AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

All överklockning kommer degradera cpu snabbare om man kör spänning högre än stock, även stock degraderar processorn men det tar väldigt många år, detta är inte unikt för Zen2 på 7nm eller tidigare & jag har varnat mer än en gång för hög vcore även i guider, klockar man manuellt så bör man förstå detta.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Den tolkningen jag gör här är att Zen 2 gör det väldigt mycket mer otydligt om vad som faktiskt är safe voltage. Och jag tror @ClintBeastwood menar att vi kan hjälpa andra att förstå att den absolut känsligaste spänningen för Zen 2 är max FIT för AVX workloads.

Det är t.ex. sällan jag ser min 3700x gå under 1.35v när jag spelar. I kontrast körde jag min 2500k i 7 år överklockad till 4.5GHz, stock volt 1.225 vid maxload, överclockad volt 1.375v (om jag kommer i håg rätt).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

@tellus82: Den tolkningen jag gör här är att Zen 2 gör det väldigt mycket mer otydligt om vad som faktiskt är safe voltage. Och jag tror @ClintBeastwood menar att vi kan hjälpa andra att förstå att den absolut känsligaste spänningen för Zen 2 är max FIT för AVX workloads.

Det är t.ex. sällan jag ser min 3700x gå under 1.35v när jag spelar. I kontrast körde jag min 2500k i 7 år överklockad till 4.5GHz, stock volt 1.225 vid maxload, överclockad volt 1.375v (om jag kommer i håg rätt).

Detta gäller främst vid manuell OC, för stock/PB/PBO så kommer PB sköta max spänning enligt FIT

Det samma gäller för Zen & Zen+, kör du uteslutande AVX laster på all core så ska du akta dig för allt för hög vcore då det utan tvekan kommer degradera på rätt kort tid vid säg 1.45V, vid 1.425 är det inte lika illa med Zen men på Zen+ kan även det vara lite mycket, där kan man behöva kliva ner än mer, för Zen2 så fortsätter man kliva ner ännu mer.

Sen ska man absolut inte glömma att temp är en extremt viktig del av hur fort en processor degraderar också, håller man processorn sval så kommer den klara även lite högre vcore bättre och att enbart ange en safe vcore kan man inte göra utan att samtidigt prata vid vilken temp, för Zen+ pratar man om max 1.38v vid 80 grader, får man ner tempen lite så kan man komma undan med högre spänning, detta gäller inte bara Zen+ utan all kisel men i varierande grad beroende på tillverkningsprocess, 7nm pushar såklart ner vcore gränsen ytterligare och 1.325V på Zen2 är definitivt övre gräns för vad man bör gå på Zen2, om detta dock ger en temp på norr om 80 grader så lär man backa tills temp är mer under kontroll igen, når man 80 redan vid 1.275 så bör man inte ge den 1.325.

Hoppas ni förstår resonemanget.

PS: Man kan under inga omständigheter blanda vcore från en helt annan tillverkare & process och tro att det ska funka på ens nya processor på långt nyare & mindre process, vcore är inte universellt översättningsbar oberoende av tillverkning/process

Edit: En sak till som jäkligt många glömmer är aggressiv LLC med massiv overshoot, detta mördar processorer långt snabbare än jämn hög vcore, overshoot döljs oftast helt med avläsning i mjukvara, det behövs ett oscilloskop att läsa av, därför jag alltid rekommenderat lagom LLC istället för maximal LLC som en del verkar vilja sätta. Kör man hög vcore till att börja med, exempelvis 1.325V för Zen2 ska man akta sig förbaskat noga från att köra för extrem LLC, lika så att köra för låg växlingsfrekvens på VRM sektionen, massiv LLC parat med långsam växlingsfrekvens är ofta ett bra recept på förkortad livslängd för en processor.

Edit2:

För att förtydliga ännu mer:

  • Ampere är största faktorn för degradering, ju mer strömstyrka som går genom processorn desto fortare kommer den degraderas, det är därför saker som just AVX är så tufft. Detta blir lite knutet till temp & spänning då högre temp (75-80+) brukar orsaka högre strömstyrka samtidigt som högre spänning orsakar högre effektuttag/temp

  • Spänning kan även den degradera men spänning utan strömstyrka degraderar inte förrän man får plötslig död i en gate exempelvis men då är det oftast en mycket hög vcore, här kommer också LLC in och overshoot då detta kan direkt mörda saker när man tar i ordentligt, speciellt vid en omstart om man inte tänker på att vcore kan få en extra knuff vid just boot, därför man sätter en högre vcore efter boot och inte under omstart vid extrem OC, massiv overshoot kan också påverka degradering men under hård belastning och växelvis belastning

  • Sen har vi temp, detta påverkar utan tvekan degradering och är bundet till vilken kylning man har och hur mycket ström som flödar genom procesorn och vid vilken spänning

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

3950X OC eller Inte det är frågan

@tellus82: Intressant det du skriver, har gjort lite tester med min 3950X och blir inte klok på hur den beter sig med volten.
Några exempel finns i länken nedan med bilder från Ryzen Master när jag kör last med cpu-z.
Det som jag funderar över är att jag får så låg Volt vid OC (volt satt till 1,300V) men Master rapporterar 1,0999V, kör jag däremot stock med PBO med eller utan undervoltning så ligger kärnorna på ~1,300V, temp vid alla tester är mellan 70-76c där OC med lägst Volt ligger högst.
Så min fråga är väl egentligen,vad sliter minst på CPU´n, stock med PBO eller OC???

https://www.dropbox.com/sh/zbp0k9k3vp4rewt/AAA2t4QM5IQ1CoPUli...

och om nån undrar över dom låga siffrorna så har jag spotify och 15 flikar chrome igång under alla tester (samma för alla)

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcat:

@tellus82: Intressant det du skriver, har gjort lite tester med min 3950X och blir inte klok på hur den beter sig med volten.
Några exempel finns i länken nedan med bilder från Ryzen Master när jag kör last med cpu-z.
Det som jag funderar över är att jag får så låg Volt vid OC (volt satt till 1,300V) men Master rapporterar 1,0999V, kör jag däremot stock med PBO med eller utan undervoltning så ligger kärnorna på ~1,300V, temp vid alla tester är mellan 70-76c där OC med lägst Volt ligger högst.
Så min fråga är väl egentligen,vad sliter minst på CPU´n, stock med PBO eller OC???

https://www.dropbox.com/sh/zbp0k9k3vp4rewt/AAA2t4QM5IQ1CoPUli...

och om nån undrar över dom låga siffrorna så har jag spotify och 15 flikar chrome igång under alla tester (samma för alla)

Manuell OC sliter mest, speciellt vid all core AVX laster om man inte medvetet kör lägre vcore än stock gör vid samma last, vid manuell OC så bortser processorn helt ifrån kisel hälsa & alla övervakning/styrning det har vid PBO och stock (PB), PB kan pausa kärnor för att hålla temp i schack, de kan också göra mycket snabba och korta klockändringar som sällan om någonsin syns i mjukvara. Just den extrema kontrollen som PB har över klockfrekvens, sovlägen, spänning gör att det kan hålla en långt högre spänning utan fara, belasta din processor med Prime95 i olika FFT storlekar och jag garanterar att den kommer absolut inte sätta i närheten av 1.3V.

