Adapter från m.2 till pci-e för ljudkort

Permalänk
Medlem

Adapter från m.2 till pci-e för ljudkort

Hej
Jag har länge funderat på att byta upp mig från itx till mATX för att få plats med ett internt ljudkort. Jag har dock hört att m.2 slots använder sig av av pci-e och jag tänkte därför försöka hitta en adapter för detta. Är det någon som har koll på om det går och om det finns några adaptrar att få tag på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJache:

Hej
Jag har länge funderat på att byta upp mig från itx till mATX för att få plats med ett internt ljudkort. Jag har dock hört att m.2 slots använder sig av av pci-e och jag tänkte därför försöka hitta en adapter för detta. Är det någon som har koll på om det går och om det finns några adaptrar att få tag på?

M.2 är egentligen formfaktorn, en M.2-plats kan ha PCIe och/eller SATA, så värt att kolla vad det är för M.2-plats på ditt moderkort först (kanske särskilt om det är ett äldre moderkort). Ingen poäng om det bara finns SATA.

Hursomhelst så har jag sett folk experimentera med den där typen av adaptrar, men det är väl högst tveksamt att de följer spec riktigt och de är väl även lite knepiga rent monteringsmässigt. Har iaf inte sett något sådant hos svenska butiker.
Typ Ebay, Aliexpress, osv är nog de mer uppenbara platserna att hitta denna typ av adapter som "inte borde finnas" men som så mycket annat nischat ändå produceras i Kina eftersom det öht existerar en efterfrågan.

T.ex. denna ser ju ut att vara rätt typ av grej: https://www.ebay.com/itm/M-2-NGFF-to-PCI-e-X1-X4-Adapter-Rise...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Hittade denna också som ger lite frihet att dra runt kortet i chassit. Det skulle nog fungera bättre för mig iaf.

Kalea Informatique Riser Adapter PCIe auf MiniPCIe mit Tischdecke FPC - geliefert mit zwei Tischdecken von 15 und 25 cm https://www.amazon.de/dp/B01HQ40D9U/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_tPWg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJache:

Tack för tipset. Hittade denna också som ger lite frihet att dra runt kortet i chassit. Det skulle nog fungera bättre för mig iaf.

Kalea Informatique Riser Adapter PCIe auf MiniPCIe mit Tischdecke FPC - geliefert mit zwei Tischdecken von 15 und 25 cm https://www.amazon.de/dp/B01HQ40D9U/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_tPWg...

Den där är väl dock inte för M.2? (Men du lär ju förmodligen kunna hitta någon M.2-grej på Amazon)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så som jga förstod det så var m.2 och mini pci-e samma sak. Jag kan mycket väl h afro om just detta dock.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DJache:

Så som jga förstod det så var m.2 och mini pci-e samma sak. Jag kan mycket väl h afro om just detta dock.

mPCIe och M.2 är två olika form faktorer.

Det finns dock produkter som mekaniskt omvandlar M.2 till PCIe. Använd sedan en Riser-kabel för att placera ljudkortet på lämpligt plats.

Viktigt att kontrollera att din moderkort har PCIe på M.2-platsen då det kan vara enbart Sata i den fysiska M.2-platsen som tidigare nämnt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det jag kan tipsa om ett alternativt, vilket är att köpa en extern dac/amp/komboenhet. Kan då även användas till laptop, ev mobil(via usb adapter) mm.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

mPCIe och M.2 är två olika form faktorer.

Det finns dock produkter som mekaniskt omvandlar M.2 till PCIe. Använd sedan en Riser-kabel för att placera ljudkortet på lämpligt plats.
https://c5-static.myworld.com/sv-se/dp/delock-delock-m2-zu-pci-expressx4-adapter-dpT8SD6ESLV16-9f17d924daed1b-570-420-1
Viktigt att kontrollera att din moderkort har PCIe på M.2-platsen då det kan vara enbart Sata i den fysiska M.2-platsen som tidigare nämnt.

Ok, då backar jag ett steg och tittar lite extra på detta. Tack för tips och kunskap. Även med en vinklad riserkabel så blir det nog lite väl right på baksidan av moderkortet. Får när mäta lite hur det skulle bli tror jag.

Har extern ljudlösning idag men tänkte flytta den till en annan dator men ja, det är enkelt och bra med denna lösning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DJache:

Ok, då backar jag ett steg och tittar lite extra på detta. Tack för tips och kunskap. Även med en vinklad riserkabel så blir det nog lite väl right på baksidan av moderkortet. Får när mäta lite hur det skulle bli tror jag.

Har extern ljudlösning idag men tänkte flytta den till en annan dator men ja, det är enkelt och bra med denna lösning.

Det finns säkert modeller som omvandlar direkt från M.2 till en kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin