Permalänk

Om "min" Acer X27 P

Jag beställde hem den senare versionen, det vill säga Acer X27 P och provade den igår (2020-01-09). I och med detta gick jag från en Asus 24" 3D-skärm på 1920 x 1080 från 2012 och färgskillnaden och skärpan var väldigt markant. Tyvärr så var dock den omtalade fläkten det första jag noterade och trots att detta var en nyare version så verkar de inte ens ha försökt åtgärda det höga fläktljudet. Skälet till att jag returnerade skärmen idag var dels det och dels att man för ofta ser halo-sken runt lampor och stearinljus m.m. Om det hade varit en billigare modell så hade jag inte brytt mig så mycket men den här går på 22000 som lägst (hos Inet) och riktigt så nonchalant är jag inte med mina surt förvärvade pengar.

Färgerna är så att säga färgstarka utan HDR påslaget men det går förstås att kalibrera och dra ner till en balanserad nivå. En sak jag tyckte var bra med HDR är att det genast mildrar gammastyrkan utanför spel utan att man behöver kalibrera : ) När jag stängde av HDR efter att ha spelat ett tag så tyckte jag att skrivbordet såg för färggrant ut så jag föredrog att ha HDR på hela tiden. Svärtan är det som imponerar mest för med enbart svart färg på genom programmet "Dead Pixel Buddy" så ser skärmen verkligen ut att vara avstängd. Även till det yttre är skärmen väldigt snygg frånsett den förhatligt barnsliga PREDATOR-loggan som man ju kan täcka över med gråsvart tejp. Bojkotta den!

Trots att jag bara har ett GTX 1080 TI OC (11 Gb) så kunde jag utan några tydliga eftersläpningar, stuttering, lagg eller tearing spela på ULTRA i samtliga inställningar och med HDR 10 påslaget i följande spel (vilket beror på att min PC är grym i övrigt med i7-8700K processor, blixtsnabba SSD-diskar och ovanligt snabba minnen):

Far Cry 5
Red Dead Redemption 2
Resident Evil 7
The Beast Inside

Dessa spel funkar inte med HDR påslaget för då blir alla detaljer rosa vilket säkert bara är kul för småflickor ; ) Med HDR avslaget gick det väldigt bra med mitt "otillräckliga" grafikkort:

Kingdom Deliverance
World of Tanks

Det enda spel jag fick stora problem med var Battlefield 1 och det tror jag inte bara hade med grafiken att göra för det var många spelare i storslagna miljöer. Med allt på Ultra var det verkligen segt vilket gjorde att jag förlorade de flesta närdueller. Endast på avstånd hade jag en chans genom prickskyttegevär. Jag provade aldrig att köra i 1440 men det och avstängt HDR hade troligtvis gjort det betydligt lättare. Rent visuellt var det dock en mycket trevlig upplevelse så länge jag hann överleva i några minuter.

Som mest till sin rätt kom skärmen i Resident Evil 7 för det spelet har bra inställningsmöjligheter för HDR plus att grafiken på många ställen är ovanligt verklighetstrogen. Tyvärr så hade dock för många lampor och stearinljus tydliga halo-ringar runtom sig i de ljussvaga scenerna och tillsammans med skärmfläkten gav det mig en dålig magkänsla. Jag bestämde mig helt enkelt för att returnera den i övrigt prisvärda skärmen. Farväl X27 P, jag älskar dig men du är inte den "rätte" för mig.

Som sammanfattning kan jag säga att om du har ekonomin för en sådan skärm så bör du vänta in uppföljaren till ASUS 27" ROG PG27UQ (X-modellen). Där får du främst Mini-LED vilket ska ge mindre halo-effekter och de sägs även göra något åt det frustrerande fläkthelvetet (ingen ny teknisk lösning men en aningen tystare fläkt):

https://www.sweclockers.com/nyhet/27670-asus-avtacker-rog-swi...

Om du egentligen inte har ekonomi för en sådan skärm så kan du trösta dig med att du inte missar någon makalös upplevelse. 1440 duger bra och HDR är mest häftigt inne i grottor och andra lite mörkare scener. För att det ska se riktigt verklighetstroget ut krävs det att grafikern som har skapat objekten i scenen är mästerlig. Om objekten bara är hyfsat gjorda så gör HDR istället bristerna mer tydliga än när man har det avstängt. Med andra ord så är HDR väldigt relativt och inte så imponerande som jag hade hoppats.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut hålla med om att denna skärm för de flesta är för dyr i förhållande till vad man får. Men skillnaden mot t.ex. en 1440p skärm som XB271HU är enorm, oavsett om man kör med HDR eller inte, bildkvaliten är så mycket bättre. Det är helt uppenbart om man jämför sida vid sida.

