget annat än extrem girighet att vägra med tanke på hur få paket egentligen som lär komma bort på detta sätt.

Jag skulle dock vilja veta varför/hur de har tillåtelse att behålla pengarna för en icke utförd tjänst när det i normalfallet inte är tillåtet med sådana upplägg.

För att de har utfört tjänsten. Leveransen är en annan tjänst som har en annan avtalspart.

Det är inte olagligt att inte leverera ett brev eller ett paket, det är upp till avsändaren att välja en tjänst som är försäkrad mot förluster. Force majeur är inget konstigt koncept.

Det är Tullverket som kan återbetala moms och tull om varan går i retur, det har inget med Postnord att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

För att de har utfört tjänsten. Leveransen är en annan tjänst som har en annan avtalspart.

Det är inte olagligt att inte leverera ett brev eller ett paket, det är upp till avsändaren att välja en tjänst som är försäkrad mot förluster. Force majeur är inget konstigt koncept.

Det är Tullverket som kan återbetala moms och tull om varan går i retur, det har inget med Postnord att göra.

För det första är det sjukt att man ska behöva köpa till extra försäkring på sin post mot att posten ska tappa bort den. De har ett jobb liksom, leverera post, kan de inte klara det så är det ju något fel. Jag kan förstå att saker kan gå fel, de är bara människor, men det borde vara väldigt ovanligt och de borde ha sina egna försäkringar som täcker detta, alternativt så borde det ingå i tjänsten utan undantag. Det finns ingen som skickar ett paket utan att bry sig om det kommer fram liksom.

Sen håller ju inte riktigt dina argument om att det är olika tjänster för det är det ju inte. Hanteringsavgiften är obligatorisk och utförs av samma företag och är således en del av paketleveranstjänsten.

Permalänk
Medlem

Statligt ägt bolag, vem är förvånad när det fungerar dåligt? Byt till privata bolag där de anställda har iaf lite krav på sig att prestera på jobbet så blir det bättre. Tar aldrig leverans med PostNord längre, betalar gärna extra för att välja andra alternativ om det krävs.

Permalänk
Avstängd

oavsett vad, omfattas posten själv av kontrakt och försäkringar.
jag kan inte lagarna som omfatats posten, men ingen som hanterar saker i allmännhet har ansvarsfrihet.

ta reda på hur postens ansvar står i lagen, dessa tjänat då som kontrakt.

har de hanterat och inte levererat, då är det kontraktsbrott.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För det första är det sjukt att man ska behöva köpa till extra försäkring på sin post mot att posten ska tappa bort den. De har ett jobb liksom, leverera post, kan de inte klara det så är det ju något fel. Jag kan förstå att saker kan gå fel, de är bara människor, men det borde vara väldigt ovanligt och de borde ha sina egna försäkringar som täcker detta, alternativt så borde det ingå i tjänsten utan undantag. Det finns ingen som skickar ett paket utan att bry sig om det kommer fram liksom.

Sen håller ju inte riktigt dina argument om att det är olika tjänster för det är det ju inte. Hanteringsavgiften är obligatorisk och utförs av samma företag och är således en del av paketleveranstjänsten.

Det är inga argument, det är så det är.

Speditionsavgiften är till samma företag för en annan tjänst åt en annan avtalspart – men det är inget som måste utföras av Postnord. Du kan själv göra deklarationen, företag kan ha egna ombud o.s.v. Avsändaren kan också stå för avgifterna, skatterna och tullarna själva, men har valt en tjänst där det inte ingår. Sen är ju oftast avsändarens avtalspart en annan än just Postnord själva.

Sen är det oftast inga paket, de flesta varor är under 2 kg och är således brev och skrymmande brev. Brev kan också försäkras, men då är det ju rek vilket inte kostar några tior. De internationella postreglerna kommer inte ändras för att svenskar upptäcker att de ska betala för varorna de har gratis frakt på, som kommer utifrån EU och säljarna skulle nästan aldrig skicka med en tjänst som är försäkrad.

Dessutom kan bara moms och tull betalas tillbaka om varan är skadad (går sönder under transporten) eller går i retur, Tullverket behöver något underlag och har också regler Sverige inte själva bestämmer över att gå efter. Så nej, det finns inte en avtalspart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Statligt ägt bolag, vem är förvånad när det fungerar dåligt? Byt till privata bolag där de anställda har iaf lite krav på sig att prestera på jobbet så blir det bättre. Tar aldrig leverans med PostNord längre, betalar gärna extra för att välja andra alternativ om det krävs.

Tja, jag har haft dåliga erfarenheter med de flesta paketleverantörer så jag vet inte om privat skulle göra någon skillnad mot statligt egentligen. UPS lyckades smyga fram till min dörr och sätta en lapp som sa att jag inte var hemma på den två gånger när jag var hemma hela dagen och väntade på ett paket, enligt kundtjänst hade deras chaufförer inte telefoner så det var omöjligt att de skulle kunna höra av sig eller så. DHL glömde ett paket på terminalen två dagar i rad och glömde att lämna det tredje dagen. Istället fick jag åka till terminalen i ett industriområde efter åtta på kvällen när lastbilen hade kommit tillbaka och lämnat igen alla paket den hade misslyckats med att leverera på dagen. En annan gång levererade de ett av två kollin ifrån en beställning till rätt utlämningsställe men lämnade det andra på ett annat långt ifrån där jag bor, i en annan kommun. Bring/CityMail misslyckades med att leverera ett flertal brev trots att mitt namn stod tydligt på dörren, satte istället upp lappar i trapphuset om att de inte kunde hitta mig och att jag skulle kontakta dem. Det fanns dock ingen som svarade på numret förutom mellan 7 och 8 på morgonen och då var det sjuk telefonkö.

Jag har själv kört ut paket för typ tio år sedan eller så. Jag jobbade på PEX, Posten Express, och körde bland annat ut företagspaket som inte kom med den vanliga bilen för att de var sena eller liknande. Hittade inte vi adressen, personen eller om något var fel så sökte vi på personen på alla sätt vi hade tillgång till. Ringde upp mottagaren exempelvis, och ofta levererade vi det till deras arbetsplats eller liknande. Det känns som denna typ av service är helt försvunnen idag.

Permalänk
Medlem

I sådana här fall brukar sunt förnuft vara vettigt. Märkligt nog är det många som saknar det.

Ja, Posten har utfört en "tjänst" som du betalat för. De har sedan slarvat bort den vara de utfört tjänsten på.

Självklart skall de återbetala kostnaden, hur kan man ens tycka att annat är rimligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

I sådana här fall brukar sunt förnuft vara vettigt. Märkligt nog är det många som saknar det.

Ja, Posten har utfört en "tjänst" som du betalat för. De har sedan slarvat bort den vara de utfört tjänsten på.

Självklart skall de återbetala kostnaden, hur kan man ens tycka att annat är rimligt?

Även om de nu skulle göra det så kan de inte stå för momsen på ditt 1699 kr-paket på 424 kr. Skickas det som oförsäkrat så kommer de inte heller stå för att varan är förlorad.

Varför blanda in åsikter? Det är så avtalsrätt fungerar oavsett vad man tycker om det, självklart ska de inte betala något de inte behöver betala utan får besluta om varje enskilt fall som de själva vill.

Permalänk

Otroligt dom förstod tillslut att deras regler kanske inte är helt korrekta.

"Till regel så återbetalas inte hanteringsavgiften då vi har utfört tullklareringen av din försändelse. Att försändelsen inte ankommit till dig har med frakten att göra, det är något som du reklamerar till avsändaren.

Jag har lagt en kreditering på 75 SEK som du betalat i hanteringsavgift denna gång. Pengarna bör finnas tillbaka på ditt konto nästa vecka."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Även om de nu skulle göra det så kan de inte stå för momsen på ditt 1699 kr-paket på 424 kr. Skickas det som oförsäkrat så kommer de inte heller stå för att varan är förlorad.

Varför blanda in åsikter? Det är så avtalsrätt fungerar oavsett vad man tycker om det, självklart ska de inte betala något de inte behöver betala utan får besluta om varje enskilt fall som de själva vill.

Varför blanda in åsikter? För att Postnord utfört en tjänst. Sedan lyckades de tappa bort prylen som de utfört tjänsten på! Vi kan väl vara överens att tjänsten är tämligen värdelös om inte varan fås? Och kanske också att det är Postnord som gjort alla misstag?

Då kanske Postnord också skall stå för sina misstag, istället för att kunderna skall behöva göra det. Sunt förnuft.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Känns som alla här argumenterar mot en person från Postnord.
Oavsett, så har vi det på mitt jobb. Om vi gör fel och kundens varor skadas eller liknande så står vi för detta genom egen försäkring. Inte fan kräver vi att kunden ska ta det på egen försäkring.
Fy fan för dessa äckliga monopolföretag säger jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ohnmat:

Känns som alla här argumenterar mot en person från Postnord.
Oavsett, så har vi det på mitt jobb. Om vi gör fel och kundens varor skadas eller liknande så står vi för detta genom egen försäkring. Inte fan kräver vi att kunden ska ta det på egen försäkring.
Fy fan för dessa äckliga monopolföretag säger jag.

