Lisa Su: "Högpresterande Navi på väg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Man kan ju annars hoppas att det, sett i sin helhet, genererar ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vill inte smutskasta AMD men jag äger ett Vega56 och jag har då aldrig haft så här mycket problem med drivrutiner tidigare heller, med Nvidia slapp jag åtminstone att installera nya med DDU varenda gång och sen felsöka flera timmar.

Skrivet av serdyllon:

Har ägt flera AMD-kort men kan ändå förstå vitriolen i föregående inlägg. Låt oss vara ärliga med att vissa generationer har haft ganska stora problem och att vissa tekniker har varit lite bångstyriga (FreeSync, Crossfire etc).

Skulle dock bli glad om Lisa levererade mer än bara rykten. Fler kort i budgetsegmentet är ungefär lika upphetsande som en kall kopp te. Luktar lite gott men smakar ganska bittert.

Jag hade en del issues med ReLive på Vega 64, när jag nyligen skaffade ett 2080 Super hoppades jag på bättre stabilitet då mina upplevelser på 1070, 1070Ti och 1080Ti var stabila utom i ett par enstaka spel. Får nu känslan att det helt enkelt aldrig igen kommer fungera så bra som tidiga shadowplay/ReLive gjorde.

Vissa spel detekteras inte av geforce experience, när de gör det börjar den ibland inte spela in för instant replay förräns man faktiskt försöker spara något, den tappar greppet om fönster som den tidigare fungerat i, ibland spelar den in en svart skärm osv.

Sedan jag bytte stänger CSGO ner sig plötsligt mitt i matcher, overwatch samma, vanligtvis säger Reliability Monitor något om någon DLL från nvidia som inte leder till någon lösning, ingetdera problem som fanns med Vega 64 (som hade sin egen uppsjö av issues).

Ingen mängd DDU eller annat verkar lösa det hela. Hade min upplevese varit begränsad till Pascal-korten jag hade skulle jag påstå att Nvidia's drivers är rock solid- jag gnällde över att ReLive hade svårt att känna igen vissa spel, nu när jag bytt tillbaka till nvidia känns det som småpotatis. Men- sjuk bra prestanda i allt som faktiskt fungerar.

Enda jag kan konstatera är att det verkar bli sämre och mer instabilt på alla fronter, i princip.
Men jag undrar om det är Nvidia eller AMD's fel, eller om det är spelutvecklarna (särskilt för competitive MMO's) som bara går mer och mer utanför specs med sina produkter och Anti-Cheat system.

Det vore frestanda att säga att varje generation blir mindre stabil, men det är helt enkelt lite för stort för att få en bra översikt och ide om var problemen faktiskt kommer ifrån.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tror inte de kommer dra hiskeliga mängder watt. AMD jobbar tydl hårt på att få ner förbrukningen på kommande kort. De har optimerat en hel del när man ser de mobila gpu som kommer nu. Så ne, inga kärnkraftverk lär behövas. Sen blir den nog inte nå dubblerat antal cu jämfört med 5700xt. Kanske 60-64 istället för 40 som det är på 5700xt.. beror lite vilken väg de väljer att gå här.. höja frekvenser, då blir det inte många fler cu. Ligga kvar kring 1900-2000, då kanske 60-64.. sänka lite, då kan de dubblera.. om de lyckats optimera förbrukningen bra nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Vore trevligt med högpresterande kort, ännu trevligare om AMD fixar sina drivrutiner så korten kan ha bra prestanda idag och inte efter några års optimerande.

Det är ju en enorm fördel för konsumenten att kortet underpresterar till en början eftersom priset sätts utifrån nuvarande prestanda. Inte hur kortet potentiellt kommer prestera om 3-4 år?! Låt säga att du (rent hypotetiskt) köper ett kort som presterar som ett RTX 2060 med samma prissättning och 3 år senare har ett kort som slår RTX 2070? Sannolikt var prestandan tillräcklig för dig vid inköpet och nu står sig kortet även i takt med att spel blir mer krävande. Hade kortet presterat bättre än RTX 2070 från start så hade du fått betala därefter också.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Dom kan fokusera på att släppa kort som fungerar istället. Bedrövligt rent ut sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet väl att på detta forum får man inte säga nått negativt om AMD sedan ca Ryzen 2xxxx.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

Du vet väl att på detta forum får man inte säga nått negativt om AMD sedan ca Ryzen 2xxxx.

Ni får ju det, eller menar du att inläggen modereras bort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@HC-8315: åh du behöver inte mjukvaran?