När det gäller just HDR är det nog främst Windows som är den stora boven i dramat, men visst är det så att för en LCD så krävs det många local dimming zoner för att det ska blir riktigt bra.

Egentligen är väl hela marknaden för gamingskärmar helt sjuk, där kvaliten på det som produceras och lanseras känns rejält undermålig i förhållande till vad det borde vara samtidigt som priserna känns på tok för höga.

Permalänk

@improwise:

Jag har inte ägt någon 1440 men däremot sett IRL hur de ser ut på Elgiganten, Inet och Webbhallen. Då såg jag dem förvisso inte jämte en 4K-skärm vilket du alltså har gjort? Ett antal i det här forumet har skrivit att det inte är så stor skillnad mellan 1440 och 4K men du hävdar motsatsen och därmed är min förvirring nästan olidlig ; ) Visst kan jag hålla med om att det händer för lite i mellanklassen (1440) och att värstingarna är för dyra men det finns ju flera anledningar till att de är det. En av dem är att för få har råd med en skärm för över 15000 och därför måste de ta bra betalt av de få som köper dem.

Å andra sidan så hade de ju sålt mångdubbelt fler om de hade sänkt priset med ca 5000 vilket kanske hade varit värt det. Denna balansgång måste vara mycket svår för företagen.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

@Grafikante: Skillnaden mellan upplösningarna är lika stor som skillnaden i bildkvalité mellan X27(P) och den typiska 1440p skärmen. Vilket inte är så konstigt sett till att många 1440p skärmar på marknaden har ett par år på nacken och kostar betydligt mindre. Därmed inte sagt att det är skärmen för dig eller att den är värd sitt pris.

@Laxpuddings test av Asus version av samma skärm finns för övrigt https://www.sweclockers.com/test/25837-asus-rog-swift-pg27uq-....

Permalänk

@improwise:

Jag hade beställt en ASUS ROG Swift PG279E men avbeställde faktiskt ordern efter ditt inlägg eftersom det gjorde mig för osäker. Tanken nu är att eventuellt slå till på en Acer Nitro XV273KP eftersom de saknar fläkt men amatörrecensioner av den skärmen gör mig tveksam ; ) Pixelhöjden på X27 är bara 0.155 mm medan pixelhöjden på en XV273KP är 0.248 mm vilket ligger över 1440-skärmen Asus PG279Q som har 0.230 mm i pixelhöjd. Det gör mig tveksam.

Är detta självaste "Laxpudding" som ger XV273KP väl godkänt? Youtube-recension

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grafikante: Du har nog bara fått tag på felaktig information då bäda skärmarna är 27-tummare med 3840x2160-paneler. Likadan panel dessutom fast med olika sorters bakgrundsbelsyning. Båda har 0,155 mm per pixel.

Dessutom: "pixelhöjden" säger ingenting. Det är än en enkel slagning med miniräknare där man räknar höjden i millimeter delat med antal pixlar.

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

Jag beställde hem den senare versionen, det vill säga Acer X27 P och provade den igår (2020-01-09). I och med detta gick jag från en Asus 24" 3D-skärm på 1920 x 1080 från 2012 och färgskillnaden och skärpan var väldigt markant. Tyvärr så var dock den omtalade fläkten det första jag noterade och trots att detta var en nyare version så verkar de inte ens ha försökt åtgärda det höga fläktljudet. Skälet till att jag returnerade skärmen idag var dels det och dels att man för ofta ser halo-sken runt lampor och stearinljus m.m. Om det hade varit en billigare modell så hade jag inte brytt mig så mycket men den här går på 22000 som lägst (hos Inet) och riktigt så nonchalant är jag inte med mina surt förvärvade pengar.

Färgerna är så att säga färgstarka utan HDR påslaget men det går förstås att kalibrera och dra ner till en balanserad nivå. En sak jag tyckte var bra med HDR är att det genast mildrar gammastyrkan utanför spel utan att man behöver kalibrera : ) När jag stängde av HDR efter att ha spelat ett tag så tyckte jag att skrivbordet såg för färggrant ut så jag föredrog att ha HDR på hela tiden. Svärtan är det som imponerar mest för med enbart svart färg på genom programmet "Dead Pixel Buddy" så ser skärmen verkligen ut att vara avstängd. Även till det yttre är skärmen väldigt snygg frånsett den förhatligt barnsliga PREDATOR-loggan som man ju kan täcka över med gråsvart tejp. Bojkotta den!