Men du vet ju inte om kunden får ersättning eller inte för de flesta kunderna reklamerar ju inte transporten utan skiter helt i det, mottagaren är inte kunden i de allra flesta fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Ohnmat: Du borde veta att Postnord inte har monopol.

Permalänk
Medlem

@teDDoSeven: Blir uppriktigt glad att höra att du får tillbaka avgiften. Sedan är jag helt med att tull/moms är något som måste begäras tillbaka från Tullverket och varans värde från säljaren. Blir mycket skrivande och många parter men det är ju så systemet är byggt idag.

Tänker mig att om någon bemödar sig med att skriva så är beloppet viktigt för den personen, även om i detta fall 75:- i det stora perspektivet inte är särskilt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Känns som alla här argumenterar mot en person från Postnord.
Oavsett, så har vi det på mitt jobb. Om vi gör fel och kundens varor skadas eller liknande så står vi för detta genom egen försäkring. Inte fan kräver vi att kunden ska ta det på egen försäkring.
Fy fan för dessa äckliga monopolföretag säger jag.

Då betalar era kunder för den försäkringen. Här väljer de oförsäkrade tjänster genom att välja säljare som bara skickar oförsäkrat, och som uttryckligen låter kunden stå för alla avgifter, skatter och tullar vid import.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Såg den också på DN.

Lite märkligt bara detta under bilden "Postnords huvudkontor i Solna – dit man flyttade 2003 från det gamla Centralposthuset i centrala Stockholm. Nu är kontraktet uppsagt från 2016 - efter personalnedskärningar"

Artikeln skrevs idag 07:01 och uppdaterades 10:06

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

@Veni: Regeringen styr väl postnord, som i sig varken är utbildade eller har erfarenhet av storföretag? De ger helt enkelt uppgift till postnords ledning och sedan går det som det går.. eller hur fungerar den delen, någon som vet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon8870:

@Veni: Regeringen styr väl postnord, som i sig varken är utbildade eller har erfarenhet av storföretag? De ger helt enkelt uppgift till postnords ledning och sedan går det som det går.. eller hur fungerar den delen, någon som vet?

Danmark har styrt väldigt mycket i Postnord, Maud gjorde som sagt en underlig affär där Sverige gick in med mest kapital men fick lika många styrelseplatser samtidigt som danskarna redan tagit beslut om att jobba på att bli av med myndighetspost så de hade alltså beslutat om att rejält minska pappersbreven som var en stor del av danska postens verksamhet, dessutom så ser våra länder väldigt olika ut, Norrbottens län är ensamt dubbelt så stort som Danmark.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Danmark har styrt väldigt mycket i Postnord, Maud gjorde som sagt en underlig affär där Sverige gick in med mest kapital men fick lika många styrelseplatser samtidigt som danskarna redan tagit beslut om att jobba på att bli av med myndighetspost så de hade alltså beslutat om att rejält minska pappersbreven som var en stor del av danska postens verksamhet, dessutom så ser våra länder väldigt olika ut, Norrbottens län är ensamt dubbelt så stort som Danmark.

Ja, Maud har mycken idioti på sitt samvete.

Permalänk
Medlem

Jag fick tillbaka pengarna för avgiften när mitt paket försvann. Det var efter flera månader... Paketet hade kommit till Sverige, jag hade betalat avgiften, sen skickades det tillbaka.. Jag tyckte att dom skulle stå för värdet på paketet också eftersom det hade tagit så lång tid, ingen chans att jag skulle få tillbaka pengar ifrån säljaren då tiden gått ut.

Dom tyckte iaf inte att det var deras fel, blev sjukt irriterad på personen bakom luren.. Fick tillbaka avgiften, men varan fick jag inte se trots att den var betald. Säljaren hade gjort alla rätt, postnord alla fel... Ändå fick jag stå för deras fel, mycket dåligt!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Du har betalat säljaren för att skicka med en oförsäkrad tjänst och gått med på att inte få ersättning vid problem med leveransen. Det är något du gjort helt frivilligt och det finns ofta alternativ då många köpplattformar och betallösningar har köpskydd. Vill man ha skydd mot importavgifter, skatter och tullar får man dock gå lite längre än så, men även där har ju plattformarna ofta lösningar som t.ex. Ebays global shipping program.

Permalänk
Medlem

@Pantsoff: Kunde inte säljaren skicka det återigen till en ny kostnad?