Billiknelse som alla gillar: Bilen går bra förutom att motorn inte går på grund av mjukvaran i bilen inte ger rätt signaler.

Lite svårt att säker säga vad som är boven i dramat, är det hårdvaran som inte kan ta emot instruktioner från mjukvaran pgr av hårdvarufel eller är det mjukvaran som skickar fel instruktioner.

Olika generationer/serier har haft sin beskärda del av fel genom åren både från AMD, nVIDIA, Intel. Om nu AMD haft en peak av strul på en serie så gör det väl inte dom till "överlag" sämre för det, men att gå in och försvara med "det är bara mjukvaran som är fel"...

Självklart behöver jag mjukvaran. Var inte dum nu! Jag argumenterar för att de inte är hårdvaran de är fel på då denne person ville se fungerande hårdvara, inte mjukvara.
Lägger in denna film också...

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är ju en enorm fördel för konsumenten att kortet underpresterar till en början eftersom priset sätts utifrån nuvarande prestanda. Inte hur kortet potentiellt kommer prestera om 3-4 år?! Låt säga att du (rent hypotetiskt) köper ett kort som presterar som ett RTX 2060 med samma prissättning och 3 år senare har ett kort som slår RTX 2070? Sannolikt var prestandan tillräcklig för dig vid inköpet och nu står sig kortet även i takt med att spel blir mer krävande. Hade kortet presterat bättre än RTX 2070 från start så hade du fått betala därefter också.

Så kanske det är för en del men när jag letar komponenter så tänker jag prestanda idag. Vill jag tex uppnå 100fps i ett spel och letar kort så ska den klara av det när jag köper det för annars blir det inget köp.

Skulle det senare visa sig vara en otroligt bra produkt som åldras väl (tex 2600k, 7970) så gör det bara att nästa byte dröjer lite längre.

Permalänk
Hjälpsam

För er som inte har ett RX 5700 XT, hälsan tiger still, vi som inte har problem, skriver inte en massa inlägg om att vi inte har problem.
De som har problem skriver betydligt fler inglägg, oftast för att få råd att lösa dem och ibland för att få utlopp för sin frustration.
Bra om AMD satsar på att minska antalet med problem, +- 5% är skit samma om grejerna inte fungerar, stablilitet är viktigast av allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Låter toppen! Tror inte det kommer nå upp i 2080 ti nivåer dock. Pris och prestanda avgör antar jag

Det borde dock inte vara helt otänkbart. nVidia hade kunnat göra en mycket kraftigare krets om man inte lagt fokus på RTX-tramset.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

@HC-8315: åh du behöver inte mjukvaran?

Billiknelse som alla gillar: Bilen går bra förutom att motorn inte går på grund av mjukvaran i bilen inte ger rätt signaler.

Snarare så att bilen fungerar helt utmärkt att ta dig överallt, och du kan köra till texas longhorn eller sushirestaurangen men av någon anledning vägrar den köra dig till McDonalds

Vill ni ha stabilitet så kör inte windows, samma som att man inte åker till donken för bra hälsosam mat

Naturligtvis tråkigt att vissa kort strular i windows, men är ju knappast att jämföra med en bil utan motor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Du måste vara döv, blind och stum om du inte upptäckt alla problem folk har med 5700-korten. Både här, Reddit Youtube osv.

Skickades från m.sweclockers.com

majoriteten av problem korten i 5000 serien är ifrån asus då dem inte har byggt korten bra.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Bara för att spä på denna discussion ytterligare, ta det med ett par skopor salt dock (reddit/wccftech):
Bench av oidentifierat AMD-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Bara för att spä på denna discussion ytterligare, ta det med ett par skopor salt dock (reddit/wccftech):
Bench av oidentifierat AMD-kort

Rykte.. var är mitt saltkar? Wccftech? Skippa saltkaret. Bättre att en container med salt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Tror inte de kommer dra hiskeliga mängder watt. AMD jobbar tydl hårt på att få ner förbrukningen på kommande kort. De har optimerat en hel del när man ser de mobila gpu som kommer nu. Så ne, inga kärnkraftverk lär behövas. Sen blir den nog inte nå dubblerat antal cu jämfört med 5700xt. Kanske 60-64 istället för 40 som det är på 5700xt.. beror lite vilken väg de väljer att gå här.. höja frekvenser, då blir det inte många fler cu. Ligga kvar kring 1900-2000, då kanske 60-64.. sänka lite, då kan de dubblera.. om de lyckats optimera förbrukningen bra nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Korrekt men jag tror nog AMD måste gå över fullt till RDNA för att få ned strömförbrukningen för att närma sig Nvidia i effektiv förbrukning. GCN är i grunden en ganska strömtörstig arkitektur och även om deras senaste kort består av delar RDNA så är det fortfarande vissa delar som korten ärvt från tidigare arkitekturer.

Skrivet av marcusOCZ:

Du vet väl att på detta forum får man inte säga nått negativt om AMD sedan ca Ryzen 2xxxx.

Nu överdriver du. Visst får man vara kritisk mot AMD MEN det gäller att vara nyanserad.. och att gå ut och skriva "Fixa era kort först.." är inte nyanserat någonstans.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei: Om du hittar så mycket salt, så kör på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

majoriteten av problem korten i 5000 serien är ifrån asus då dem inte har byggt korten bra.

Nej, alla tillverkare har problem.

Permalänk
Medlem

Förstår att vissa har problem med AMD GPU. Jag och några andra på forumet har dock inte dessa problem som beskrivs! Lotteri med hårdvara och silikon.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ryzer:

Nej, alla tillverkare har problem.

Att du orkar hålla på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Förstår att vissa har problem med AMD GPU. Jag och några andra på forumet har dock inte dessa problem som beskrivs! Lotteri med hårdvara och silikon.

Kisel

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Fortsätter man att läsa reddit tråden, som WCCFTECH fått informationen ifrån så är det 17% bättre prestanda än superöverklockade (flytande kväve) rtx 2080 ti:s. Så närmare 30% verkar vara närmare sanningen om man kan lita på en random reddit tråd.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att du orkar hålla på.

Att ni orkar sprida osanningar.
Förstår inte varför du måste gå in och ta Amd i försvar?
Mycket udda, jag skulle aldrig försvara något som är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Att ni orkar sprida osanningar.
Förstår inte varför du måste gå in och ta Amd i försvar?
Mycket udda, jag skulle aldrig försvara något som är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Att kritisera dig är inte att försvara AMD. Vilket gör din slutsats till väldigt udda faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Fortsätter man att läsa reddit tråden, som WCCFTECH fått informationen ifrån så är det 17% bättre prestanda än superöverklockade (flytande kväve) rtx 2080 ti:s. Så närmare 30% verkar vara närmare sanningen om man kan lita på en random reddit tråd.

Precis!

Ville inte nämna den biten

Har sett hur folk reagerar efter för höga förväntningar
Lite i stil med fan boy fighten här...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Att ni orkar sprida osanningar.
Förstår inte varför du måste gå in och ta Amd i försvar?
Mycket udda, jag skulle aldrig försvara något som är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Att du orkar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Precis!

Ville inte nämna den biten

Har sett hur folk reagerar efter för höga förväntningar
Lite i stil med fan boy fighten här...

Kan inte bestämma mig för om jag vill tro på det hela eller ej- å ena sidan låter det lite för bra för att vara sant (vilket ibland är fallet med rykten från WCCFTECH)- å andra sidan känns det som att nvidia själva skulle kunna ha levererat ett så pass mycket bättre kort om de skitit i RT och Tensor cores och ökat antal CUDA istället.

Så en intressant fråga är exakt vad AMD's raytracing-implementering blir. Om AMD kan implementera vettigt stöd för raytracing utan att offra mycket compute för att få plats med extra hårdvara så skulle det eventuellt kunna betyda ett övertag i rå prestanda.

Skulle föredra att få ett kort med prestanda i ungefär samma klass som 2080Ti för ett lägre pris dock- om de verkligen presterar 15%+ bättre så gissar jag att allt hopp om att få tillbaka flaggskeppspriserna till runt 9k försvinner.

Skrivet av Bengt-Arne:

Att du orkar...

Vissa drivs av entusiasm, andra drivs av något helt annat

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Cache-minne i GPU

Det ser ut som om AMD har mindre cache an Nvidia.
Vet inte om det betyder mer for spel eller krypto-mining?
Mer info hos Techpowerup i deras databas.

Permalänk
Avstängd

Vet inte vad alla bråkar om, personligen blir jag hypad av 30% kraftfullare än 2080Ti! Låter som AMD har en chans att släppa någonting av vikt iom detta. Ska bli mycket spännande att följa! Vågar vi hoppas på Computex då?

Permalänk
Medlem

Är verkligen https://wccftech.com en pålitlig källa?