Trots att jag bara har ett GTX 1080 TI OC (11 Gb) så kunde jag utan några tydliga eftersläpningar, stuttering, lagg eller tearing spela på ULTRA i samtliga inställningar och med HDR 10 påslaget i följande spel (vilket beror på att min PC är grym i övrigt med i7-8700K processor, blixtsnabba SSD-diskar och ovanligt snabba minnen):

Far Cry 5
Red Dead Redemption 2
Resident Evil 7
The Beast Inside

Dessa spel funkar inte med HDR påslaget för då blir alla detaljer rosa vilket säkert bara är kul för småflickor ; ) Med HDR avslaget gick det väldigt bra med mitt "otillräckliga" grafikkort:

Kingdom Deliverance
World of Tanks

Det enda spel jag fick stora problem med var Battlefield 1 och det tror jag inte bara hade med grafiken att göra för det var många spelare i storslagna miljöer. Med allt på Ultra var det verkligen segt vilket gjorde att jag förlorade de flesta närdueller. Endast på avstånd hade jag en chans genom prickskyttegevär. Jag provade aldrig att köra i 1440 men det och avstängt HDR hade troligtvis gjort det betydligt lättare. Rent visuellt var det dock en mycket trevlig upplevelse så länge jag hann överleva i några minuter.

Som mest till sin rätt kom skärmen i Resident Evil 7 för det spelet har bra inställningsmöjligheter för HDR plus att grafiken på många ställen är ovanligt verklighetstrogen. Tyvärr så hade dock för många lampor och stearinljus tydliga halo-ringar runtom sig i de ljussvaga scenerna och tillsammans med skärmfläkten gav det mig en dålig magkänsla. Jag bestämde mig helt enkelt för att returnera den i övrigt prisvärda skärmen. Farväl X27 P, jag älskar dig men du är inte den "rätte" för mig.

Som sammanfattning kan jag säga att om du har ekonomin för en sådan skärm så bör du vänta in uppföljaren till ASUS 27" ROG PG27UQ (X-modellen). Där får du främst Mini-LED vilket ska ge mindre halo-effekter och de sägs även göra något åt det frustrerande fläkthelvetet (ingen ny teknisk lösning men en aningen tystare fläkt):

https://www.sweclockers.com/nyhet/27670-asus-avtacker-rog-swi...

Om du egentligen inte har ekonomi för en sådan skärm så kan du trösta dig med att du inte missar någon makalös upplevelse. 1440 duger bra och HDR är mest häftigt inne i grottor och andra lite mörkare scener. För att det ska se riktigt verklighetstroget ut krävs det att grafikern som har skapat objekten i scenen är mästerlig. Om objekten bara är hyfsat gjorda så gör HDR istället bristerna mer tydliga än när man har det avstängt. Med andra ord så är HDR väldigt relativt och inte så imponerande som jag hade hoppats.

Det är inte pga av själva panelen man har fläkten utan pga G sync Ultimate. Nu har jag inte läst så mycket om skärmen du länkade, men har den G-sync Ultimate viilket jag tror med tanke på priset så kommer fläktproblemet att kvarstå om inte nvidia kommer på en annan lösning att kyla modulen.

Man får vänta på att Laxpudding tar in den för ett test när den släps så vet vi med säkerhet

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Grafikante: Du har nog bara fått tag på felaktig information då bäda skärmarna är 27-tummare med 3840x2160-paneler. Likadan panel dessutom fast med olika sorters bakgrundsbelsyning. Båda har 0,155 mm per pixel.

Dessutom: "pixelhöjden" säger ingenting. Det är än en enkel slagning med miniräknare där man räknar höjden i millimeter delat med antal pixlar.

Okej så större pixelhöjd ger alltså inte ett mer "grovkornigt" intryck om du förstår hur jag menar? Är det förresten dig man ser recensera Acer Nitro XV273KP i det där youtube-klippet? : )

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

@Pvt_Rinzler:

Hur som helst så stör det mig lite för mycket när jag inte spelar spel. Just att fläkten hörs i ansiktshöjd är något som är svårt att nonchalera.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Skrivet av Grafikante:

@sadin:

Hur som helst så stör det mig lite för mycket när jag inte spelar spel. Just att fläkten hörs i ansiktshöjd är något som är svårt att nonchalera.

Jag hade inte heller accepterat det. Hoppas de hittar en annan lösning, det är ändå premiumskärm med dyr prislapp då vill man såklart bli nöjd.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED