Avbröt Windows recovery på 99%, SSD vill inte boota

Permalänk

Avbröt Windows recovery på 99%, SSD vill inte boota

Hej!

Z97-A
Intel SSD 520-serien

Körde windows egna recovery för att blåsa rent, aldrig gjort tidigare kanske var dumt från första början.

Installationen fortgick som skulle men hakade på 99% i en timme eller något, blev sent och behövde sömnen så stängde av datorn. Nu hittar den datorns SSD lite till och från, men vill inte alls ta mig vidare till OS utan hamnar i BIOS, där hårddisken syns just nu. Kan välja som boot-option.

Mellan tummen och pekfingret, vad behöver jag få tag på? Ingen annan dator i närheten att prova ladda ned SSD-firmware på så har inte provat det än!

Mvh och tacksam

https://prntscr.com/qmjlth

Permalänk
Medlem

@kelly007x: Eftersom du avbrutit en recovery av windows så behöver du sannolikt installera om windows.
Är det W10 så finns det kanske möjlighet att göra en reparation via installationsmedian.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@kelly007x: Eftersom du avbrutit en recovery av windows så behöver du sannolikt installera om windows.
Är det W10 så finns det kanske möjlighet att göra en reparation via installationsmedian.

Tack! Jag hittar en Windows 8.1-skiva, kan jag ta mig framåt med den måntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelly007x:

Tack! Jag hittar en Windows 8.1-skiva, kan jag ta mig framåt med den måntro?

Skickades från m.sweclockers.com

Fixa ett installationsmedium av Windows 10 på USB-minne istället.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Fixa ett installationsmedium av Windows 10 på USB-minne istället.

Då gör jag så, tackbock!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Då gör jag så, tackbock!

Är det W8 eller W10 på datorn?

Du kan inte använda en W10 för att reparera en W8, då får det bli ominstallation istället.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Är det W8 eller W10 på datorn?

Du kan inte använda en W10 för att reparera en W8, då får det bli ominstallation istället.

Yes, W10. Tänkte om jag installerade W8 och därivia antingen skapade en sticka med WIN10 eller om möjligtvis gick att göra någon sorts uppgradering till 10 via microsoft eller något 🙂 Har raggat upp en sticka nu i vilket fall, nån timma bort. Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Officiella sidan nästa gång du inte hittar Win10 USB/DVD.

Nedre blå knappen laddar ned verktyget som i sin tur laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm. Man får också många uppdateringar så det kan löna sig att skapa.

Du bör göra en ren installation och ta bort alla partitioner på disken. Tar bara några sekunder extra och kan fixa fel där det inte räckte att bara formaterar, återställer, reparerar på olika sätt.

Andra diskar kopplar du ur tills DVD/USB har installerat klart så DVD/USB inte lägger något på andra disken som Windows behöver för att starta vilket också kan påverka starttiden.

Permalänk

Ni är så snälla ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kelly007x: Recovery hade med stor säkerhet slutförts från ett annat windows exempelvis ett på en USB-sticka. Jag råkade ut för samma hängning på win10. Det har aldrig hänt mig på win7. Och från win7 gick det att reparera win10-partitionen.

Permalänk

Nu har jag försökt allt jag kan komma på förutom att köra in firmware till SSD:n. Den hittar inte disken när jag försöker laga/installera med en W10 USB.

1. Kan firmwaren vara problemet?
2. Kan jag isåf installera firmware genom att tanka ner filen på samma USB som har windows-installationen, och browsa den sedan?

Edit.
Det är som på bilden länkad i trådstarten, listar SSDn i kolumnen till höger varannan gång jag bootar, aldrig dock i SATA-listan i mitten. Kanske ska vara så, vet inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Disken kanske är kass då. Ingenstans du kan testa den i en annan dator?

Installationen av W10 går alltså igång, men disken hittas inte när det ska installeras?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Disken kanske är kass då. Ingenstans du kan testa den i en annan dator?

Installationen av W10 går alltså igång, men disken hittas inte när det ska installeras?

Exakt så! Det enda sken av liv den ger just nu är att den ibland redovisas i samma kolumn till höger tillsammans med tex tillfälligt itryckta boot-USB:n 🙂 Ska ringa ortens support här när de öppnar och se om de börjat kränga SSD än. Ska vidare låta disken provas i annan dator när tillfälle finns.

Skickades från m.sweclockers.com