Vid manuell OC så sätts den spänning och frekvens du valt oavsett vad som pågår med belastning/temp/ampere/effekt

Edit: Angående din Vcore som visar 1.1 vid 1.3 satt i bios så är det sannolikt ett avläsningsfel, öppna HWiNFO64 & läs av Vcore SVi2 TFN under ryzen sektionen (starta bara sensors), kom ihåg att det inte är vcore som moderkortet rapporterar utan som processorn rapporterar som är viktig.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Var väl lite det som jag undrade, varför Master (och annan mjukvara) rapporterar så mycket lägre volt vid OC inställningar än den man ställt in. Fick det helt inte att stämma i min förvirrade hjärna

Vcore SVi2 TFN stämmer bättre med inställningarna och tappar bara från 1,350 till 1,300 "fick höja lite för att överleva Prime ;)" men Core VID visar samma felläsning som Master gör.
Kör den mest i stock då det inte ger så mycket utan att elda på ordentligt med OC, men känns ovärt med 50% effektökning för 5-7% mer prestanda men kul ibland å trimma lite.

Tack för hjälpen, uppskattas

Edit: 1,387V & 4,3Ghz i bios (visade ~1,3v under last på Vcore SVi2 TFN) fick jag gå upp till innan jag klarade köra Prime95 Small FFT´s (den elakaste) så nu fick kylan jobba lite och fläktarna är inkörda

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcat:

@tellus82: Var väl lite det som jag undrade, varför Master (och annan mjukvara) rapporterar så mycket lägre volt vid OC inställningar än den man ställt in. Fick det helt inte att stämma i min förvirrade hjärna

Vcore SVi2 TFN stämmer bättre med inställningarna och tappar bara från 1,350 till 1,300 "fick höja lite för att överleva Prime ;)" men Core VID visar samma felläsning som Master gör.
Kör den mest i stock då det inte ger så mycket utan att elda på ordentligt med OC, men känns ovärt med 50% effektökning för 5-7% mer prestanda men kul ibland å trimma lite.

Tack för hjälpen, uppskattas

Edit: 1,387V & 4,3Ghz i bios (visade ~1,3v under last på Vcore SVi2 TFN) fick jag gå upp till innan jag klarade köra Prime95 Small FFT´s (den elakaste) så nu fick kylan jobba lite och fläktarna är inkörda

Ja Core VID är vad processorn "vill ha" (via PB), inte vad den får, dessutom matas bara en vcore in i processorn oavsett hur många CCD & kärnor du har, vilket betyder att det som kommer matas in i processorn om den körs på default eller PBO är det högsta för stunden VID värdet, vid manuell OC ska VID värdena ignoreras helt då de absolut inte ska styra spänning genom VID vid manuell OC.

För att förtydliga, vid manuell OC ska man inte låta processorn styra vcore genom VID värden och omvänt ska man inte sätta en fast vcore när PB sköter frekvensen.
Det finns exempelvis mjukvaruverktyg där ute för att manuellt klocka CCD/CCX och de hackar VID värden för att göra det, låter man i det läget vcore stå på auto/standard/offset så är det mycket hög risk att mata processorn med ~1.5V, med det verktyget ska man köra en manuell fast/statisk vcore.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kraeshok:

@tellus82: Den tolkningen jag gör här är att Zen 2 gör det väldigt mycket mer otydligt om vad som faktiskt är safe voltage. Och jag tror @ClintBeastwood menar att vi kan hjälpa andra att förstå att den absolut känsligaste spänningen för Zen 2 är max FIT för AVX workloads.

Det är t.ex. sällan jag ser min 3700x gå under 1.35v när jag spelar. I kontrast körde jag min 2500k i 7 år överklockad till 4.5GHz, stock volt 1.225 vid maxload, överclockad volt 1.375v (om jag kommer i håg rätt).

Vill bara påpeka att det markerade är faktiskt inte sant. Visst är det så att totala mängden ström som går genom kretsen kan ligga som högst vid AVX-laster, men för dessa är typiskt både Vcore och frekvens lägre vilket minskar strömdensiteten och därmed risken för elektromigration.

Orsaken att strömmen maxar vid AVX-last är att det aktiverar ett väldigt stort antal transistorer. Men man kan vara väldigt nära 100 % säker på att mängden aktiva transistorer ökar betydligt mer än totala strömmen, vilket alltså medför att strömdensiteten minskar.

Kikade lite på designguider för kretsar och vad man kan göra för att minska risken för elektromigration. Där nämns uppenbara saker som att ha så korta ledningar som möjligt där strömdensistet är hög, öka arean, minska Vcore, minska frekvens.

Att detta har dykt upp som ett potentiellt problem just nu beror, som flera andra saker, på "breakdown of Dennard-scaling". Arean på ledningen minskar snabbare än vad energiåtergången att switcha transistorer minskar -> strömdensiteten ökar. Vidare har FinFET accelererat detta då dessa transistorer kan släppa igenom mer ström jämfört med en "vanlig" transistor av motsvarande storlek.

Den lilla positiva saken att hänga sig fast i här att tydligen är det inte hela världen om spänning eller temperatur är för hög, båda dessa måste var "för hög" samtidigt. Egentligen spelar inte spänningen någon roll, utan det är strömdensitet och temperatur som inte får vara för hög samtidig, men strömdensitet och spänning är för en specifik krets och arbetslast helt proportionella. För dig som överklockare är det ju just spänningen och temperaturen du kan påverka, så är dessa man måste hålla koll på.

Att enbart hög temperatur inte är ett problem kan man ju se på bärbara och andra mobila enheter. Ligger ofta på gränsen för kretsens temperatur, men de kan inte överklockas så deras Vcore ligger alltid på en "säker" nivå.

Worst-case borde därför vara den last som samtidigt har hög frekvens (högre frekvens leder till högre strömmar för att övervinna kapacitiv last), hög Vcore och väldigt lokala hot-spots (risken är då att sensorerna "ser" lite lägre temperatur).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vill bara påpeka att det markerade är faktiskt inte sant. Visst är det så att totala mängden ström som går genom kretsen kan ligga som högst vid AVX-laster, men för dessa är typiskt både Vcore och frekvens lägre vilket minskar strömdensiteten och därmed risken för elektromigration.

[klipp]

Men just därför det är intressant när man diskuterar manuell All Core OC. Du låser ju frekvens och vcore och tar bort begränsningen gällande ström...
Endast temp är väl kvar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Worst-case borde därför vara den last som samtidigt har hög frekvens (högre frekvens leder till högre strömmar för att övervinna kapacitiv last), hög Vcore och väldigt lokala hot-spots (risken är då att sensorerna "ser" lite lägre temperatur).

Har du ett förslag på ett test man kan genomföra, vilken FIT nivå är vi på jakt efter om man inte vill skada sin CPU?

Förslaget som är återkommande från överclockare i olika forum är att FIT för AVX och under 80c tillsammans. Men var extremt försiktig med FIT för AVX vid belastningstester är rådet.

Tack annars det var intressant information!

Permalänk
Medlem

@tellus82: Från det ena till det andra, vet du om det finns nått bra program för att test kärna för kärna vad den kan prestera på en given volt om man nu skulle vilja ge sig in i träsket att klocka dom var för sig. Skulle ju vara kalas om man kunde bencha/testa dom styckvis på en given volt...

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcat:

@tellus82: Från det ena till det andra, vet du om det finns nått bra program för att test kärna för kärna vad den kan prestera på en given volt om man nu skulle vilja ge sig in i träsket att klocka dom var för sig. Skulle ju vara kalas om man kunde bencha/testa dom styckvis på en given volt...

Du kan klocka varje CCX individuellt, inte kärnor, de delar nämligen på cache inom CCX & du kan ej separera klockdomänerna mer än just varje CCX, varje CCD (chiplet) innehåller 2st CCX (core complex) så en 3950x har 4st CCX att klocka med 4st kärnor i varje.

Edit: Vad det gäller stabilitetstesta CCX så är det samma som vanlig OC test, bara det att du klockar varje CCX olika sedan maxbelastar hela processorn, lastar du bara en CCX i taget under test så är det mycket sannolikt att processorn inte är stabil under full load på hela processorn.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: haha du ser, fast märkligt då att man kan ge dom enskilda världen i RM per kärna,såg bara att man kunde välja en i taget och ge den ett värde. sparade dock aldrig så ingen aning vad som hade hänt

( sa jag att jag uppgraderat från 4 kärnor utan SMT, så har lite att lära in )

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcat:

@tellus82: haha du ser, fast märkligt då att man kan ge dom enskilda världen i RM per kärna,såg bara att man kunde välja en i taget och ge den ett värde. sparade dock aldrig så ingen aning vad som hade hänt

( sa jag att jag uppgraderat från 4 kärnor utan SMT, så har lite att lära in )

Ja det är en korkad design av AMD, sätter man olika frekvenser för kärnor inom samma CCX så buggar frekvensen ur för alla utom en kärna, jag skickade in ett tips till AMD om att bara ha frekvens per CCX tillgänglig i RM men de verkade inte nappa på det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Även om det är en konstig designmiss ( att man kan aktivt välja att synka alla i samma CCX eller inte ) så kvarstår min grundfråga fast då per CCX, finns det någon mjukvara som kan hjälpa en att kolla vilka som är bäst. Skulle jag gissa utifrån det man kan se i tex HWinfo så skulle jag gissa på dom 2 första (om dom nu listas i samma ordning i RM vill säga) då min första 8 alltid ligger lite högre än dom sista 8 över tid i peak osv.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcat:

@tellus82: Även om det är en konstig designmiss ( att man kan aktivt välja att synka alla i samma CCX eller inte ) så kvarstår min grundfråga fast då per CCX, finns det någon mjukvara som kan hjälpa en att kolla vilka som är bäst. Skulle jag gissa utifrån det man kan se i tex HWinfo så skulle jag gissa på dom 2 första (om dom nu listas i samma ordning i RM vill säga) då min första 8 alltid ligger lite högre än dom sista 8 över tid i peak osv.

Väldigt vanligt på dubbel CCD processorer att den första kan klockas betydligt högre men nej det finns inget som kan klocka åt dig tyvärr, du får testa dig fram manuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja det är en korkad design av AMD, sätter man olika frekvenser för kärnor inom samma CCX så buggar frekvensen ur för alla utom en kärna, jag skickade in ett tips till AMD om att bara ha frekvens per CCX tillgänglig i RM men de verkade inte nappa på det.

Dom skriver ju även så här i hjälpfilen, så dom säger ju rakt ut att det ska gå? så kanske kommer nått som löser det ( men köper ditt svar om cache problemet )

7, set individual core frequency, disable All Cores or Mirror Speed of CCD or CCX button, if it is enabled.
User can type the frequency of individual cores using keyboard.
User can set the frequency of individual cores by clicking on the required core and then adjusting the slider using mouse or keyboard.
User can increase/decrease frequency in step size of 25MHz using these controls.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcat:

Dom skriver ju även så här i hjälpfilen, så dom säger ju rakt ut att det ska gå? så kanske kommer nått som löser det ( men köper ditt svar om cache problemet )

7, set individual core frequency, disable All Cores or Mirror Speed of CCD or CCX button, if it is enabled.
User can type the frequency of individual cores using keyboard.
User can set the frequency of individual cores by clicking on the required core and then adjusting the slider using mouse or keyboard.
User can increase/decrease frequency in step size of 25MHz using these controls.

Nej, sätter du frekvens per kärna och olika inom samma CCX så kommer alla utom en kärna balla ur helt i fråga om frekvens, det har varit så sedan dag 1 och det kommer fortsätta vara så även framöver, det är helt enkelt så varje CCX och CCD är konstruerad, skulle AMD kanske kunna implementera något som gör att du kan köra asynkron frekvens manuellt mot cahce, ja kanske, men från dag 1 till nu går det helt enkelt inte.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kraeshok:

Har du ett förslag på ett test man kan genomföra, vilken FIT nivå är vi på jakt efter om man inte vill skada sin CPU?

Förslaget som är återkommande från överclockare i olika forum är att FIT för AVX och under 80c tillsammans. Men var extremt försiktig med FIT för AVX vid belastningstester är rådet.

Tack annars det var intressant information!

Har inget råd av något värde att ge kring vilken Vcore som kan tänkas vara "säker" för Ryzen 3000.

Av det jag sett i tester och artiklar kring överklockning av Ryzen 3000 samt den lilla testning jag gjort på min 3900X med PBO säger mig en enda sak: att överklocka eller ens använda PBO på 3900X är inget annat än total slöseri med tid (och tänk på att tid är en av väldigt få saker man inte kan köpa mer av...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej, sätter du frekvens per kärna och olika inom samma CCX så kommer alla utom en kärna balla ur helt i fråga om frekvens, det har varit så sedan dag 1 och det kommer fortsätta vara så även framöver, det är helt enkelt så varje CCX och CCD är konstruerad, skulle AMD kanske kunna implementera något som gör att du kan köra asynkron frekvens manuellt mot cache, ja kanske, men från dag 1 till nu går det helt enkelt inte.

Inte för att vara dryg men har funderat lite på det du säger och får inte ihop att det inte skulle gå pga av gemensam cache. Det här är långt ifrån mitt område skall jag villigt erkänna men tycker det är rätt intressant.
Vad jag förstår så har alla kärnor sin egen L1-32Kb, L2-512Kb och L3-4Mb cache. För om det är som du säger så måste ju varje CCX gå exakt lika i frekvens hela tiden.
Och jag förstår inte heller varför AMD skulle göra ett helt avsnitt i hjälpfilen i RM om hur man gör för att ställa olika frekvenser per kärna, om det är fysiskt omöjligt.

Har dock provat lite själv och visst dom kärnor som kommer efter den man ändrar flippar ur och hamnar på ~3500 i RM/HWInfo64 under stresstestet, men jag tappar inga poäng i tex cpu-z bench, men helt klart händer nått för datorn är ju inte superstabil om man säger så

"bilder för egen skull, anar att du vet hur det ser ut :)"

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcat:

Inte för att vara dryg men har funderat lite på det du säger och får inte ihop att det inte skulle gå pga av gemensam cache. Det här är långt ifrån mitt område skall jag villigt erkänna men tycker det är rätt intressant.
Vad jag förstår så har alla kärnor sin egen L1-32Kb, L2-512Kb och L3-4Mb cache. För om det är som du säger så måste ju varje CCX gå exakt lika i frekvens hela tiden.
Och jag förstår inte heller varför AMD skulle göra ett helt avsnitt i hjälpfilen i RM om hur man gör för att ställa olika frekvenser per kärna, om det är fysiskt omöjligt.

Har dock provat lite själv och visst dom kärnor som kommer efter den man ändrar flippar ur och hamnar på ~3500 i RM/HWInfo64 under stresstestet, men jag tappar inga poäng i tex cpu-z bench, men helt klart händer nått för datorn är ju inte superstabil om man säger så

"bilder för egen skull, anar att du vet hur det ser ut :)"
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Facf.geeknetic.es%2Fimgw%2Fimagenes%2Fnoticias%2F2019%2F16456-amd-3950x-16c-2.jpg&f=1&nofb=1

https://www.madboxpc.com/wp-content/uploads/2019/07/overview2.png

De "delar" på l3 cache som är 16MB för varje CCX som i sin tur är delad i 4x4MB men alla kärnor i CCX kan accessa hela poolen, det är inte ensam cache för ensam kärna. Alla 4 kärnor har tillgång till alla fyra sektioner cache.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Du kan klocka varje CCX individuellt, inte kärnor, de delar nämligen på cache inom CCX & du kan ej separera klockdomänerna mer än just varje CCX, varje CCD (chiplet) innehåller 2st CCX (core complex) så en 3950x har 4st CCX att klocka med 4st kärnor i varje.

Helt sant att alla kärnor inom en CCX delar L3-cache, men kärnorna och L3$ är separerade av en cross-bar-switch som också separerar deras klockdomäner. L1$/L2$ är integrerad i varje kärna och måste köra på samma frekvens. Men även kärnor inom en CCX kan ha olika frekvens.

Samma gäller för övrige Skylake och Skylake-SP, där ringbussen resp. mesh:en ligger på en egen klockdomän ihop med L3$.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt sant att alla kärnor inom en CCX delar L3-cache, men kärnorna och L3$ är separerade av en cross-bar-switch som också separerar deras klockdomäner. L1$/L2$ är integrerad i varje kärna och måste köra på samma frekvens. Men även kärnor inom en CCX kan ha olika frekvens.

Samma gäller för övrige Skylake och Skylake-SP, där ringbussen resp. mesh:en ligger på en egen klockdomän ihop med L3$.

Enligt AMD är de inte separerade klockdomäner för just L3, de är separerade enbart för diverse low power och sleep states, detta gäller vid manuell frekvens styrning, vid automatisk genom PB kan det dock styras fritt för varje kärna och är helt separerade, om detta beror på en underlig programmering av just manuell frekvensstyrning eller om PB i sig själv förhindrar manuell styrning på annat sätt vet jag icke. Det får du fråga AMD om.

Du har däremot tokfel att kärnor inom samma CCX kan ha olika frekvens vid manuell frekvensstyrning, det gäller enbart vid auto/styrt av PB, du kan testa detta mycket enkelt själv.

Edit: En del anger som orsak till detta problem hur den inbyggda clock dividern i processorn beter sig, med manuell frekvens så vill den antingen sätta alla kärnor till exakt samma frekvens genom CCX synk eller sätta en kärna till den frekvens du valt med resterande kärnor 1GHz lägre, sätter du exempelvis 4400MHz på en kärna så kommer då de övriga hamna på 3400MHz om clock dividern inte körs i synkat läge samtidigt som man får rätt grova stabilitetsproblem. Som designen är gjord så kan klockstyrningen inte hantera olika frekvenser inom samma CCX i annat än ren auto/styrt av PB.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Enligt AMD är de inte separerade klockdomäner för just L3, de är separerade enbart för diverse low power och sleep states, detta gäller vid manuell frekvens styrning, vid automatisk genom PB kan det dock styras fritt för varje kärna och är helt separerade, om detta beror på en underlig programmering av just manuell frekvensstyrning eller om PB i sig själv förhindrar manuell styrning på annat sätt vet jag icke. Det får du fråga AMD om.

Du har däremot tokfel att kärnor inom samma CCX kan ha olika frekvens vid manuell frekvensstyrning, det gäller enbart vid auto/styrt av PB, du kan testa detta mycket enkelt själv.

Edit: En del anger som orsak till detta problem hur den inbyggda clock dividern i processorn beter sig, med manuell frekvens så vill den antingen sätta alla kärnor till exakt samma frekvens genom CCX synk eller sätta en kärna till den frekvens du valt med resterande kärnor 1GHz lägre, sätter du exempelvis 4400MHz på en kärna så kommer då de övriga hamna på 3400MHz om clock dividern inte körs i synkat läge samtidigt som man får rätt grova stabilitetsproblem. Som designen är gjord så kan klockstyrningen inte hantera olika frekvenser inom samma CCX i annat än ren auto/styrt av PB.

Var lite förvirrad här... man ser ju tydligt att kärnorna boostar till olika frekvenser vid normal körning. Så det är alltså bara vid *manuell* klockning som de måste vara samma inom en CCX.
Skulle tro det från början var tänkt att det även skulle gå ha olika manuellt då, men nån begränsning gör att det inte går nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Var lite förvirrad här... man ser ju tydligt att kärnorna boostar till olika frekvenser vid normal körning. Så det är alltså bara vid *manuell* klockning som de måste vara samma inom en CCX.
Skulle tro det från början var tänkt att det även skulle gå ha olika manuellt då, men nån begränsning gör att det inte går nu.

Precis, vid auto frekvens aka Precision boost så kan det sättas olika frekvenser inom samma CCX, vid manuell frekvens går det icke. Om AMD kan korrigera detta i mjukvara eller inte vet ingen ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Precis, vid auto frekvens aka Precision boost så kan det sättas olika frekvenser inom samma CCX, vid manuell frekvens går det icke. Om AMD kan korrigera detta i mjukvara eller inte vet ingen ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte jag missminner mig så skall väl denna funktion komma i AGESA så småningom så man slipper använda RM. Så varför släppa detta i AGESA sen om det inte går använda funktionen? Kan ju kanske vara nån form av hårdvarulås nu som blir upplåst sen med nya AGESA:n.

Bara en vild fundering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Var lite förvirrad här... man ser ju tydligt att kärnorna boostar till olika frekvenser vid normal körning. Så det är alltså bara vid *manuell* klockning som de måste vara samma inom en CCX.
Skulle tro det från början var tänkt att det även skulle gå ha olika manuellt då, men nån begränsning gör att det inte går nu.

Håller med dig, lätt förvirrande då det uppenbart fungerar i default läge
Kan man få det att funka i PBO borde det ju i rimlighetens namn gå att få att fungera manuellt med, känns mer som en mjukvarubugg/fel än ett fysiskt frekvens hinder i mina orutinerade öron.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Om inte jag missminner mig så skall väl denna funktion komma i AGESA så småningom så man slipper använda RM. Så varför släppa detta i AGESA sen om det inte går använda funktionen? Kan ju kanske vara nån form av hårdvarulås nu som blir upplåst sen med nya AGESA:n.

Bara en vild fundering.

CCX/CCD klockning genom BIOS finns redan i agesa 1.0.0.4.b, kör det just nu på mitt x370 nämligen, där är det dock låst till frekvens för varje CCX, inte kärna.

Skrivet av Madcat:

Håller med dig, lätt förvirrande då det uppenbart fungerar i default läge
Kan man få det att funka i PBO borde det ju i rimlighetens namn gå att få att fungera manuellt med, känns mer som en mjukvarubugg/fel än ett fysiskt frekvens hinder i mina orutinerade öron.

Ja om man ska kalla det bug/fel eller om det är ett medvetet val av AMD lär nog bara AMD veta, det enda jag fått fram från AMD är att klockdividern i processorn som fysiskt hanterar det hela inte kan köras manuellt på annat sätt så det kan vara så tokigt att det behövs en ny revision för att korrigera det. Har inte heller läst att de planerar en korrigering på detta heller.

Personligen ser jag dock extremt lite poäng i det då kärnor inom samma CCX klockar som mest 25MHz från varandra vid samma spänning av det jag testat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

CCX/CCD klockning genom BIOS finns redan i agesa 1.0.0.4.b, kör det just nu på mitt x370 nämligen, där är det dock låst till frekvens för varje CCX, inte kärna.

https://i.imgur.com/2ajLr6b.jpg
https://i.imgur.com/kxkl3Nm.jpg

Ja om man ska kalla det bug/fel eller om det är ett medvetet val av AMD lär nog bara AMD veta, det enda jag fått fram från AMD är att klockdividern i processorn som fysiskt hanterar det hela inte kan köras manuellt på annat sätt så det kan vara så tokigt att det behövs en ny revision för att korrigera det. Har inte heller läst att de planerar en korrigering på detta heller.

Personligen ser jag dock extremt lite poäng i det då kärnor inom samma CCX klockar som mest 25MHz från varandra vid samma spänning av det jag testat.

Där ser man i dubbel bemärkelse.